handdator

Visa fullständig version : Morötter

Brian Boitano
2007-04-29, 15:32
Är det sant att:

1. man får bättre mörkerseende av mörötter?
2. man blir lättare "brun" vid solning

antar att det krävs väldigt mycket morötter isf..

Är morötter bättre ätna kokta eller råa?, tycker bättre om dom kokta.

Rent allmänt: Är morötter bra del i ett kostschema? Fördelar/nackdelar?

ha det

Fripper
2007-04-29, 15:42
Är det sant att:

1. man får bättre mörkerseende av mörötter?
2. man blir lättare "brun" vid solning

antar att det krävs väldigt mycket morötter isf..

Är morötter bättre ätna kokta eller råa?, tycker bättre om dom kokta.

Rent allmänt: Är morötter bra del i ett kostschema? Fördelar/nackdelar?

ha det

morötter innehåller betakaroten som är ett förstadium till vitamin A som i sin tur är bra för synen och huden ;)

jag äter alltid morötter råa , bästa är ju om dom är nyrivna då tas de lättast upp av magen.
Jag har inte för mej att morötter skulle vara faliga att äta i stora mängder, enda som kan hända är ju att man blir lite gul

King Grub
2007-04-29, 15:44
Näringsupptaget är bättre om morötterna kokas.

Fripper
2007-04-29, 15:46
Näringsupptaget är bättre om morötterna kokas.

Jepp de ju sant men då försvinner en del av dom nyttiga näringsämnena *cry*

Deceiver85
2007-04-29, 15:46
Hur stor skillnad är det? (nyfiken)

King Grub
2007-04-29, 15:47
Carotenoid mass-balance calculations indicated that 65.1 +/- 7.4% of the beta-carotene was absorbed from cooked pureed carrot meals, vs. 41.4 +/- 7.4 % from raw, chopped carrot meals.

Significantly more beta-carotene was absorbed from meals containing cooked, pureed carrots than from meals containing the raw vegetable.

Eur J Nutr. 2003 Dec;42(6):338-45.

Eddie Vedder
2007-04-29, 15:48
Jepp de ju sant men då försvinner en del av dom nyttiga näringsämnena *cry*

Hur menar du nu? NÄRINGSUPPTAGET blir bättre, då försvinner inte näringsämnena, dom frigörs ju snarare.

Man kan inte bara säga "näringsämnena", det finns massa olika som är oliak känsliga mot värme och syre. Karotenoider är en yp av näringsämne där man tjänar på att tillaga livsmedlet.

King Grub
2007-04-29, 15:48
Och morötter på burk i puréform är ännu bättre vad gäller biotillgänglighet.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/2/159

Fripper
2007-04-29, 15:50
Eur J Nutr. 2003 Dec;42(6):338-45.

Inressant ... undeligt va de när jag läste att för att få bästa efekt av morötterna ska man äta dom nyrivna... nåja de finns ju en massa annat än karoten också där som man får i sej.

Fripper
2007-04-29, 16:02
Hur menar du nu? NÄRINGSUPPTAGET blir bättre, då försvinner inte näringsämnena, dom frigörs ju snarare.

Man kan inte bara säga "näringsämnena", det finns massa olika som är oliak känsliga mot värme och syre. Karotenoider är en yp av näringsämne där man tjänar på att tillaga livsmedlet.

Morötter inehåller ju en massa fibrer också bla, jag antar du bara syftar på hur mycke karoten man får i sej. Där må du ha rätt.

Eddie Vedder
2007-04-29, 16:02
Rårivna är inte bäst men fortfarande är tillgängligheten av betakarotenet bättre än hela och råa morötter. Du frigör betakarotenet via finfördelning så du har inte fel, bara det att det finns änu bättre möjligheter. Dessutom krävs tillgång till fett för att betakarotenet skall kunna tas upp, inte särskilt mycket fett men vid en helt fettfri måltid tas det inte upp.

Sen kan jag inte komma på vad som mer skulle vara så intressant att få i sej från morötter som tillagningen skulle förstöra? Fibrerna lär hålla, kalium är inte särskilt värmekänsligt, vad är det främst du tänker på?

