handdator

Visa fullständig version : Psylliumfrön

Tomainen
2003-03-19, 14:35
Hur stor % ska psylliumfröna utgöra när man tex skall blanda ut det med havregrynsgröten?

King Grub
2003-03-19, 14:40
De studier jag sett visar att 10 % frön i flingor med ursprungs-GI på 101 hamnar på 79. Med 20 % frön blir GI 57. En måltid på 90 gram vitt bröd med GI 100 + 15 gram frön hamnade GI på 59. Stor skillnad, alltså.

spinkoo
2003-03-19, 15:25
King Grub: Om man som jag äter fröön tex 20 gram brukar jag ta för att sänka GI, och sen ca efter 10 minuter skiter man ut (vad jag tror är all mat). Ska jag ta mindre då eller har jag tagit upp näringen från maten?

King Grub
2003-03-19, 15:31
Originally posted by spinkoo
King Grub: Om man som jag äter fröön tex 20 gram brukar jag ta för att sänka GI, och sen ca efter 10 minuter skiter man ut (vad jag tror är all mat). Ska jag ta mindre då eller har jag tagit upp näringen från maten?

Vad i hela friden talar du om nu? Det är ju knappast maten du just har ätit som kommer ut 10 minuter senare. Så fort går det inte ens om du har svåraste Salmonellaförgiftningen. Det tar en hel del timmar innan maten passerat tarmarna.

Officer
2003-03-19, 15:34
Originally posted by King Grub

Vad i hela friden talar du om nu? Det är ju knappast maten du just har ätit som kommer ut 10 minuter senare. Så fort går det inte ens om du har svåraste Salmonellaförgiftningen. Det tar en hel del timmar innan maten passerat tarmarna.

:laugh: :laugh: :laugh:

spinkoo
2003-03-19, 15:45
Men jag skiter alltid en skvätt efter att jag tagit loppfrö. Vad är det som kommer ut då :D

King Grub
2003-03-19, 16:01
Originally posted by spinkoo
Men jag skiter alltid en skvätt efter att jag tagit loppfrö. Vad är det som kommer ut då :D

Det är möjligt att just tuggandet, sväljandet och det faktum att någonting nytt når magsäcken triggar en bajsreflex. :D Men det är inte maten du just ätit som kommer ut, utan vanligtvis är det gårdagens.

spinkoo
2003-03-19, 16:05
Då förlorar jag ingen näring då :confused:

men alltså det är inte tuggandet och det. Det ÄÄÄR loppfröna som triggar reflexen, behöver aldrig bajsa vanligtvis , men efter loppfrön (hela) då kommer det :em:

King Grub
2003-03-19, 16:09
Nåja, så fort går det i alla fall inte. Annars är det ganska vanligt att man måste in på hemlighuset direkt efter en måltid. För mig blir det raka vägen efter frukost, varje dag. Det slår aldrig fel. I samma sekund som jag sväljer sista tuggan är det bråttom. :hbang:

behöver aldrig bajsa vanligtvis

Jag hoppas du inte menar det där bokstavligt. :MrT:

spinkoo
2003-03-19, 17:43
Jo det menar jag..äter jag dock mycket solrosfrän eller loppfrön så går det undan :em: Gör det ibland :angel:

Spud
2003-03-19, 17:44
är det inte som så att maten man äter "trycker" på resten så man vill skita, oftast då efter en måltid?

Officer
2003-03-19, 17:46
HAHAHHAHA fy fan vad ROLIG TRÅD!!! Så jävla givande! hahahaha

King Grub
2003-03-19, 18:04
Originally posted by Spud
är det inte som så att maten man äter "trycker" på resten så man vill skita, oftast då efter en måltid?

Trycker på?!?!? :MrT: Trycker på?!?!? Du har väl inte hela tarmarna fyllda med skit! 10 meter korv!

pTr
2003-03-19, 18:09
ROFLMAO

grymt skojj tråd!:D

"Trycker på?!?!? Du har väl inte hela tarmarna fyllda med skit! 10 meter korv!"

King Grub
2003-03-19, 18:12
Om det vore så illa att det man åt tryckte ut det som fanns längst ner skulle man ju sitta med skit hela vägen upp till halsen.

Spud
2003-03-19, 18:15
hehe, jo rolig tråd :)

men ändå, hela tarmen innehåller väl mer eller mindre skit? och om det vill in mer gröt i röret så packas det väl hårdare, och då känner vi väl krängningarna i rosetten?

jag tycker det låter logiskt iaf :)

Officer
2003-03-19, 19:24
Om det vore så illa att det man åt tryckte ut det som fanns längst ner skulle man ju sitta med skit hela vägen upp till halsen.

