Logga in

Visa fullständig version : Det här verkar spännande (rollspel)!

Runda Grodan
2007-04-30, 18:04
Någon som sysslar med sånt här?

FoveRddHpzM

Baha
2007-04-30, 18:11
Dom verkar ha kul iaf, önskar man själv vågade syssla med ngt liknande.

Runda Grodan
2007-04-30, 18:13
Dom verkar ha kul iaf, önskar man själv vågade syssla med ngt liknande.
Det jag inte förstår är hur man bestämmer vem som ska vinna striderna. Är det som i vanligt rollspel med tärningar, kommer man överens innan eller bestäms det under själva striden?

Dissector
2007-04-30, 18:13
Jag vet inte om dom är seriösa, men det finns väl åtminstone såna som håller på med det på riktigt. Live-rollspel va?

http://www.legionofdreams.com/events/archives.htm

Googlade fram någon grupp :D

Runda Grodan
2007-04-30, 18:17
Jag vet inte om dom är seriösa, men det finns väl åtminstone såna som håller på med det åp riktigt. Live-rollspel va?

http://www.legionofdreams.com/events/archives.htm

Googlade fram någon grupp :D
Coolt. Riktigt schyssta kostymer.

I skolan hade vi en tjej som gästföreläste om vad det nu var... Hon var med i något sällskap som klädde sig som 1700-tals människor. Jag tror de hade middagar och liknande ihop och jag undrar om de inte snackade på ett visst sätt också.

Baha
2007-04-30, 18:21
vet inte rikitigt huyr striderna funkar, men står väl ngnstans i internätet.

finns det inte ngn lajv förening i sthlm med ala tolkien, typ svenska tolkien sällskapet där dom klär sig som dom o pratar alviska o grejer.

lika det där "vampire" är väl oxå ngn form av lajjv företelelse som verkar rikigt stort.

Lite som teater iaf och kul att folk verkligen vågar göra ngt annorlunda

Runda Grodan
2007-04-30, 18:27
vet inte rikitigt huyr striderna funkar, men står väl ngnstans i internätet.

finns det inte ngn lajv förening i sthlm med ala tolkien, typ svenska tolkien sällskapet där dom klär sig som dom o pratar alviska o grejer.

lika det där "vampire" är väl oxå ngn form av lajjv företelelse som verkar rikigt stort.

Lite som teater iaf och kul att folk verkligen vågar göra ngt annorlunda
Ja det borde väl stå någonstans men jag tänkte fråga innan jag googlade ifall det var någon som höll på med det och kunde förklara.

Vampire är väl internationellt va? Har det inte stått i tidningen om några människor som var involverade i det och hade haft ihjäl någon?

Ja det är bra att det finns olika sällskap för det är nog inte så lätt att ragga ihop människor om man är intresserad. De flesta tycker nog att det är ganska töntigt.

Whistler
2007-04-30, 18:55
http://www.sverok.se/spel/lajv.html

Runda Grodan
2007-04-30, 18:57
Det stod ganska mycket matnyttigt om det på engelska Wikipedia. Det är mycket text men bra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Live_action_role-playing_game

Den svenska sidan om lajv på wiki:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Levande_rollspel

Runda Grodan
2007-04-30, 19:06
Det verkar vara vanligt med tärningar och kort eller att jämföra spelarattribut för att avgöra striderna, precis som i vanligt rollspel.
Symbolic determination relies on players momentarily suspending role-playing in order to determine the outcome of combat, for example by rolling dice, playing rock-paper-scissors or comparing character attributes.

Även fri improvisation under striderna verkar förekomma.
All symbolic combat systems, and most physical combat systems, use game rules governing attributes such as character strength, fighting skills and ability to endure physical pain in order to determine the outcome of a combat situation. An exception is honour system LARPs, where players are trusted to determine the outcomes of combat through free improvisation.

Slartibartfast
2007-04-30, 19:07
Coolt!

Undrar hur mycket fetta dem killarna har fått sammanlagt?

Runda Grodan
2007-04-30, 19:09
Coolt!