Fripper
2007-04-29, 16:10
Ja vet inte helt säkert men helt för min egen del så blir magen mycket bättre när jag äter råa morötter men dom har inte samma effekt när jag äter kokta?
Borde väl tillägga jag har magproblem sen liten.

Brian Boitano
2007-04-29, 16:42
morötter innehåller betakaroten som är ett förstadium till vitamin A som i sin tur är bra för synen och huden ;)

Kan Du eller någon annan förklara lite närmare vad betakaroten är?

Jag har inte för mej att morötter skulle vara faliga att äta i stora mängder, enda som kan hända är ju att man blir lite gul

Varför blir man lite gul av morötter, i för stor mängd?

Brian Boitano
2007-04-29, 16:42
biotillgänglighet.

Vad betyder det ordet?

Eddie Vedder
2007-04-29, 16:46
Kan Du eller någon annan förklara lite närmare vad betakaroten är?

Betakaroten är en antioxidant, ett förstadium till A-vitamin som förekommer i vegetabilier. I animalisk föda finns färdigt A-vitamin s.k. retinol. Det som är bra med betakaroten är att det omvandlas bara till A-vitamin (retinol alltså) när behovet finns, det går alltså inte att överdosera vilket man kan göra med A-vitamin.

Att överdosera A-vitamin genom kost är dock inte troligt att man gör såvida du inte äter lever alldeles för ofta möjligtvis.;)

Varför blir man lite gul av morötter, i för stor mängd?

Betakarotenet lagras i huden och har en orangegul färg, inget farligt dock. Jag käkar ca. 2kg kokta morötter i veckan, du ska se mina handflator.:D

Eddie Vedder
2007-04-29, 16:47
Vad betyder det ordet?

Möjligheten för kroppen att absorbera ämnet.

Brian Boitano
2007-04-29, 16:50
tackar för svaren, Eddie

Eddie Vedder
2007-04-29, 16:56
Till din avslutningsfråga i det första inlägget angående om morötter är bra lr dåliga i ett kostschema är svaret BRA!

Jag kan bara komma på en enda möjlig nackdel för en person som inte tycker illa om morötter skulle tjäna på att hålla nere på sin morotskonsumtion och det är om personen i fråga vill upp i vikt men har väldigt dålig aptit. Då kan det ju vara smart att skära ner på så energisnål kost och äta kaloritätare. Detta gäller ju inte "medelsvensson" dock så morötter är ett alldeles superbt livsmedel man kan äta mycket av!:thumbup:

Å gott som bara den i alla dess former!!!*drool* *drool*

Nithian
2007-04-29, 17:24
Eddie! Bild på dina handflator dirr

Eddie Vedder
2007-04-29, 17:26
Eddie! Bild på dina handflator dirr

Har du aldrig sett en morot? ta en titt på en smal liten morot så har du en av mina fingrar:D

Sverker
2007-04-29, 17:30
Apropå bilder:D

Beta-karoten är rätt kul. Titta på bilden. Dela den nedre molekylen på mitten och vips får vi två retinol, övre bilden.
http://home.caregroup.org/clinical/altmed/interactions/Images/Nutrients/vitAbetac.gif
Delningen är inte helt enkel och vi bär alla på ett enzym som klipper på mitten. Vid brist på retinol så delas beta-karotenet.
Har vi retinol så det räcker så läggs beta-karotenet på hög i kroppen ( ger orange färg ).

Mental
2007-04-29, 17:50
Retinol är fettlösligt, är beta-karoten det med? eller är det vatten lösligt?

Sverker
2007-04-29, 18:08
Fettlöslig. Abolut inte löslig i vatten.

Svårigheten ligger i att ta upp det i tarmen.

Toljanen
2007-04-29, 19:08
Vad betyder det ordet?

Biotillgänglighet = Mängd substans som når systemkretsloppet intakt.

