Visa fullständig version : Någon som prövat Ketos diet?
PTkonsulterna.se
2007-05-01, 17:16
Hej!
Har tävlat ett par gånger men aldrig prövat helt en ketos diet undrar nu om någon kan berätta hur det känns?
Hunger? Trötthet? styrka? och hur räknar ni kolhydraterna? kolhydrater i alla livsmedel eller? vilken typ har ni gjort, TKD eller CKD ?
Är nyfiken om man skulle pröva den här metoden nästa gång man tävlar!
//
Tack på förhand !
Linda
Hej!
Har tävlat ett par gånger men aldrig prövat helt en ketos diet undrar nu om någon kan berätta hur det känns?
Hunger? Trötthet? styrka? och hur räknar ni kolhydraterna? kolhydrater i alla livsmedel eller? vilken typ har ni gjort, TKD eller CKD ?
Är nyfiken om man skulle pröva den här metoden nästa gång man tävlar!
//
Tack på förhand !
Linda
Har inte själv heller följt den dieten fullt ut, men nära på. Det var många år sedan...början på 80-talet. Vad jag kommer ihåg så frös jag allt som oftast, förutom den kraftigt tappade styrkan. Då räknade jag allt, med hjälp av SLV:s kosttabell (den var t.o.m.med när jag handlade)...hm...Annars så, varför ändra på ett vinnande koncept. Vad jag vet så gick det "ganska" bra för dig förra gången du tävlade;)
PTkonsulterna.se
2007-05-01, 20:38
Tack, ja det har gått rätt bra! Det är nog som du skriver att varför ändra det som funkat förut, det blir nog så denna gång också!
//
Ola Wallengren
2007-05-01, 20:48
Jag har kört en hel del CKD men tycker nog inte riktigt att det är värt besväret. Det är svårare att träna hårt och man mår rätt kass största delen av tiden. Inte ens uppladdningen är trevlig, det hela blir jobbigare än nödvändigt och utifrån mina erfarenheter så kan jag inte säga att resultaten är bättre räknat till ett visst energiunderskott.
Jag kan iofs inte säga om det fungerar bättre för att få bort det sista eftersom jag inte dietade till tävlingsform men jag skulle inte heller rekommendera någon som aldrig testat att testa första gången inför en tävling.
PTkonsulterna.se
2007-05-01, 21:15
Tack för svaret! Jag tror att jag kör på som vanligt , det är ju redan lite kolhydrater men inte under 30 gram som man ska vara om man ska in i ketos.
//
Tack för svaret! Jag tror att jag kör på som vanligt , det är ju redan lite kolhydrater men inte under 30 gram som man ska vara om man ska in i ketos.
//
Under 30 gram???! Holy cow.
A.Steinbach
2007-05-01, 23:34
//
Så lågt behöver du nog inte gå för att hamna i ketos speciellt om man tränar mycket. Jag har hört siffror på runt 80g men har man ett relativt högt proteinintag så kanske det krävs att man går ännu lägre i kolhydratmängd. Har man för högt proteinintag på bekostnad av fettmängden blir det nog svårt att hamna i ketos då mycket av proteinet kommer att omvandlas till glukos och då motverka ketosen.
Riktlinjer för ketos är ett förhållande på 1/3 eller 1/4 för protein+kolhydrat/fett.
Handcuff
2007-05-02, 00:24
Fördelar med ketos?
handcuff: där tvistar de lärde fortfarande. Vissa hävdar det är den bästa sortens diet (med studier publicerade) och andra hävdar att man kan dö av det (också med studier publicerade). Vilket är rätt?
En fördel är i allafall, det är nog den lättaste sortens diet man kan göra.
Fördelar med ketos?
-Efter några dagars ketios så går kroppen över i en fas där den sparar på kroppsproteinet. Det är visat på mäniskor som inte tränar. Efter några dygn minskar utsöndringen av kväve rejält.
-Du andas och kissar ut energi. Runt 150 kcal tappar du varje dygn när du kissar ut ketonerna.
Det var fördelarna.
Nackdelarna kan jag bara spekulera kring. Jag har aldrig prövat ketodiet.