Ha, ha, jag har också hört att tjejerna som sysslar med sånt här ska vara ganska vilda (hoppas ingen tar illa upp nu).

Alkohol, sex, och vad man bör få och inte bör får göra med andra lajvares utrustning är kära diskussionsämnen. Enighet om svar på frågeställningar som ”Har jag sex bara för att min roll har det?” har inte kunnat nås.

Kabuto
2007-04-30, 19:11
Seriöst så kan det vara riktigt jäkla skoj att slåss med boffervapen :D

Runda Grodan
2007-04-30, 19:13
Seriöst så kan det vara riktigt jäkla skoj att slåss med boffervapen :D
Har ni regler då och i sådana fall hur är de utformade? Fast ni kanske bara smackar på varandra?

Kabuto
2007-04-30, 19:18
Jag har aldrig provat på som dom håller på i filmen utan bara 1vs1 och ja då stog vi bara och slog på varandra typ. Har inte testat på lajv heller.

blekfet2
2007-04-30, 19:20
lajv...att dagens ungdom inte kör Puch Dakota kan jag ta, men att dom springer omkring ute i skogen utklädda till små dvärgar är då totalt oacceptabelt.

Runda Grodan
2007-04-30, 19:22
Jag har aldrig provat på som dom håller på i filmen utan bara 1vs1 och ja då stog vi bara och slog på varandra typ. Har inte testat på lajv heller.
Aha, ok. Det verkar inte vara så många andra heller som har testat på det.

Yes
2007-04-30, 19:26
Coolt!

Just de där killarna vet jag inte, men de jag träffat som hållt på seriöst med "lajv" har alla varit väldigt sociala och utåtriktade. Det skulle inte förvåna mig om de fått doppa riktigt mycket t.om.

Runda Grodan
2007-04-30, 19:28
lajv...att dagens ungdom inte kör Puch Dakota kan jag ta, men att dom springer omkring ute i skogen utklädda till små dvärgar är då totalt oacceptabelt.
Man behöver ju inte klä ut sig till dvärg, det finns ju många olika sorters lajv. Jag har alltid velat vara spion. Tänk dig själv att ha på sig en trenchcoat, svarta solbrillor och en hatt och sedan göra en portfölj-växling med någon annan "spion" - men inte innan man har tagit reda på vem det är med ett hemligt kodord. :D

Det här verkade vara riktigt tufft.
Espionage LARPs

For a number of years in the late 1980s, the International Fantasy Gaming Society (IFGS) ran "Undercover", a role-playing game set in the real community. Though many games were inspired by Ian Fleming's 007 novels, "The Man/Girl From U.N.C.L.E." TV series and even the "Get Smart" TV series, some were more related to realistic espionage adventures such as the "Three Days of the Condor" movie (marked down from "The Six Days of the Condor" novel). Player characters typically were formed in nation/state teams and pursued their missions in real world corporate offices, hotels, bus stations, doughnut shops, universities, movie theatres, parks, street corners, etc., where NPCs had been salted or were recruited, dead drops located, surveillance established or traps set. Combat, usually a minimal part of the game, was mostly by use of neon-coloured water guns or spray bottles, water balloons and tagged items which served as poisons or explosives. Action sequences were usually reserved for venues controlled by the game organizers. Events such as escapes and car chases were resolved by a comparison of numbered cards, modified by player ability levels.

Tolkia
2007-04-30, 19:28
I skolan hade vi en tjej som gästföreläste om vad det nu var... Hon var med i något sällskap som klädde sig som 1700-tals människor. Jag tror de hade middagar och liknande ihop och jag undrar om de inte snackade på ett visst sätt också.
Gustavianer, kanske? De lär inte uppskatta att tas upp som exempel på lajvare. :D

Jax
2007-04-30, 19:30
Gustavianer, kanske? De lär inte uppskatta att tas upp som exempel på lajvare. :D
Vad är skillnaden egentligen; mer än att de vill vara lite fina i kanten?

blekfet2
2007-04-30, 19:31
Man behöver ju inte klä ut sig till dvärg, det finns ju många olika sorters lajv. Jag har alltid velat vara spion. Tänk dig själv att ha på sig en trenchcoat, svarta solbrillor och en hatt och sedan göra en portfölj-växling med någon annan "spion" - men inte innan man har tagit reda på vem det är med ett hemligt kodord. :D

du skämtar va? (snälla) :D

Runda Grodan
2007-04-30, 19:34
Ha, ha, ja så var det nog. Jag vet som sagt inte så mycket om vare sig lajvare eller gustavianer men liknar de två inte varandra? De är ju båda skådespel?