CoolHandLuke
2007-04-30, 15:46
Jag själv upplever att jag blir lite 'blodsockerspattig' om jag äter bara morötter som mellanmål. Vet inte om det är psykologiskt (sötman), fysiologiskt (sackaros, frånvaro av fruktsyra) som gör att det inte funkar. Men morötter passar utmärkt som tillbehör vid måltider och som mellanmål kan jag äta frukt.

fluffy_ferret
2007-05-01, 17:30
Betakaroten är en antioxidant, ett förstadium till A-vitamin som förekommer i vegetabilier. I animalisk föda finns färdigt A-vitamin s.k. retinol. Det som är bra med betakaroten är att det omvandlas bara till A-vitamin (retinol alltså) när behovet finns, det går alltså inte att överdosera vilket man kan göra med A-vitamin.

Att överdosera A-vitamin genom kost är dock inte troligt att man gör såvida du inte äter lever alldeles för ofta möjligtvis.;)

Betakarotenet lagras i huden och har en orangegul färg, inget farligt dock. Jag käkar ca. 2kg kokta morötter i veckan, du ska se mina handflator.:D

Lever innehåller stora mängder A-vitamin, finns dokumenterade dödsfall där människor ätit för mycket lever och dött.

Eddie Vedder
2007-05-01, 17:33
Lever innehåller stora mängder A-vitamin, finns dokumenterade dödsfall där människor ätit för mycket lever och dött.

Läs va jag skrev, dom två separata meningarna i mitten av texten. Att risken inte är särskilt stor SÅVIDA MAN INTE ÄTER LEVER ALLTFÖR OFTA.

Yes
2007-05-01, 17:35
Ungefär hur mycket betakaroten innehåller en morot per 100g?

Eddie Vedder
2007-05-01, 17:40
Ungefär hur mycket betakaroten innehåller en morot per 100g?

Tror det är uppåt 10 000 mikrogram.

Men med stora variationer såklart.

King Grub
2007-05-01, 17:41
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=300&lang=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29229&lang=sv

Yes
2007-05-01, 17:48
Tack!

Såpass mycket ändå... och här har jag nyligen köpt tabletter med bara 2mg betakaroten - jag ska nog investera i morötter istället. :)

Eddie Vedder
2007-05-01, 17:51
Tror det är uppåt 10 000 mikrogram.

Men med stora variationer såklart.

Kan rätta mej själv lite, har läst 10 000mikrogram i en pdf från SLV om karotenoider i livsmedel från 1996 men nu kollade jag i Näringslära för högskolan och där stod det 6800mikrogram. Men som sagt varierar det ju.

Torsk_ole
2007-05-02, 08:17
Myten om synen.

Denna myt är från andra världskriget då engelska piloter lyckades skjuta ned tyska piloter. Officiellt gick de ut med att piloterna åt ofantliga mängder morötter vilket gjorde att de såg i natten. I verkligheten hade de RADAR, vilket inget annat land hade. Detta gjorde det möjligt att skjuta ned piloter.

Sverker
2007-05-02, 08:49
Myten alt. 2

Tyskarna hade bra nattjakt också. Både Messersmith 110 och Junker ju 88 kunde bära radar och fungerade bra mot engelsmännens bombplan på natten.

Vad engelsmännen hade var blåbär.
Att flyga nattjakt innebar krav på extremt bra nattseende. En luftvärnsexplosion eller flugplansbrand kunde påverka nattseendet hos piloten genom att aktivera ett stort antal nervceller i ögat. Genom att ge piloterera massor av blåbär med antocyanider så påverkades ögats nerver att de återhämtade sig fortare än ögonen hos de tyska motståndarna.

Skröna:D ...njaa...blåbär är bra för seendet.

Eddie Vedder
2007-05-02, 14:27
Tyskarna hade bra nattjakt också. Både Messersmith 110 och Junker ju 88 kunde bära radar och fungerade bra mot engelsmännens bombplan på natten.

Vad engelsmännen hade var blåbär.
Att flyga nattjakt innebar krav på extremt bra nattseende. En luftvärnsexplosion eller flugplansbrand kunde påverka nattseendet hos piloten genom att aktivera ett stort antal nervceller i ögat. Genom att ge piloterera massor av blåbär med antocyanider så påverkades ögats nerver att de återhämtade sig fortare än ögonen hos de tyska motståndarna.

Vilket av kemi och historia var ditt paradämne i skolan Sverker?;)

Mental
2007-05-02, 15:12
Tack!

