Visa fullständig version : strlguide kläder
stämmer såna där strlguider för er?
alltså kollar jag mina mått och sen kollar i tabellen (har kollat runt i olika shoppar, inte bara en) så ska jag ha L (och eligt rumpmåttet närmare XL:D )
jag har nu 36 eller small i allt jag har. (har fått gå upp en strl för förut hade jag 34 eller xs. )
skulle jag ha L så skulle jag drunkna i det.
brukar det inte stämma för heller? om inte, hur kan det bli så fel?
visst, många grejor är strech, men det det handlar ju inte om två strl i skillnad
det bästa verkar vara att gå på midjemåttet och ta de andra måtten med en nya salt?
alltså, midjemåttet stämmer väl någorlunda, även om det säger för stor strl det också, men stämmer mkt bättre än bröst och stussmåtten
tossefar
2007-05-02, 02:54
Försöker du skriva stilguide eller storleksguide? :)
Borde inte frågan ligga i kläder+stil-tråden? (Är det ens en fråga?)
Vilken tabell pratar vi om?
när man handlar kläder så för att veta vilket strl man ska ha så har de flesta shopar en måtttabell (en strlguide) tex:
http://www.ellos.se/CustomerSupport/Measurements.aspx?CategoryId=15030#lady
undrar bara om det stämmer på er:)
tycker det är så konstigt att det är så fel för mått (till skillnad mot vikt borde väl bli rätt tycker man)
tossefar
2007-05-02, 03:07
Varför skriver du strl? Är det något jag missat?
Jag tycker att måttabellerna fungerar bra. Det beror väl mest på vad och var man handlar. Att ellos måttguide inte fungerar perfekt för en smal vältränad tjej är kanske ingen överraskning. Medelsvennen ser lite annorlunda ut.
Köper jag en dussintröja så brukar jag bara gå på bröstmått, resten är både lätt och billigt att fixa hos en skräddare.
Varför skriver du strl? Är det något jag missat?
Därför att jag brukar skriva så. Utan att tänka. Jag kan skriva storlek också.
Jag tycker att måttabellerna fungerar bra. Det beror väl mest på vad och var man handlar. Att ellos måttguide inte fungerar perfekt för en smal vältränad tjej är kanske ingen överraskning. Medelsvennen ser lite annorlunda ut.?
? Vad menar du?
Mått som mått. Spelar väl ingen roll om man har muskler eller inte. Det förändrar liksom inte måttet. (?)
Som sagt: Jag har kollat lite varstans och enligt typ alla ska jag ha strl L i brallor. Yeah right. Skulle drunkna.
Jag tycker det är lite konstigt. Hade man använt vikt som indikator hade jag förstått att det hade kunnat bli väldigt olika från person till person.
Alltså, jag förstår att en som styrketränar kanske har andra mått generellt än en slags standardmått som går efter svenssonkroppen. Men det är inte det jag menar.
Tilläggas ska att såna där tabeller aldrig stämt på mig.(Även innan jag blev skitgrof*rolleyes* ) Skulle enligt de alltid haft större strl. Nu gillar jag förvisso tighta kläder, men det kan ju inte bara vara det :cool:
Köper jag en dussintröja så brukar jag bara gå på bröstmått, resten är både lätt och billigt att fixa hos en skräddare.
Om jag skulle gå efter rumpmåttet när jag skulle köpa brallor ( vilket ju känns logiskt, så får man isåfall sy in i midjan om man är smalare om midjan "än genomsnittet")
Grejen är att jag skulle få sy in dem överallt. Även om rumpan. Har 36 i alla mina brallor . 34 i några par till och med. Ska ha 42 (ibland mer) enligt de tabeller jag kollat i , om jag går på rumpmåttet
Jag fattar inte hur det kan bli så fel.
Samma sak med bröstmåttet. Ska ha strl 42 där också egentligen. Har som sagt 34/36 i tröjor:)
Skulle inte funka där heller att ta strl 42 och sy in i midjan. Skulle vara alldeles för stor överallt.
Så. Nu har jag nog sagt det jag ville och lite till.
