handdator

Visa fullständig version : Hur mycket minns du av det du lärde dig i skolan?

Dumleman
2007-05-01, 21:19
Ja hur mycket minns du egentligen av det som du en gång lärde dig i skolan? Jag blir smått deprimerad när jag tänker tillbaka på vad jag lärde mig men som jag idag inte har en susning om. Det känns som om lärde är fel ord för vad man, eller jag, gjorde i skolan även om jag enligt proven kunde en del. Bättre ord?

Lexidos
2007-05-01, 21:19
Jag minns inte...

Raggis
2007-05-01, 21:20
Mycket.

Dumleman
2007-05-01, 21:21
Ja det är iofs svårt att minnas vad man inte minns...

LadyInsane
Amerikansk historia. Det var det jag lärde mig senast...

Annars tycker jag att det mesta från Geografi A sitter kvar. Den kursen var något otroligt bra och fick mig intresserad av natur och väder, vilket jag fortfarande är. Annars minns jag nog även andra saker från gymnasiet, men knappast mycket specifikt från grundskolan.

KlopFer
Går fortfarande i skolan och minnes ingenting.

Speciellt matte! Glömmer det på 24 timmar sedan är man som en 3 åring på matte igen.

Hades
2007-05-01, 21:23
Jag skrev nyligen upp betyget i två gymnasiekurser och det var verkligen intressant att se hur lite som hade fastnat under gymnasietiden. Det är svårt att säga några siffror, men i dessa kurser (biologi och historia) kom jag ihåg kanske en fjärdedel sedan gymnasiet, och då hade fick jag ändå fått VG. Ett som är säkert är att man kommer ihåg saker man tycker är intressant och glömmer ointressanta saker snabbt som attan.

Jishuku
2007-05-01, 21:24
Hm... alfabetet. *rolleyes*
Engelskan sitter i ryggmärgen, behövde knappt plugga något.

Förutom det äre nog inte så mycket.. allt annat har jag lärt mig på egen hand. Säkert en del som jag även läste på skolan men glömde bort pga. att jag inte var intresserad just då, men sedan lärde mig igen på egen hand när jag blivit äldre.

Jag har lättare att lära om jag får impuls studera på egen tid, när jag känner för det. Utan deadline, som man har på skolan.

Granatgiraffen
2007-05-01, 21:24
Skolan var rätt meningslös.

King Grub
2007-05-01, 21:25
Det mesta. Jag glömmer nästan ingenting jag läst, om jag bara koncentrerade mig någorlunda när jag läste det.

Hades
2007-05-01, 21:27
Det mesta. Jag glömmer nästan ingenting jag läst, om jag bara koncentrerade mig någorlunda när jag läste det.

Jag är inte förvånad. :)

Solros
2007-05-01, 21:31
ja, stavnigen minns man jue ijallfall!

mela
2007-05-01, 21:32
Minns en hel del. Iaf från gymnasiet.

Raggis
2007-05-01, 21:35
Nått som verkligen ha satt sitt spår är avogadros konstant.

L-Sami
2007-05-01, 21:35
Kommer ihåg det nödvändiga, matematiken jag använder till vardags, språken jag använder (svenska, engelska, finska), problemlösning och eget ansvar samt en del allmänbildning som är viktigt eller som jag är intresserad av bara för skojs skull.

1986
2007-05-01, 21:41
den största lärdomen jag fick hur man skaffade sig bra betyg men inte nödvändigtvis kunskap. synd.

Rahf
2007-05-01, 21:45
Engelskan har aldrig varit något problem. Historia, samhällslära och likartade ämnen sitter också kvar. Största bortfallet ska väl vara matematiken.

Yes
2007-05-01, 21:45
Det mesta jag lärt mig, som stannat kvar i varje fall, har jag lärt mig på egen hand. Skolan har varit tämligen värdelös.

Däremot har jag märkt att det är ganska lätt att lära sig igen. Jag har t.ex. kvar böcker i kemi och fysik och bläddrar jag lite i dem kommer det mesta tillbaks rätt fort.

Snake
2007-05-01, 21:51

Fotografiskt minne?

Scratch89
2007-05-01, 21:55
Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men jag kan nog tangera det allra mesta jag har läst nångång. Naturkunskapen och svenska/engelska är det jag har lättast för.

Sundsarn
2007-05-01, 22:00
Har ganska lätt för siffror. Kan en hel drös med telefonnummer jag slagit en gång osv. ex kommer jag ihåg ett nummer som jag slagit en gång för... fåse nu 3 år sen i juni nån gång :thumbup: Fast de flesta som fastnar sådär är de nummer jag i princip aldrig ringer (vissa fall som det där för 3 år sen: aldrig mer än den gången). Födelsedagar är också något jag minns och en del konstanter.

