handdator

Visa fullständig version : Mest överskattade film

Sidor : [1] 2

Hermes
2007-04-26, 11:00
Inspirerad av tråden med mest överskattade band så kan vi kolla vilka filmer som anses överskattade här.

Jag börjar med

Så som i himlen....och nästan alla andra svenska filmer...

Eddie Vedder
2007-04-26, 11:06
Pearl Harbour.

Vågar påstå att det är bland det sämsta jag har sett, allt där Ben Affleck placerar sej högt på rollistan riskerar ju att bli skit men just den här filmen va ju rätt hypad och väldigt kostsam.

Dessutom framställdes den ju som om den på nåt sätt skulle handla om en historisk händelse, bara en massa hjältefjanterier och trams.

Hermes
2007-04-26, 11:08
Frågan är om Pearl Harbour är överskattad, har nog aldrig fått speciellt bra kritik, den har t.ex. 5.3 på imdb på 50,000 röster.

Men det är ivf en riktig skitfilm.

Griip
2007-04-26, 11:17
på tal om Affleck tycker jag han gör/gjorde sig bäst som tonåring i alla mindre filmer han gjort. Glory Daze är ju klockren tex. Gjort några fler med temat att "sista året innan livet börjar" som han gör sig skitbra i.

Noodles
Kan vi den här gången enas om att inte bara nämna filmer som är allmänt dåliga utan faktiskt filmer som anses vara bra? Att nämna Polisskolanfilmerna eller några gamla Arnoldfilmer är liksom öppet mål. I musiktråden hade folk en tendens att nämna band de tyckte var dåliga i största allmänhet.

Ämnet känns oändligt stort men några bidrag:

Pulp Fiction - Bra film som av någon anledning anses vara en av tidernas bästa filmer.

Alla Star Warsfilmer - Kan betraktas som öppet mål men det finns faktiskt folk som tycker de är bra. De var inte bra när jag var åtta år och de har inte varit bättre när jag försökt se om dem. Dialog som kunde vara skriven av Per Gessle blandat med skådespelarinsatser från helvetet.

Borta med vinden - 1939 års motsvarighet till Titanic. En kommersiellt framgångsrik såpa som av någon anledning letar sig in på listor över bra filmer.

Eddie Vedder
Frågan är om Pearl Harbour är överskattad, har nog aldrig fått speciellt bra kritik, den har t.ex. 5.3 på imdb på 50,000 röster.

Men det är ivf en riktig skitfilm.

Nä iofs, men jag tänkte i förhållande till vad den måste ha kostat att göra och att den ändå framställdes som "en kommande storfilm om en milstolpe i amerikansk historia" typ.

Sen att folk tack å lov inte höll med i så stor utsträckning får ju ses som ett sundhetstecken:D

Noodles
2007-04-26, 11:18
Pearl Harbour.

Vågar påstå att det är bland det sämsta jag har sett, allt där Ben Affleck placerar sej högt på rollistan riskerar ju att bli skit men just den här filmen va ju rätt hypad och väldigt kostsam.

Dessutom framställdes den ju som om den på nåt sätt skulle handla om en historisk händelse, bara en massa hjältefjanterier och trams.

Skärp dig nu, Eddie. Här får du chansen att ta fram de mest överskattade filmerna och du nämner Pearl Harbour. Vad kommer härnäst? Armageddon och Godzilla?

qwertyu
2007-04-26, 11:22
Sin city - snygg men inte mer än så.
+ för kanibalfrodo dock!

Lexidos
2007-04-26, 11:26
Deerhunter är sjukt överskattad enligt mig.

hobbitar
2007-04-26, 11:26
Det finns många överskattade filmer. Eller går våra skattepengar till svensk filmindustri?

Hermes
2007-04-26, 11:27
Håller med om att vi håller oss till filmer som verkligen är hyllade och älskade. Jag ser även gärna motivationer till filmerna ni nämner, bästa bandtråden spårade ut en aning då många klagade på grupper när dom bara hört en låt eller då den personliga musiksmaken helt avgjorde.

Självklart har jag inte motiverat varför jag tycker all svensk film är för överskattad...och jag orkar inte ens börja just nu :)

JustinCredible
2007-04-26, 11:27
Bara inte nån säger Titanic så är det lungt. Tycker de flesta svenska filmer som blir prisade är kassa. Full med teaterskådisar som inte kan säga en replik utan att det låter som att de läser av från manuset för första gången (Ondskan t,ex.) Jalla Jalla och sånt skit också. Fast på ett annat sätt.

Dumleman
2007-04-26, 11:28
Kampen om Gallien är överskattad.

Eddie Vedder
2007-04-26, 11:29
Skärp dig nu, Eddie. Här får du chansen att ta fram de mest överskattade filmerna och du nämner Pearl Harbour. Vad kommer härnäst? Armageddon och Godzilla?

