Visa fullständig version : Försämrad kvävebalans av aminosyror?
jeanclaudevandamme9
2007-05-03, 15:59
Stämmer detta uttalande?
Den värsta typens bredspektrum av aminosyratabletter eller i form av kapslar är de som består av fri form av aminosyror. Anledningen till det är att de är framställda av 21, eller något sådant, individuella aminosyror i fri form. Det skapar ett upptagningproblem eftersom varje aminosyra har annorlunda molekylvikt och upptagsningshastighet. Det skapar en obalanserad upptagningsprofil som faktiskt kan skapa en negativ kvävebalans.
http://www.******.se/f_s/dagliga/december_2001/delia_fragor_svar_4_december_2001.asp
Konstigt då att EAA (8 essentiella av 21 (essentiella och icke-essentiella) totalt) ger skyhög stimulans av proteinsyntesen. :D
Cerberus
2007-05-03, 16:16
låter ju jävla udda att supplementering av aminosyror skulle skapa muskelförlust :P
Pepsin inte att förglömma...
Ulf A Big
2007-05-05, 09:42
Jag läste artikeln och den stämmer dvs att man kan få fel proportioner på aminosyrorna dvs att kroppen inte kan utnyttja aminosyrorna fullt ut pga att någon eller flera aminosyror saknas i tillräcklig mängd. Men jag tror att om man äter protein med högt biologiskt värde typ ägg, kyckling, kött, vassle osv kombinerar vegetabilier så att det blir ett fullgott protein så är det inget problem så länge man inte äter för mycket protein till sitt energibehov.
Jag menar att kroppen är tvungen att ta hand om överskottssproteinet som energi. Det belastar lever, njurar och tarmen (fermentering av protein resulterar i gasbildning och snabbare tarmtömningar flera toalettbesök per dag vilket försämrar näringsupptaget).
PS Vi som tränar har ett litet högre behov av BCAA men det kan man lätt fixa med ett kosttillskott som BCAA, EsaPro eller ett bra vassleisolat och det behövs inte mycket heller 6-12 gr EsaPro eller vassleisolat 50-80 gr och helst före under och efter träningen.
Jag läste artikeln och den stämmer dvs att man kan få fel proportioner på aminosyrorna dvs att kroppen inte kan utnyttja aminosyrorna fullt ut pga att någon eller flera aminosyror saknas i tillräcklig mängd. Men jag tror att om man äter protein med högt biologiskt värde typ ägg, kyckling, kött, vassle osv kombinerar vegetabilier så att det blir ett fullgott protein så är det inget problem så länge man inte äter för mycket protein till sitt energibehov.
Jag menar att kroppen är tvungen att ta hand om överskottssproteinet som energi. Det belastar lever, njurar och tarmen (fermentering av protein resulterar i gasbildning och snabbare tarmtömningar flera toalettbesök per dag vilket försämrar näringsupptaget).
PS Vi som tränar har ett litet högre behov av BCAA men det kan man lätt fixa med ett kosttillskott som BCAA, EsaPro eller ett bra vassleisolat och det behövs inte mycket heller 6-12 gr EsaPro eller vassleisolat 50-80 gr och helst före under och efter träningen.
Instämmer. Jag vet att supplementeringen som idag rekommendras till elitidrottare (läs OS-deltagare) är just BCAA med hänsyn till kvävebalansen och kvävebelastningen.
Lizard
Instämmer. Jag vet att supplementeringen som idag rekommendras till elitidrottare (läs OS-deltagare) är just BCAA med hänsyn till kvävebalansen och kvävebelastningen.
Lizard
Rekomenderar riksidrottsförbundet supplementering med proteinpulver etc? Jag trodde de menade att vanlig mat räcker även för elitidrottare. Men det var nog 1-2 år sedan....
Rekomenderar riksidrottsförbundet supplementering med proteinpulver etc? Jag trodde de menade att vanlig mat räcker även för elitidrottare. Men det var nog 1-2 år sedan....
Nej, det är korrekt - alla RF-anslutna förbund uppmanar till att inte använda kosttillskott pga risken för kontaminering. Det hindrar ju inte att det används ändå, men då är källorna vanligen andra än kosttillskottföretagen. Allmänt är kunskapen kring proteinsyntesen vid träning god på elitnivå (den lilla inblick jag har av den) medan den helt saknas på breddnivå.
Lizard
Lizard
Rekommendera inte BCAA också för att förhindra inträdet av tryptofan i hjärnan vilket möjligen kan leda till snabbare utmattning?
Det var tanken med PrippsPlus2. Du fick något gram BCAA per drink.
Det var tanken med PrippsPlus2. Du fick något gram BCAA per drink.
Som idag heter Pripps Energy Double Impact?
Tydligen har den bytt namn.
Som alternativ till energidryck finns:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=137
En liten dos hydrolysat som http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=33 (Whey hydro ) så får du BCAA också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.