handdator

Visa fullständig version : Allergi + astmamedicin

Sniggel
2007-04-28, 14:01
Hej. För knappt ett år sen visade det sig att jag har allergi mot gråbo-pollen samt kvalsterbajs.
Jag har tidigare haft problem med rinnande ögon lite då och då samt rinnande näsa.
Nu har jag skaffat allergimedicin, en mot irriterade ögon (Lecrolyn) samt en mot rinnande näsa (Flinicort).

När jag läste bruksanvisningen på Lecrolyn skulle den inte användas om det bara var ett öga som var irriterat utan då istället uppsöka läkare. Det är vanligt när jag har mina besvär att det bara är ett öga som är irriterat.
Någon som vet varför man i detta fall ska uppsöka läkare?

När jag läste bruksanvisningen på Flinicort stod det att man inte bör ta medicinen samtidigt som man tar inhalationspulver med budesonid (vilket jag tar för min astma) utan att först prata med läkare.
Vad kan detta bero på? Risk för för stora doser av budesonid i kroppen?

Verkar ju som jag har skaffat 2 mediciner jag inte får lov att använda. :D

Min ekonomi är i princip obefintlig nu så jag vill helst inte gå till läkare på ett tag förrän jag har fler anledningar (slut på astmamedicin och salvor mot eksem t ex) att gå dit så man kan få flera flugor i en smäll så att säga :)

Torre
2007-04-28, 14:10
Det där med att bara ena ögat är irriterat är nog inte ovanligt. Jag själv kan ibland under pollensäsongen att bara ena ögat kliar, även om det är vanligare att båda ögonen gör det.

Vad gäller dina mediciner så tror jag inte det är någon risk. Antagligen vill bara läkemedelsföretagen vara på den säkra sidan. Är du osäker kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen och höra.

Förresten tycker jag att du skulle satsat på några antihistamintabletter istället för ögondropparna. Tycker inte ögondroppar funkar bra.

Angel
2007-04-28, 14:34
Du behöver inte gå till en läkare för att få nya recept utskriva

jakke
2007-04-28, 14:46
Du behöver inte gå till en läkare för att få nya recept utskriva

Nej, men du måste betala en läkare för att göra det ändå

Sniggel
2007-04-28, 15:42
Du behöver inte gå till en läkare för att få nya recept utskrivna

Just det, det kan nog stämma ja. Sist jag skaffa astmamedicin gick jag bara till receptionen och berättade vem min läkare var och att jag behövde nya mediciner.

Torre: Jag hörde att tabletter kan göra en trött? Jag testar nog nåt mildare först och ser hur bra effekt jag får av det så slipper jag eventuella bieffekter av tabletter.

Sjukvårdsupplysningen skulle jag nog kunna höra med ja! Tack.

Torre
2007-04-28, 17:09
Mmm...antihistamin kan ha den bieffekten. Det är dock i början och försvinner efter en eller ett par dagar. Är man pollenallergiker är det nog lättare hänt att man blir trött av allergin om man inte medicinerar tillräckligt.

Själv kör jag på både antihistamintabletter, kortisonnässpray och ögondroppar. Blir det riktigt jävligt (som förra årets björksäsong) är jag dessutom tvungen att ta dubbel dos tabletter.