Okej om vi pratar mer hur bra dom är i förhållande till status så skulle jag påstå att vissa av Ingmar Bergmans filmer är lite väl pretentiösa, det är så smärtsamt och djupt att det faktiskt kan bli för mycket även av den varan.

"Fanny och Alexander" tillhör för alltid dom stora mästerverken inom svenska film enligt mej, likaså "Det sjunde inseglet" och "Smultronstället" så jag gillar helt klart Ingmar Bergman. Som sagt tycker jag dock "myten Ingmar Bergman" är lite väl överdriven ibland, även han kan ju faktiskt göra mer lr mindre bra filmer.

Min åsikt.

Kurash
2007-04-26, 11:41
Bara inte nån säger Titanic så är det lungt. Tycker de flesta svenska filmer som blir prisade är kassa. Full med teaterskådisar som inte kan säga en replik utan att det låter som att de läser av från manuset för första gången (Ondskan t,ex.) Jalla Jalla och sånt skit också. Fast på ett annat sätt.

Jag måste fan säga Titanic.
Försökte se den nu i helgen men hade verkligen ingen behållning alls av den. Seg, utdragen, klyshig, fruuuuuktansvärt långtråkig. Det är säkert romantiskt på nåt plan men jag fattar det fan inte.

Drfg
2007-04-26, 11:42

Haha jag som precis tänkte skriva Titanic tycker den tillsammans med Star Wars lätt toppar en sån här lista, inte för de är dåliga men långt ifrån så bra som folk vill göra dem imo.

blekfet2
2007-04-26, 11:56
det får utan tvekan bli "Eternal Sunshine of the Spotless Mind".

The_RobRoy
2007-04-26, 12:24

+1

En annan är Tim Burtons, Big Fish

Deceiver85
2007-04-26, 12:29
Döda Poeters sällskap

RassK
2007-04-26, 12:30
Pan's Labyrinth..
wtf??

Drfg
2007-04-26, 12:32
Döda Poeters sällskap

Ahh ja vilken jävla crap! :)

Rataxes
2007-04-26, 12:39
Titanic fick ju världens fetaste bakslag när alla totalt överreagerade mot att den vann 11 Oscars och sen började kalla den världens sämsta film, etc, idag är den nog mer underskattad än överskattad. Bortsett från "Im the king of the WOOOORLD" och några andra larviga scener så är den fortfarande den mest välgjorda katastroffilm som gjorts.

Boondock Saints är ruskigt överskattad, regissören är typ världens största Tarantino-fan och stirrar sig blind på att försöka göra nåt som är lika skruvat coolt som Pulp Fiction, men det blir bara så krystat och dumt, och handlingen spårar ur totalt sista halvtimmen. Och William Dafoes karaktär är kapad direkt från Gary Oldman i Leon.

Jesper
2007-04-26, 12:40
Boondock Saints är ruskigt överskattad, regissören är typ världens största Tarantino-fan och stirrar sig blind på att försöka göra nåt som är lika skruvat coolt som Pulp Fiction, men det blir bara så krystat och dumt, och handlingen spårar ur totalt sista halvtimmen. Och William Dafoes karaktär är kapad direkt från Gary Oldman i Leon.

tycker boondock saints är klart bättre än pulp fiction iaf, som jag tycker är grymt överskattad.

olle lindblad
2007-04-26, 12:46
Independence Day. Fattar inte att någon kan gilla detta dravel.

Sniggel
2007-04-26, 12:48
Detta kanske är lite offtopic men jag vill ge alla (men främst King Grub) som rekommenderade "Snakes on a plane", en snyting!

Yes
2007-04-26, 12:49
Döda Poeters sällskap

Ahh ja vilken jävla crap! :)

Ni har båda diskvalificerat er från den här tråden. Seså, gå och gör något annat nu!

skaparn
2007-04-26, 12:49
Matrix.

Ettan är mest uppskattad och således mest överskattad och detta sjunker sedan ju större siffran efter Matrix blir. Vet att vissa gillar även uppföljarna så det finns potential för att hela denna serie ska bubbla in väldigt högt på listan.

Yes
2007-04-26, 12:53
Matrix.

Ettan är mest uppskattad och således mest överskattad och detta sjunker sedan ju större siffran efter Matrix blir. Vet att vissa gillar även uppföljarna så det finns potential för att hela denna serie ska bubbla in väldigt högt på listan.
Lägg även till alla indirekta uppföljare där man försökt klämma in någon alternativ verklighet. Skitfilmer hela bunten. Matrix hade dock ball action.

larre
2007-04-26, 12:56
300 spartans
Ruggigt kass film.

1.Ingen handling
2.Töntiga kläder
3.Töntigt att alla killar har hyfsat överkropp som är inoljad samt att dom har bara fillingar på sig.
4.Generellt töntig film
5.Konstant slowmotion, actionscenerna kan vara rätt ok men knappast så att man lyfter på ögonbrynet.

