handdator

Visa fullständig version : Att vara "företagsam" = olagligt?

BOSS
2007-04-28, 16:20
Hörde någon i min närhet nämna att det var olagligt att vara företagsam?
Heter det ens så?
Själv har har tanken aldrig ens slagit mig.

Vad säger lagen?

En snubbe i nyaste Bilsport säger såhär:"Det är kul att köpa roliga bilar, göra i ordning dem och sedan sälja vidare."

Är det lagligt att t.e.x. som privatperson köpa ett hus, renovera huset, sälja huset med vinst.
Och sedan repetera detta om och om igen.

Isf, när är det inte lagligt?
När syftet är att tjäna pengar? Efter man tjänat en viss summa? Skatt?

brobban
2007-04-28, 16:22
Så sociallistiskt har inte Sverige blivit än iaf(vänta tills Mona tar makten dock) så att du inte får tjäna pengar. Det är helt lagligt och avrför i hela helvetet skulle det inte vara lagligt att kränga bilar och hus? Aldrig hört talas om mäklare, bilhandlare och personer som renoverar privat och säljer vidare?

Metal_boy_
2007-04-28, 16:25
Så sociallistiskt har inte Sverige blivit än iaf(vänta tills Mona tar makten dock) så att du inte får tjäna pengar. Det är helt lagligt och avrför i hela helvetet skulle det inte vara lagligt att kränga bilar och hus? Aldrig hört talas om mäklare, bilhandlare och personer som renoverar privat och säljer vidare?

Jo men då är det ju en affärsrörelse och du måste skaffa f-skatt m.m. Han undrar ju vart gränsen går eller om det finns nån.

?

Yes
2007-04-28, 16:31
Jag har för mig det helt enkelt funkar så att eventuell vinst egentligen ska redovisas och räknas som inkomst. Det är förstås något man aldrig kommer åka dit på om man säljer lite privat, men i större skala får man desto svårare att förkara varifrån ens inkomster kommer.

Metal_boy_
2007-04-28, 16:33
Jag har för mig det helt enkelt funkar så att eventuell vinst egentligen ska redovisas och räknas som inkomst. Det är förstås något man aldrig kommer åka dit på om man säljer lite privat, men i större skala får man desto svårare att förkara varifrån ens inkomster kommer.

Jo det är säkert nått sånt. Skulle ju dock inte gå att hindra folk att sälja sina tillhörigheter, så det är nog bara att köpa och sälja bäst fan man vill.

Yes
2007-04-28, 16:40
Jo det är säkert nått sånt. Skulle ju dock inte gå att hindra folk att sälja sina tillhörigheter, så det är nog bara att köpa och sälja bäst fan man vill.
Så länge man gör det inom rimliga gränser lär inte skatteverket jävlas med en. Har man däremot under ett år stått som ägare på sjuttioelva bilar och omsatt en massa pengar kommer de förstås börja ställa frågor.

olle lindblad
2007-04-28, 16:42
Säljer man mer än ett visst antal bilar eller lägenheter per år räknas det som inkomst av tjänst. Exakt var gränsen går får man väl höra av sig till skatteverket för att ta reda på.

Metal_boy_
2007-04-28, 16:42
Så länge man gör det inom rimliga gränser lär inte skatteverket jävlas med en. Har man däremot under ett år stått som ägare på sjuttioelva bilar och omsatt en massa pengar kommer de förstås börja ställa frågor.

Klart dom kanske undrar, men man "behöver" ju inte ha gjort nån vinst på det.

Supercharger
2007-04-28, 16:48
7 st bilar per år tror jag att mån får köpa/sälja utan behöva skatta. Fler än sju så måste man vara "registrerad återförsäljare".

Kompisen jobbar med bilar och köper och säljer då och då.

Bara vad jag har hört ej läst!

BOSS
2007-04-28, 16:56
Många bud. :)
Vore kul med någon som är helt säker på vad som gäller, gärna med källa.

Allan
2007-04-28, 17:17

Du får gärna vara mer specifik. Annars rekommenderar jag skatteverket.se . Där kan man ganska exakt få veta vad som kan anses som "inkomst av tjänst" och därigenom skattepliktigt (och även t ex pensions- och sjukpenninggrundande vilket kan vara bra att komma ihåg).

davhei
2007-04-28, 18:23
Inkomster skattas i inkomstslaget näringsverksamhet om man tjänar på regelbunden, varaktig verksamhet riktad mot allmänheten som dessutom bedrivs självständigt.