Hahahaha åh fy faan hahaha har inte haft ett sånt här skratt på LÄNGE!! hahhahaha :laugh: :laugh: :laugh:

King Grub
2003-03-19, 19:26
http://www.sundelin.nu/humorsidan/guid_skit.htm

Lopezzo
2003-05-23, 20:46
Var köper man dessa frön???

Ica? konsum?

Dom verkar ju grumma ju!!!!

LOpezzo

King Grub
2003-05-24, 06:34
Originally posted by Lopezzo
Var köper man dessa frön???

Ica? konsum?

Dom verkar ju grumma ju!!!!

LOpezzo

Jag köper mina på ICA, 12 kronor för 500 gram. Har sett dem på Coop också. Annars kan du be dem ta in dem.

Biffensteffi
2003-05-26, 05:35

Jag köper mina på ICA, 12 kronor för 500 gram. Har sett dem på Coop också. Annars kan du be dem ta in dem.

Hur ser dom ut? förpackningen alltså.
Står det "loppfrön" eller "psyllumfrön" på förpackningen?
är det glasburk eller förpackat i påse?
brukar det stå bland kryddorna?

Dum fråga kanske, men har letat som fan å inte hittat ett skit!

King Grub
2003-05-26, 12:07
Originally posted by Biffensteffi

Hur ser dom ut? förpackningen alltså.
Står det "loppfrön" eller "psyllumfrön" på förpackningen?
är det glasburk eller förpackat i påse?
brukar det stå bland kryddorna?

Dum fråga kanske, men har letat som fan å inte hittat ett skit!

http://www.risenta.se/produkt/image/4-5.jpg

Lopezzo
2003-06-29, 18:58

Jag köper mina på ICA för 29.90 obs! för 300g helt jävla pissdyrt!
Blir bara drygt 99 kronor kilot... Men jag är inte bitter tur att man är en rik student:cryout: :insane:

tortured
2003-06-29, 19:13
men lol den här tråden borde fan få stå högst upp i best of kolozzeum :laugh: :laugh: :laugh:

Lopezzo
2003-06-29, 19:41
:devil:

z_bumbi
2003-06-30, 15:10

Här kan jag komma med ett inlägg då jag vet att det inte är så.. Kollar man t ex i en tjocktarm ser man man att normalt så är skiten i korta avsnitt och den fyller inte hela tarmen, om den skulle göra det så har man antagligen en förstoppning eller liknande otrevligt.

Att man måste gå på toa efter att man ätit kan ju vara att man övat in en sådan reflex helt enkelt.

King Grub
2003-06-30, 15:36
Originally posted by z_bumbi

Här kan jag komma med ett inlägg då jag vet att det inte är så.. Kollar man t ex i en tjocktarm ser man man att normalt så är skiten i korta avsnitt och den fyller inte hela tarmen, om den skulle göra det så har man antagligen en förstoppning eller liknande otrevligt.

Att man måste gå på toa efter att man ätit kan ju vara att man övat in en sådan reflex helt enkelt.

Brukar du ofta kolla i tjocktarmar? :)

gasoliner
2003-06-30, 15:39
stackars Emmzan.. :angel: :D

z_bumbi
2003-06-30, 16:10

Brukar du ofta kolla i tjocktarmar? :)

En till två gånger om året.. det är charmen med tarmsjukdomar.

King Grub
2003-06-30, 16:13
Originally posted by z_bumbi

En till två gånger om året.. det är charmen med tarmsjukdomar.

Huga... Man skall nog vara tacksam över att man slipper det.

z_bumbi
2003-06-30, 16:24
King Grub: Att kolla tarmen är ju kul, nja snare instressant att se hur det fungerar. Har man riktig tur får man morfin samtidigt :D

Tarmsjukdommar kan man skippa däremot.

Lopezzo
2003-07-21, 17:05
Vad är det för skillnad på psylliumfrön och hela linfrön förutom att linfröna är ca FEM GÅNGER BILLIGARE!! Fungerar de på samma sätt och lika effektivt??

Lopezzzo

Andyh
2003-07-21, 23:26
om man vill använda loppfrön för att sänka GI måste det va blandat med maten innan man äter eller räcker det med att det blandas i magen. asså om man gör gröt så blandar man väl ner fröna i gröten när man kokar den. men om man vill käka mackor till frukost kan man då käka mackorna och sen glufsa i sig fröna bredvid eller måste man baka bröd med frön i som man sen äter?

sen hur mycket frön är att rekomendera till gröt gjort på 1dl havregryn?

spas
2003-07-21, 23:43
:laugh: :laugh:

HAHAHHAHA så jävla kul det blir när man blandar in 10 meter bajs i en seriös diskussion, rena monty python ju. :bow:

Lopezzo
2003-07-22, 10:10
Originally posted by Andyh
om man vill använda loppfrön för att sänka GI måste det va blandat med maten innan man äter eller räcker det med att det blandas i magen. asså om man gör gröt så blandar man väl ner fröna i gröten när man kokar den. men om man vill käka mackor till frukost kan man då käka mackorna och sen glufsa i sig fröna bredvid eller måste man baka bröd med frön i som man sen äter?

sen hur mycket frön är att rekomendera till gröt gjort på 1dl havregryn?

