Visa fullständig version : Kostschema plus fråga
Hej,
Jag är 17 år, 180 cm lång och väger endast 50 kg. Och nu tänkte jag gå upp typ 10 kilo iallafall. Jag har väldigt hög förbränning så vi får väl se hur det går.
Jag fick hjälp av en kille som gjorde ett matschema som jag ska följa en tid. det ser ut såhär:
07.00 frukost: 2 dl havregrynsgröt, 1 banan (gärna en stor), 5 dl röd mjölk, 2 mackor med valfritt pålägg.
12.00 nästa mål mat är skollunchen (äter tills jag nästan spyr av det som serveras)
16.00 nästa mål mat när jag kommer hem, minst 0.5 l mjölk, 2 mackor, fullkorn gärna)
18 - 19.00 Nästa mål är kvällsmaten, käkar så mycket jag orkar av det mamma lagar.
21-22.00 Nästa mål är "sen kvällsmat" / dubbelkvällsmat. med 1 dl rapsolja, kesella, 2 mackor och 50 gram druvsocker
Det jag är lite undrande över är rapsoljan, går det bra att svepa en dl utav detta innan sängdax eller? Tänkte mest på om det sätter sig i blodkärlen så man inte råkar ut för en hjärtinfarkt senare i livet *whistle*
Vad tycker ni om schemat för övrigt?
Bye..:thumbup:
Handcuff
2007-04-26, 14:18
Ja det var verkligen avancerat..."Ät frukost, lunch och middag+mellanmål"..hur mycket betalade du killen? *whistle*
Ja det var verkligen avancerat..."Ät frukost, lunch och middag+mellanmål"..hur mycket betalade du killen? *whistle*
Inget, han var snäll och gjorde det gratis...*popcorn*
Eddie Vedder
2007-04-26, 14:25
Vad gäller rapsoljan på kvällen så är det inte på något sätt "farligt", men jag skulle fördela den där deciliterna över dagen istället om jag vore du. SÅ mycket rent fett kan ha en tendens att få en väldig fart på magen, kanske inget man vill uppnå mitt i natten.
Häll i lite rapsolja i gröten på morgonen och ta en matsked vid dom andrta två målen exempelvis. Sen så mycket som återstår av den decilitern kan du ju ta i kvällsdrinken.
Du gör som du vill såklart, men det kan nog va en bra idé att fördela rapsoljan lite mer iaf.
Handcuff
2007-04-26, 14:26
Inget, han var snäll och gjorde det gratis...*popcorn*
Eftersom man går upp i vikt av energiöverskott och inget annat (vilket också är ditt mål) så ät ät ät ät ät :thumbup: Går du inte upp i vikt - ät mer. Orkar du inte äta mer..ät ändå. Kan du inte äta mer..ät mer energität mat..feta livsmedel som t ex nötter osv
Ironwoman
2007-04-26, 14:36
Tränar du något?
machine gun
2007-04-26, 15:12
21-22.00 Nästa mål är "sen kvällsmat" / dubbelkvällsmat. med 1 dl rapsolja, kesella, 2 mackor och 50 gram druvsocker
Ser ut som en väldigt udda måltid. 1 dl olja vid ett enda tillfälle känns lite onödigt liksom 50 g druvsocker, varför? Förstår verkligen inte alls poängen, förutom att det ger mkt energi. Känns lite knäppt att peta i sig 1 dl socker bara sådär varje kväll innan man går och lägger sig. Är det direkt efter träning är det väl en annan femma däremot. Fast då skulle jag skippat oljan.
Jag är som övriga hittills tveksam till kombinationen olja + druvsocker (jag är nästan frestad att låna från z_bumbi och säga "voodoo" ...). Inte särskilt gott, och bra till vad, egentligen? Behöver du mer mat, så ät mer mat. Och Eddie ljuger inte när han varnar för räserbajs.
Verkar också jobbigt och inte särskilt roligt att äta tills man "nästan spyr"; i mina ögon verkar det vettigare att lägga till energirika saker som inte tar lika stor plats i magsäcken, typ nötter.
Låt viktuppgången ta lite tid, så kommer resultatet att se mycket bättre ut, och det kommer att vara mycket roligare under tiden. Med tanke på din ålder är chansen ganska stor att moder natur kommer att hjälpa till lite när det gäller att justera din "höga förbränning" nedåt; om du inte tänker växa tills du är 2,50 i alla fall. ;)
Huffo the A-LagaRe
2007-04-26, 16:14
Det där kostschemat ser bra ut tycker jag, jag käkar ungefr sådär men är bara någon centimeter längre och väger 75 kg så det där skall nog få fart på dig:)
Fasst, precis som någon annan sade, ät inte tills du spyr.