Frågan är väl främst då hur ofta man gör detta, övriga kriterier kan nog ses som uppfyllda. Tror inte det krävs särskilt många försäljningar av bilar på ett år för att man ska beskattas i näringsverksamhet. Att man sedan bjuder ut bilen till försäljning till vem som helst och inte fixar åt en kompis borde tyda ytterligare på att man driver en liten rörelse. Då får man betala moms på det du säljer med mera..

Piranha
2007-04-28, 18:28
Heter det ens så?

Vad säger lagen?

En snubbe i nyaste Bilsport säger såhär:"Det är kul att köpa roliga bilar, göra i ordning dem och sedan sälja vidare."

Är det lagligt att t.e.x. som privatperson köpa ett hus, renovera huset, sälja huset med vinst.

Du får betala skatt på vinsten av försäljande av fastighet, i fallet bilar finns det ett tak på hur många som får hanteras över ett år osv osv.

Jag skulle inte kalla det företagsam när man gör det i vinstintresse utan snarare skattebrott.

Yes
2007-04-28, 18:29
Jag har bara skrivit det jag minns efter att ha frågat farsgubben om samma sak. Han har jobbat på RSV i 40 år så han brukar ha koll. Det bör dock nämnas att han var osäker på ifall det fanns några speciella regler, t.ex. hur många bilar eller hus man får sälja, men han hade i varje fall aldrig stött på det påståendet innan.

Om du har funderingar på att bedriva någon slags verksamhet bör du dock ringa skatteverket och fråga.

hum
2007-04-28, 18:35
7 st bilar per år tror jag att mån får köpa/sälja utan behöva skatta. Fler än sju så måste man vara "registrerad återförsäljare".

Kompisen jobbar med bilar och köper och säljer då och då.

Bara vad jag har hört ej läst!

Det finns många många människor som gör mer än sju bilaffärer per år utan att vara "registrerad återförsäljare".

Har en bekant som köper/säljer 30+ om året, det enda trassel han haft är att försäkringsbolagen tröttnar.

davhei
2007-04-28, 18:37
Värt o tänka på e ju att vanligen då man säljer sin bil så gör man det med förlust, om man säljer flera gånger om året med vinst så är det ju om man tänker på det ganska uppenbart att man ägnar sig åt nån sorts förvärvsverksamhet, alltså skatt i inkomstslaget näringsverksamhet istället för tjänst. Jag tror inte det finns några entydiga regler för hur många bilar du får sälja per år innan det räknas som näringsverksamhet. Om du t.ex säljer 8 bilar med förlust för att du helt enkelt gillar o köra bil och vill byta ofta så kan det ju knappast leda till att du bedriver rörelse (visst finns det då inga pengar att skatta, men principiellt)

Yes
2007-04-28, 18:47
Tror att det funkar precis som du skriver.

När det gäller att köpa/sälja många bilar har jag i varje fall på diverse bilforum läst om folk som gjort det utan problem. Däremot kan det hända att skatteverket blir lite nyfikna och ställer frågor, men de lär inte bråka med en så länge man har en bra förklaring.

Baan
2007-04-28, 19:19
Tror att det funkar precis som du skriver.

När det gäller att köpa/sälja många bilar har jag i varje fall på diverse bilforum läst om folk som gjort det utan problem. Däremot kan det hända att skatteverket blir lite nyfikna och ställer frågor, men de lär inte bråka med en så länge man har en bra förklaring.

"Kom igen nu. Jag behöver ju pengarna. Snällaaaaaaaaaaaaaaaaa?" ?

Yes
2007-04-28, 19:23
"Kom igen nu. Jag behöver ju pengarna. Snällaaaaaaaaaaaaaaaaa?" ?
Som ett exempel på en bra förklaring? Njae... Vissa köper och säljer däremot många bilar därför att, tja, de är bilintresserade och tycker det är roligt. Lägg sedan till att man kan vara ett par personer i hushållet som delar samma intresse. Då kan det bli många bilar, i varje fall en bra bit över sju stycken.

Piranha
2007-04-28, 19:25
Som ett exempel på en bra förklaring? Njae... Vissa köper och säljer däremot många bilar därför att, tja, de är bilintresserade och tycker det är roligt. Lägg sedan till att man kan vara ett par personer i hushållet som delar samma intresse. Då kan det bli många bilar, i varje fall en bra bit över sju stycken.

