handdator

Visa fullständig version : Atkins- utan kolhydrater

berkan
2007-05-03, 20:17
Att inte äta kolhudrater är ju bara skitsnack, man blir bara trött och de som håller på med de kan ju inte träna på samma sätt heller.??? någon som kan säga sin åsikt? håller på och skriver en krönika om de och skulle gärna vilja att någon svarade med sin åsikt. /M:smash:

King Grub
2007-05-03, 20:19
Submaximal träning går efter en anpassningstid utmärkt att utöva på en ketogen diet. Maximal explosiv sådan, som styrketräning där arbetet är anaerobt, blir kraftigt begränsad.

berkan
2007-05-03, 20:36
Submaximal träning går efter en anpassningstid utmärkt att utöva på en ketogen diet. Maximal explosiv sådan, som styrketräning där arbetet är anaerobt, blir kraftigt begränsad.

okej nej men hur påverkas kroppen långsiktigt?man bryter ner musklerna eftesom d einte finns några kolhydrater va?, ja har också upplevt att mäniskor blir väldigt trötta och på dåligt humör, hur kan de påverkas av kolhydraterna? /MVH

jockess
2007-05-03, 22:08
kollisar kan du skippa men intag måste du ha minst 2ggr i veckan samt måste protein intaget vara högre

L-Sami
2007-05-03, 22:54
okej nej men hur påverkas kroppen långsiktigt?man bryter ner musklerna eftesom d einte finns några kolhydrater va?, ja har också upplevt att mäniskor blir väldigt trötta och på dåligt humör, hur kan de påverkas av kolhydraterna? /MVH

Man tappar fettrimassa i form av muskelglykogen och vatten om man inte äter kolhydrater. Hjärnan behöver kolhydrater, brist på det kan som du säger leda till att man blir trött och på dåligt humör.

fluffy_ferret
2007-05-03, 23:34
Det är få människor som blir trötta och på dåligt humör av en lågkolhydratskost och det går i princip alltid över efter ett par veckor eller mer. Rent logiskt, så är det nog så att ju mer kolhydratsberoende man var innan omställningen, desto större är chansen att man upplever dessa symptom, eftersom kroppen då måste göra en större omställning.

---
Maximal explosiv träning blir väl inte begränsad så länge man har bränsle kvar till det, och var det inte nån som att det bränslet inte töms förrän efter långvarig anstränging? Jag har då inte märkt någon praktiskt skillnad i min träning när jag har varierat kolhydratsintaget.
---

Den optimala födan är faktiskt inte så olik Atkins. Vi har under flera miljoner år utvecklats på en viss sorts föda, s.k. stenålderskost, och vi är därför väl anpassade till den. Dagens stora kolhydratsätande i form av bröd, pasta, socker m.m. är en modern uppfinning och är att betrakta som en extremkost ur ett evolutionärt perspektiv.

Enligt min åsikt så är det överätandet av kolhydrater och särskilt introduktionen av växtoljor i alla dess former (som margarin) som står bakom majoriteten av den kostorsakade ohälsan i västvärlden. Människan är inte anpassad för den sortens föda och har aldrig varit det. Det är lustigt hur folk har cementerade åsikter om vad andra djur ska äta; ko ska äta gräs, varg ska äta kött etc. men man får tydligen inte göra samma koppling med människan, som om vi på något sätt står över evolutionen?

L-Sami
Hjärnan behöver ett jämnt blodsocker, inte kolhydrater. Äter man kolhydrater i avsikt att "mata" hjärna kan man få motsatt effekt då stora intag av kolhydrater först ger på tok förhöjda blodsockervärden, och sedan på tok för låga, om det vill sig riktigt illa. Håller man däremot sitt kolhydratsintag lågt så får man ett jämnt och stabilt blodsocker, vilket hjärnan tycker om.

Inte för att det är något fel att äta kolhydrater. Kroppen har inget problem med att ta hand om kolhydrater, så länge man inte överäter. Det viktiga är att man aldrig håller fettintaget lågt. Men att påstå sånt som "ju mer kolhydrater desto bättre" är rent strunt.

