handdator

Visa fullständig version : Lite allmänna frågor om deff..

nubbe
2007-04-30, 00:11
Ok, så jag började träna i slutet av december förra året, och har hållit på konstant 5-6 ggr i veckan (dock alltid 72 timmar eller mer vila mellan muskelgrupper, tränar såklart hela kroppen). Jag är cirka 175 cm och har gått upp nästan 10kg sen jag började, och väger nu cirka 77-79kg (vågen är lite knas). Är 19 år. Det är uppenbart att jag ökat i muskler, inte bara för mig utan för kompisar jag frågat osv (alltid kul). Samtidigt har man ju lagt på sig lite fett också dock, och har fått för mig att jag ska börja deffa lite.

Som första fråga vill jag höra om ni tycker det är dags ännu? Nu vet jag att ni inte vet hur jag ser ut, och jag måste i slutändan ändå själv avgöra, men kanske ni kan ge förslag på när ni gjorde det första gången osv? Hur länge ska man hålla på också drygt då? (om jag siktar på -500 kcal pr dag).

Har läst omkring mycket och tror jag är ganska säker på det med energiunderskott osv, så vet ungefär hur jag ska bära mig åt med maten relativt till motionen. Dock är jag inte så säker på hur jag ska lägga upp träningen. Jag vill absolut inte minska i muskelmassa mycket, helst inte alls om möjligt. Grejen är jag helt skitit i konditionen (jag vet, riktigt dumt :smash: ) och därför måste pressa in ett antal sådana pass också. Kan jag fortfarande köra på med detta träningsschema om jag ska kunna klämma in konditionspass, utan att det påverkar styrketräningen för negativt: Dag1-Bröst, triceps, axlar. Dag2-Biceps, mage. Dag3-Ben och rygg. Dag4-Vila, sedan börjar jag på dag1 igen. Om det nu går att få in kondition där, när skulle de bäst placeras, och hur ofta? Och ska jag köra hög eller lågintensivt på de passen med tanke på styrketräningen?

Mycket frågor, men hoppas att i a f vissa av dem går att besvara!

Mvh ;)

L-Sami
2007-04-30, 01:04
Som första fråga vill jag höra om ni tycker det är dags ännu? Nu vet jag att ni inte vet hur jag ser ut, och jag måste i slutändan ändå själv avgöra, men kanske ni kan ge förslag på när ni gjorde det första gången osv? Hur länge ska man hålla på också drygt då? (om jag siktar på -500 kcal pr dag).

Man börjar deffa när man själv vill det. Om du vill bli maximalt stor, så är kanske inte deff det optimala efter så kort tid som du har tränat. Om du allmänt vill komma i bättre form, tappa lite fett så att musklerna syns bättre, så är det dags för deff. Man deffar tills man är nöjd.

Dag1-Bröst, triceps, axlar. Dag2-Biceps, mage. Dag3-Ben och rygg. Dag4-Vila, sedan börjar jag på dag1 igen. Om det nu går att få in kondition där, när skulle de bäst placeras, och hur ofta? Och ska jag köra hög eller lågintensivt på de passen med tanke på styrketräningen?

Lågintensiv cardio varje dag om du vill, det skadar inte styrketräning så mycket. Om du tränar styrka på kvällen då kan du köra morgonpromenad, om du tränar styrka på morgonen då kan du köra en promenad senare. Av egna erfarenheter när man kör högintensivt på morgonen och styrka senare, så har jag inte märkt nån styrkeförlust. Ett par gånger i veckan högintensivt och resten lågintensivt, annars är det väl bara prova sig fram och se hur det känns.

nubbe
2007-04-30, 01:16
Låter finfint. Och mitt mål är inte att bli så stor som möjligt alls faktiskt, utan vill precis som du skrev komma i bättre form men ändå vara någolunda stark såklart :) En till snabb fråga då. Jag brukar köra med en Mass FX drink (vassleprotein + maltodextrin) efter varje styrketräningspass. Skall jag fortsätta med det även under deffen, och isf, ska jag köra på med samma mängd? Och är det lönt att använda lite av det efter högintensivpassen också, alternativt sprida ut det under dagen (½ efter styrketräning, ½ efter högintensivpasset kanske)?

