Visa fullständig version : Tips på bra TFT skärmar
Är ute efter en 19 eller 20 tummare! Jag surfar mest på nätet och spelar spel lite då och då. Så jag värdesätter bildkvalite framför prestanda.
Så har ni några tips så är det bara att bomba på!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=108367
Jag har en själv, har inget att klaga på riktigt bra skärm som även funkar att se lite film på eftersom den är bred. Bästa köpet jag gjorde förra året alla kategorier.
illuminaughty
2007-05-01, 18:08
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=108367
Jag har en själv, har inget att klaga på riktigt bra skärm som även funkar att se lite film på eftersom den är bred. Bästa köpet jag gjorde förra året alla kategorier.
Tänkte just rekommendera SyncMaster 940B också. W är väl widescreen-edition antar jag?
Litecore
2007-05-01, 18:11
kanske en LG L204WT (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105380), typ 2500 med frakt från webhallen.
har en själv och är jävligt nöjd överlag. mycket bra om man spelar, imho.
vissa bråkar på mycket backlight bleeding men jag antar det är individuellt.
Tänkte just rekommendera SyncMaster 940B också. W är väl widescreen-edition antar jag?
Ja, det är egentligen enda skillnaden, kul om man gillar spel och film i widescreen format. Dessutom bra responstid, har aldrig märkt av ghosting etc.
Är inte så insatt i tft tekniken, men är det inte så att ju lägre ms tid det är på en skärm så blir det lite sämre bildkvalite? Någonstans måste man väll tumma lite för att få ner responstiden
hahavaffan
2007-05-01, 18:28
Är inte så insatt i tft tekniken, men är det inte så att ju lägre ms tid det är på en skärm så blir det lite sämre bildkvalite? Någonstans måste man väll tumma lite för att få ner responstidenHar aldrig hört det där förut...
MasterChief
2007-05-01, 18:29
Är inte så insatt i tft tekniken, men är det inte så att ju lägre ms tid det är på en skärm så blir det lite sämre bildkvalite? Någonstans måste man väll tumma lite för att få ner responstiden
De mest färgkorrekta skärmarna har paneler (tex IPS-paneler) som inte är lika snabba som de som säljs som "2 ms SPELSKÄRM OMG!!". Så lite rätt har du.
Men de är lite dyrare.
Nejdå behöver inte vara så längre, tillverkarna är även ganska övergenerösa mot sina produkter när de skriver responstid.
http://www.tomshardware.com/2007/03/08/four-wide-screen-19-monitors-compared/index.html
Test mellan några skärmar på tommy's.
tossefar
2007-05-01, 19:01
Apple Cinema är de bästa jag testat. Jag har 20"-versionen.
Samsung 205-206BW är prisvärda.
Apple Cineman kostar 3000 kr mindre än när jag köpte den för ett år sen. As.
Samsung 204-205xW är prisvärda.
Har en 205BW. Rekommenderas helt klart om man inte vill lägga ut en halv förmögenhet.
Ni som har testat massa skärmar, är det så stor skillnad i bildkvalitet när man bara surfar runt på nätet med datorn mellan tex en 2ms skärm och en 6ms skärm?
tossefar
2007-05-01, 22:53
Alltså, responstiden har inget att göra med bildkvalitet. Grejen är att bättre skärmar ofta har högre responstid eftersom de prioriterar annat.
(responstid mäts i millisekunder, ms)
Löjtnant Blank
2007-05-01, 22:57
Den här har jag haft i något år nu, ett av mina topp-tre bästa köp någonsin. Jag tänker aldrig byta till något annat märke när det gäller skärmar. Dessutom är jag inte särskilt förtjust i wide-skärmar, köpte en för ett par år sedan, men bytte snabbt tillbaka till en vanlig. 20,1":
http://snpi.dell.com/sna/images/products/large/858-10049.jpg
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=59214
Dell har i alla fall ryktet att ha riktigt bra grejer när det gäller skärmar. Det enda jag har är en Delldator så skärmar har jag ingen direkt erfarenhet av men tester ger i alla fall Dell ganska höga betyg.
edit1. Gillar inte heller widescreen men tillverkarna ska envisas med det som fan...