- Du måste anpassa träningen efter dieten. Det är inte dieten som anpassas efter träningen. Styrketräning är anaerobt och utan glykogen fungerar inte anaerob träning. Det tar snabbt stopp.
- Ketoner är ett sekundärt bränsle. Hjärnan ska förbränna kolhydrat/glykos. Inte alls lika säkert att du är tilräckligt skärpt i skolan/arbetsplatsen/trafiken/socialt.
StrongVoice
2007-05-02, 07:34
Jag testade förut att äta väldigt lite kolhydrater i 2 veckor för några år sedan. Jag var konstant trött och kunde inte koncentrera mig till max på jobbet. Dessutom så luktar man aceton i munnen och det smakar även äckligt. Tror att det bildas aceton som en biprodukt när fettdepåerna bryts ner med tanke på att det inte finns några kolhydrater att bryta ner.
Jag hade även några stickor, köpta på Apoteket, som jag använde för att se om jag hade ketoner i kroppen.
Är inte expert inom ämnet men berättar bara mina erfarenheter :cool:
Schroder
2007-05-02, 10:05
har kört cyklisk ketogen diet nu i 3månader och det har fungerat utmärkt, i början 1-2veckor så kände jag mig lite off, kroppen ställde om sig så att säga, sen har det bara flytit på och gått ner nu ca: 11kg. styrkan har varit tvärtom, har istället höjt mig eller varit på samma nivå som innan och absolut inte sänkt mig i vikter osv. visst har man inte lika bra inre styrka för man är någorlunda matt hela dagen, men lite kaffe och högt proteinintag samt kanske nån NO produkt så får man upp kraften igen.
Hur många kcal äter man på en keto diet?
Min kille åt inte mer än 500 kcal om dagen vad jag minns*rolleyes*
Handcuff
2007-05-06, 12:37
Min kille åt inte mer än 500 kcal om dagen vad jag minns*rolleyes*
njae...knappast troligt. Lägre än en VLC-diet?
Handcuff
2007-05-06, 12:48
Hur många kcal äter man på en keto diet?
Långt ifrån insatt. Men kan tänka mig att du äter lika många kcal som vid en "vanlig" diet. Kcal in vs kcal ut gäller ju som bekant.
Det är fördelningen mellan näringsämnena som skiljer sig åt :)
Schroder
2007-05-06, 13:03
kcal intaget ligger ungefär på detsamma som en annan diet. jag låg på 2900kcal under de 2första månaderna ungefär, sen stegrade jag ner till 2100kcal den 3:e månaden. intaget är ungefär 100gram fett och 250g protein just nu. men man kommer aldrig ifron 0 gränsen på kolhydraterna för man måste äta grönsaker , spenat och broccoli är de jag äter mest. efter 2:a månaden så började jag känna brist på kalium så inskaffa er B-calm tillskott finns i de flesta hälsoaffärer.
Handcuff
2007-05-06, 13:05
kcal intaget ligger ungefär på detsamma som en annan diet. jag låg på 2900kcal under de 2första månaderna ungefär, sen stegrade jag ner till 2100kcal den 3:e månaden. intaget är ungefär 100gram fett och 250g protein just nu. men man kommer aldrig ifron 0 gränsen på kolhydraterna för man måste äta grönsaker , spenat och broccoli är de jag äter mest. efter 2:a månaden så började jag känna brist på kalium så inskaffa er B-calm tillskott finns i de flesta hälsoaffärer.
Nu ska du ju inte heller sikta på 0g kolhydrat. Det är inte riktlinjerna för Keto...
Edit: Var nämt i tråden
Så lågt behöver du nog inte gå för att hamna i ketos speciellt om man tränar mycket. Jag har hört siffror på runt 80g men har man ett relativt högt proteinintag så kanske det krävs att man går ännu lägre i kolhydratmängd. Har man för högt proteinintag på bekostnad av fettmängden blir det nog svårt att hamna i ketos då mycket av proteinet kommer att omvandlas till glukos och då motverka ketosen.
Riktlinjer för ketos är ett förhållande på 1/3 eller 1/4 för protein+kolhydrat/fett.