Det är aldrig bra att överdriva, ät bara så länge det känns bra. Blir du mätt jäkligt lätt får du kanske ansträna dig lite mer men överdriv inte. Att gå upp 10 kg på en månad blir sällan vidare trevligt så låt det ta lite tid;)
machine gun
2007-04-26, 16:26
Kan tillägga för övrigt att 1 dl olja innehåller i runda slängar ca 900 kcal och 50 g druvsocker ca 200 kcal. 1100 kcal + den energi mackorna innehåller är väldigt mkt i ett kvällsmål.
Ät vanlig mat (stora portioner, men inte så att du nästan spyr), ät energitäta mellanmål (t.ex. nötter som flera föreslagit), häll kanske lite extra olja på salladen emellanåt osv och det kommer att gå bra.
fluffy_ferret
2007-04-26, 16:42
Du är rätt underviktig så du borde kunna lägga på dig mer muskler genom att bara äta förutsatt att du är normal-aktiv och inte ligger fastbunden vid en säng dygnet runt. Det kommer dock komma en gräns då din kropp inte kommer lägga på mer muskler utan börjar lägga på sig fett istället och det är då du måste börja träna. Du kan med fördel börja träna redan nu faktiskt, så går du upp ännu fortare i vikt. I din situation skulle jag träna med tunga basövningar som aktiverar många muskelgrupper, t.ex. benböj, bänkpress, marklyft, clean, dips, chins m.m. Fokusera på såna övningar och lägg isolerande övningar som bara aktiverar små muskelgrupper sist i passet.
Angående kost så rekommenderar jag mycket kött och det är viktigt att du inte äter för fettsnålt. Du behöver knappast mjölk för att växa så häng inte upp dig på det, även om det nog hjälper vissa.
Oroa dig inte dock. Du är bara 17 och du kommer att lägga på dig precis som (nästan) alla andra när du lämnar tonåren.
A.Steinbach
2007-04-26, 16:58
Ett energiöverskott med påföljande viktuppgång kommer alltid generera både fett- och muskelmassa inte att man kommer till en viss gräns sen börjar man lägga på sig enbart fett.
Sen hur mycket av varje det blir är genetiskt men den största delen är alltid fett. Och ju fetare man blir desto mer av viktuppgången kommer bestå ut av fett.
Sen ska man ju kanske inte äta för mycket kött om man nu har problem med att få i sig tillräckligt med energi pga att protein är mest mättande av makronutrienterna och dels för att kött är mycket mättande i sig pga att det tar lång tid att bryta ned. Då är det nog bättre att inta proteinet i mer flytande form som olika mjölkprodukter och för övrigt inta en del föda i flytande form med tillsatt raps eller olivolja för att höja energiinnehållet.
fluffy_ferret
2007-04-26, 17:28
Det stämmer Steinbach, men du förstod nog vad jag menade: fettmassan kommer vara i majoritet.
King Grub
2007-04-26, 17:30
Största delen av viktökningen en överätning genererar är inte alltid fett; en naturligt smal individ kan uppnå en viktökning bestående av 60%+ fettfri massa (utan att styrketräning är med i bilden överhuvudtaget).
In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%.
Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)
Denna mängd minskar sedan allteftersom personen äter sig fetare.
fluffy_ferret
2007-04-26, 17:33
Största delen av viktökningen en överätning genererar är inte alltid fett; en naturligt smal individ kan uppnå en viktökning bestående av 60%+ fettfri massa (utan att styrketräning är med i bilden överhuvudtaget).
Yep, beror ju som på hur mycket man väger från början. Gissar på att personen i fråga kan lätt lägga på sig mer än 10kg utan att särskilt mycket fettmassa är inblandad även om det handlar om 0 styrketräning.
A.Steinbach
2007-04-26, 17:38
Ok men det stämmer väl ungefär för personer med "normal" fettmassa och ju fetare de blir.
Men är fettfri massa bara muskelmassa. Brukar inte en förlust eller ökning av fettfri massa som man ser i en del studier bestå av enbart vätska?
fluffy_ferret
2007-04-26, 17:43
Ni och era studier. Sunt förnuft > studier.
Ni och era studier. Sunt förnuft > studier.
världen > fluffy_ferret
Tack för alla svar hitills, det var fler än förväntat :naughty:
Ang rapsoljan, den fortsätter jag med då ni inte verkar tycka det innebär någon risk för min hälsa. Målet är ju att gå upp i vikt så fort som möjligt, och då behöver jag den. I och med att många har påpekat att druvsockret inte är nån bra grejj för mig, slopar jag den i fortsättningen.
