handdator

Visa fullständig version : Deffa eller!?

beffen
2007-05-01, 22:53
Hej Jag är en kille på 16år som har styrketränat i 1år. Sen i Januari har det varit mer seriöst. Jag har alltid vart lite halv"fet" Men jag bestämde mig för att bli stor och träna och äta mängder. Men nu sitter jag här och är äcklad över min 85cm stora midja på mina ynka 171cm. Jag väger i dagsläget 70kg.

Jag har som plan att nästa sommar då jävlar, då är det min tur. Men eftersom jag börjar känna mig äcklad över magen så kan jag inte bestämma mig, om jag ska fortsätta eller deffa.

Kan inte bidra med så mycket mått, vet bara att Armarna är 34cm, Midjan 85cm, Runt bröstet 102cm.

Vad tycker ni? att jag ska fortsätta bygga och satsa på nästa sommar. eller börja "mini" deffa lite nu.

Jaja, nu har jag fått skriva av mig lite.:)

MVH Johnny

regus
2007-05-01, 22:56
Deffa tills du blir nöjd, börja sedan byggd.

timpaw
2007-05-01, 23:02
Vi på forumet är verkligen inte rätt personer att avgöra detta utan det är endast du själv som avgör ifall du bör deffa eller fortsätta bygga. Det är ju trots allt du
själv som skall trivas med din träning/kropp/hälsa och även ha ett psykiskt välmående.

Dock är du väldigt ung och har trots allt ingen lång träningserfarenhet. Att ligga på deff kräver stort fokus under dina dagar och det krävs en del diciplin för att nå ditt mål så du vet. Du får läsa igenom deffguiden här på forumet 10 gånger så du kan den baklänges innan du börjar.

Sedan är det upp till dig själv som sagt. Vill du se smal ut, kör deff. Vill du bygga vidare, fortsätt äta överskott.

beffen
2007-05-01, 23:03
Avslappnad

Rahf
2007-05-01, 23:03
Känner du att det är äckligt så kan du deffa. Samtidigt så kan du betänka att för att uppnå någonting med byggnadsfasen så måste man uppoffra estetiken ett tag. 70kg på 171 cm är ändå inte så farligt, jag ligger på 78kg på 174cm och då kan jag säga att jag var lönnfet när jag började.

Sen är du ung också, egentligen bör du inte ligga på deff alls eftersom du fortfarande växer så det knakar.

timpaw
2007-05-01, 23:07
spontant så där kände jag på en gång när du lade upp bilderna att det knappast var i värsta laget med midjan. Fetast på stranden är du väl knappast. Lägger du dig på en deff nu kommer du antagligen inte se biffigast ut heller. Det krävs en del träning och mat i stora mängder för att bygga muskler trots allt, det är en långsam process.

Men som sagt, upp till dig själv!

mini
2007-05-01, 23:14
Jag tror att en liten reglering av kosten, som att skippa godis ofta, snacks och snabbmat och att välja det du stoppar i munnen lite mer noga, plus att träna hårt och klokt kommer ge dig mer än om du "deffar". Du har liksom inte mycket att deffa fram. Använd din tonårskropp till det den förmodligen vill; att växa.

beffen
2007-05-02, 08:22
Okej. Uppskattar alla kommentarer. Godis/snacks/läsk äter jag inte överhuvudtaget mini.;)
Jag tror jag fortsätter att bygga, som sagt har inte så mycket att deffa fram.

Johnny

beffen
2007-05-02, 10:06
Tänkte på en sak.. Om jag skulle börja köra med morgonpromenader, äta mindre en vad jag gör av mig och fortsätter styrketräna nu 1-2månader. Och sedan efter sommaren börja "Bulka" igen. Skulle det påvärka min muskeltillväxt negatvift om jag "deffar" lite gran nu för att sedan börja bygga igen om 3 månader?

MVH

Rahf
2007-05-02, 10:17
Du skulle ändå gå upp till den fettvikt du låg på förut. Ja, dina resultat skulle lida i 3 månader för det. Men sen är det helt upp till dig just hur mycket tid du anser dig ha. Jag föreslår att du fortsätter bygga, offra en sommar och kom tillbaka som en Slartibartfast nästa sommar.

beffen
2007-05-02, 15:12
Dom där orden fick mig att bara fortsätta kötta!:)

MVH