Schroder
2007-05-06, 13:25
sant..men det är lätt det skenar iväg då mkt produkter innehåller kolhydrater. och det han skriver är "nog" "jag har hört". då säger jag samma sak. gå inte över 30gram kolhydrater/dag och variationen för att komma ur ketosis varierar från person till person. finns inga hårda tumregler.
A.Steinbach
2007-05-06, 14:07
sant..men det är lätt det skenar iväg då mkt produkter innehåller kolhydrater. och det han skriver är "nog" "jag har hört". då säger jag samma sak. gå inte över 30gram kolhydrater/dag och variationen för att komma ur ketosis varierar från person till person. finns inga hårda tumregler.
Hört och hört jag har väl snarare läst det.
"In a non-ketotic state, the brain utilizes roughly 100 grams of glucose per day (5,25). This means that any diet which contains less than 100 grams of carbohydrate per day will induce ketosis, the depth of which will depend on how many carbohydrates are consumed (i.e. less carbohydrates will mean deeper ketosis). During the initial stages of ketosis, any carbohydrate
intake below 100 grams will induce ketosis (28). As the brain adapts to using ketones for fuel and the body’s glucose requirements decrease, less carbohydrate must be consumed if ketosis is to be maintained."
The Ketogenic Diet - Lyle McDonald
Du kommer med största sannolikhet gå in i ketos på runt 100 gram kolhydrater i böjan men kommer att behöva sänka intaget ju bättre hjärnan anpassar sig till drift på ketoner.
Sen beror det ju på hur "djup" ketos man vill vara i gällande kolhydratintaget.
Sen nämnde jag ju även förhållande mellan protein+kolhydrat/fett för ketos.
Vad är det för skillnad på en keto diet och en vanlig diet alltså viktmässigt?
man går ändå ner lika mycket om man är på underskott väl?
Eddie Vedder
2007-05-07, 12:50
Vad är det för skillnad på en keto diet och en vanlig diet alltså viktmässigt?
man går ändå ner lika mycket om man är på underskott väl?
Ja om man nu teoretiskt skulle hamna på identniskt underskott så skulle man kunna tappa identisk fettvikt. Nu ser det ju inte ut så i praktiken såklart, olika personer förlorar olika mycket fett i förhållande till muskler på samma sätt som folk lagrar olika mycket fett i förhållande till muskler.
Men hursomhelst är det helt rätt såsom du säger, att underskottet avgör dina fettförluster inte fördelningen av makronäringsämnen.
Så att man rasar mer i vikt i början av en ketodiet har ju alltså andra förklaringar, utöver fettförlust, som redan behandlats i tråden.
Men sen finns det ju dom som har lättare att åstadkomma ett underskott genom att köra på en lågkolhydrats-/högfettskost exempelvis och mår bäst av den metoden och då är det ju helt rätt att köra på det. Mår man bäst av en annan så kör man på det.:thumbup:
Men är dieten isoenergetic (tror det heter isokalorisk på svenska men kan ha fel:confused: ) bör det teoretiskt sett resultera i samma viktförlust i slutändan.
fluffy_ferret
2007-05-07, 21:11
Tänk på att få ketoner i urinen och att vara keto-anpassad är två olika saker. Får man ketoner i urinen, så är man inte anpassad. Det tar ca 2-3 veckor innan kroppen vant sig vid att bränna ketoner och då slutar det komma ut i urinen.
När du handlar välj ut livsmedel med max 5g kolhydrater per 100g så blir det bra.
Ketonerna som bildas har, precis som ren alkohol, unika egenskaper att lösa sig både i fett och i vatten. Det betyder att ketonenrna kan passera genom alla möjliga cellmembran. Det är samma egenskap som etanolen har i kroppen. Den slinker in och ut här och var. Det finns heller inga transportörer för ketoner någonstans. De simmar ( diffunderar ) dit de själva vill.
Med lite kunskap om kemi och jämnvikter förstår man snabbt att ketoner kommer att vandra/pressas över till primärurinen och inte resorberas i njurarna.
Är man i ketios som kommer det alltid att finnas ketoner i urinen.
fluffy_ferret
2007-05-08, 09:43
När man väl är keto-anpassad så slutar det komma i urinen enligt en mycket kunnig jag känner som käkat lågkolhydrat och testat själv.