Skulle dock behöva något tips på hur man får ner den där decilitern utav rapsoljan, tog första igårkväll helt rent rakt upp pch ner, och fyfan.. höll på att spy upp fettklumpen innan den ens kommit ner :D.. Som tur var lyckades jag hålla kräkreflexerna i styr och behålla det.
Någon frågade om jag även styrketränade, jag gör inte det nu.. tanken var att börja med det först när jag lagt på mig lite.. Nån annan rekommenderade även nötter, så jag drar o köper ett stort lass jordnötter som jag kan ha när jag sitter vid datorn
Tack annars ! *popcorn* *popcorn*
Huffo the A-LagaRe
2007-04-26, 19:17
Börja träna på direkten, det är bara coolt att väga lite på gymmet, lättare att ta dubbla kroppsvikten i olika övningar:Virro Muskelutvecklingen blir väl dessutom bättre (nu har jag inga studier att hänvisa till men det är väl ändå ett rimlgit antagande?)
Åtminstone för mig är dessutom styrketräning riktigt bra för aptiten.
machine gun
2007-04-26, 19:25
Skulle dock behöva något tips på hur man får ner den där decilitern utav rapsoljan, tog första igårkväll helt rent rakt upp pch ner, och fyfan.. höll på att spy upp fettklumpen innan den ens kommit ner :D.. Som tur var lyckades jag hålla kräkreflexerna i styr och behålla det.
Du kanske kan sprida ut den under dagen istället? Häll lite olja i gröten på morgonen och sen över middagsmaten, så slipper du dricka den rakt upp och ner.
Eddie Vedder
2007-04-26, 19:39
Du kanske kan sprida ut den under dagen istället? Häll lite olja i gröten på morgonen och sen över middagsmaten, så slipper du dricka den rakt upp och ner.
Som sagt....*whistle*
Vad gäller rapsoljan på kvällen så är det inte på något sätt "farligt", men jag skulle fördela den där deciliterna över dagen istället om jag vore du. SÅ mycket rent fett kan ha en tendens att få en väldig fart på magen, kanske inget man vill uppnå mitt i natten.
Häll i lite rapsolja i gröten på morgonen och ta en matsked vid dom andrta två målen exempelvis. Sen så mycket som återstår av den decilitern kan du ju ta i kvällsdrinken.
Du gör som du vill såklart, men det kan nog va en bra idé att fördela rapsoljan lite mer iaf.
Men vänta, +60% fettfri massa utan styrketräning, vafan lägger man på sig isf?
Tack för alla svar hitills, det var fler än förväntat :naughty:
Ang rapsoljan, den fortsätter jag med då ni inte verkar tycka det innebär någon risk för min hälsa. Målet är ju att gå upp i vikt så fort som möjligt, och då behöver jag den. I och med att många har påpekat att druvsockret inte är nån bra grejj för mig, slopar jag den i fortsättningen.
Någon frågade om jag även styrketränade, jag gör inte det nu.. tanken var att börja med det först när jag lagt på mig lite.. Nån annan rekommenderade även nötter, så jag drar o köper ett stort lass jordnötter som jag kan ha när jag sitter vid datorn
Tack annars ! *popcorn* *popcorn*
Om du ska knapra jordnötter ofta och mycket så ska du undvika saltade, DET är fan inte bra för dig.
Men vänta, +60% fettfri massa utan styrketräning, vafan lägger man på sig isf?
Om du ska knapra jordnötter ofta och mycket så ska du undvika saltade, DET är fan inte bra för dig.
jaså? Får man fråga varför det inte är bra för mig? Är inte alla jordnötter saltade förresten?
A.Steinbach
2007-04-27, 03:00
jaså? Får man fråga varför det inte är bra för mig? Är inte alla jordnötter saltade förresten?
Om du äter mycket saltade jordnötter eller mycket salt för övrigt kan det leda till hypertoni, högt blodtryck.
Det finns osaltade jordnötter men det blir billigare om du köper vanliga saltade jordnötter i någon storpack och sen sköljer av dom med vatten i en sil.
krokodille
2007-04-27, 11:39
Usch.. hur kan man dricka olja sådär rakt upp och ner?!
fluffy_ferret
2007-04-27, 11:44
Om du äter mycket saltade jordnötter eller mycket salt för övrigt kan det leda till hypertoni, högt blodtryck.
Den kopplingen är inte så accepterad som du tror ;)
Usch.. hur kan man dricka olja sådär rakt upp och ner?!
Man gör väl vad man måste.. jag har varit undernärd i 17 år och är ganska trött på det nu. Skulle kunna dricka urin om jag så var tvungen..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.