Yes
2007-04-30, 19:34
Jag skulle inte ha något emot vampyrlajv, fast mest som en ursäkt att få nafsa på snygga tjejer.

Runda Grodan
2007-04-30, 19:38
du skämtar va? (snälla) :D

Två män i trenchcoat sitter på en parkbänk.

Runda Grodan - Röda Räven skulle gärna bli av med sitt byte. :cool:

Blekfet2 - Och feta mullvaden skulle gärna smörja kråset. :cool:

#En portfölj byter ägare#

Tolkia
2007-04-30, 19:42
Vad är skillnaden egentligen; mer än att de vill vara lite fina i kanten?
Man brukar skilja på reenactment/historiskt återskapande och lajv. De som sysslar med reenactment försöker, som namnet antyder, att "återskapa" en vald historisk epok (i gustavianernas fall just den tiden, annars är medeltiden och renässansen populära, samt bland svenskar förstås vikingatiden) och lägger stor vikt vid att uppnå så stor "historisk korrekthet" som möjligt - vilket betyder t.ex. att man handsyr kläderna (de mindre nogräknade nöjer sig med att handsy sömmar som syns) och är noga med detaljerna; skor, husgeråd osv. "Lajv" är levande rollspel i största allmänhet och kan alltså vara vad som helst, från ett tidstroget medeltidslajv via random fantasy till vampyrlajv eller terroristbekämpning Hamilton-style. Fantasylajv är väl det som är vanligast, skulle jag tro. I vissa reenactmentkretsar anses det lite "finare" att syssla med historiskt återskapande än med lajv; jag skulle inte gå så långt som till att säga att det finns en direkt motsättning (många ägnar sig åt bägge), men det finns en del som är ... ja, lite fina i kanten, eller skall vi säga dryga. :D

Kryss
2007-04-30, 19:43
www.enhorn.com är väl fortfarande en av de större arrangerarna av medeltidalajv i sverige, sysslade med sånt för många år sen. Gott om fördomar finns det iallafall :D

Tolkia
2007-04-30, 19:44
Edit: F.ö. är det skapligt lajbans att få klä ut sig och leka (ja, jag erkänner, jag är svårt barnslig).

Runda Grodan
2007-04-30, 19:48
Edit: F.ö. är det skapligt lajbans att få klä ut sig och leka (ja, jag erkänner, jag är svårt barnslig).
Håller du på med lajv/reenactments?

Piranha
2007-04-30, 19:51
Lajv, alltså inte det däringa ostrukturerade bankadet som visades på videonuta riktig lajv verkar vara riktigt kul, men som sagt det skulle nog vara lite pinsamt å drälla runt i skogen utklädd till Orch och råka springa in ibland ett gäng bärplockare eller ett gäng tältande bikers.

All cred till dem som "leker" om man kallar de så i vuxen ålder.

Oavsett skulle jag iaf vara ett svinfult bergstroll.

Yes
2007-04-30, 19:56
Lajv, alltså inte det däringa ostrukturerade bankadet som visades på videon verkar vara riktigt kul, men som sagt det skulle nog vara lite pinsamt å drälla runt i skogen utklädd till Orch och råka springa in ibland ett gäng bärplockare eller ett gäng tältande bikers.

Oavsett skulle jag iaf vara ett svinfult bergstroll.
Tänk då hur det skulle kännas för den stackars bärplockaren som möter en halvnaken och grönmålad Piranha som kommer vrålandes med en latexyxa i näven.