När man väl är keto-anpassad så slutar det komma i urinen enligt en mycket kunnig jag känner som käkat lågkolhydrat och testat själv.
Låter som en bra källa
Analyserade han sin egen urin hela tiden??
A.Steinbach
2007-05-08, 13:29
Ketonerna som bildas har, precis som ren alkohol, unika egenskaper att lösa sig både i fett och i vatten. Det betyder att ketonenrna kan passera genom alla möjliga cellmembran. Det är samma egenskap som etanolen har i kroppen. Den slinker in och ut här och var. Det finns heller inga transportörer för ketoner någonstans. De simmar ( diffunderar ) dit de själva vill.
Med lite kunskap om kemi och jämnvikter förstår man snabbt att ketoner kommer att vandra/pressas över till primärurinen och inte resorberas i njurarna.
Är man i ketios som kommer det alltid att finnas ketoner i urinen.
En liten undran bara.
Det kommer alltid att finnas ketoner i urinen men när man väl är anpassad till ketos så kanske koncentrationen inte är så hög i urinen pga att kroppen effektivt använder upp de flesta ketonerna.
En del som uppenbarligen är i ketos få ju inte utslag på ketostickan och det borde bero på att kroppen effektivt använder upp de flesta ketonerna så att koncentrationen är så låg att det inte ger utslag på ketostickan.
Det verkar ju även som att det sker någon form av resorbering av ketoner i njurarna om man läser nedanstående.
The kidney is a major site of ketone uptake and the buildup of ketones in the kidney has at least two metabolic effects (32). The first is an increase in urinary excretion of ketones, which can be detected with Ketostix (tm). The second is an impairment of uric acid uptake, which is discussed in chapter 7.
The excretion of ketones through the kidneys has an important implication for nitrogen sparing. The kidney produces ammonia, which requires nitrogen, as a base to balance out the acidic nature of ketones and prevent the urine from becoming acidic. This is at least one possible site for an increase in protein losses during ketosis (32). In all likelihood, the increased excretion of
ammonia may be the basis of the idea (long held in bodybuilding) that ketone excretion is indicative of protein loss.
As ketosis develops, however, there is an adaptation in the kidney to prevent excessive ammonia loss. As blood ketone concentrations increase, the kidney increases its absorption of ketones. If this increased absorption was accompanied by increased ketone excretion, there would be further nitrogen loss through ammonia production. However urinary excretion of ketones does not increase, staying extremely constant from the first few days of ketosis on. Therefore, most of the ketones being absorbed by the kidney are
not being excreted. The resorption of ketones appears to be an adaptation to prevent further nitrogen losses, which would occur from increasing ammonia synthesis (16,32). This adaptation has the potential to spare 7 grams of nitrogen (roughly 42 grams of body protein) per day from
being lost (32).
16. Robinson AM and Williamson DH Physiological roles of ketone bodies as substrates and signals in mammalian tissues. Physiol Rev (1980) 60: 143-187.
32. Sapir DG and Owen OE. Renal conservation of ketone bodies during starvation. Metabolism (1975) 24: 23-33.
Since Ketostix (tm) only register relative concentrations, rather than absolute amounts, changes in hydration state can affect the concentration of ketones which appear. A high waterintake tends to dilute urinary ketone concentrations giving lighter readings.
Ketostix (tm) are typically used to indicate that one’s diet is truly inducing a state of ketosis. The problem is that Ketostix (tm) are a only an indirect way of measuring ketosis. Recall from chapter 4 that ketosis is technically defined by the presence of ketones in the bloodstream (ketonemia). Ketones in the urine simply indicate an overproduction of ketones such that excess
spill into the urine. So it is conceivable for someone to be in ketosis without showing urinaryketones.
The Ketogenic diet - Lyle Mcdonald
Vad jag kan läsa så anpassar sig njurarna till att använda ketoner som energikälla när man är i ketios. Det var nytt för mig, och praktiskt.
Hindrar inte ketonerna från att diffundera ut i urinen även om mängderna är mindre.
fluffy_ferret
2007-05-08, 22:19
Steinbach, bra sagt, det var därför min bekanta inte kunde mäta ketonerna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.