Hela filmen är bara värdelös, jag tänker bara på typ towerdefens när jag ser den, ruggigt dålig film och jag förstår verkligen inte hur alla kan vara fanbois.

Tigerkotten
2007-04-26, 13:14
det får utan tvekan bli "Eternal Sunshine of the Spotless Mind".

+1 Minns att den hade väldigt högt betyg på imdb, sen så spanar jag igenom den och tycker den e helt värdelös. Såg inte ens klart hela filmen, och det är väldigt sällan jag stänger av en film mitt i.

Langster
2007-04-26, 13:19
eXistenZe, eller hur den ska stavas. Vet inte om den är så värst överskattad egentligen, men den har fått väldigt bra kritik där jag kollat iaf, vilket den verkligen inte är värd. Det är en riktigt riktigt dålig film.

300, har väl inte fått så bra kritik, men hypen har varit stor, tror att den kommer att vara bortglömd inom kort.

Fight Club... Kan han inte bara gå in på en boxningsklubb eller nåt om det enda sättet han kan hitta sig själv är genom att slåss?

Shakemynuts
2007-04-26, 13:30
Alla som säger att Pulp Fiction är överskattade kan gå skjuta sig själva på en gång tack.
Spelar ingen roll att det är en smakfråga, skådespeleriet, handlingen, konversationerna och mycket annat är så snuskigt genialt i filmen vad än någon annan säger.

Trance
2007-04-26, 13:32
Eternal Sunshine of the Spotless Mind är en underbar film. Men den kräver lite mer av tittaren så den är inte så tillgänglig som de flesta andra filmer är.

Jag tyckte The Big Lebowski var överskattad, men jag tror jag såg den vid fel tillfälle och fel stämning. Skall försöka mig på den igen.

Slartibartfast
2007-04-26, 13:33
Bladerunner är så jävla dålig.

blekfet2
2007-04-26, 13:34
Eternal Sunshine of the Spotless Mind är en underbar film. Men den kräver lite mer av tittaren så den är inte så tillgänglig som de flesta andra filmer är.

Jag tyckte The Big Lebowski var överskattad, men jag tror jag såg den vid fel tillfälle och fel stämning. Skall försöka mig på den igen.

Galet, The Big Lebowski var juh helt underbar :hbang:

Dock så borde jag kanske kika om Eternal, var febrig när jag såg den :D

Palm
2007-04-26, 13:35
Kingdom of Heaven. Sygt dålig. Hände ingenting av vikt under hela filmen.

blekfet2
2007-04-26, 13:36
Kingdom of Heaven. Sygt dålig. Hände ingenting av vikt under hela filmen.

Den anses väl vara världelös av alla?!

Yes
2007-04-26, 13:38
Den kräver framförallt en hög tolerans för plågsamma filmupplevelser.

I stort sett alla filmer om värdelösa "slackers" är överskattade. Jag tål inte filmer med håriga lodare i huvudrollen...

Palm
2007-04-26, 13:40
Den anses väl vara världelös av alla?!

Haha, ja kanske :em:. Hade en diskussion om den filmen för ett tag sedan. Skönt att veta att det var jag som hade rätt :)

Mass-Tech
2007-04-26, 13:40
"Fear and Loathing in Las Vegas" och "Alien".

Piranha
2007-04-26, 13:44
300

Allvarligt, skådespeleriet i den var under all kritik.

De sämsta jag sett på länge.

Slayerized
2007-04-26, 13:53
American Psycho
Alla (jävla) ekonomistudenters och diverse brats främsta "cool-rulle". Men ack så kass den är i jämförelse med den hype den fick/får.

American History X
Den är ganska bra, men fan inte så bra som många tycker.

Scarface

Nu dör väl nån Al Pacino-beundrare av chock. Men seriöst, filmen är inte tillräckligt bra för att vara en av de bästa filmerna någonsin men hamnar likförbannat på många såna listor. Bra är den dock.

Boondock Saints

Helt rätt! Jag hatar den filmen.

pejo
2007-04-26, 14:07
Lost in translation.

Lövbiffen
2007-04-26, 14:18
+1 Minns att den hade väldigt högt betyg på imdb, sen så spanar jag igenom den och tycker den e helt värdelös. Såg inte ens klart hela filmen, och det är väldigt sällan jag stänger av en film mitt i.

Man ska inte såga en film, om man är för dum för att förstå sig på den :thumbup:

Kurash
2007-04-26, 14:28
"Alien"

:banned

Hades
2007-04-26, 14:54
Bladerunner är så jävla dålig.

Lost in translation.

Word.

Shakemynuts
2007-04-26, 14:55
American Psycho
Alla (jävla) ekonomistudenters och diverse brats främsta "cool-rulle". Men ack så kass den är i jämförelse med den hype den fick/får.

American History X
Den är ganska bra, men fan inte så bra som många tycker.