Jag hade blivit rädd.

Runda Grodan
2007-04-30, 20:02
Lajv, alltså inte det däringa ostrukturerade bankadet som visades på videon verkar vara riktigt kul, men som sagt det skulle nog vara lite pinsamt å drälla runt i skogen utklädd till Orch och råka springa in ibland ett gäng bärplockare.

Jag tycker inte heller att det verkar vara så skoj med det "ostrukturerade bankandet" men om man använder sig av regler där man väger spelarattribut mot varandra och någon form av slumpgenerator (tärning eller liknande) kan det nog vara skoj. Jag spelade vanligt rollspel när jag var yngre men roligast var det nästan att läsa regler och utforma karaktären innan man började spela. :)

Det verkar också väldigt roligt att pyssla med rekvisita eller läsa på om allt runtomkring, beroende på vilket sorts lajv man nu väljer att spela. Jag älskade att läsa om världen i Drakar och Demoner när jag var yngre och jag kan nog tänka mig att det skulle vara väldigt intressant att läsa på om en enskild historisk händelse för att sedan vara en person när man spelar upp den.

Kabuto
2007-04-30, 20:04
Kan ju säga att bärplockare blir mer skraja för airsoftare :)

Tolkia
2007-04-30, 21:09
Håller du på med lajv/reenactments?
Har fuskat extremt (med betoning på extremt) lite i branschen, men syrran och hennes kille håller på lite med reenactment så viss insyn har man. Jag är nog i själ och hjärta mer lajvartypen; det tilltalar avgjort min inre rollspelsnörd (tänk Drakar och Demoner och Mutant). Och så är jag alldeles för dålig på att sy; jag sydde en svid till Medeltidsveckan och det var mer än lovligt tålamodsprövande. :D

Och jo, jag är nog faktiskt inne på samma linje som presenterats ovan; de reenactment- och lajvkillar jag stött på har samtliga varit väldigt trevliga och roliga, och torde inte ha några problem att hitta brudar, nej. :D

shadowfire
2007-04-30, 21:25
har hållt mig till stillasittande rollspel o inte tordats på live ännu... men vi gjorde dock en variant i en timmerstuga mitt i skogen där vi spelade Chock för några år sedan... spelarna fick hämta dokument på egen hand utspridda i skogen utanför stugan.. lagomt nice när kvällsdimman kom från sjön och gjorde att man inte såg något under knäskålarna.... enda ljuset en gammal gaslykta och månsken.. :D ... av 5st män i åldern 27-35 var det ingen som inte var pisskraj :D

L-Sami
2007-04-30, 21:33
Leker sånt här minst en gång i månaden :D

Sniggel
2007-04-30, 22:59
Fick någon regel för just slagsmål förklarat för mig nån gång.
Var man människa så tålde man 2 slag om man först blev träffad på armarna/eller benen. 1 träff på en arm innebar t ex att armen blev obrukbar, nästa träff du får dödar, oavsett var den träffar.
1 träff på kroppen dödade direkt.
Var man ett troll behövdes det fler träffar och dessutom reggade man "hp" varje förutbestämt tidsintervall :Virro
Gäller att man är ärlig och lever sig in.

Om man var osynlig skulle man hålla armarna i kors framför sig över bröstet (hur ofta nu det hände).

Hade man sin ena hand på skallen så var man "off-lajv" och skulle inte tas hänsyn till, eller om man ville säga något som inte hade med lajvet att göra.

Tabbe
2007-05-01, 01:06
Fick någon regel för just slagsmål förklarat för mig nån gång.
Var man människa så tålde man 2 slag om man först blev träffad på armarna/eller benen. 1 träff på en arm innebar t ex att armen blev obrukbar, nästa träff du får dödar, oavsett var den träffar.
1 träff på kroppen dödade direkt.
Var man ett troll behövdes det fler träffar och dessutom reggade man "hp" varje förutbestämt tidsintervall :Virro
Gäller att man är ärlig och lever sig in.

Om man var osynlig skulle man hålla armarna i kors framför sig över bröstet (hur ofta nu det hände).

