handdator

Visa fullständig version : helt fel ute? (kcal)

kroO
2007-04-26, 22:56
Tjena! Ny här på sidan också ganska ny i gymvärlden.

Har gått på gym nu regelbundet i 6 månader men inte följt något träningsschema utan mest försökt att hålla isär de olika muskelgrupperna då man tränar. Är också ute och går på nåra dagar i veckan. Det är jag än så länge.

Har räknat ut mitt energibehov = 1884.874 = 76,5 KG – 183 CM – 22 ÅR
Och då är det väl 1884kcal som jag behöver för att bara finnas eller?
Sen räknade jag x 1.6 = 3015.7984 -500 = 2515.7984, kan det stämma?
Så så mycket kcal ska jag få i mig?!

Har sedan också försökt förstå mig på : Det är energi in minus energi ut över dygnet som helhet som är av vikt. ? Har med deff att göra?

Fick i mig ca 2500kcal "sa vi" men hur vet man hur mycket energi man gör av med (energi ut)?

Har inte börjat räkna kcal i min mat än men är jag helt fel ute eller?
Vill gärna börja äta rätt och ha koll.

Jobbit inlägg men försöker bara fatta/lära mig så man kan få lite mer ur träningen.

Raggis
2007-04-26, 22:57
1884kcal = vad din kropp ungefär förbrukar i total vila. Ska länka dig till en bra tråd, som förklarar allt mer djupgående. Sec...

Edit: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275

Handcuff
2007-04-26, 23:07
Varför vill du veta din energiförbrukning? Vad är ditt mål?

kroO
2007-04-27, 07:36
Måste jag inte veta min energiförbrukning för kunna räkna ut och förstå den där grundregeln.. "Det är energi in minus energi ut"
Är inte min energiförbrukning "energin ut"?

Hade väl inget riktigt mål med förra inlägget. Tänkte bara kolla om det verkade som om jag räknat rätt på hur många kcal jag skulle få i mig när jag tränar.

Kommer inte försöka börja med någon deff till denna sommar då jag inte tycker jag har tillräckligt med muskler att få fram.
Så om jag bara ska träna på är det bara äta så mycket jag känner för då eller finns det något man ska tänka på då?
Och när man ska deffa, det är mer då man behöver hålla stenhård koll på kcal.

Eddie Vedder
2007-04-27, 08:01
Måste jag inte veta min energiförbrukning för kunna räkna ut och förstå den där grundregeln.. "Det är energi in minus energi ut"
Är inte min energiförbrukning "energin ut"?

Jo det stämmer bra, din energiförbrukning är "energi ut". Det Handcuff menade med "ditt mål" gissar jag handlade om huruvida du vill upp/ner lr ligga still i vikt.

Hade väl inget riktigt mål med förra inlägget. Tänkte bara kolla om det verkade som om jag räknat rätt på hur många kcal jag skulle få i mig när jag tränar.

Kommer inte försöka börja med någon deff till denna sommar då jag inte tycker jag har tillräckligt med muskler att få fram.
Så om jag bara ska träna på är det bara äta så mycket jag känner för då eller finns det något man ska tänka på då?
Och när man ska deffa, det är mer då man behöver hålla stenhård koll på kcal.

Om vi nu säger att din uppskattade energuförbrukning stämmer, vilket verkar ganska troligt, så får du ju utgå från denna och sen uppskatta hur mycket du får i dej, inte svårare än så. Men det förutsätter ju att du faktiskt känner ett behov av att ha jättebra koll, många håller formen bra och får resultat bara genom att gå på känn.

Du lär ju märka om dina resultat i träningen uteblir, om vågen går åt fel håll, om spegelbilden visar en "magrande lr lagrande" kropp o.s.v.;)

Man måste inte ha jättekoll vid deff heller utan kan ju gå på känn där oxå, beror som sagt på hur exakt och noggrann man strävar efter att vara.

Handcuff
2007-04-27, 10:23
Det jag menar är om du ska deffa = mycket fördelaktigt att känna sin egen energiförbrukning (inte nödvändigt veta på kalorien då...men en klar fördel).

Ska du bara träna för att bli större/starkare som jag misstänkte vara faller (hoppades på :) ) = Visst det kan vara bra veta på ett ungefär (jag själv har bra koll..) men absoluit inget måste. Speciellt inte då du är nybörjare. Ät -träna- sov osv :thumbup:

Många nybörjare tenderar att överanalysera och optimera för mycket. 15 oilka kosttillskott...köpa kaliper för att deffa första gången...köpa all tänkbar utrustning osv osv

Försök hålla det på en rolig och rimlig nivå - då kommer också resultaten

kroO
2007-04-29, 22:03
Yesyes! tack för svaren.. Äh jag fortsätter som vanligt. Ska väl iofs skaffa ett riktigt "schema" över vad man ska köra varje gång och äta bra. Det borde funka för mig tills nästa sommar iaf så för man ta itu med nån "deff" då isf.

Hare bra!