Scarface

Nu dör väl nån Al Pacino-beundrare av chock. Men seriöst, filmen är inte tillräckligt bra för att vara en av de bästa filmerna någonsin men hamnar likförbannat på många såna listor. Bra är den dock.

Helt rätt! Jag hatar den filmen.

Du har sågat rätt många filmer där.
Har du några speciella anledningar?

Tigerkotten
2007-04-26, 14:57
Man ska inte såga en film, om man är för dum för att förstå sig på den :thumbup:

Eller så gillar man inte alls den typen av film? Minns inte riktigt hur den var nu, men tyckte bara inte om den. Men vad vet jag, du kanske tycker om alla filmer.

Lövbiffen
2007-04-26, 15:03
Eller så gillar man inte alls den typen av film? Minns inte riktigt hur den var nu, men tyckte bara inte om den. Men vad vet jag, du kanske tycker om alla filmer.

Är själv en rätt folosofisk och djup människa. Så den sortens film passar mig.

Dum kanske var ett starkt ord :em:

Mago
2007-04-26, 15:13
Ord på Dead poets society och Lost in translation.
Jarhead fick också hyfsad kritik va? Värdelös.

Whistler
2007-04-26, 15:16

Boondock Saints är en av mina absoluta favoritfilmer. Är inte alls särskilt förtjust i Pulp Fiction och annat Taranti-materiel. Själv skulle jag säga att handlingen kulminerar, inte "spårar ur". Fantastisk film. Och vaaaaad i hela friden har Willem Dafoes karaktär att göra med Gary Oldman's Leon-polis? Förutom att de båda är poliser och använder gula hörlurar och lyssnar på klassisk musik, så ser jag inga som helst likheter. Upplys mig gärna, för jag blev nyfiken hur någon kan dra en sådan parallell. Oldmans är en knarkande gangster, Dafoes en cynisk homosexuell polis som börjar tveka över rättsystemets effektivitet.

Kan inte förstå hur folk tycker att Kingdom of Heaven är dålig/underskattad. Jag tycker det var en mycket trevlig film. Hade visserligen precis läst Arn-böckerna när jag såg den, så visst känns det som om de rippar varandra lite, men det är ingen dålig film för det.

Visserligen tycker jag inte att svenska filmer är särskilt bra över huvud taget, men om det är en film som är överskattad så är det "Fucking Åmål". Sämsta dravel jag någonsin sett. Alla hyllningar om hur perfekt den var en perfekt bild av hur svenska tonåringar lever är ju rent nonsens, jag hade verkligen ingenting att relatera till i den filmen när den kom ut (jag var 14 då). Skulle jag se den idag igen så skulle jag säga samma sak. Totalt värdelös film.

eandersson
2007-04-26, 15:18
Gudfadern-filmerna.slut

Deceiver85
2007-04-26, 15:19
Visserligen tycker jag inte att svenska filmer är särskilt bra över huvud taget, men om det är en film som är överskattad så är det "Fucking Åmål". Sämsta dravel jag någonsin sett. Alla hyllningar om hur perfekt den var en perfekt bild av hur svenska tonåringar lever är ju rent nonsens, jag hade verkligen ingenting att relatera till i den filmen när den kom ut (jag var 14 då). Skulle jag se den idag igen så skulle jag säga samma sak. Totalt värdelös film.

Tack! Huvudet på spiken, Lukas Moodyssons filmer är allihopa sjukt överskattade!

Frantic
2007-04-26, 15:24
Taxi Driver. Jag kanske såg den vid helt fel tillfälle men jag tyckte inte att den var bra alls. Ska se om den någon dag

Slartibartfast
2007-04-26, 15:25
Gudfadern-filmerna.slut

LOL. Du är slut. :Virro

Mass-Tech
2007-04-26, 15:28
Gudfadern-filmerna.slut

Trean är det inget specielt över med de två andra är mästerverk.

Emil_Larsson
2007-04-26, 15:29
Scream filmerna. Kom igen, det finns bättre skräckfilmer, dom är "totalt ute".

Ett litet plus för David Arquette dock.

Tolkia
2007-04-26, 15:32
Borta med vinden - 1939 års motsvarighet till Titanic. En kommersiellt framgångsrik såpa som av någon anledning letar sig in på listor över bra filmer.
Boken "Borta med vinden" är faktiskt oväntat bra - mycket gemensamt med den rätt personlighetslösa filmen har den dock inte.

+123456789 på "Titanic"; visst är det en välgjord film, men handlingen, handlingen. Den hade enbart vunnit på att kortas en timme, till normal filmlängd (det hade räckt att se en Kate Winslet i genomvåt klänning vada genom översvämmade korridorer en gång, eller i alla fall tre ...). Och slutet ... arrrgh!

"Crouching tiger, hidden dragon". Möjligen är det jag som är för korkad, men jag tappade greppet efter halva tiden, typ. Och det hjälpte inte att se huvudpersonerna spriunga på väggarna och fajtas upp i trädkronorna.

