Visa fullständig version : Max-Ot o dylikt
Tjena!
Försökte söka efter trådar om Max-OT oliknande men hittade inga, verkar som man har städat lite.
Ialla fall, är lite intresserad att höra ifrån folk som kör/kört Max-OT om vad de tycker om det. Har det givit resultat? Har man kört strikt efter det färdig gjorda eller bara anamat själva grundtanken o sen kört egna övningar?
Skulle även vara roligt om någon kunde tipsa om andra "färdiga" program så man kan kika runt lite. :)
Mhv
Om man bara styrketränar och inte gör något annat så tycker jag absolut att max-ot är ett bra program om man håller sig till 9 set och inte 6-9 :).
Bananen20
2007-04-27, 16:23
för mig gav det fantastiska styrkeökningar i en månad, som sedan helt avstannade
Jag tycker om uppläggt "3 set 4-6 reps, öka när man klarar 6 reps i alla set" funkar utmärkt. Har i princip alltid återgått till det eller liknande efter man testat andra grejer.
Men Max-OT är ju mer än så. De rekommenderar basövningar, tar vilan seriöst + lite till.
Programmet är inte något magiskt men det funkar iaf eftersom det inte är några speciella konstigheter i det.
helt ok program, körde det i ~1år fick bra resultat, mest styrka dock.
positivt för mig: man fick koncentrera sig bra på dagens 2 muskelgrupper & väldigt roligt att köra till failure hela tiden. öka i styrka i princip från pass till pass vilket var väldigt motiverande.
negativt för mig: för lång vila (?) för att öka på bra i volym jämfört med andra program & kände mig ofta inte "färdig" när jag väl var klar, blev ju ofta bara 12 set sammanlaggt, att jämföra med nu när jag kör halvkropp blir det 40-50set.
helt ok program, körde det i ~1år fick bra resultat, mest styrka dock.
positivt för mig: man fick koncentrera sig bra på dagens 2 muskelgrupper & väldigt roligt att köra till failure hela tiden. öka i styrka i princip från pass till pass vilket var väldigt motiverande.
negativt för mig: för lång vila (?) för att öka på bra i volym jämfört med andra program & kände mig ofta inte "färdig" när jag väl var klar, blev ju ofta bara 12 set sammanlaggt, att jämföra med nu när jag kör halvkropp blir det 40-50set.
Känner du att halvkropp ger dig både bra styrka o volym? Vill du teasa mig med hur du kör? :)
Max ot fungerar kanon för mig, jag kör det i 3 månader sen kör jag ett 8-10 program i 2 månader,sen tillbaka igen. Ger bra variation.
Känner du att halvkropp ger dig både bra styrka o volym? Vill du teasa mig med hur du kör? :)
nej jag vet inte har inte kört det tillräckligt länge, verkar hittills som att volymen går lika bra som med max-ot och andra program fast styrkan går sämre :D
nej jag vet inte har inte kört det tillräckligt länge, verkar hittills som att volymen går lika bra som med max-ot och andra program fast styrkan går sämre :D
kanske 40-50 set är lite mycket då? :D
Max ot fungerar kanon för mig, jag kör det i 3 månader sen kör jag ett 8-10 program i 2 månader,sen tillbaka igen. Ger bra variation.
Har du kört slaviskt efter deras program eller kört med egna övningar?
kanske 40-50 set är lite mycket då? :D
vet inte, det är kul som fan iaf :D
Negativt för mig: för lång vila (?) för att öka på bra i volym jämfört med andra program
Ursäkta, men vad för vila handlar det om? Är inte så insatt i Max-ot. Vila mellan setten eller vila mellan träningspassen?
Ursäkta, men vad för vila handlar det om? Är inte så insatt i Max-ot. Vila mellan setten eller vila mellan träningspassen?
vilan mellan träningspass med samma muskelgrupp. 120-168h timmar vila. (5-7dagar)
Har du kört slaviskt efter deras program eller kört med egna övningar?
Eftersom jag tränar i ett vanligt gym så har jag inte alltid tillgång till de sorters övningar de vill att man ska använda. Men annars följer jag det så mycket som möjligt. Man märker eftersom vilka övningar som fungerar bäst och effektivast.
pragmatist
2007-04-28, 13:36
Det man kan vänta sig om man växlar till Max-OT från ett program med mer volym/reps är ganska snabba styrkeökningar under en kortare period och sedan stagnation. Det rör sig dock främst om neurlogisk anpassning. Jag skulle säga att Max-OT har för låg arbetsvolym/frekvens för att vara bra för uppbyggnad på lite längre sikt (det säger nästan sig självt att ~25-30 reps totalt på en vecka - eller vad det kan bli - för en muskelgrupp inte kommer ge särskilt mycket volym), men som omväxling då och då är det säkert helt ok.
Eftersom jag tränar i ett vanligt gym så har jag inte alltid tillgång till de sorters övningar de vill att man ska använda.
Det är väl iofs helt vanliga gymövningar i hela programmet?
Jag körde det precis när jag hade börjat gymma, Det är det bästa sättet för mig, Men det är bara bra till för dem som inte gör något annat än gymma,
Kan tyvär inte köra den längre, på grund av ingentid, och att jag Kör thai-boxning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.