handdator

Visa fullständig version : motionscykling eller jogging?

xaroh
2007-05-03, 17:42
Hej
har en motionscykel hemma som jag brukar trampa på 5ggr/vecka i ca 60-70min
Försöker gå efter lågintensiv träning fast har ingen pulsklocka så vettefan om det är rätt tempo typ :P Men det är inte alls jobbigt iaf.

Idag var jag ute och joggade istället då cykling börjar bli ganska drygt..Joggade i 60min. Lite intervall i början å sen lite lugnare.

Vilket tror ni är effektivast då det gäller fettförbränning? Jag lär väl få bättre kondition med joggingen också eller? Finns det mer fördelar med joggingen än motionscykling? :P

tack på förhand och ursäkta min noobhet. :Virro

A.Steinbach
2007-05-03, 18:06
Om du inte tycker det är jobbigt eller det minsta ansträngande när du cyklat på din motionscykel så kan du ju inte haft så hög intensitet och då inte förbrukat så mycket energi och därmed inte förbrännt så mycket fett.

Du kommer förbruka mer energi och därmed mer fett och du ger dig ut och joggar istället.

Det är svårt att förbruka lika mycket energi på samma tidsintervall genom att cykla då man inte behöver förflytta sin kroppsmassa på samma sätt och det blir inte lika energikrävande.

xaroh
2007-05-03, 18:11
jaopp okej. Enligt cykeldatorn så har jag brännt ca 600-650 kalorier när jag cyklat klart. Om det hjälper någe.

Men om joggingen är mycket mer ansträngade så lär jag väl få bättre kondition, och har hört att om man har bra kondition så har man också svårare att gå upp i vikt? stämmer det eller?

A.Steinbach
2007-05-03, 18:19
Det värdet är inte att förlita sig på allt för mycket.

Visst ökar du intensiteten och du känner att det blir jobbigare kommer du att få bättre kondition.

Hur bra kondition du har kommer inte påverka om du går upp i vikt eller inte.

xaroh
2007-05-03, 18:24
Okej
tackar för hjälpen.