"Kill Bill". Kommentarer överflödiga.

ArcTiC
2007-04-26, 15:35
HÅller nog med där, gudfadern-filmerna var inte jag heller impad av... ej heller av scarface =/

Lost in translation var väl mest seg och ointressant.

Lost Highway av David Lynch, ja vad ska man säga...

Snabel
2007-04-26, 16:13
Kill bill filmerna och Donnie darko.. :-(

de är ju sååå "smarta"..

mela
2007-04-26, 16:34
American Psycho

Du skojar va? American Psycho är genial. En riktigt bra film som är bra gjord efter boken också.

Döda poeters sällskap är också en genialisk film. Detsamma med eternal sunshine of the spotless mind. Men det kräver, som tidigare nämnt, betydligt mycket mer utav åskådaren.

Däremot är Titanic är &#%%& skitfilm. Ska en film vara 3h ska den inte få en att vilja ta livet av sig av tristess.
Pearl Harbour är betydligt mycket bättre. Jag tycker inte att den är bra, men den är inte kass.

Nån nämnde screamfilmerna, visst det är skitfilmer, men det har väl alla alltid tyckt?

mela
2007-04-26, 16:35
Kill bill filmerna och Donnie darko.. :-(

de är ju sååå "smarta"..

Har bara sett första. Och den är väl främst "smart" för att man hela tiden luras av olika effekter runtomkring. Den bryter mot alla filmregler.

Slartibartfast
2007-04-26, 16:35
Jag tyckte American Psycho var ett dåligt ihopkok av höjdpunkter ur boken.

Jujutsu
2007-04-26, 16:36

Eter att ha hört massvis med folk som hyllade den så hyrde jag den faktiskt... och en värre film får man leta efter. Den är våldsamt dålig.

"Crouching tiger, hidden dragon". Möjligen är det jag som är för korkad, men jag tappade greppet efter halva tiden, typ. Och det hjälpte inte att se huvudpersonerna spriunga på väggarna och fajtas upp i trädkronorna.

Den filmen är ju bra! Handlingen kanske inte är någon höjdare, men man ser den inte för handlingen, utan för att den är snygg! Varje scen är ett konstverk (till skillnad från typ Hero, som förvisso är snygg, men som är lite för seg)...

Snabel
2007-04-26, 16:36
Har bara sett första. Och den är väl främst "smart" för att man hela tiden luras av olika effekter runtomkring. Den bryter mot alla filmregler.

Jag tycker att dess sk. "smarthet" enbart är överskattad..

mela
2007-04-26, 16:37
Jag tyckte American Psycho var ett dåligt ihopkok av höjdpunkter ur boken.

Det var ju inte alls höjdpunkter ur boken. När han kör upp en råtta i en tjej, DET är en höjdpunkt. (Ja, jag är sjuk.)

mela
2007-04-26, 16:38
Jag tycker att dess sk. "smarthet" enbart är överskattad..

Jag gillar den inte :P Men regisseringen är det som är genialt. Och när man sitter och analyserar allt sådant när man kollar på filmen, så ser man.

Snabel
2007-04-26, 16:52
Yes, i sin helhet är filmen överskattad... Finns säkert någon som kan göra en film som handlar om bajskorvar som jag själv skulle uppleva som ett totalt ointressant ämne även fast den vore regisserad på ett genialt vis. -

- Filmen hade vart kass ändå

Slartibartfast
2007-04-26, 16:56
Finns säkert någon som kan göra en film som handlar om bajskorvar

Jag hade sett den filmen!

Snabel
2007-04-26, 16:57
Jag hade sett den filmen!

Hur bra var den, 1-10?

Jaws
2007-04-26, 17:37
Säger några som jag kommer på såhär på rak arm.

Deer Hunter- förstod inte riktigt grejen med filmen, känns som att den saknar något. Man fick liksom inte riktigt grepp om personerna i filmen. Någon som förstår vad jag menar?

Star Wars I-III- speciellt epidsod 3. De gamla har jag inget emot dock.

Gladiator- Joaquin Pheonix är det enda jag gillar med filmen.

Fight Club- jag är allvarlig när jag säger att det var en tråkig film. Förknippar den med snatch ibland, fast den är dubbelt så bra.

Titanic- varför förstöra alla verklighetsbaserade filmer med kärlekstjaffs.

blekfet2
2007-04-26, 17:43
Gudfadern-filmerna.slut

Seriöst?

De 2 första filmerna är utan tvekan det bästa som någon sin producerats.

blekfet2
2007-04-26, 17:45
Säger några som jag kommer på såhär på rak arm.

Deer Hunter- förstod inte riktigt grejen med filmen, känns som att den saknar något. Man fick liksom inte riktigt grepp om personerna i filmen. Någon som förstår vad jag menar?

Star Wars I-III- speciellt epidsod 3. De gamla har jag inget emot dock.