Två tre matskedar räcker gott och väl....

Loopezzzo

*Flash*
2003-07-24, 16:06
Är det någon skillnad på ljusa psylliumfrön och såna som inte är ljusa??:MrT:

King Grub
2003-07-24, 16:07
Originally posted by *Flash*
Är det någon skillnad på ljusa psylliumfrön och såna som inte är ljusa??:MrT:

Priset.

*Flash*
2003-07-24, 16:19
Okej bara priset alltså??
Och vad är billigast då?

King Grub
2003-07-24, 16:26
Okej bara priset alltså??
Och vad är billigast då?

De ljusa. En nackdel med de ljusa är att de inte är lika rensade som de mörka, så en och annan sten kan dyka upp om man har otur.

*Flash*
2003-07-24, 16:28

De ljusa. En nackdel med de ljusa är att de inte är lika rensade som de mörka, så en och annan sten kan dyka upp om man har otur.
Stenar??!!:MrT:
Fy farao min mage kan nog inte smälta det så himla bra..
Små eller stora stenar? Alltså typ gruskorn eller?

Grahn
2003-07-24, 16:30
Magen bryr sig nog inte nämnvärt i en fröstor sten, tänderna däremot....

King Grub
2003-07-24, 16:30

Stenar??!!:MrT:
Fy farao min mage kan nog inte smälta det så himla bra..
Små eller stora stenar? Alltså typ gruskorn eller?

De är så små att de inte påverkar matsmältningen de allra minsta. Det är väl tänderna som kan råka illa ut om man har maximal otur. Men man behöver ju inte tugga dem. Bara blanda ner dem i ett glas Fun Light och svep. De mörka fröna är rensade till 99.9%, men i de ljusa kan en aning skräp slinka med. Men jag tror jag hittat 1 ynklig liten sten på... 100 påsar?

*Flash*
2003-07-24, 16:32

De är så små att de inte påverkar matsmältningen de allra minsta. Det är väl tänderna som kan råka illa ut om man har maximal otur. Men man behöver ju inte tugga dem. Bara blanda ner dem i ett glas Fun Light och svep. De mörka fröna är rensade till 99.9%, men i de ljusa kan en aning skräp slinka med. Men jag tror jag hittat 1 ynklig liten sten på... 100 påsar?
Aha okej men då är det ju lugnt..

King Grub
2003-07-24, 16:33

Aha okej men då är det ju lugnt..

Tills du får tandläkarräkningen på 1495:- :D

*Flash*
2003-07-24, 16:35

Tills du får tandläkarräkningen på 1495:- :D
Hehe gratis tandläkarvård här än så länge:D

DrP
2003-07-24, 16:36
Var finns de ljusa? I hälsokostbutikerna? I mataffärerna har jag bara sett mörka. De mörka är så dyra.

2 matskedar är rätt mycket. Får man samma effekt om man halsar lite äppelcidervinäger istället? Billigare.

King Grub
2003-07-24, 17:26
Originally posted by DrP
Var finns de ljusa? I hälsokostbutikerna? I mataffärerna har jag bara sett mörka. De mörka är så dyra.

2 matskedar är rätt mycket. Får man samma effekt om man halsar lite äppelcidervinäger istället? Billigare.

Här finns de ljusa både på ICA och Coop. 12:50 för 300 gram. Du får inte i närheten samma effekt av äppelcidervinäger.

DrP
2003-07-24, 18:04
tack. Lät billigt ska ta ett snack med dem så får de ta hem de ljusa.

Jag har läst att det krävs rätt lite vinäger för att att det ska bli en dramatisk påverkan. Påverkar väl enzymerna som ska bryta ner. Fredrik P säger det. Läste det nedan också, även om hon inte nämner nått mått.

