handdator

Visa fullständig version : Myt eller sanning?

veggotjejen
2007-05-02, 20:46
Jag har alltid trott att det handlar om "plus in och minus ut" när det gäller viktnedgång - och det tror jag visserligen fortfarande, men faktum är att jag seeegat ned i vikt på senare tid. Minus - absolut, men ändå ganska sakta. Nu har jag kommit hem efter 4 dagar i Nice där det slunkit ned mycket vin och god mustig mat. Jag har inte svullat, men det har definitivt varit ett större kaloriintag än vanligt och dessutom mycket mindre (i princip ingen alls) motion. Resultatet är att jag gått NER 1,0 kg denna vecka - mer än innan. Hur kan det komma sig?

Eddie Vedder
2007-05-02, 20:49
Oavsett vad du tror så har du legat på underskott.

Att vara i Nice låter för mej som en resa med mycket promenerande, en hel del shopping kanske?

Såna dagar kan det nog gå åt mer än man tror, trots att du inte "tränat".

Rahf
2007-05-02, 21:00
Sen är det med största sannolikhet restaurangmat du käkat, lite kalorisnåla kockar kanske? Stora portioner som inte innehåller så mycket som man tror.

veggotjejen
2007-05-02, 21:26
Men faktum är att jag i flera månaders tid ätit cirkus 1300 kalorier om dagen och då endast gått ner ca 0,5 kilo i veckan. Denna vecka har jag i princip legat i energibalans och då gått ner 1 kilo. Märkligt! Jag vet att en del tror att man kan boosta energiförbrukningen eller att den kan gå ner i lågvarv efter lång tids underskott, men är det möjligt? Jag har läst i gamla trådar om ämnet, men fortsätter ändå att tjata här *whistle* eftersom jag ju faktiskt upplever att det kan vara en realitet - en myt som det kanske ändå ligger lite sanning i?

Eddie Vedder
2007-05-02, 21:33
Du har legat på underkott, dessutom har du troligtvis räknat fel på dom andra dagarna om du bara gått ner ett halvt kg. Nu vet ju inte jag hur stor du är men 1300kcal är väldigt lite för nästan vem som helst som inte ligger i koma.

Du har alltså inte legat i kaloribalans om du har gått ner i vikt.

Vinter
2007-05-02, 21:37
Jag tycker inte 1kg är så mycket att det inte kan ligga inom felmarginal för ren vätskeförlust etc. Om du bibehåller viktminskningen nån vecka är det lite mer intressant.

theoppositescollide
2007-05-03, 01:08
mycket alkohol = vätskedrivande = ett överskott av toabesök som på kort sikt gör att du går ner i vikt på pappret, som du genast går upp igen så fort du får i dig den vätskan igen.
Kanske

BigForre
2007-05-03, 08:53
Vinter och opposite: Att jag skulle behöva vänta så många poster innan någon postade ett vettigt svar...höll på att börja gråta.

Börja du träna igen och fyll på med bra mat så stabiliserar sig snart vikten igen.

Att hålla koll på sin viktnedgång med hjälp av vågen kräver lite eftertanke. Dagarna bör se likvärdiga ut, kost- och träningsmässigt. Mätning bör ske vid samma tidpunkt, lämpligtvis efter uppstigning och morgonrutin (några timmar extra sömn stör också vätskenivån, vilket jag erfar på helgmätningarna då jag sover ett par timmar extra, och brukar få lite lägre värden). Trots allt detta är det svårt att utröna något från dag till dig. Lösningen för mig blir att ta ett medelvärde av en veckas vägningar och jämföra veckovis. Då kanske man kan börja lite någorlunda på värdena...men veckorna bör fortfarande vara likvärdiga..

westerbotten
2007-05-03, 09:25
OK... klurigt...

Det finns inte så många alternativ.

Minskat energiintag eller ökade energiutgifter.*flex*
Även om du ätit mer kan du ha rört dig mer också. Även om du inte tycker det så är det inte omöjligt att du ökat din icke-tränings-aktivitets-termogenes dvs hur mkt du rör dig i vardagen.

Minskat saltintag/ ökat fiberintag/diarré/ minskat vätskeintag*popcorn*
Allt som minskar mängden vätska i kroppen minskar ju vikten liksom.
Absolut troligare att den konstiga viktutvecklingen på något sätt har med detta att göra. Ett kilo är absolut inom felmarginalen vad gäller vätskefluktuationer.