Du märker ingen skillnad på 2 och 6 ms när du surfar.. inte heller när du spelar snabba FPS-spel. Jag har en skärm som har en responstid på 15ms. Jag har spelat FPS-spel i sex år :em: och märker bara eftersläpningar (ghosting) i spelet counter-strike. En skärm som har 2 ms behöver inte vara bättre än en med 10 ms.
Det jag tycker är viktigast när det gäller en TFT-skärm är att den har så hög kontrast som möjligt. Försök hitta en skärm som har en kontrast på 1000:1 för att få en knivskarp bildkvalite.
Skulle jag köpa en ny skärm idag skule det bli: en med högst 10 ms och med en kontrast på 1000:1.
Dom flesta skärmar som kostar cirka 3000 kronor i dag som har en ms under 10 har oftast en kontrast på 700:1 eller 500:1. Köp en som har 700:1, har du pengarna köp då en med 1000:1.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314540 = ett bra val:thumbup:
Vill du inte lägga 3000 kronor på en skärm är http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319600 ett bra val.
Glömde skriva att jag tog komplett som ett exempel. Du kan säkert hitta bildskärmarna billigare i någon annan butik. Dock så är samsung riktigt duktiga på bildskärmar!
Glömde skriva att jag tog komplett som ett exempel. Du kan säkert hitta bildskärmarna billigare i någon annan butik. Dock så är samsung riktigt duktiga på bildskärmar!
Japp jag har en Sammy SyncMaster 959NF CRT som jag högst motvilligt måste ersätta med en plattskärm pga platsbrist :(
Kände samma sak när jag var tvungen att byta ut min crt pga platsbrist. Ingen tft slår en crt i bildkvalite när det gäller FPS-spel! :hbang:
Efter några veckor kommer du dock älska din TFT.*cupid*
NiXPhoenix
2007-05-01, 23:40
Jag skulle köpa en vanlig 4:3-skärm och inget widescreen-tjosan.
En del tycker 1280*1024 är väl stort på en 19"s-skärm så varför inte satsa på en 20"are, då får du ganska mycket mer yta på skärmen.
Tycker inte du ska köpa någon billig skärm, folk säger sig vara jättenöjda men vad har de egentligen jämfört med? Läs riktiga recensioner istället. Betygen på prisjakt är ett skämt, hade inte kollat något direkt i skärmavdelningen tidigare men däremot bland tv-apparaterna. Nästan varenda tv som någon har satt betyg på får mellan 8 och 10 stjärnor. Finns bara "bra" tv-apparater på prisjakt? Nej, nästan alla apparater på den svenska marknaden ska finnas med i deras förteckning, däremot är folk som sitter och bedömmer det de själva köpt hem för dyra pengar jävligt partiska. Löjligt hur man kan vara så okritiskt.
Håll dig borta från billiga TN-paneler, du lär trots allt ha skärmen ett antal år. Det är den du sitter och stirrar på, musen och tangentbordet du använder för att kommunicera med datorn. Själva burken märker du inte av alltför mycket egentligen, beroende lite på om du gör krävande saker eller inte då.
Var hittar man vad för sorts paneler skärmen har då?
hittar inte det på ngt av exemplen i tråden.
edit: googlade min 5 år gammla 19" tft som jag gav dryga 5k för och den hade 500:1 och PVA paneler??? =)
Är TN paneler bra? finns det ngn rangordnings lista bland paneler?
Jag funderar på att köpa den här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=69519
Är det någon som har några synpunkter? Jag funderar på om det är för låg upplösning, men på 22" widescreen finns knappast högre.
Alternativt kanske köpa en 3:4 19-20" istället, men med bättre upplösning.
shut teh face
2007-05-02, 10:30
Jag funderar på att köpa den här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=69519
Är det någon som har några synpunkter? Jag funderar på om det är för låg upplösning, men på 22" widescreen finns knappast högre.
Alternativt kanske köpa en 3:4 19-20" istället, men med bättre upplösning.
Den var jag inne på att köpa. Den verkar god enligt mitt tyckte.
Dock blev det en icke-ws LG 19" av det lite dyrare slaget med fin ms.