Gladiator- Joaquin Pheonix är det enda jag gillar med filmen.

Fight Club- jag är allvarlig när jag säger att det var en tråkig film. Förknippar den med snatch ibland, fast den är dubbelt så bra.

Titanic- varför förstöra alla verklighetsbaserade filmer med kärlekstjaffs.

Du är full?

Robban
2007-04-26, 17:48
300 *gah!*

Longshot
2007-04-26, 17:48

Håller med. Så mycket folk som rosar filmer då de i själva verket inte fattat vad filmerna egentligen handlar om...

ontopic: Tycker Pirates of the Caribbean 2 är en överskattad film.

NiXPhoenix
2007-04-26, 17:55
Lock stock and two smoking barrels
vet inte om folk i allmänhet tycker den är så fantastisk, men hade några kompisar i skolan som pratade så lyriskt om den.. Såg den på tv och det var bara nån äcklig engelsk film, vet inte om det fanns nåt som var lite bra i den.
Folk har olika humor och smak helt enkelt.

Lelle Pelle
2007-04-26, 17:59
vet inte om folk i allmänhet tycker den är så fantastisk, men hade några kompisar i skolan som pratade så lyriskt om den.. Såg den på tv och det var bara nån äcklig engelsk film, vet inte om det fanns nåt som var lite bra i den.
Du är nu på min dödslista.

Gpajpen
2007-04-26, 18:01
gudfadern 1 & 2 helt klart. ruggigt överskattade. världens #1 och #3 bästa filmerna genom alla tider? knappast. skrattretande.

Lelle Pelle
2007-04-26, 18:02
gudfadern 1 & 2 helt klart. ruggigt överskattade. världens #1 och #3 bästa filmerna genom alla tider? knappast. skrattretande.
Vilka är bättre?

eandersson
2007-04-26, 18:03
LOL. Du är slut. :Virro
Slut? Har jag ens varit igång? :Virro ^2

Seriöst?

De 2 första filmerna är utan tvekan det bästa som någon sin producerats.

http://www.imdb.com/chart/top

Från filmtipset.se:
Filmer med högst snittbetyg
av filmer som minst 1000 har betygsatt.
1. Gudfadern (14638 betyg) 4.32
2. Riket (3238 betyg) 4.32
3. Nyckeln till frihet (15246 betyg) 4.32
4. 12 edsvurna män (2050 betyg) 4.30
5. Pulp Fiction (19952 betyg) 4.28
6. Gudfadern Del II (10814 betyg) 4.27
7. Guds stad (10983 betyg) 4.25
8. Riket II (1807 betyg) 4.23
9. Sagan om ringen - härskarringen (22361 betyg) 4.20
10. Amelie från Montmartre (15568 betyg) 4.19

När vi ändå ser på listorna kan jag lägga till Sagan om Ringen. Vill även tillägga att jag har en betyg 4/5 på både Gudfadern och Gudfadern II. Men bästa gangsterfilmen enligt mig är Goodfellas. Visst är de bra filmer MEN inte fan är de topp-5 (1a och 3a på IMDb).

blekfet2
2007-04-26, 18:17

tyst med dig.

Gpajpen
2007-04-26, 18:29
Vilka är bättre?

det mesta faktiskt.
känner absolut ingenting när jag ser gudfadern filmerna. varken före under eller efter.. förutom typ "kan skiten ta slut snart? hur jävla långt är det kvar?" mer underhållande att kolla på cityakuten ffs. ok dom suger inte totalt men nu handlade det ju om mest överskattat.

Lexidos
2007-04-26, 19:09

You talking madness, madness I tell u!

Lexidos
2007-04-26, 19:10
Trainspotting och Reqium for a dream är dåliga tycker jag.

Greg
2007-04-26, 19:11
När vi ändå ser på listorna kan jag lägga till Sagan om Ringen. Vill även tillägga att jag har en betyg 4/5 på både Gudfadern och Gudfadern II. Men bästa gangsterfilmen enligt mig är Goodfellas. Visst är de bra filmer MEN inte fan är de topp-5 (1a och 3a på IMDb).

Sagan om Ringen? Neger snälla. Boken, filmen, hur kan den vara överskattad?

Goodfellas slår Gudfadern, ja. De två bästa mafia-filmerna. Bästa gangsterfilmen är ändå Scarface.

Greg
2007-04-26, 19:12
Traffic.

Det är något med den där Michael Douglas....