Jag läste nyligen en ganska kul artikel skriven av kvinnan som (enligt artikeln) uppfann tallriksmodellen. http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,603055,00.html

Pez
2007-05-03, 23:41
..blablabla.. Men att påstå sånt som "ju mer kolhydrater desto bättre" är rent strunt.
Nja. Rent strunt är väl ändå att citera påståenden som aldrig ens nämnts i diskussionen? :)

fluffy_ferret
2007-05-05, 00:52
Bra med högfett för diabetiker i alla fall, ny studie.
http://www.springerlink.com/content/v720m444015q760n/?p=c5734cb9dd394dd7a0ef803c03bc3dba&pi=0

Sverker
2007-05-05, 05:39
Bra med högfett för diabetiker i alla fall, ny studie.
http://www.springerlink.com/content/v720m444015q760n/?p=c5734cb9dd394dd7a0ef803c03bc3dba&pi=0

Vad säger den länken;)

Att en viktminskning är positivt för blodfetterna etc.

Studien är alltså värdelös för utvärdering av ketogen diet och blodfetter mm. Det behövs en studie där försökspersonerna bibehöll sin kropsvikt över hela perioden.

Sverker
2007-05-05, 05:47
Det är få människor som blir trötta och på dåligt humör av en lågkolhydratskost och det går i princip alltid över efter ett par veckor eller mer. Rent logiskt, så är det nog så att ju mer kolhydratsberoende man var innan omställningen, desto större är chansen att man upplever dessa symptom, eftersom kroppen då måste göra en större omställning.

- Ketoner är ett sekundärt bränsle. Hjärnan ska förbränna kolhydrat/glykos.
Anpassad och anpassad. Hjärnan upplever en förändring i blodsockernivån och hamnar under några dygn i ren svält innan levern reagerar och startar tillverkningen av ketoner. När hjärna helt plötsligt får bränsle igen så kommer den naturligtvis igång.
Nu är det sådan tur att ketoner kan vandra över blod-hjärn-barriären och användas som bränsle åt hjärnan. Guds vilja eller ren tur kan vi diskutera rent filosofiskt.

Som tur är kroppen anpassad till att hela tiden anpassa sig till nya situationer;)

Tolkia
2007-05-05, 05:57
Att vissa diabetiker svarar väldigt bra på en lågkolhydratkost är vad jag vet ingen nyhet, inte heller särskilt kontroversiellt. Att därav följer att det är det bästa för alla diabetiker och överhuvudtaget alla människor håller jag för en grov generalisering på ganska svaga grunder. Likaså är jag tveksam till att hylla något enbart på basis av att det är gammalt; det finns mycket som är "gammalt" som vi idag är ganska glada för att vi passerat, både tekniskt och socialit/kulturellt. Det blir samma prblem som när man (vilket ofta görs) sätter likhetstecken mellan "naturligt" och "bra", det finns mycket i naturen som inte alls är särskilt "bra" för just oss (även om det är "bra" för sig självt), sjukdomsframkallande organismer, naturkatastrofer etc.

Eddie Vedder
2007-05-05, 07:11
Berkan, gillar du Martin Berkan på BODY lr råkar du bara ha samma efternamn, samma sysselsättning och ett förnamn på samma bokstav d.v.s. M?

Lr är du helt enkelt Grandmaster "förklädd"?;)

Hursomhelst är mina erfarenheter av lite kolhydrater ganska positiva även om jag tycker det känns ännu bättre med mycket kolhydrater, dessutom smakar kolhydratrik mat såsom gröt, potatis och bröd oerhört gott så oavsett om det visade sej att lågkolhydratkost är överlägsen rent fysiologiskt (vilket jag aldrig tror kommer ske) är ju ändå maten mer än bara nåt man ger kroppen för "optimal funktion". Finns ju en hel del fler aspekter på ätandet.

Dåligt med kolhydrater brukar ge sämre tryck i gymmet tycker jag, dock tycker jag konditionen är lika bra på mycket fett. En smörgås som mellanmål före styrketräning men en burk makrill före löping exempelvis.