Får se om nån kan komma med en förklaring att det kan slå så himla fel.
AFanatic
2007-05-02, 07:43
Måtten är ju standardiserade, och för ett par år sedan gjorde man om storlekarna. En 40a idag är egentligen en 42a. I takt med att alla blir fetare justerar man måtten, så en vanlig 38a är idag på fler håll en Small och inte en Medium som det alltid har varit förut.
Det är inte alla företag som har ändrat sina mått men många har det.
För egen del passar H&Ms storlekar mig perfekt och även Ellos vad det verkar. Det som kan störa ngt är överdelarna, och det är helt beroende på vad det är för typ av plagg. En skjorta kan exempelvis i stl 38 vara för liten (armarna är för stora) och en tight t-shirttop kan i stl S vara helt lagom fast man kanske då egentligen skulle haft en M eller L.
Sedan vet jag inte hur du riktigt tolkar måttguiderna. Jag läser inte på ett mått och tänker att ja där passar röven in, den storleken tar jag! Utan jag scannar över alla måtten och där jag hamnar närmast på alla måtten den tar jag. Vanligtvis mittemellan S och M ...eller 36/38 och 40/42 beroende på form.
XL i Kina är S i Sverige allafall. Mäktig att gå runt i XXL och det fyller ut. :D
Jag tror man bestämmer själv till viss del, jag trivs i lite tajtare kläder. Så medan mina skinny kompisar ha medium på sig så har jag hellre en smal. Spännis du vet. :)
Sedan vet jag inte hur du riktigt tolkar måttguiderna. Jag läser inte på ett mått och tänker att ja där passar röven in, den storleken tar jag! Utan jag scannar över alla måtten och där jag hamnar närmast på alla måtten den tar jag. Vanligtvis mittemellan S och M ...eller 36/38 och 40/42 beroende på form.
Nä, på ellos tex så är jag en 42:a enligt bröst och rövmått. En 38:a på midjemåttet. Så ja...40 om man skulle ta ett mellanting.
Har dock som sagt 36 i alla kläder. I vissa 34.
Men 36 funkar typ jämt så bara att köra på det ist och inte bry sig om tabellerna. För mig verkar det inte stämma iaf. :)
bertbert
2007-05-02, 08:58
Standardskjortor börjar bli ett problem. De flesta XL börjar blir för trånga över axlarna, över bröstet och över armbågen när jag böjer armen (!). Går man sedan upp till XXL var växer skjortan då? Jo, huvudsakligen i magregionen - och där är XL redan för stor för mig, givetvis. En XXL är bara något större över axlarna men MYCKET större över magen.
Suger gör det.
Standardskjortor börjar bli ett problem. De flesta XL börjar blir för trånga över axlarna, över bröstet och över armbågen när jag böjer armen (!). Går man sedan upp till XXL var växer skjortan då? Jo, huvudsakligen i magregionen - och där är XL redan för stor för mig, givetvis. En XXL är bara något större över axlarna men MYCKET större över magen.
Suger gör det.
Köp "slim fit", alt. "fitted body", fattar inte att du ska behöva XXL? Annars finns det där företaget (vad hette det?) som måttsyr till ett billigt pris.
bertbert
2007-05-02, 10:15
Köp "slim fit", alt. "fitted body", fattar inte att du ska behöva XXL? Annars finns det där företaget (vad hette det?) som måttsyr till ett billigt pris.
Driver du med mig? En "slim fit" XL-skjorta kan jag inte knäppa över brösten överhuvudtaget. Flera centimetrar från knapp till hål med helt spänt tyg.
Jo skräddarsytt är ju en lösning förstås.
/BB
Driver du med mig? En "slim fit" XL-skjorta kan jag inte knäppa över brösten överhuvudtaget. Flera centimetrar från knapp till hål med helt spänt tyg.
Jo skräddarsytt är ju en lösning förstås.
/BB
http://www.tailorstore.se <- Lösningen
bertbert
2007-05-02, 13:09
http://www.tailorstore.se <- Lösningen
Tack för tips! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.