handdator

Visa fullständig version : Att mäta sig konsekvent och relevant

Arnoldski
2007-05-03, 16:13
Tja!

Har sökt runt en del utan att finna samstämmiga resultat....

Hur mäter man sina mått?
Jag är ute efter ett ganska objektivt sätt att hålla kolla på mina framsteg nu när jag öser på lite grann.

Hur mäter man korrekt:
*Bröst
*midja/mage
*lår
*överarm
*underarm
*etc...

Dvs, när man ska mäta bröst, kör man upp måttbandet under armhålorna, blåser upp sig allt vad man kan samt flexar maximalt med bröst och lats eller står man helt still och i så fall var i andningscykeln?

Biceps/triceps? Spända eller avslappnade?`

Midjan, över naveln? Där det är som smalast (midjan), över sina små bilringar?

Det känns som att om man gör sig så stor man kan hela tiden så kanske det blir lättast att jämföra eller?

Precis efter pass eller opumpad?

Många frågor, men kanske kan nån en länk som beskriver allt detta..?

Yes
2007-05-03, 16:39
Jag brukar iaf ta avslappnade mått och se till att måttbandet sitter tight, fast det är väl mest för att jag tycker det är rätt ointressant hur mycket jag kan blåsa upp mig(i varje fall tills den dag jag lärt mig gå upplåst som en groda utan att svimma av syrebrist ;) ).

Flexade OCH avslappnade mått kan dock vara intressant för att få en uppfattning om ifall måtten har ökat/minskat på grund av fett eller muskler. Eftersom det inte går att flexa fett blir skillnaden större mellan flexat och oflexat mått när man har mindre fett.

Opumpad skulle jag köra på alla gånger. Beroende på hur man tränar kan man ju få olika muskeltonus, vilket ju egentligen inte säger så mycket om egentlig muskelökning. När det försvinner efter några dagars vila tycker jag man får rättvisare mått.

Att göra sig så stor som möjligt hela tiden känns som ett bra sätt att lura sig själv och mer få de mått man önskar att få.

Mina 2 cent iaf...

Upptaget
2007-05-03, 17:28
När jag mäter överarmarna så har jag armen utsträckt och vilar armen på bordet :) 29 cm ganska lite men har ökat till det från 25-26 cm på 4 mån :P

Cerberus
2007-05-03, 17:38
har bara prövat mäta armar, ben och vader och då självklart spända. Känns inte så relevant att mäta avslappnade mått när man inte e speciellt stor :P