Såpass mycket ändå... och här har jag nyligen köpt tabletter med bara 2mg betakaroten - jag ska nog investera i morötter istället. :)

Tänk på att du behöver fett i måltiden för absorbtionen av betakaroten. Om du substituerar det i tablettform så kan man fundera hur bra upptaget blir, om det inte ingår fett i tabletten då.

westerbotten
2007-05-02, 15:29
-ja, du kan bli orange...
-Nej, ett par kg varje dag är inte bra.

Tror det är bäst äta varierat. Generellt sett verkar det som att antioxidanter i överflöd börjar fungera som fria radikaler. Detta tycks gälla både för C-, E-vitamin, Betakaroten, selen, mfl. Allt med måtta. Försök hellre käka massa olika sorters grönsaker.

Vad gäller bättre nattseende tror jag att det kan funka - förutsatt att du har en A-vitaminbrist - vilket jag förutsätter att du inte har.*whatever*

Det finns trots massa fina teorier inga studier som visar att extra antioxidanttillskott i nån form skulle vara bra. Tvärtom ses en ökad dödlighet!!!! i ex. cancer. När man kom på att det fanns antioxidanter verkade det jättepositivt och man försökte undersöka om tilskott kunde lindra sjukdomar, förhindra insjuknande eller förbättra återhämtning efter träning. Nedslående resultat. Motsatta effekter. Betakaroten gör exempelvis att antioxidantnivåer i lungan sjunker vilket är kasst om man ex. röker. = ökad lungcancerinsjuknande. Bättre forma teorierna efter verkligheten än vice versa. Det verkar som att det här med antioxidanter är mer komplicerat än att bara ta ett tillskott och må bättre. Kroppen är mer komplex än ett provrör.

Håll er till rötter och nötter... annars blir jag stött(er)

Stek gärna morötterna i lite fett. När fettet tas upp föjer nyttigheterna med = fettlösligt.

Yes
2007-05-02, 16:20
Tänk på att du behöver fett i måltiden för absorbtionen av betakaroten. Om du substituerar det i tablettform så kan man fundera hur bra upptaget blir, om det inte ingår fett i tabletten då.
Tabletterna ska tas i samband med måltid, och det borde väl hjälpa upptaget.

Någon morotsfärg har jag dock inte fått än, men jag tycker huden kännts mindre torr(något jag annars har lite problem med, till och från). Fast jag ska övergå till att äta mer morötter, det är ju gott t.om. :)

Salus
2007-05-02, 16:28
Jag har läst någonstans att synen skulle bli bättre av vitamin a / morötter är en ren myt, en myt som skapades av britterna under ww2. Då tyskarna förlorade mängder av flygplan i motsats till royal air force. Så spred britterna medvetet ut att det berodde på att deras soldater åt så mycket a vitamin, den egentligen anledningen var ett nytt radarsystem. Enligt historien förstod aldrig tyskarna att så var fallet utan började istället kurera sina flygherrar med vitamin a i stora mängder :)

Någon får gärna dementera eller bekräfta :)

Salus
2007-05-02, 17:19
Hittade en text nu (länge leve google):

Parents have lots of tricks to get their kids to eat their vegies. One often-used persuasive tale is that if they don't eat their carrots, they'll go blind, or at the very least, not be able to see in the dark. The parents are telling a little white lie, but there is in this little fib, as there is in all good mythconceptions, a small seed of truth.

Carrots came from around Afghanistan. They had reached the Greeks and the Romans before the birth of Christ, and by 1300 AD had reached northwestern Europe, India, Japan and China. In the Middle Age in Europe, they were used as a medicine to cure most maladies, including sexually transmitted diseases and snakebites.

Carrots are involved in vision, thanks to their link to Vitamin A. You can get Vitamin A from some animal products (such as fish and liver), but not from vegies. However, many of the yellow vegetables and fruit are yellow because of coloured chemicals called "carotenes" - as are the feathers of canaries, and the shells of lobsters. Once you eat these yellow vegies, your liver converts the carotenes to a family of chemicals that go under the name of Vitamin A.