Rataxes
2007-04-26, 19:16
Boondock Saints är en av mina absoluta favoritfilmer. Är inte alls särskilt förtjust i Pulp Fiction och annat Taranti-materiel. Själv skulle jag säga att handlingen kulminerar, inte "spårar ur". Fantastisk film. Och vaaaaad i hela friden har Willem Dafoes karaktär att göra med Gary Oldman's Leon-polis? Förutom att de båda är poliser och använder gula hörlurar och lyssnar på klassisk musik, så ser jag inga som helst likheter. Upplys mig gärna, för jag blev nyfiken hur någon kan dra en sådan parallell. Oldmans är en knarkande gangster, Dafoes en cynisk homosexuell polis som börjar tveka över rättsystemets effektivitet.Det är ändå rätt ytliga kontraster du drar upp eftersom de inte direkt påverkar hur deras karaktärer i filmerna är, de grova likheterna mellan dem är att de båda är halvlabila enstöringar som behandlar i princip alla med överlägset förakt eftersom de själva är så "sofistikerade" att de kan småprata om Bach vs Mozart eller dricka Caffé Latte med citronklyfta, och att de med jämna mellanrum går från sina vanliga passiv-aggressiva jag till psykotiska vansinnesutbrott.

Men allvarligt, man behöver inte titta speciellt noga för att se filmen i alla fall är, uhm... kraftigt inspirerad av Leon. Typ alla Oldmans små maner och sätt att tala och vara går ju igenom i Dafoes karaktär.

Noodles
2007-04-26, 20:48

Du skojar va? American Psycho är genial. En riktigt bra film som är bra gjord efter boken också.

Döda poeters sällskap är också en genialisk film. Detsamma med eternal sunshine of the spotless mind. Men det kräver, som tidigare nämnt, betydligt mycket mer utav åskådaren.

Jag själv älskar Eternal sunshine men tycker ändå det är komiskt hur det måste påpekas att ens favoritfilmer minsann kräver lite mer av åskådaren. Förutom det (tydligen) svåra ordet överskattad borde vi diskutera begreppet personlig smak innan vi sätter oss på för höga hästar. Jag tycker Gudfadern I & II, Taxi Driver och Lost in translation är fantastiska men inser också att jag inte gillar Pulp Fiction särskilt mycket. Trots att den "är smart och kräver mer av åskådaren".

Förresten är American Psycho en bra film. Inte mer. Christian Bale är briljant men annars håller jag med om att det är ett axplock av vad som är med i boken och den hade kunnat göras betydligt bättre.

Deceiver85
2007-04-26, 21:09
Babel,

det var väl ändå en ruskigt pretentiös film och förutsägbar film?

mela
2007-04-26, 21:11
Babel,

det var väl ändå en ruskigt pretentiös film och förutsägbar film?

Den var grym. Att knyta ihop allt så som det var gjort. :thumbup:

Lexidos
2007-04-26, 21:13
Måste då säga 21 gram

Deceiver85
2007-04-26, 21:15
Den var grym. Att knyta ihop allt så som det var gjort. :thumbup:

Antingen gillade man filmen eller så avskydde man, jag räknar mig till de senare.

mela
2007-04-26, 21:16
Antingen gillade man filmen eller så avskydde man, jag räknar mig till de senare.

Jag gillade den. Fast jag va iofs smått onykter och trött när jag såg den.

Deceiver85
2007-04-26, 21:19
Ditt omdöme var påverkat, med andra ord.

Trance
2007-04-26, 22:23
Jag själv älskar Eternal sunshine men tycker ändå det är komiskt hur det måste påpekas att ens favoritfilmer minsann kräver lite mer av åskådaren. Förutom det (tydligen) svåra ordet överskattad borde vi diskutera begreppet personlig smak innan vi sätter oss på för höga hästar. Jag tycker Gudfadern I & II, Taxi Driver och Lost in translation är fantastiska men inser också att jag inte gillar Pulp Fiction särskilt mycket. Trots att den "är smart och kräver mer av åskådaren".

Förresten är American Psycho en bra film. Inte mer. Christian Bale är briljant men annars håller jag med om att det är ett axplock av vad som är med i boken och den hade kunnat göras betydligt bättre.

Jag har väl inte satt mig på en hög häst, jag säger bara att det är en film som kräver lite mer av den som tittar. Jag säger ju inte att man måste "fatta" den eller att man inte är smart om man inte tycker den är bra. Jag säger bara att det är en film där man missar mycket om man inte hänger med i vad som händer och ger den en chans genom att titta på den när man faktiskt är mottaglig och koncentrerad. Det kan ju både vara en fördel och en nackdel.

Finns ju grymma filmer, som t.ex. Life of Brian som är helt geniala utan att kräva mycket alls av tittaren.

NonPhixion
2007-04-26, 23:42
300

IntenZe
2007-04-26, 23:54
Trainspotting och Reqium for a dream är dåliga tycker jag.
Varför?

Whistler
2007-04-27, 00:16
Men bästa gangsterfilmen enligt mig är Goodfellas.

Har den senaste tiden sett en hel del av Al Pacino och Robert DeNiros filmer, de där som sägs vara stilbildande etc, Goodfellas bl a. Tycker väl det är okej filmer, men absolut inget fantastiskt. Intressant att det är de filmerna som byggt de där två grabbarnas karriärer. Tycker inte alls att det är något speciellt.

