Visa fullständig version : Tränar jag för mycket?
loztdignity
2007-04-26, 12:52
Hej!
Jag kör deff sedan ungefär en månad tillbaka och har börjat få bra resultat, tappat fett och även en del muskler men ändå hyffsat nöjd so far.
Iaf så tränar jag ganska mycket och skulle vilja höra om jag kanske tränar för mycket eller onödigt mycket.
En typisk träningsdag inleds med morgonpromenad 1 timme. Senare kör jag först spinning 1h och sedan direkt efter gym 1 h.
Detta kör jag typ 4 gånger i veckan.
Är morgonpromenaderna onödiga så länge jag ligger på kaloriminus eller kommer de hjälpa mig bränna fett? (Slå mig inte)
King Grub
2007-04-26, 13:23
Om morgonpromenaderna (eller vilken annan aktivitet som helst) innebär ett större underskott går du ner mer.
Har man tappat märkbart med muskler efter några veckors deff gör man något fel.
Kan inte säga om du tränar för mycket utan att veta energiintag, energibehov och övrig aktivitet, men det faktum att du märker muskelförlust tyder nog på det, åtminstone är kankse din förbrukning för stor i förhållande till ditt intag. Själva träningsmängden är inte per automatik för stor, men alla omkringliggande faktorer måste tas hänsyn till.
loztdignity
2007-04-26, 13:29
Jag vet vad muskelförlusten beror på och det är att jag haft dåligt med pengar och inte haft råd att köpa den maten jag behöver, vilket iaf blivit ändring på nu.
CSN is a bitch.
Jag är 187 cm lång väger runt 76 tror jag, var länge sen jag mätte mig.
Jag snittar runt 2000 kcal om dagen, är inte PETnoga, runda slängar 100 kcal hit eller dit.
Hur mycket vikt har du tappat under den här månaden, som du har deffat?
loztdignity
2007-04-26, 15:32
Jag vet faktiskt inte för jag har ingen våg och ser ingen på gymmet heller! Dåligt...
Kollar i spegeln dock och jag har märkt en klar förbättring med hur jag såg ut några månader sen. Jag började inte träna nu i April som många desperata personer som inser att sommaren är på väg, utan kört sen Januari, först lite bulk och nu i slutet av Maj deff.
Btw Sami är du finne? Jag är halvfinne och talar flytande finska.
Eddie Vedder
2007-04-26, 15:35
Hur känns kroppen med den här träningen? Själv har jag aldrig deffat men däremot hade jag en period jag åt alldeles för lite och gick ner i vikt. En ofrivillig deff alltså och det slet på kroppen, sömnen blev asdålig, blev deppig o.s.v. Har successivt höjt maten sen dess och börjar bli bättre med att vila när jag känner att jag sliter på kroppen (har mycket att förbättra fortfarande dock).
Men om du känner att du har energi i din vardag och din träning samt att du inte rasar i vikt så borde det inte vara nån fara. Hur man mår och hur kroppen svarar tror jag ofta är en ganska bra indikator, om man sen lyssnar lr ej är ju dock en helt annan sak.
loztdignity
2007-04-26, 15:56
Den känns okej, ibland jäkligt seg, men jag har inte ont nånstans osv och när jag kör en gainer för återhämtning efter passen har jag mycket mer energi och mår bättre än när det bara blir halvdant.
Men visst blir man lite seg och lite halvdeppig I guess, men det är bara att bita ihop.
Ja alltså vissa dagar när jag kör morgonpromenad, sen spinning, sen gym är jag jävligt sliten efteråt och har knappt energi till något annat den dagen.
Jag är hel finsk som Jari Kurri :D
Hej!
Jag kör deff sedan ungefär en månad tillbaka och har börjat få bra resultat, tappat fett och även en del muskler men ändå hyffsat nöjd so far.
Iaf så tränar jag ganska mycket och skulle vilja höra om jag kanske tränar för mycket eller onödigt mycket.
En typisk träningsdag inleds med morgonpromenad 1 timme. Senare kör jag först spinning 1h och sedan direkt efter gym 1 h.
Detta kör jag typ 4 gånger i veckan.
Är morgonpromenaderna onödiga så länge jag ligger på kaloriminus eller kommer de hjälpa mig bränna fett? (Slå mig inte)
Om du mår bra och känner att du orkar med alla dagens aktiviteter med denna träning så är det antagligen inte för mycket. Men personligen skulle jag säga att jag hade tagit stryk utav dessa träningsdagar om jag låg på ett stort kaloriunderskott. Om så är fallet för dig med så testa lägg morgonpromenaderna på dagar där du inte kör dina spinning/gympass.
En annan stor rekommendation är att du ordnar med en våg, även om det inte är ett måste med en viktkoll så kan det vara bra att se hur pass mycket man går ner hela tiden. Det är självklart aldrig bra om man rasar för mycket i vikt pga att man chanskör lite på deffen.
Eddie Vedder
2007-04-26, 16:07
Jag är halvfinne och talar flytande finska.
Det här är väl kanske en förklaring till att du pallar. All vetenskaplig expertis och forskning pekar tydligt på att en finne orkar vafan som helst.:D
Men visst blir man lite seg och lite halvdeppig I guess, men det är bara att bita ihop.
Ja alltså vissa dagar när jag kör morgonpromenad, sen spinning, sen gym är jag jävligt sliten efteråt och har knappt energi till något annat den dagen.
Nämen skämt åsido, en sån här dag lär du helt klart ha marginaler. Testa en successiv liten höjning å se hur du mår dagen efter. Kanske räcker ett glas fil och en stor banan för att underskottet inte ska bli på tok för stort?