Någon trötthet och dålig koncentrationsförmåga i övriga livet (alltså utanför träning) har jag heller inte märkt sålänge energiintaget i sej varit tillräckligt, men det är något jag tycker är svårt utan en kolhydratkälla i måltiden.

fluffy_ferret
2007-05-05, 09:41
Tolkia, det är väldigt kontroversiellt att det skulle vara bättre med lågkolhydrat till diabetiker. Det är bara se på aktuella kostråden till diabetiker i Sverige och andra länder. Jag har en länksampling på minst 6st studier som visar att lågkolhydratkost är bäst för diabetiker. Dagens kostråd till diabetiker är en skandal och ett brott mot mänskligheten.

Grandmaster
2007-05-05, 20:32
Berkan, gillar du Martin Berkan på BODY lr råkar du bara ha samma efternamn, samma sysselsättning och ett förnamn på samma bokstav d.v.s. M?

Lr är du helt enkelt Grandmaster "förklädd"?;)

Hursomhelst är mina erfarenheter av lite kolhydrater ganska positiva även om jag tycker det känns ännu bättre med mycket kolhydrater, dessutom smakar kolhydratrik mat såsom gröt, potatis och bröd oerhört gott så oavsett om det visade sej att lågkolhydratkost är överlägsen rent fysiologiskt (vilket jag aldrig tror kommer ske) är ju ändå maten mer än bara nåt man ger kroppen för "optimal funktion". Finns ju en hel del fler aspekter på ätandet.

Dåligt med kolhydrater brukar ge sämre tryck i gymmet tycker jag, dock tycker jag konditionen är lika bra på mycket fett. En smörgås som mellanmål före styrketräning men en burk makrill före löping exempelvis.

Någon trötthet och dålig koncentrationsförmåga i övriga livet (alltså utanför träning) har jag heller inte märkt sålänge energiintaget i sej varit tillräckligt, men det är något jag tycker är svårt utan en kolhydratkälla i måltiden.

Jag svär vid allt jag håller heligt att det där inte var jag (Berkhan btw).

Rahf
2007-05-05, 20:38
fluffy_ferret: Har man en länksamling så postar man den länksamlingen istället för att påstå dylikt utan att presentera någonting. Du vinner inga poäng för det.

formula4shape
2007-05-06, 19:31
Tolkia, det är väldigt kontroversiellt att det skulle vara bättre med lågkolhydrat till diabetiker. Det är bara se på aktuella kostråden till diabetiker i Sverige och andra länder. Jag har en länksampling på minst 6st studier som visar att lågkolhydratkost är bäst för diabetiker. Dagens kostråd till diabetiker är en skandal och ett brott mot mänskligheten.

De "aktuella kostråden" säger alltså att en diabetiker bör äta mycket kolhydrater? Konstigt att de diabetiker jag känner inte fått tagit del av dessa råd, var kommer de ifrån? Äta regelbundet och hälsosamt med fokus på de bra fetterna är det jag hört. Låter inte som ett brott mot mänskligheten?

Sen är det skillnad på lågkolhydratskost och lågkolhydratskost, vad anses vara lågt i dina 6st studier? <200g/dag? <50g/dag?

fluffy_ferret
2007-05-06, 21:32
fluffy_ferret: Har man en länksamling så postar man den länksamlingen istället för att påstå dylikt utan att presentera någonting. Du vinner inga poäng för det.

Jag har redan länkat dem i min långa post om kost och evolution.

Sverker
2007-05-07, 06:34
Här ?
Herregud vilken propaganda. Vart hittade du den? På någon margarintillverkares hemsida? Dåligt skrivet är det dessutom, med bristfällig information.

I princip alla som har studerat Inuiterna har rapporterat om deras goda hälsa och den totala avsaknaden av dagens stora folksjukdomar. Det kan Stefansson vittna om bl.a. Att inuiterna skulle ha haft mer cancer, tror jag inte på. Stefansson sökte länge efter cancerfall, men hittade inga. Inga källor jag har granskat har rapporterat om någon cancer.

