Visa fullständig version : Deffa trots att jag fortfarande växer?
Hej!
Har en liten fråga. Är 184 cm och fyller 18 år i Juli...min fråga är, finns det möjlighet att jag fortfarande har en naturlig tonårstillväxt vid den här åldern?
En till sak jag undrar , rubbar jag den här tillväxtsfasen om jag deffar och ligger på underskott? Tänkte istället för att deffa kanske jag på kcal+-0 och växer ändå så blir jag smalare?
kan jag öka i muskelmassa vid den här åldern även om ajg ligger på underskott?
tacksam för svar,
mvh
Om du är nybörjare så kan du lägga på dig lite muskler vid underskott, om du är överviktig, så ser jag inte nåt problem med att gå ner i vikt vid den där åldern.
Brooklyn
2007-05-02, 13:34
Om du är nybörjare så kan du lägga på dig lite muskler vid underskott, om du är överviktig, så ser jag inte nåt problem med att gå ner i vikt vid den där åldern.
helt klart.
dock så som det står överallt här på kolo, gå inte ner för fort i vikt då det kan resultera i att du bara mår sämre, får "slapp hud", om du inte har läst grubbs deffguide så rekommenderar jag dig starkt till att göra det, och att sikta på ett underskott av cirka 500-kcal varje dag, (om du inte är extremt överviktigt då kan du satsa på ett större underskott till en början)
Man påverkar längdtillväxten (och många andra saker) när man ligger på underskott. Det är omöjligt för oss att säga om du har några cm kvar att växa eller inte. Fråga din närmsta släkt när det hade slutat växa så får du ett litet hum om hur du ligger till.
Antagligen har du väldigt få om ens några cm kvar och då är det bara bra att gå ner i vikt förutsatt att du verkligen har för mycket fett.
På din fråga om att växa samtidigt som du ligger på +-0 så är den lite felställt då även längdtillväxt räknas till energi ut och du kommer därför att gå upp i vikt om du växer vilket är det man vill när det gäller barn och ungdomar :) jag förstår att det antagligen inte var detta du frågade efter utan menade mer om du skulle kunna hålla din vikt samtidigt som du växer några cm och därför blir smalare för din längd (dvs lägre BMI). Detta är det som man för närvarande strävar efter när man "behandlar" överviktiga barn och är därför den bästa medelvägen man för närvarande känner till.
184 cm är en helt normal längd så vad spelar det egentligen för roll om du inte växer mer. Oroa dig för andra saker.. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.