Tänk på att responstiden är gray-to-gray oftast, vilket i princip är helt orelevant vid spel då du förhoppningsvis spelar något mer avancerat än gråa spel. :)
NiXPhoenix
2007-05-04, 00:34
Var hittar man vad för sorts paneler skärmen har då?
hittar inte det på ngt av exemplen i tråden.
edit: googlade min 5 år gammla 19" tft som jag gav dryga 5k för och den hade 500:1 och PVA paneler??? =)
Ja, oavsett det är för panel i en 5 år gammal skärm så lär responstiden inte vara något vidare, du lär märka av ganska mycket eftersläpningar eller har jag fel?
16ms i responstid kom på 17"s-skärmar 2003/2004, då började responstiden bli ett försumbart problem.
Är TN paneler bra? finns det ngn rangordnings lista bland paneler?
Nej, TN/TN+ är den sämre paneltypen. Alla billiga wideskärmar i storlekar som 20-22" är nån form av TN-panel.
Kolla på 23-24", då är det helt plötsligt en riktigt rejäl upplösning som funkar till kommande HD-filmer (1920*1080) och bättre paneltyper. Helt andra priser också.
MVA/PVA, S-IPS/IPS är alla olika former av finare paneler, jag är tveksam till om man kan rangordna nåt här. Nackdelen är väl inte riktigt lika låga responstider som TN-tekniken men med rätt skärm så har du ändå otroligt bra svarstider och du märker knappast någon skillnad mellan t ex 2 & 8ms.
Försök läsa recensioner från riktiga datortidningar, kolla på nätet. Tomshardware.com/se (har riktigt utförliga tester på skärmar)
anandtech.com
Ja, det finns en massa olika hårdvarusidor, gäller bara att söka runt så kan du nog hitta mycket.
Har faktiskt PVA-paneler redan nu, så ska absolut inte nedgradera mig...
men responstiden *whistle* "rise+fall" = 25ms Spelar dock inte en sekund, och tänker inte börja heller..
kontrasten var väl inte den bästa, men vinner jag verkligen så mycket på att byta till en skärm med s-ips eller liknande med högre kontrast? :confused:
hahavaffan
2007-05-04, 06:43
Samsung TFT 20" 206BW är någonstans i Sverige just nu, påväg hem till mig. Hoppas den är snygg o bra :)
Samsung TFT 20" 206BW är någonstans i Sverige just nu, påväg hem till mig. Hoppas den är snygg o bra :)
Ge oss en recension sen! :)
Det lutar nu åt en 940BF då jag inte är ett stort fan av widescreen (till dator). Hoppas den blir bra.
NiXPhoenix
2007-05-04, 13:08
Har faktiskt PVA-paneler redan nu, så ska absolut inte nedgradera mig...
men responstiden *whistle* "rise+fall" = 25ms Spelar dock inte en sekund, och tänker inte börja heller..
kontrasten var väl inte den bästa, men vinner jag verkligen så mycket på att byta till en skärm med s-ips eller liknande med högre kontrast? :confused:
Stirra inte på specifikationerna. En del säger att man inte ska stirra sig blind på dem, jag tycker knappt du ska titta på de överhuvudtaget. Paneltyp och responstid är väl det som är intressant.
Det har hänt rätt mycket på fem år, sen är det inte omöjligt att din gamla skärm börjat bli sliten till råga på allt. Tror du har mycket att vinna på en ny skärm ändå. :)
Försök leta upp lite olika datorbutiker där du kan kolla på skärmar. Menar inte att du ska köpa något bara för att det ser bra ut där, kan finnas annat som de inte har som är mycket bättre. Utan för att se på eventuella skillnader.
Sen även om du inte spelar så är ju responstid intressant. Du kollar inget på filmer, serier?? En polare har en av de bästa 19"arna, en Viewsonic VP930 (föregångaren hette VP191 och var i princip likvärdig, något bättre tom).
Hur som helst, även med en responstid på 8ms kan man ibland se att text hänger efter på ett otrevligt sätt när man scrollar på webbsidor.
Lär ju vara rätt mycket värre på din gamla 25msare. ;)
Är du ingen seriös datorspelande så spelar det knappt någon roll vilken skärm du köper. 2 eller 16 ms spelar inte någon roll alls om du inte spelar FPS-spel online.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.