Det rörde kanske inte skolan just så mycket men... jag går ju faktiskt i skolan fortfarande. *rolleyes*

skaparn
2007-05-01, 22:01
Allt.

Mantus
2007-05-01, 22:02
Allt.

+1 Så gott som iaf.

olander08
2007-05-01, 22:12
Har drygt en månad kvar på gymnasiet, läser naturvetenskap och har inga planer på att läsa vidare (ska försöka bli polis inom sin tid). Det jag lärt mig i skolan har ingenting med mängden fakta jag "pluggat in", utan det har mer varit som en principiell erfarenhet som har varit nödvändig i min utveckling. Diverse ämnen i skolan har inte varit givande, samtidigt som andra ämnen varit extremt givande, men inte på det traditionella sättet, utan mer på det personliga, stimulerande planet som jag senare i livet (även nu) kommer att ha användning för.

Loke
2007-05-01, 22:14
Man kommer iofs ihåg väldigt lite på rak arm, men det är å andra sidan ofta lätt att färska upp minnet. Kommer ju inte ihåg mycket alls av Kemi B, men skulle jag vara tvungen att tenta av den kursen igen så skulle det nog kanske ta 20 timmar snarare än de cirka 90 timmar som lades ner på den i gymnasiet. Så jag vet inte om jag kan säga att jag minns lite eller mycket. Felet är väl mest att minnena är fragmenterade och tagna lite ur sammanhanget.

Jax
2007-05-01, 22:18
Inte så mycket detaljer, men har nytta av andra saker. Räknar bra, skriver bra, vet hur jag ska göra för att lära mig saker osv. Till resten finns Google. Enda som behövs utöver det är väl valda kunskaper för att kunna hålla uppe en bra fasad.

Mago
2007-05-01, 22:20
Lär ju inte vara jättemånga % om man räknar varenda lilla fakta man någonsin hört i skolan. Det känns som det mesta av det viktiga sitter kvar dock.

Baan
2007-05-01, 22:42
Mer än allt.

jwzrd
2007-05-01, 22:47
Allt logiskt och allt som har ett inneboende system eller som går att sluta sig till. Ingen risk att jag minns det min svårt religiösa lärare i trean försökte lära klassen om kristna berättelser (även om de kom tillbaka nu när jag tänkte på henne :/).

Keit
2007-05-01, 22:49
Har redan glömt bort förra terminens mattekurs.

Liten Men Fet
2007-05-02, 00:14
En hel del kommer jag ihåg men det beror nog på att jag har läst vidare på en hel del som engelska och matematik, lite av fysiken osv. Dock är det mesta av kemin, biologin, svenska grammatiken, franskan, en del av fysiken borta. Historian är en del kvar, religionen minns jag att vi hade men det var mest bara trams ändå. Träslöjden, hemkundskapen sitter nog kvar..

Whistler
2007-05-02, 00:22
Inte mycket. Är jag inte jätteintresserad av något så glöms det bort så fort jag skrivit provet. Fysik B kunde jag ingenting på, fick alltid underkänt på alla prov, men fick godkänt i slutbetyget eftersom jag ställde upp MVG-uppgifterna rätt genom att resonera mig fram, även om jag inte hade kunskapen som fanns för att faktiskt få rätt svar.

JustinCredible
2007-05-02, 01:36
The basic från grundskolan.

Gymnasiet är som en enda minneslucka.

Mantus
2007-05-02, 02:21
Allt logiskt och allt som har ett inneboende system eller som går att sluta sig till. Ingen risk att jag minns det min svårt religiösa lärare i trean försökte lära klassen om kristna berättelser (även om de kom tillbaka nu när jag tänkte på henne :/).

Hade du också Margareta som lärare? =/

High1ander
2007-05-02, 02:45
Det jag vill komma ihag + lite till.

Noodles
2007-05-02, 04:47
Det mesta.

Nina L
2007-05-02, 07:26
Jag kan säga att allt jag lärde mig om geografi i femman är borta. Jag kan nätt och jämnt peka ut sverige på kartan. Sen är det ju matematiken. Jag hade en psykopatisk lärare som skrämde skiten ur mig fullständigt under hela högstadiet, så nu blir jag helt paralyserad om jag ser siffror framför mig som inte har med set, reps, eller midjemått att göra. Jag är nästintill fobisk.

Jag har haft många usla lärare som har förstört sina ämnen. Historielärare som bara rabblade årtal, matteläraren som trodde stenhårt på tidspress och offentlig förnedring (är det inte lite intressant att han ville flytta ner mig till klassen för de som var kassa på matte, och jag sen klarade en fyra galant när jag började på gymnasiet?) En samhällslärare som var klaustrofobisk och åkte in och ut på mentalsjukhus gjorde sitt ämne till det tristaste man skulle kunna tänka sig. Han bara skrev allt på tavlan, och sen skrev vi av. Åh, tänk så många av mina gamla lärare som jag skulle vilja ge en fet lavett. (bakvänd, så klart.)