Intervju med prof Inger Björck, Lund, 2002 06 27

Vinägerdoppning

sänker GI med 35% Med ättiksyra (vinäger) däremot räcker det om man doppar brödet i syran för att GI sk sjunka. Genom att doppa vitt bröd i vinäger har man kunnat minska GI från 100 till 65. Det som framförallt händer då är att den så kallad gastric emptying rate (magsäckens tömningshastighet) minskar

http://www.diabetolognytt.nu/detta_nummer4-02/artikel6.html

AST (vi vet vad alla tycker om dem redan)

Matens eller måltidens surhet verkar sänka GI-faktorn. Att ta så lite som 20 milliliter vinäger vid måltiden har visat sig sänka GI-faktorn oerhört.

http://www.*******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/kolhydrater_och_muskler/de_korrekta_kolhydraterna_for_att_bygga_muskler.as p

King Grub
2003-07-24, 18:12
Originally posted by DrP
tack. Lät billigt ska ta ett snack med dem så får de ta hem de ljusa.

Jag har läst att det krävs rätt lite vinäger för att att det ska bli en dramatisk påverkan. Påverkar väl enzymerna som ska bryta ner. Fredrik P säger det. Läste det nedan också, även om hon inte nämner nått mått.

Intervju med prof Inger Björck, Lund, 2002 06 27

Vinägerdoppning

sänker GI med 35% Med ättiksyra (vinäger) däremot räcker det om man doppar brödet i syran för att GI sk sjunka. Genom att doppa vitt bröd i vinäger har man kunnat minska GI från 100 till 65. Det som framförallt händer då är att den så kallad gastric emptying rate (magsäckens tömningshastighet) minskar

http://www.diabetolognytt.nu/detta_nummer4-02/artikel6.html

AST (vi vet vad alla tycker om dem redan)

Matens eller måltidens surhet verkar sänka GI-faktorn. Att ta så lite som 20 milliliter vinäger vid måltiden har visat sig sänka GI-faktorn oerhört.

http://www.*******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/kolhydrater_och_muskler/de_korrekta_kolhydraterna_for_att_bygga_muskler.as p

I de studier jag har sett när GI:t sänkts med runt 35 % har vinäger endast varit en del av de GI-sänkande faktorerna. Då GI:t på vitt ris sänkts med den siffran har studierna gjorts med riset inte bara med vinäger, utan också tillsammans med bönor och mjölk i samma mål, produkter som redan har ett lågt GI.

T ex:

Sugiyama M, Tang AC, Wakaki Y, Koyama W.

Glycemic index of single and mixed meal foods
Eur J Clin Nutr. 2003 Jun;57(6):743-52.

Men artikeln med Björk stämmer säkert! :)

DrP
2003-07-24, 18:17
Känn som den artikeln handlar om nåt helt annat. Blandar man med böner och sånt påverkar ju dessa GI:t att bli lägre. Borde finnas en studie om endast vinäger eller sura livsmedel. Eftersom Fredrik och andra säger detta. Han inte hans bok här han brukar ge referenser.

King Grub
2003-07-24, 18:21
Originally posted by DrP
Blandar man med böner och sånt påverkar ju dessa GI:t att bli lägre.

Jo, jag menar det. Och med alla tre ingredienserna hamnar GI:t ändå på 35% lägre, alltså samma som med enbart vinäger enligt den andra studien. Men det står ju tyvärr inget om mängderna.

Blindguard1
2013-04-02, 09:54
Jag bumpar den här jävligt gamla tråden istället för att skapa en ny... Hur mycket väger ett kryddmått psylliumfrön? 1ML alltså, har ingen köksvåg just nu, ska införskaffa en men jag har kärvt om pengar om mor min köper ska köpa en ny någondag nu, har för tillfället en analog som har passerat sitt bäst före datum...

Behöver veta hur mycket 10g frön är i ml så jag kan dosera rätt alltså, tack!

lolitalord
2013-04-02, 12:47
Här finns de ljusa både på ICA och Coop. 12:50 för 300 gram. Du får inte i närheten samma effekt av äppelcidervinäger.

Vilken effekt är det ni pratar om? Har läst igenom hela tråden ja, men vadå gå på toaletten eller?

Äter det av två anledningar - ger maten (gröten) mer volym samt sänker GI. Har handlat det i affärer i flera år iaf, och då bor jag i Norrland.

JakeShaft
2013-04-03, 12:57
Behöver veta hur mycket 10g frön är i ml så jag kan dosera rätt alltså, tack!

100 ml=65 g
15,38 ml=10 g

1 msk är 15 ml borde vara smidigast.

Barbastark
2013-04-03, 13:59
Räknas kcal i psylliumfrönan om man kokar dem? Eller är det enbart helt otuggade, okokta och direkt-svalda som man inte räknar kcal på?

Blindguard1
2013-04-03, 21:25
100 ml=65 g
15,38 ml=10 g

1 msk är 15 ml borde vara smidigast.

Tack så jättemycket!