Medellivslängden säger inte så mycket. Det var mycket hårda förhållanden som rådde där Inuiterna levde. Krig, svält, dålig medicin (eller avsaknaden av den), parasiter m.m. var man nog inte förskonade ifrån. Inte klimatet heller. Medellivslängden för dagens inuiter är säkert lägre - de har ju gått över till våran diet, för länge sen dessutom! Det skulle dock vara kul att se data över medellivslängden Inuiter ca 1900 och före. jämfört med folk som levde under samma tid.

Här har du en artikel av Stefansson, tre delar http://www.biblelife.org/stefansson1.htm

Det var den enda referensen jag kunde hitta.

fluffy_ferret
2007-05-08, 09:40
Man blir tjock av kolhydrater - nu är det bevisat!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1060474,00.html

Det leder till högre kaloriintag, det bekräftar allt jag tidigare sagt.
Studien är inte publicerad ännu så jag måste länka till aftonbladet, tyvärr.

Jag hade länkat några diabetes-studier i den här
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92120
ctrl+f diabetes

regus
2007-05-08, 09:47

Nej, man blir inte tjock utav kolhydrater. Man blir tjock av att man äter för mycket och rör på sig för lite, alt. någon genetisk sjukdom.

Många äter kolhydrater och klarar att hålla en låg fett%

Eddie Vedder
2007-05-08, 12:59

Det handlar som vanligt om att man stoppar i sej mer kcal än man förbrukar, vilket stödjer kalori in - ut och motsäger allt du tidigare sagt.

Dessutom har den där artikeln redan behandlats här på forumet:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93997

A.Steinbach
2007-05-08, 13:47

Den här studien bevisar ju inte att man blir tjock av kolhydrater eftersom den gruppen också gick ned i vikt. Utan den visade att de som åt ägg istället för bagels till frukost på en lågkaloridiet höll sig mättare och åt mindre enegi totalt. Större energiunderskott= större viktminskning.

Bagel är väl inte direkt känt för att vara något mättande livsmedel och speciellt inte på diet och inte heller någon rekommenderat kolhydratlivsmedel. Sen de som åt ägg fick ju i sig mer protein vilken är betydligt mer mättande och ett högre proteinintag är viktig på diet för bla bättre mättnad.

Sverker
2007-05-08, 20:28
fluffy_ferret !

Jag gillar inte dina exempel på 4 diabetesstudier. De är gjorda på diabetespatienter, som per definition är överviktiga och har det metabola syndromet. Patienter som under studierna gick ned i vikt.
Studierna möjligen visar att det går att gå ned i vikt med lågkolhydratdieter, men de visar inte hur vi ska leva ett bra liv med god hälsa genom att äta lite/inga kolhydrater.

Cilia
2007-05-08, 20:49

jag blir inte mätt på ägg. Det är en anledning till att jag inte äter så mycket ägg.
Tycker det ger lite mättnadskänsla.

fluffy_ferret
2007-05-08, 22:10
Den här studien bevisar ju inte att man blir tjock av kolhydrater eftersom den gruppen också gick ned i vikt. Utan den visade att de som åt ägg istället för bagels till frukost på en lågkaloridiet höll sig mättare och åt mindre enegi totalt. Större energiunderskott= större viktminskning.

Bagel är väl inte direkt känt för att vara något mättande livsmedel och speciellt inte på diet och inte heller någon rekommenderat kolhydratlivsmedel. Sen de som åt ägg fick ju i sig mer protein vilken är betydligt mer mättande och ett högre proteinintag är viktig på diet för bla bättre mättnad.

Var ju det jag sa! Alltså - man blir tjock av kolhydrater!

Eddie Vedder
2007-05-09, 04:37
Var ju det jag sa! Alltså - man blir tjock av kolhydrater!

