handdator

Visa fullständig version : Öka i muskler, volym

Emil_Larsson
2007-04-26, 19:12
Känner mig lite trög som inte vet detta, borde egentligen kunna sånt här.

Sökt på forumet, men det är svårt att detaljera sökningen bra så jag får just det svaret jag vill ha.
Anyway..

Vad är det som avgör hur mycket muskler man samlar på sig under en lång period, samt kort period. Jag talar om allt emellan 1 - 10 år.

Finns ju folk som tränat på gym i 13-14år och ändå inte "utseendemässigt" gjort några märkvärdiga ökningar. (Jag har inte tränat speciellt länge, men jag bara undrar rent spontant)
Är det upp i vikt, åter upp i vikt, åter upp i vikt som gäller? finns det inga gränser?
För man hör talats om folk som deffar, och deffar man så förlorar man ju lite muskler, blir det inte som att börja på en mycket lägre nivå igen? och så går det runt så?

Eller är det så att vid en viss tidsperiod så växer man, och viss en viss tidsperiod växer man inte (i muskler). Jag menar att efter 10 års styrketräning då börjar det hända saker i kroppen, eller kan det lika gärna vara efter 1år.

Folk brukar säga att det tar tid, räkna med en minst 5-6 år innan du kan se goda resultat av styrketräning. Men kan det inte vara så att om man slarvar med protein och sånt att det kan bli 5-6 år värdelösa.

Hoppas ni förstår vad jag menar. :thumbup:

MVH Larsson.

Handcuff
2007-04-26, 19:36
Kroppsbyggning är något som i regel tar väldigt läge och går låååångsamt. Jag menar när du kommit en bit i träningen kan du få kämpa åratal med att få en extra centimeter över biceps...

Tålamod - svett - tårar och jävla massa mat och lite till tålamod är det som gäller. :thumbup:

Danny Devito
2007-04-26, 19:44
Och bra gener

Emil_Larsson
2007-04-26, 19:44
Kroppsbyggning är något som i regel tar väldigt läge och går låååångsamt. Jag menar när du kommit en bit i träningen kan du få kämpa åratal med att få en extra centimeter över biceps...

Tålamod - svett - tårar och jävla massa mat och lite till tålamod är det som gäller. :thumbup:

Så du menar att den största uppbyggnaden sker på kortast tid och sen går det långsammare.

Då har jag varit väldigt trögt, jag trodde den snabbaste, effektivaste utvecklingen skedde först när man tränat 4-5 år, hm..*whatever*

RassK
2007-04-26, 19:45
kaloriöverskott.

Emil_Larsson
2007-04-26, 19:45
Och bra gener

Finns det människor som har helt enkelt, urusla gener och kan helt enkelt ine bygga sig, eller iallafall så lite att det är verkligen minimalt.*screwy*

GymTT
2007-04-26, 19:46
Bara kriga på, gör det till en livsstil.
Kriga gärnet

Emil_Larsson
2007-04-26, 19:49
Okej, kriga på, lyft, ät. Vem vet, en vacker dag så är man stor som ett höghus.

Rock n ROLL :hbang:

Handcuff
2007-04-26, 19:53
Bara kriga på, gör det till en livsstil.
Kriga gärnet

Därför är det väldigt viktigt att man hittar en träningsform man gillar och kan integrera i vardagen..sagt det förr men kontinuteten slår allt! Spelar ingen roll om du tränar 2 eller 5ggr i veckan..bara du gör det.

Danny Devito
2007-04-26, 19:54
Om jag har förstått det rätt så står generna för över 50 % av träningsresultaten i muskeltillväxt.

Men det är bara och träna på tillräckligt länge och äta tillräckligt så växer dom flesta

Emil_Larsson
2007-04-26, 19:57
Om jag har förstått det rätt så står generna för över 50 % av träningsresultaten i muskeltillväxt.

Men det är bara och träna på tillräckligt länge och äta tillräckligt så växer dom flesta

Finns ju folk som aldrig har rört en enda hantel och har trots allt rätt så vältränade armar.

Rahf
2007-04-26, 21:01
Finns ju folk som aldrig har rört en enda hantel och har trots allt rätt så vältränade armar.

Humm.. Kommer du på nåt känt exempel?

MrBurner
2007-04-27, 06:55
En bekant som var oerhört vältränad, såg ut som om att han hade tränat på gym i ett par år (var väl när man var runt 16-17 år) fast han var en sådan person som aldrig gjorde något, gjorde aldrig en enda läxa, söp som ett svin men klarade sig ändå utmärkt i skolan med högre betyg än G i de flesta ämnen.

Inget känt exempel men det finns ju sådana i alla fall... OM han inte tränade i smyg då och var rädd att hans image skulle förstöras om det kom ut ;)

GymTT
2007-04-27, 07:54
En bekant som var oerhört vältränad, såg ut som om att han hade tränat på gym i ett par år (var väl när man var runt 16-17 år) fast han var en sådan person som aldrig gjorde något, gjorde aldrig en enda läxa, söp som ett svin men klarade sig ändå utmärkt i skolan med högre betyg än G i de flesta ämnen.

Inget känt exempel men det finns ju sådana i alla fall... OM han inte tränade i smyg då och var rädd att hans image skulle förstöras om det kom ut ;)

träffat sånna jag med.

bara att kriga på själv!

mvh