Överlag tyvärr så har jag dåligt minne. Det har sina fördelar också, dock."Va? Var han otrogen mot mig? Har jag sagt det till dig? Nääää.... Det där har jag helt glömt." :D Mina minnen från mitt förflutna är starkt förknippade med bloggande och fotografier.

Det som jag läst på Komvux för inte så många år sedan minns jag dock bra, speciellt från den litterära gestaltningen. Mitt favoritämne efter Pottosopp.

Prankie
2007-05-02, 07:31
Nina, gör som jag. Integrera algebra i kostschema. :D

Jag lärde mig stepmania under gymnasiet, och jag minns fortfarande 100% av det. Annars tycker jag skolan har mest varit en community för att träffa andra. Kunskap skaffa man själv.

z_bumbi
2007-05-02, 07:38
När jag väl måste använda det så dyker kunskaperna fram och även om det kanske inte är heltäckande så klarar jag mig oftast.

skaparn
2007-05-02, 07:51

Sådär låter alltid klagovisan från de som inte lärde sig hela katekesen. Låter som att du skule behövt en rejäl smäll över fingrarna med linjalen, din lilla terrorist.

Eddie Vedder
2007-05-02, 07:57
Jag minns mer än vag jag trodde under tiden, visserligen har inte ens ett år passerat sen studenten men jag minns mycket av högstadiet oxå.

Svårt att sätta fingret på kunskap oxå, visst kan jag föra en diskussion om nån historisk händelse men om jag lärt mej det genom en lektion i åttan, sett det på nån UR-dokumentär läst i tidningen lr hört det av Herman Lindqvist är en annan sak.

Jag svarade iaf 75%, minns väldigt mycket.

nr16
2007-05-02, 08:56
Går i skolan men kommer inte ihåg någonting...

jwzrd
2007-05-02, 09:19
Hade du också Margareta som lärare? =/

Nej men Gunilla "Skräcködlan" er.. vad hon nu hette i efternamn. Fyffan.

Sådär låter alltid klagovisan från de som inte lärde sig hela katekesen. Låter som att du skule behövt en rejäl smäll över fingrarna med linjalen, din lilla terrorist.

Straffet bestod i att stanna kvar över rasten för att vässa allas pennor. Man fick alltså inte gå till vässaren under lektionstid, istället var vi försedda med två pennor, den ena i reserv. Så bytte man hela tiden penna varje rast.

Mantus
2007-05-02, 10:26
Nej men Gunilla "Skräcködlan" er.. vad hon nu hette i efternamn. Fyffan.

.

Margareta "Strängström" (ni kan ju gissa det egentliga efternamnet) för min del. Hon gillade att spela tramporgel, läsa bibliska berättelser och offentlig förnedring.

chidde
2007-05-02, 12:01
inte ett jackshit, surfade runt häromdan o hamnade på nån matematikhemsida
det var snack om cosinus, hypotenusan och såna basic matte B/C grejer (jag läste iallafall till E) och det var helt blankt :confused:

minns iiiiingenting

Fartman
2007-05-02, 12:09
Från gymnasiet och neråt nästan ingenting. Typ matten satte sig och engelskan någorlunda, men det kan lika gärna ha med internet/tv/film att göra.
Därmeot dom två senaste åren på komvux och basåret har jag nog lärt mig rätt bra då jag faktiskt gått in för att lära mig sakerna på riktigt, inte som i gymnasiet då man gick in för att klara proven och satte allt genom extrem ytinlärning. Det var när jag insåg att jag efter 10 månader i armén inte kom ihåg ett uns av bokföring/redovisning som jag var en fena på i gymnasiet som jag insåg att det minsan var dags att ändra taktik om jag någonsin ska bli bra på något som kräver lite mer kunskap.

pellep
2007-05-02, 13:23
Enbart lärt mig olika sätt att arbeta på.

Sofia4_4
2007-05-02, 17:48

No shit! :D

Nitrometan
2007-05-02, 17:59
Allt.

Ibland har jag gawlet bra minne.

Ibland glömmer jag för mycket.

Jag har svårt för namn, men mycket annat fastnar.

Allan
2007-05-02, 18:39
Förvånansvärt mycket

Nitrometan
2007-05-02, 18:48
Förvånansvärt mycket
Nu skulle jag kunna dra ett skämt om din höga ålder och minne vid nämnda höga ålder. Men det gör jag inte.

Det verkar som om folk med lite mer ålder minns mer än de små spolingarna?

kimonque
2007-05-02, 19:11
gissar att de yngre inte upptäckt hur mycket de faktiskt lärt sig

appapa
2007-05-02, 19:11
Jag minns det mesta, kanske inte alla detaljer men det känns ändå som man har övergripande kunskaper i det man läst.