Man får dålig mättnadskänsla av bagels = man blir tjock av kolhydrater:confused: Snacka om långsökt och värdelös slutsats. :confused: :smash:

fluffy_ferret
2007-05-09, 17:32
Man får dålig mättnadskänsla av bagels = man blir tjock av kolhydrater:confused: Snacka om långsökt och värdelös slutsats. :confused: :smash:

Helt logiskt tycker jag. Äter man mycket kolhydrater så leder det i sig till överätande och ett ökat kaloriintag. Hur tycker du annars det skulle fungera att bli tjock på kolhydrater? Det är energi-in energi-ut som gäller. Det var utmärkt med en studie som bekräftar mina resonemang.

Resultatet är också helt i linje med den här grafen, från fetmaparadoxen:

http://www.fetmaparadoxen.se/koststat/swekcal.gif

fluffy_ferret
2007-05-09, 17:39
fluffy_ferret !

Jag gillar inte dina exempel på 4 diabetesstudier. De är gjorda på diabetespatienter, som per definition är överviktiga och har det metabola syndromet. Patienter som under studierna gick ned i vikt.
Studierna möjligen visar att det går att gå ned i vikt med lågkolhydratdieter, men de visar inte hur vi ska leva ett bra liv med god hälsa genom att äta lite/inga kolhydrater.

Några av dessa studier är ju flera månader långa och visade dramatiska förbättringar så jag tycker att de visar att lågkolhydrat är säkert och bra i längden.
Vad jag vet finns det inga högkolhydratsstudier som kan uppvisa samma utmärkta resultat som de 5 studier jag har länkat. Det är särskilt viktigt att uppmärksamma att blodsockerkontrollen blev mycket bättre. Behovet av insulin är därför inte lika stort och diabetikerna kan dra ned på medicineringen, vilket är väldigt viktigt. Tar man bort det som diabetikerna blir sjuka av (sockerkedjor) så blir de friska. Hur en sådan enkel och glasklar logik undkommer dig fattar jag inte. Innan man uppfann insulinet så dog diabetes typ 1'orna, men typ 2'orna kunda kostbehandlas med lågkolhydratskost och leva ett bra tag. Tyvärr så verkar nutiden ha glömt bort det.

Sverker
2007-05-09, 18:14
Du är ute på mycket tunn is fluffy_ferret !

Du vill alltså behandla alla diabetiker med en kolhydratfri kost och utsluta insulin ? Spelar ingen roll ifall diabetikerna har, eller saknar eget insulin ?

Men vi andra då ? Vi diabetiker som håller en normal kroppsvikt, håller vårat HbA1c inom rimliga gränser och bibehåller en hög insulinkänslighet genom att vara aktiva ? Var finns de studierna ?

fluffy_ferret
2007-05-09, 18:22
Vissa som kör lågkolhydratkost kan utesluta insulin, pga att deras egenproduktion räcker till. Vissa kan det inte. I princip alla kan dra ned på medicineringen dock, i samrådan med sin läkare. Det är viktigt att hänga med i svängarna; många som provat på lågkolhydrat har övermedicinerat insulin och därför är det viktig att man kontrollerar sitt blodsocker ofta.

Diabetiker som är normalviktiga, håller normalt HbA1c och är aktiva, är bara att gratulera, men även såna diabetiker kan nog vinna på att dra ned på medicineringen. Att äta lågkolhydratkost är viktigt för att motverka insulinets skadeverkningar.

Sverker
2007-05-09, 18:26
Men vad är insulinets skadevärkningar hos dessa idealpatienter ?

Vad jag förstår så är risken med större insulindoser en ökning i kroppsvikt. Ökning av kroppsvikt kräver mer insulin medan en viktminskning ökar insulinkänsligheten och det krävs mindre insulin. Det är därför jag är kritisk till alla studier där försökspersonerna går ned i vikt. Viktminskningen isig har större effekt än någon speciell näringsfördelning.

Det gäller alltså att hitta studier med STZ-råttor som håller sin kroppsvikt med en fettrik kost. Jag kan inte minnas att jag sett några sådana studier. Däremot finns det miljoner studier med STZ-råttor som får diabetesskador pga höga blodsocker.