Bilar registreras inte på hushåll utan på person.

Vi snackar kohandlare här som vill tjäna pengar utan att skatta för dem.

Baan
2007-04-28, 19:29

Ok, men det första du säger låter ju helt galet, man går ju i vinst ändå. Skatteverket skiter väl i sådanna motiveringar om du tjänar rejäla $$$. Att man kan regga på olika personer är dock förmodligen något som funkar, men vettifan om dom blir misstänksamma då. Förmodligen inte iofs.

Yes
2007-04-28, 19:32
Bilar registreras inte på hushåll utan på person.

Vi snackar kohandlare här som vill tjäna pengar utan att skatta för dem.
Bilar registreras ofta på den person i hushållet som kan teckna billigast försäkring.

Alla är knappast ute efter att tjäna pengar, även om många säkert är det - inget fel med det. Finns folk som byter bil lika ofta som en annan byter strumpor. Det finns också folk med många bilar samtidigt, som gärna byter bil oftare än strumpor.

Yes
2007-04-28, 19:36
Ok, men det första du säger låter ju helt galet, man går ju i vinst ändå. Skatteverket skiter väl i sådanna motiveringar om du tjänar rejäla $$$. Att man kan regga på olika personer är dock förmodligen något som funkar, men vettifan om dom blir misstänksamma då. Förmodligen inte iofs.
Tjänar man rejält med pengar är det såklart en annan sak. Alla gör ju inte det. Sen gäller det för skatteverket att visa att man gjort en vinst, vilket antagligen inte är så lätt alla gånger.

Piranha
2007-04-28, 19:37
Bilar registreras ofta på den person i hushållet som kan teckna billigast försäkring.

Alla är knappast ute efter att tjäna pengar, även om många säkert är det - inget fel med det. Finns folk som byter bil lika ofta som en annan byter strumpor. Det finns också folk med många bilar samtidigt, som gärna byter bil oftare än strumpor.

Jo men som tidigare sas.
En bil ökar aldrig i värde.

Att göra flera vinster på ett år på fordon är till 100% i ändamålet att tjäna pengar.

Yes
2007-04-28, 19:47
Jo men som tidigare sas.

Att göra flera vinster på ett år på fordon är till 100% i ändamålet att tjäna pengar.
Det går nog att göra flera vinster på ett år på fordon, även om det är svårt, utan att målet från början varit att gå med vinst. Fast det spelar väl mindre roll egentligen. Gör man en vinst så är det väl skatt på det.

Sen kan jag väl påpeka att i mitt tidigare inlägg förutsatte jag inte om varken vinst eller förlust, det var bara för att påpeka att man kan köpa och sälja flera bilar utan problem.

davhei
2007-04-28, 22:25
Gör man en vinst så är det väl skatt på det.

Vinst vid försäljning av personliga tillgångar (så som en bil t.ex.) skall bara tas upp till beskattning om vinsten överstiger 50.000 kr på ett år. Allt under det är skattefritt

Baan
2007-04-28, 22:28
Jo men som tidigare sas.

Om du köper bil till normalpris och säljer senare till normalpris så nej. Om du köper bil billigt, repar den lite och på så sätt höjer priset (säg att köpa en lätt krockad bil) och sen säljer till normalpris eventuellt normalpris+ så tjänar du lite. Kanske inte så det motiverar att ha det som jobb om man hatar att meka med bilar, men en kompis som är bilmekaniker tjänar några tusenlappar per månad på det.

Cilia
2007-04-29, 11:02

hade en kompis som köpte bilar i typ Stockholm och sen sålde dom i Norrland (eller om det var tvärt om, kommer inte ihåg). För det var olika priser.

Tror den möjligheten har minskat nu när internet är mer utbyggt. Folk kan scanna marknaden bättre.

edit
däremot skulle jag inte använda ordet företagsam i det här sammanhanget då det har en helt annan betydelse

Baan
2007-04-29, 11:06
hade en kompis som köpte bilar i typ Stockholm och sen sålde dom i Norrland (eller om det var tvärt om, kommer inte ihåg). För det var olika priser.

