handdator

Visa fullständig version : Kreatin vid deff?

Slartibartfast
2007-05-01, 17:42
Tycker jag har tappat en del massa och tröck sen jag slutade med kreatin i höstas. När jag började ta det kände jag ingen egentlig effekt, dock. Vore det en idé att ta kreatin under deffen för att spara maximalt med muskelmassa?

Avesta
2007-05-01, 17:49
Tycker jag har tappat en del massa och tröck sen jag slutade med kreatin i höstas. När jag började ta det kände jag ingen egentlig effekt, dock. Vore det en idé att ta kreatin under deffen för att spara maximalt med muskelmassa?
Tror att det nämndes någonstans att det är nog bättre att lägga de pengarna på EEA under en deff om syftet är att försöka spara på muskelmassan.

GymTT
2007-05-01, 17:51
Kreatin tycker jag funkar bra under deff.
EAA också som Avesta säger.

Slartibartfast
2007-05-01, 17:53
EAA har jag inget intresse av eftersom jag aldrig tränar på fastande mage.

King Grub
2007-05-01, 17:57
EAA har jag inget intresse av eftersom jag aldrig tränar på fastande mage.

Men vassle har du intresse av? Samma sak där ju. Fastande för stimulering av proteinsyntesen. Den praktiska skillnaden är att EAA har större effekt, oavsett status, fastande eller postprandialt.

Kreatin under diet skadar inte, men påverkar inte fett- eller muskelproteinförlust.

It was concluded that Cr supplementation increased muscle Cr during short-term energy restriction but did not affect body fat or protein loss.

Med Sci Sports Exerc. 2001 Jan;33(1):61-8.

Kan man prestera bättre är det säkert ett plus.

Slartibartfast
2007-05-01, 18:02
Men vassle har du intresse av? Samma sak där ju. Fastande för stimulering av proteinsyntesen. Den praktiska skillnaden är att EAA har större effekt, oavsett status, fastande eller postprandialt.

Vassle äter jag annat än till träning också, så det köper jag ändå.

Dessutom är vassle mycket billigare. :)

Edit: Finns det någon bra frågetråd för EAA? Jag har en del frågor om jag skulle testa en påse.

King Grub
2007-05-01, 18:03
Vassle äter jag annat än till träning också, så det köper jag ändå.

Okej! Samma sak gäller också vid andra tillfällen: EAA ger samma påverkan som vasslet, fast kraftigare. Men vassle är godare.

FreCKo
2007-05-01, 20:00

Kreatin under diet skadar inte, men påverkar inte fett- eller muskelproteinförlust.

Med Sci Sports Exerc. 2001 Jan;33(1):61-8.

Kan man prestera bättre är det säkert ett plus.

Vänta lite, så oavsett vilka proteiner man stoppar i sig i samband med träning i syfte att bygga muskler osv borde tas på fastande mage?

Slartibartfast
2007-05-01, 20:02
Vänta lite, så oavsett vilka proteiner man stoppar i sig i samband med träning i syfte att bygga muskler osv borde tas på fastande mage?

För att få optimal effekt, ja.

Effekt får du hursomhelst, men i mindre grad.

Slartibartfast
2007-05-01, 20:03
Så sammanfattningsvis är det främst under uppbyggnad som kreatin kommer till nytta?

King Grub
2007-05-01, 20:06

Blandar du snabbt protein med en måltid i magen, försvinner hela poängen med det som stimulerar proteinsyntesen: snabbt tillflöde av aminosyror. Vasslet tas upp långsammare som en del av en måltid, och långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen. Däremot kan allt protein alltid användas i den pågående proteinsyntesen, men denna uppregleras inte.

Kasein och vassle har likvärdig effekt på proteinbalansen efter styrketräning, men där handlar det just om proteinet ensamt, inte som en del av en komplett måltid.

loverius
2007-05-01, 21:02
Blandar du snabbt protein med en måltid i magen, försvinner hela poängen med det som stimulerar proteinsyntesen: snabbt tillflöde av aminosyror. Vasslet tas upp långsammare som en del av en måltid, och långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen. Däremot kan allt protein alltid användas i den pågående proteinsyntesen, men denna uppregleras inte.

Kasein och vassle har likvärdig effekt på proteinbalansen efter styrketräning, men där handlar det just om proteinet ensamt, inte som en del av en komplett måltid.

Då är det bra att börja dagen med en esapro, sen 2 timmar senare, frukost (runt 9.00 på jobbet), sen runt eftermiddagen går det bra att sippa på en kasein/whey likör :cheers:
kvällen varieras med mat, esapro (pre/post workout) avslutas med kasien runt 21.00 så magen hinner bryta ner allt under natten...

tomccc
2007-05-11, 09:44
Hur lång tid efter intag av ESAPRO är det lugnt att äta igen?

Torre
2007-05-11, 12:52
Men du Grub. Nettoeffekten av att ta EAA på fastande mage måste väl vara negativ jämfört med att inte ha försatt sig i ett fastande tillstånd?

isato
2007-05-11, 13:03
Det är väll energi IN/UT under dygnet som är det viktiga.

Edit: så om du fastar 4 timmar(innan EEA intag) gör inget om du får i dig lika mycket energi utspritt på dygnet ändå.

MrBulk
2007-05-11, 13:31

Försvinner även poängen i ett protein som har 50/50 blandning som Complete på tom mage?