If you don't have enough Vitamin A, you won't have healthy skin, a healthy immune system - and good vision. The Vitamin A travels in the blood to the retina (in the eye) where it is converted into a chemical called "retinal". When light hits this retinal chemical, it changes shape. This starts off a process, which ends with electricity travelling to the visual centres at the back of the brain - which turn the electricity into the wall-to-wall sensation that we call vision. No Vitamin A means no retinal in your retina, which means no electrical signals travelling to your visual centres.

So, if you don't get enough carotenes or Vitamin A in your diet, eventually you will suffer problems in your vision. This was the basis of the myth started by the Royal Air Force, the RAF.

In the Battle of Britain, in 1940, the British fighter pilot, John Cunningham, became the first person to shoot down an enemy plane with the help of radar. In fact, in WW II, he was the RAF's top-scoring night fighter pilot, with a total of 20 kills. Some pilots were better flying in daylight, while others, like Cunningham, were better at night. His nickname was "Cats' Eyes". The RAF put out the story in the British newspapers that he, and his fellow night pilots, owed their exceptional night vision to carrots. People believed this to the extent that they started growing and eating more carrots, so that they could better navigate at night during the blackouts that were compulsory during WW II.

But this story was a myth invented by the RAF to hide their use of radar, which was what really located the Luftwaffe bombers at night - not human carrot-assisted super-vision.

On one hand, not enough Vitamin A will make you unable to see at night. But lots of Vitamin A can be poisonous - and it definitely will not give you super-human vision at night.

The device that told the RAF night fighter pilots where the incoming bombers would be was the invention called "radar" (from RAdio Detection And Ranging). In a radar unit, an antenna sends out a brief burst of radio waves (say with a peak power of one million watts), then stops transmitting. It switches off, and then listens for the very weak echo, as some of the radio waves bounce off the metal skin of the plane and return to the antenna. They can be as weak as one millionth of a watt. The time interval between the transmitted and received signals gives the distance to the plane.

At the beginning of WW II, France, the UK, the USA, the Soviet Union, Italy, Japan and Germany each had explored and researched radar - but only the UK had developed a fully-functioning network. This network was called "Chain Home", and operated 24 hours per day from September 1938 until the end of the war.

But why did the German Air Force see pass the obvious radar towers on the English coast, and fall for this blatant "carrot-super-vision" myth? Because this myth, that carrots would make their eyes better, already existed in German folklore.

Eddie Vedder
2007-05-02, 18:16
Jag har läst någonstans att synen skulle bli bättre av vitamin a / morötter är en ren myt, en myt som skapades av britterna under ww2. Då tyskarna förlorade mängder av flygplan i motsats till royal air force. Så spred britterna medvetet ut att det berodde på att deras soldater åt så mycket a vitamin, den egentligen anledningen var ett nytt radarsystem. Enligt historien förstod aldrig tyskarna att så var fallet utan började istället kurera sina flygherrar med vitamin a i stora mängder :)

Någon får gärna dementera eller bekräfta :)

Du kan inte ha läst igenom tråden särskilt noga va?

Kolla post #34

Sverker
2007-05-02, 18:20
Vilket av kemi och historia var ditt paradämne i skolan Sverker?;)

Jag bygger sådana här:

Salus
2007-05-02, 18:25
Du kan inte ha läst igenom tråden särskilt noga va?

Kolla post #34

nej, så jobbar inte jag tjockis :)

Mental
2007-05-02, 18:42
-ja, du kan bli orange...
-Nej, ett par kg varje dag är inte bra.

Tror det är bäst äta varierat. Generellt sett verkar det som att antioxidanter i överflöd börjar fungera som fria radikaler. Detta tycks gälla både för C-, E-vitamin, Betakaroten, selen, mfl. Allt med måtta. Försök hellre käka massa olika sorters grönsaker.