Hade man sin ena hand på skallen så var man "off-lajv" och skulle inte tas hänsyn till, eller om man ville säga något som inte hade med lajvet att göra.

Precis, har testat att lajva lite det ar ganska kul.
Man har KP kroppspoang.
tex en ringbrynja ger 2 kp och da tal du 2 slag men ett lader harnesk har tex 1 kp vilket ar 1 slag. Finns magier och olika teman pa lajven.

Jazzgura
2007-05-01, 01:31
Blev positivt överraskad av den här tråden såhär efter valborg och att så många verkar vara insatta. Själv så lekte jag mer lajv när jag var yngre (runt 15) och spelat en mindre del tärningsrollspel efter det. Kul att det verkar vara allmänt accepterat tidsfördriv numera.. hade inte väntat mig det här faktiskt, fördom från min sida som jag är glad att lägga bakom mig.

Hade väl varit kul att prova på nån gång mer i livet, kostymerna är helt klart halva nöjet. Att stå ute i skogen att puckla på varandra ger jag inte så mycket för, hellre sparra ett pass thaiboxning :). Lajvvideon där från youtube förlorar ju en hel del om man tar bort musiken och föreställer sig folk ropa "otyg" o.s.v

olwe
2007-08-06, 11:37
Jag lajvade några gånger när jag var 16-17. Det var dödskul. Dessutom är det roligt att göra vapnen och utrustningen.

Tyvärr så blir det ju lite väl många som är oerhört unga men ändå ska försöka spela någon stor tuff mördarmaskin på lajv, det känns mycket töntigt. När en 13-årig flicka kommer fram och säger att hon är världens kämpe och förväntar sig att man ska behandla henne på det viset så spyr jag. Många är väldigt nördiga också.

Men det är kul hur som haver. Man är extremt töntig om man aldrig vågar vara lite töntig ibland =/.

manko
2007-08-06, 12:12
http://www.youtube.com/watch?v=nFLEakMpQWA

:D :D :D :D

gibfel
2007-08-06, 12:19
Jag lajvade några gånger när jag var 16-17. Det var dödskul. Dessutom är det roligt att göra vapnen och utrustningen.

Tyvärr så blir det ju lite väl många som är oerhört unga men ändå ska försöka spela någon stor tuff mördarmaskin på lajv, det känns mycket töntigt. När en 13-årig flicka kommer fram och säger att hon är världens kämpe och förväntar sig att man ska behandla henne på det viset så spyr jag. Många är väldigt nördiga också.

Men det är kul hur som haver. Man är extremt töntig om man aldrig vågar vara lite töntig ibland =/.

har själv testat på det också. Var grymt roligt faktiskt. Valde dock att åka till ett lite mer seriöst ställe med ca 1500 deltagare under 4 dagar. Det bästa är faktiskt genemskapen med dom man bor och lever med inne i ett äckligt tält men själva teaterdelen är rolig den också. Slippa manus och bara hitta på. Gillar dock inte folk som springer runt med svärd och fuckar på alla. Det går trots allt ut på att spela sin roll på ett så bra sätt som möjligt.
PS. Tro det eller ej men jag träffade Björn Skifs på det lajvet ;) Finns många seriösa och bra skådisar ibland.

PS 2. Det är extremt löjligt och fjolligt många gånger men det är charmen med det också :D

dared
2007-08-06, 13:23
Tyckte också det var svinkul med lajv. Jag gillade speciellt känslan att få vara ute i skogen o campa och röka pipa och dricka "mjöd". Sedan att man fick slå på småungar på ett lagligt sätt gör inte saken sämre.