Tror den möjligheten har minskat nu när internet är mer utbyggt. Folk kan scanna marknaden bättre.

edit
däremot skulle jag inte använda ordet företagsam i det här sammanhanget då det har en helt annan betydelse

bilar från storstäder är billigare jämfört med småstäder och landsbygd. vad jag vet en allmän regel som inte har något med Internets utveckling att göra.

pragmatist
2007-04-29, 11:16
Enstaka försäljning av t.ex. konst som man haft för privat bruk är skattebefriad upp till 50,000:- per år. Jag antar att detsamma gäller för bilar, d.v.s. tjänar du mer än 50,000:- per år på bilaffärer så räknas det som skattepliktig inkomst.

Inkomst av hobbyverksamhet är också skattepliktig, det finns en särskild broschyr att ladda ned från skatteverket om man vill veta mer om detta.

BOSS
2007-04-29, 15:55
Du får gärna vara mer specifik. Annars rekommenderar jag skatteverket.se . Där kan man ganska exakt få veta vad som kan anses som "inkomst av tjänst" och därigenom skattepliktigt (och även t ex pensions- och sjukpenninggrundande vilket kan vara bra att komma ihåg).

Oj, tänkte inte på det. Ganska givet egentligen. *slap*
Hade bara sökhjälpen här på forumet i huvet innan jag postade.

Ni andra ska ha tack för svaren.
Intressant att folk har lite olika åsikter om hur det borde ligga till, när lagen är av en annan.

hultman
2007-04-29, 17:21
Heter det ens så?

Vad säger lagen?

Skämtar du eller?

Flykt
2007-04-29, 18:32
Skämtar du eller?
Varför skulle han skämta?

BOSS
2007-04-29, 20:47
Skämtar du eller?
Skämtar du eller?

Pellefant
2007-04-30, 14:06
Har läst att SKM hör av sig om man säljer fler bilar än tre på ett år med lite frågor. Vet inte om det stämmer.

Jax
2007-04-30, 14:16
Enstaka försäljning av t.ex. konst som man haft för privat bruk är skattebefriad upp till 50,000:- per år. Jag antar att detsamma gäller för bilar, d.v.s. tjänar du mer än 50,000:- per år på bilaffärer så räknas det som skattepliktig inkomst.

Inkomst av hobbyverksamhet är också skattepliktig, det finns en särskild broschyr att ladda ned från skatteverket om man vill veta mer om detta.
Köper du en bil i syfte att reparera och sälja vidare för en dyrare penning så tror jag inte att det spelar någon roll vad du tjänar utan du ska skatta för det ändå. Det klassas som inkomst av hobbyverksamhet som du så lämpligt tog upp.

zeusden1
2007-04-30, 14:36
Bara man har ett eget företag så får man handla i diverse gross-butiker. De säljer allting i stora kvantiteter. Bara att sälja vidare.

Tex. Jobbar du på ett företag, fråga chefen om du får börja sälja kakor (eller något annat). Sen köper du från axfood gross. Sälj varje kaka för 5 kronor. Inom kort kommer du nog att ha tjänat en slant. Den slanten kan ju gå till kosttillskott!

Jax
2007-04-30, 14:39
Bara man har ett eget företag så får man handla i diverse gross-butiker. De säljer allting i stora kvantiteter. Bara att sälja vidare.

Tex. Jobbar du på ett företag, fråga chefen om du får börja sälja kakor (eller något annat). Sen köper du från axfood gross. Sälj varje kaka för 5 kronor. Inom kort kommer du nog att ha tjänat en slant. Den slanten kan ju gå till kosttillskott!
Fler olagliga förslag?

Pellefant
2007-04-30, 17:46
Fler olagliga förslag?

Varför var det olagligt? :confused: Företag skattar ju.

Jax
2007-04-30, 17:54
Varför var det olagligt? :confused: Företag skattar ju.
Som jag förstod det menade han att man skulle göra på följande sätt:
1. Utnyttja ett företag för att få handla via en grossist
2. Köp kakor motsv i en större mängd för egna pengar
3. Sälj kakorna för en större penning
4. Behåll hela den tjänade slanten

Pellefant
2007-04-30, 18:09
Som jag förstod det menade han att man skulle göra på följande sätt:
1. Utnyttja ett företag för att få handla via en grossist
2. Köp kakor motsv i en större mängd för egna pengar
3. Sälj kakorna för en större penning
4. Behåll hela den tjänade slanten

Aha, då förstår jag hur du tolkade det. Vi tänkte olika. :)