Vad gäller bättre nattseende tror jag att det kan funka - förutsatt att du har en A-vitaminbrist - vilket jag förutsätter att du inte har.*whatever*

Det finns trots massa fina teorier inga studier som visar att extra antioxidanttillskott i nån form skulle vara bra. Tvärtom ses en ökad dödlighet!!!! i ex. cancer. När man kom på att det fanns antioxidanter verkade det jättepositivt och man försökte undersöka om tilskott kunde lindra sjukdomar, förhindra insjuknande eller förbättra återhämtning efter träning. Nedslående resultat. Motsatta effekter. Betakaroten gör exempelvis att antioxidantnivåer i lungan sjunker vilket är kasst om man ex. röker. = ökad lungcancerinsjuknande. Bättre forma teorierna efter verkligheten än vice versa. Det verkar som att det här med antioxidanter är mer komplicerat än att bara ta ett tillskott och må bättre. Kroppen är mer komplex än ett provrör.

Håll er till rötter och nötter... annars blir jag stött(er)

Stek gärna morötterna i lite fett. När fettet tas upp föjer nyttigheterna med = fettlösligt.

Njae, du är inne på rätt spår, höga mängder av antioxidanter börar inte agera som fria radikaler, de är ju vätegivare och inte väte tagare så det låter osannorlikt. Dock behövs det en viss oxidativ stress i kroppen, många vikiga enzymfunktioner och träningseffekt och immunologa effekter bygger på att viss oxidation sker under kontrolerade former. Har man då för höga halter av antioxidanter så stör detta de nödvändiga oxidationseffekterna och det ger en negativ verkan, förmycket och förlite av antioxidanter är dåligt.

Eddie Vedder
2007-05-02, 19:40
nej, så jobbar inte jag tjockis :)

Knappast nödvändigt med ett otrevligt påhopp sådär, knappast som att det jag sa var ohövligt på nåt sätt.*grr27* Men jag måste säga att jag blir fascinerad av din syn på att vara tjocis är iaf.:smash:

Salus
2007-05-02, 23:20
Knappast nödvändigt med ett otrevligt påhopp sådär, knappast som att det jag sa var ohövligt på nåt sätt.*grr27* Men jag måste säga att jag blir fascinerad av din syn på att vara tjocis är iaf.:smash:

Det var lite av ett skämt, JAG hade varit en tjockis iaf om jag hade haft dina cooking skills :p

Det är farligt att vara låg på kollisar när man är ute i forumdjungeln, ingenting blir som man tänkt sig :p

westerbotten
2007-05-03, 08:32
Njae, du är inne på rätt spår, höga mängder av antioxidanter börar inte agera som fria radikaler, de är ju vätegivare och inte väte tagare så det låter osannorlikt. Dock behövs det en viss oxidativ stress i kroppen, många vikiga enzymfunktioner och träningseffekt och immunologa effekter bygger på att viss oxidation sker under kontrolerade former. Har man då för höga halter av antioxidanter så stör detta de nödvändiga oxidationseffekterna och det ger en negativ verkan, förmycket och förlite av antioxidanter är dåligt.
Det är sant att det behövs fria radikaler, absolut. Antioxidanter kan dock paradoxalt nog öka oxidation genom immunförsvaret. (: Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2003 Sep;13(3):369-81. Links Antioxidant supplementation ENHANCES neutrophil oxidative burst in trained runners following prolonged exercise.)

-Jag menar bara att inget av det här med antioxidanter är så klart som det verkar. Det verkar ofta som att folk ser på intag av antioxidanter på samma sätt som naturvårdsverket ser på kalkningen av försurade sjöar - om jag slänger i mig massor så neutraliserar jag skador i kroppen. Befängt.

Man behöver få i sig ex. frukt/ grönsaker.
Jag tycker bara att antioxidanttrenden borde vara utagerad vid det här laget. Trots massor av forskning finns inga bra belägg. Snarare kontraindikationer. Trots att kosttillskottsföretagen och olika "kostreligiösa" grupper menar att nästan alla sjukdomar ( cancer, hjärtkärlsjukdom, IBD, mm) skulle kunna förhindras mha AO-tillskott visar ju alla studier med vettig evidensgrad att riskerna snarare ökar (med dagens tillskott iallafall).

Frågan om tillskott är ganska klar: Antioxidanttillskott i form av ex "antioxidant-komplex" eller tabletter med E-vit, selen, betakaroten bör inte intas! Skadligt för både plånbok och hälsa.

Läs på PubMed eller andra databaser...

Sorry om jag verkar sur ! bless!