Mvh

Raggis
2007-04-30, 01:20
Låter finfint. Och mitt mål är inte att bli så stor som möjligt alls faktiskt, utan vill precis som du skrev komma i bättre form men ändå vara någolunda stark såklart :) En till snabb fråga då. Jag brukar köra med en Mass FX drink (vassleprotein + maltodextrin) efter varje styrketräningspass. Skall jag fortsätta med det även under deffen, och isf, ska jag köra på med samma mängd? Och är det lönt att använda lite av det efter högintensivpassen också, alternativt sprida ut det under dagen (½ efter styrketräning, ½ efter högintensivpasset kanske)?

Mvh

Det beror helt och hållet på hur ditt kostupplägg ser ut. Om du ändå lyckas hamna på minus, så är det bara att tuta och köra :)

L-Sami
2007-04-30, 15:02
Skall jag fortsätta med det även under deffen, och isf, ska jag köra på med samma mängd?

Och är det lönt att använda lite av det efter högintensivpassen också, alternativt sprida ut det under dagen (½ efter styrketräning, ½ efter högintensivpasset kanske)?

Jag skulle ta hälften av dosen som jag brukar ta, och sen äta mat (protein och kolhydrater) efter styrketräningen, samma sak efter cardion.

nubbe
2007-05-01, 12:33
Juste på en till sak. Jag har kört 3x8 på de flesta momenten. Vissa har jag kört bulgaren (mark, bänk och knäböj). Tänkt på om jag kanske ska köra 3x12 ist, och kanske skippa bulgaren medans jag deffar. Bra idé, eller spelar ingen roll kanske?

Mvh

Raggis
2007-05-01, 13:40
Juste på en till sak. Jag har kört 3x8 på de flesta momenten. Vissa har jag kört bulgaren (mark, bänk och knäböj). Tänkt på om jag kanske ska köra 3x12 ist, och kanske skippa bulgaren medans jag deffar. Bra idé, eller spelar ingen roll kanske?

Mvh

Varför skulle du vilja skippa dom 3 bästa övningarna?

L-Sami
2007-05-01, 13:45

Mvh

Knäböj ökar testosteronet rätt så mycket, kan vara möjligt att marklyft och bänkpress gör det också. Det är bara positivt att köra de övningarna under deffen.

nubbe
2007-05-01, 13:50
Ahh jag kanske inte var tydlig nog. Menade att jag kör dom på något annat vis bara. Bulgaren är, vad jag vet, optimal för att bygga styrka så snabbt som möjligt. Men det kanske finns något bättre (kanske 60% av det man maxxar eller något sådant?) för att "underhålla" musklerna så att säga när jag deffar?

L-Sami
2007-05-01, 14:14
Ahh jag kanske inte var tydlig nog. Menade att jag kör dom på något annat vis bara. Bulgaren är, vad jag vet, optimal för att bygga styrka så snabbt som möjligt. Men det kanske finns något bättre (kanske 60% av det man maxxar eller något sådant?) för att "underhålla" musklerna så att säga när jag deffar?

Varför inte bara köra som vanligt under deffen också? Träna för att öka i vikter, så tappar du minimalt med muskelmassa.

nutz
2007-05-01, 18:15
Vad är bulgaren?

nubbe
2007-05-01, 18:38
Vad är bulgaren?

8 set där antalet rep och vikt är baserat på vad man maxxar. Minns inte de exakta procenttalen, men ungefär:

8 rep på drygt 65% av max, 1 rep på 95% av max, 7 rep på 70%, 2 rep på 90%, osv tills man kör sista settet med 4 rep.

Handcuff
2007-05-01, 18:43
Varför denna hysteri att deffa när du inte ens har börjat styrketräna:confused: Nu menar inte jag att man måste bli så maximalt grov det bara går..men har man tränat i några månader finns det inget att deffa fram. Bara för att få en tunn Brad Pitt kropp krävs det en hel del träning. Visst du känner dig säkert ganska biff nu - men av de 10kg du har gått upp i vikt är skrämmande lite muskler...mest fett, vatten och glykogen dvs det du främst kommer tappa under deffen. Övertyga mig gärna att jag har fel. Posta en bild nu och efter deffen!