Testa dej fram.:thumbup:
loztdignity
2007-04-26, 16:24
Jag är hel finsk som Jari Kurri :D
På tal om Jari Kurri har jag ett signerat fotografi på honom som min finske kusin som jobbade på en tidning fixade just bara åt mig =)
Han skrev typ "moi, nånting...onnea kaikkeen Jens" på baksidan av fotot.
Rätt coolt :)
loztdignity
2007-04-26, 16:27
Om du mår bra och känner att du orkar med alla dagens aktiviteter med denna träning så är det antagligen inte för mycket. Men personligen skulle jag säga att jag hade tagit stryk utav dessa träningsdagar om jag låg på ett stort kaloriunderskott. Om så är fallet för dig med så testa lägg morgonpromenaderna på dagar där du inte kör dina spinning/gympass.
En annan stor rekommendation är att du ordnar med en våg, även om det inte är ett måste med en viktkoll så kan det vara bra att se hur pass mycket man går ner hela tiden. Det är självklart aldrig bra om man rasar för mycket i vikt pga att man chanskör lite på deffen.
Exakt.
Ligger man inte på underskott och tränar det upplägget, promenad + spinning + styrka är det nog inte så farligt, men ligger man på underskott blir man jävligt seg emellanåt let me tell ya.
Det blir verkligen släpa sig mellan passen periodvis, ren och skär sisu.
Men jag kör i stort sett något varje dag, med typ 2 vilodagar i veckan då jag vilar helt.
Det är väl bra att ha 2 helt fria dagar? Så packar jag in träningen på de resterande dagarna.
Japp, jag ska lätt skaffa mig en våg!
loztdignity
2007-04-26, 16:28
Det här är väl kanske en förklaring till att du pallar. All vetenskaplig expertis och forskning pekar tydligt på att en finne orkar vafan som helst.:D
Nämen skämt åsido, en sån här dag lär du helt klart ha marginaler. Testa en successiv liten höjning å se hur du mår dagen efter. Kanske räcker ett glas fil och en stor banan för att underskottet inte ska bli på tok för stort?
Testa dej fram.:thumbup:
Haha, ja det är så va? :) Den finska viljan trotsar vetenskapen.
Ja jag ska nog lägga mig lite närmare min kaloriförbrukning och experimentera litet.
...och köpa en våg, så kan man ju ha bättre koll.
På tal om Jari Kurri har jag ett signerat fotografi på honom som min finske kusin som jobbade på en tidning fixade just bara åt mig =)
Han skrev typ "moi, nånting...onnea kaikkeen Jens" på baksidan av fotot.
Rätt coolt :)
Kurri är legend och hall of famer.
loztdignity
2007-04-26, 16:31
Japp han är kungen av kungar
Sansibar
2007-04-26, 19:08
Go Suomi Sisu :hbang:
zeusden1
2007-04-26, 19:25
Jag vet faktiskt inte för jag har ingen våg och ser ingen på gymmet heller! Dåligt...
Kollar i spegeln dock och jag har märkt en klar förbättring med hur jag såg ut några månader sen. Jag började inte träna nu i April som många desperata personer som inser att sommaren är på väg, utan kört sen Januari, först lite bulk och nu i slutet av Maj deff.
Men hallå! När man deffar så är väl det smart att väga sig regelbundet, så att man ser om ens kaloriintag är för mycket/för lite osv. osv.
Exakt.
Ligger man inte på underskott och tränar det upplägget, promenad + spinning + styrka är det nog inte så farligt, men ligger man på underskott blir man jävligt seg emellanåt let me tell ya.
Det blir verkligen släpa sig mellan passen periodvis, ren och skär sisu.
Men jag kör i stort sett något varje dag, med typ 2 vilodagar i veckan då jag vilar helt.
Det är väl bra att ha 2 helt fria dagar? Så packar jag in träningen på de resterande dagarna.
Japp, jag ska lätt skaffa mig en våg!
2 helt slappa vilodagar låter kanon, jag själv kör det. Man kan verkligen känna
ur kraften genomströmmar musklerna dessa dagar för att ta ut sin rätt på
gymmet dagen efter :D
nä men vila behövs, det är då man blir starkare!
loztdignity
2007-04-26, 21:56
Men hallå! När man deffar så är väl det smart att väga sig regelbundet, så att man ser om ens kaloriintag är för mycket/för lite osv. osv.
Men hallå själv!
Jag deffade förra våren och vägde mig då regelbundet, men jag tycker spegeln fungerar väldigt bra också om det är bra ljussättning.
Jag är inte så tokexakt att jag måste gå ner exakt 0,5 kg/vecka.
Om jag gillar vad jag ser i spegeln tycker jag det är bra.
loztdignity
2007-04-26, 21:57
2 helt slappa vilodagar låter kanon, jag själv kör det. Man kan verkligen känna
ur kraften genomströmmar musklerna dessa dagar för att ta ut sin rätt på
gymmet dagen efter :D
nä men vila behövs, det är då man blir starkare!
Absolut!
Det är jävligt skönt och välbehövligt med rena vilodagar, annars tränar man nog ihjäl sig snabbt och drar på sig infektioner och tappar lusten allmänt.
loztdignity
2007-04-26, 21:57
Go Suomi Sisu :hbang:
Hell yea!
Jag vill också komma med i gruppen finnar. Mee erkänner sig att vara totalt finlandssvensk. Jari Kurri har jag träffat en gång under den tid då han var aktiv i NHL.
Måste hålla med loztdignity det du säger om spegeln. Är man bara nöjd med det resultat man ser så behöver man inte väga sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.