Hålla på med utrustningen var faktiskt riktigt kul också fast jag inte är så praktiskt lagd.

hultman
2007-08-06, 14:30
Herre min jävla gud. Ledsen för trångsyntheten, men vad är det för jäkla nördar som klär ut sig till gammeldags folk och springer runt i skogen? :D

Tolkia
2007-08-06, 14:33
Herre min jävla gud. Ledsen för trångsyntheten, men vad är det för jäkla nördar som klär ut sig till gammeldags folk och springer runt i skogen? :D
Det är vi som är för klena alt. för tjocka för att ägna oss åt mogna och manliga sysselsättningar som att stå och spänna oss på en scen, insmorda i olja och iförda minikalsonger.

tano
2007-08-06, 14:38
Det är vi som är för klena alt. för tjocka för att ägna oss åt mogna och manliga sysselsättningar som att stå och spänna oss på en scen, insmorda i olja och iförda minikalsonger.

Eller varför inte det oerhört mogna i att försöka slå någon blodig (på riktigt).

Tolkia
2007-08-06, 14:42
Eller varför inte det oerhört mogna i att försöka slå någon blodig (på riktigt).
Men man slåss ju på riktigt? :D

Bastard Wants to Hit Me (Youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=JJNwHjcs9Cs)

hultman
2007-08-06, 15:10
Men man slåss ju på riktigt? :D

Bastard Wants to Hit Me (Youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=JJNwHjcs9Cs)

Hahhaha. Dom där fjantarna lägger ju sig ned efter att dom fått ett minislag av en liten minipåk. Liksom, wtf :D

Tomten
2007-08-06, 16:15
Hahhaha. Dom där fjantarna lägger ju sig ned efter att dom fått ett minislag av en liten minipåk. Liksom, wtf :D

Skärpning. Grupper som SCA slåss med riktiga vapen med en slö klinga eller med rottingvapen. De tränar i regel regelbundet och lär ut medeltida stridskonst. Rejäla blåmärken och sår som kräver stygn är inte ovanligt. Anledningen att de "lägger sig ned" är att de använder sig av ett träffsystem då man räknas som besegrad efter ett visst antal träffar eller när en slag träffar på en punk som är "dödande".

Kwon
2007-08-06, 16:21
Tomten som skuttar in runt 02:12 är bäst! :D (i takt te musiken)

FoveRddHpzM

Kwon
2007-08-06, 16:28
Jag är nog i själ och hjärta mer lajvartypen; det tilltalar avgjort min inre rollspelsnörd (tänk Drakar och Demoner och Mutant).

Apropå D o D o Mutte, visste du att Nils Gulliksson blev VD för Paradox Entertainment? :D

mangemani
2007-08-06, 16:30
hade några i min klass i gymnasiet som höll på med nått liknande.
dock så var det ej på en enskild äng eller nån annan plats långt bort från allt,utan i själva staden.

hultman
2007-08-06, 16:38
Skärpning. Grupper som SCA slåss med riktiga vapen med en slö klinga eller med rottingvapen. De tränar i regel regelbundet och lär ut medeltida stridskonst. Rejäla blåmärken och sår som kräver stygn är inte ovanligt. Anledningen att de "lägger sig ned" är att de använder sig av ett träffsystem då man räknas som besegrad efter ett visst antal träffar eller när en slag träffar på en punk som är "dödande".

Anser du att frågan "varför skaffar ni er inte ett jobb istället" är obefogad? Visst, nissarna som sysslar med medeltida stridskonst tycker väl säkert att det är jätteskoj att fightas på låtsas, men what's up med klädseln liksom? Jag skulle ha redigt svårt att ta min chef på allvar om det framkom att han springer runt i skogen med medeltidskläder och leker krig med träsvärd.

Tomten
2007-08-06, 18:14
Anser du att frågan "varför skaffar ni er inte ett jobb istället" är obefogad? Visst, nissarna som sysslar med medeltida stridskonst tycker väl säkert att det är jätteskoj att fightas på låtsas, men what's up med klädseln liksom? Jag skulle ha redigt svårt att ta min chef på allvar om det framkom att han springer runt i skogen med medeltidskläder och leker krig med träsvärd.

Fast nu blandar du ihop folk som kör live med folk som håller på med re-enactment.

Har du inget koll på vad man egentligen gör, så förslår jag att du endera lär dig något om det eller hålller dina fördomar för dig själv.

egge
2007-08-06, 18:21
"Får Chewbacca komma ut o leka?"