CoolHandLuke
2007-05-03, 17:03
Frågan om tillskott är ganska klar: Antioxidanttillskott i form av ex "antioxidant-komplex" eller tabletter med E-vit, selen, betakaroten bör inte intas! Skadligt för både plånbok och hälsa.

Läs på PubMed eller andra databaser...
Finns artiklar som kan påvisa nödvändigt positiva effekter hos vissa sjukdommar när man använder tillskott som läkemedel. Då gäller som för alla andra läkemedel att den positiva effekten överväger bieffekterna. Men för en någorlunda frisk individ så är jag med dig.

För övrigt är 'tjockis' ett underbart ord ljudmässigt. Tål helt klart att användas i fel kontext.

Fripper
2007-05-06, 16:43
klart man alltid ska sträva efter att äta så naturlig och ekologisk och bra kost som möjligt, jag själv äter tillskott av vitaminer, mineraler och omega 3, för att vara säker på att man får allt man behöver, (kom bara ihåg att de ska vara i pulverform)

*btw morötter ska ätas råa, må vara att det tas upp mera betakaroten när dom e kokade men en dela av kalciumet försvinner vid upphetning så ja håller mej till principen att äta dom som moder natur skapade det för oss ;) *

*whatever*

Cerberus
2007-05-06, 16:47
jag tycker råa morötter smakar bättre än kokade.

Eddie Vedder
2007-05-06, 16:49
*btw morötter ska ätas råa, må vara att det tas upp mera betakaroten när dom e kokade men en dela av kalciumet försvinner vid upphetning så ja håller mej till principen att äta dom som moder natur skapade det för oss ;) *

*whatever*

Ett konstigt resonemang med tanke på vilken extremt bra källa till betakaroten som morötter är samt en relativt dålig källa till kalcium (ca. 20-25mg/100g) som du kan få i dej från betydligt många fler och framför allt bättre källor.

Men alla har sina upplägg, så du ska köra på det du trivs med.:)

Fripper
2007-05-06, 16:56
:smash: klart ja gör som ja vill, har oftast inte tid att koka mina morötter så dom blir intagna råa :)

och som alltid kan man inte dra alla utför samma kant, vi fungerar alla olika...... men de nu en helta anna historia....

nubbe
2007-05-06, 23:42
Käkar alltid mina morötter råa också... tycker det är betydligt godare. För att gottgöra förlusten i näringsämnen får man väl helt enkelt käka några till! Inte som att de innehåller mycket kcal, eller kostar mycket ändå :)

skratt
2007-07-22, 10:53
Hehe, en krönika i senaste fitness magazine tar upp och "hånar" en diskussion hon sätt på ett forum om personer som hetsigt diskuterar bästa tillagningssättet för morötter.. kan hon syfta på detta tro?;)

Eddie Vedder
2007-07-22, 10:57
Hehe, en krönika i senaste fitness magazine tar upp och "hånar" en diskussion hon sätt på ett forum om personer som hetsigt diskuterar bästa tillagningssättet för morötter.. kan hon syfta på detta tro?;)

Haha, det är inte otänkbart.:D Dessutom inte den enda tråden som diskuterat saken så hon kan nog mycket väl ha sett det på kolo iaf.;)

Sen varför man skulle håna en sån sak har jag svårt att förstå, visst är det lite nördigt (jag erkänner) men det finns ju betydligt värre saker som diskuteras i Allmänt om man nu är sugen på att gnälla över internetdiskussioner.

z_bumbi
2007-07-22, 11:04

Syftar hon på den här tråden tyder det på att hon läser här, om hon gör det så kan hon starta en tråd om skillnaden mellan armsträckare och armböjare så kanske tidningen får det rätt någon gång. :)

Ronja
2007-07-22, 11:16
Tar man inte upp något karoten alls om man bara tuggar i sig morot utan nåt annat till?

Eddie Vedder
2007-07-22, 11:22
Tar man inte upp något karoten alls om man bara tuggar i sig morot utan nåt annat till?

Utan tillgång till fett är nog absorbtionen i stort sett obefintlig, kanske kan det påverka positivt om man skulle ha fett kvar i magsäcken när man äter moroten iofs?