Visa fullständig version : Bil som inte startar (batteriproblem?)
Bilforumet som jag skulle posta på strular, så jag hoppas att kollos bilproffs kan hjälpa mig ;)
Har ett bilskrälle som inte vill starta.
Den har stått över vintern och jag har laddat upp batteriet så att den kunde starta (och besiktigas).
Men efter att ha kört några gånger (varit trög att starta, men det har gått) så vägrar den starta.
Alla lampor tänds och den "knackar" när man vrider om nyckeln, men inget mer.
Personer i min närhet har sagt att det kan bero på att det är rost och dålig anslutning vid batteriet.
Finns det nått spray man kan köpa för att rengöra batteripolerna? Eller kan det vara nått annat som är knas på bilen?
knackar? Går startmotorn? Soppa i tanken?
Om du bara vrider på tändningen utan att starta bilen, lyser strålkastarna ordentligt eller glöder de bara lite?
Dålig anslutning vid batteriet låter ganska långsökt i mina öron, om den går bra efter att du laddat den men inte tycks kunna återladda sig själv så skulle jag se över generatorn.
Liten Men Fet
2007-05-03, 07:08
Knacket du hör är ett relä som slår till. Sen orkar inte batteriet dra runt startmotorn. Ladda batteriet, kolla över jordpunkter i karossen är dom ärjiga och dana så ta loss skruven som håller kablarna och gå över med en stålborste. Kolla också så det inte är massa ärj vid polerna på batteriet men det gjorde du nog när du lossade det för att det skulle laddas.
Kolla vätskenivån i batteriet, nivån ska vara en cm över cellpaketen. När du startar bilen sen så mät upp laddningen från generatorn så den klarar av att ladda batteriet.
Oftast så hinner inte batteriet laddas om man inte kör en längre sträcka och oftast laddas inte batteriet om bilen bara går på tomgång.
Liten Men Fet
2007-05-03, 07:30
En annan möjlighet är att startmotorn är dålig, om batteriet är bra mät spänningen på det, så kan det vara att kolen i startmotorn inte ligger där dom ska. Man kan då knacka på den med en hammare och se om det hjälper. Men kolla batteriet först.
Så nu har jag testat lite mera.
Plockade bort kablarna från batteriet och satte dit igen.
Tanken är full.
Larmet funkar och centrallåset likaså.
Jag kan tända innerbelysningen.
När jag bara slår på tändningen så är allt normalt, rätt lampor lyser osv.
Men när jag skall starta så "smattrar" det, nu när jag lyssnar mera noga.
Och alla lampor tänds på instrumentpanelen.
Jag tog en titt i instruktionsboken, men hittar inget om vart startmotorn finns :(
Fler tips?
bluelight
2007-05-05, 00:19
tja, vad har du för bil?
Fettecke
2007-05-05, 00:30
bara jag som tänker på tändstiften ?
formula4shape
2007-05-05, 00:31
Kolen i generatorn tippar jag på om du kollat tändstiften och mätt batteriet. Kan även vara tändmodulen.
Hur ser tändkablarna ut? Har de inte bytts på ett tag och bilen bara stått över vintern kan de mycket väl vara ruttna. Det kan också förklara att bilen varit trögstartad.
Skit i tändkablar och tändstift i det här läget. Som jag förstår det så drar inte startmotorn runt alls?
Har du däremot provat att ladda batteriet igen eller dra igång den med startkablar? Låter som dåligt batteri helt enkelt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.