High1ander
2007-04-27, 00:24
N'a'stan sa man blir m'o'rkr'a'dd nar man skummar igenom den har traden och ser vad folk listar.

Maste dock saga som Slayerized att Scarface och American Psycho (jag gillar den anda) e overskattade.

Sjalvklart tycker jag att Gudfadern-filmerna e bra, inte bast, men jag tycker inte direkt det e en "overskattning" att ha dem som basta filmer.

tuben
2007-04-27, 01:33
Lord of the rings filmerna, fy fan alltså. I filmen Clerks II sägs allt som behöver sägas om dom filmerna.

Pirates of the Caribbean 2
Fan så ytterst besviken jag blev av den här filmen, tyckte ettan var riktigt bra men detta var ju uääh.

Åsse 300 såklart, jävla smörja.

eandersson
2007-04-27, 08:22
Sagan om Ringen? Neger snälla. Boken, filmen, hur kan den vara överskattad?

Hur? Konungens återkomst, 8 på IMDb. Härskarringen. De 2 tornen, 24... Förstår inte hur de kan placera sig så bra. Iallafall Konungen och Härskarringen. Visst är de bra filmer, men låååångt ifrån toppen. Några av de filmerna slår ju Gökboet och Taxi Driver.

Nu ska man dock inte stirra sig så blind på IMDb för den listan är ju no hablo intelligento. Folk som inte tycker en film bör vara så högt upp sätter en 1a på den för att jämna ut det. Eller de som tycker en film är för långt ner sätter en 10a för att försöka få upp den.

På www.filmtipset.se kan man däremot inte se några andra filmers snittbetyg förutom topp-10. Lite tråkigt, men på så sätt undviker men folk som "taktikröstar" (eller vad man ska kalla det).

Lexidos
2007-04-27, 08:28
Varför?

Min personliga åsikt är att man måste vara en junkie själv för att uppskatta dem.
Trainspotting har ioförsig sina ljusa stunder.
Reqium for a dream är bara en dyster knarkfilm.
Träffade några holländare som sa att det var den bästa filmen ivärlden, ifall man höll på med droger, vilket jag inte gör.

Greg
2007-04-27, 08:28
Hur? Konungens återkomst, 8 på IMDb. Härskarringen. De 2 tornen, 24... Förstår inte hur de kan placera sig så bra. Iallafall Konungen och Härskarringen. Visst är de bra filmer, men låååångt ifrån toppen. Några av de filmerna slår ju Gökboet och Taxi Driver.

Nu ska man dock inte stirra sig så blind på IMDb för den listan är ju no hablo intelligento. Folk som inte tycker en film bör vara så högt upp sätter en 1a på den för att jämna ut det. Eller de som tycker en film är för långt ner sätter en 10a för att försöka få upp den.

På www.filmtipset.se kan man däremot inte se några andra filmers snittbetyg förutom topp-10. Lite tråkigt, men på så sätt undviker men folk som "taktikröstar" (eller vad man ska kalla det).

Du baserar inte din överskattning på en ranking på en internet-sida? Du vet väl hur många fan-boys det finns?

Gökboet och Taxi Driver är klassiker, väldigt bra filmer. Sagan Om Ringen är också väldigt bra filmer.

Det är så svårt att ranka filmer.

Whistler//

Goodfellas inget speciellt? En okej film? Du måste ha svårt att hitta speciella och jättebra filmer.

Bästa maffia-filmen är Goodfellas, tätt följd av Godfather och Once upon a time in America.

Bästa gangster-filmen är Scarface.

IntenZe
2007-04-27, 09:10
Min personliga åsikt är att man måste vara en junkie själv för att uppskatta dem.
Träffade några holländare som sa att det var den bästa filmen ivärlden, ifall man höll på med droger, vilket jag inte gör.
Det var det jag tänkte. Såg requiem for a dream med en anti-knark kompis som bestämde sig för att filmen var dålig direkt han såg att den innehöll droger.
Jag tycker iaf att filmerna var väldigt bra, men jag kanske är en junkie...

Baan
2007-04-27, 10:26
Läst tråden så kan bara hålla med om: Sin City, Boondock Saints Matrix, Fight Club, Crouching tiger, hidden dragon, Donnie Darko (förstod aldrig storheten),

Filmer som nämnts som inte är nämnvärt underskattade som nämns:
Deer hunter, The Big Lebowsky, Bladerunner

Filmer som kallas underskattade i tråden som ger mig roidraga bara jag tänker på att någon vågar kalla dom underskattade:
Kill Bill (WTF, så mycket inspiration från så många bra filmer, klart det är bra!), Gudfadern,

Förutom det vill jag tillägga Spidermanfilmerna, som inte är dåliga, men som känns lite överskattade. Har sett första bara och inte orkat med dom andra två (den tredje går väl på bio nu?) så kan väl inte uttala mig om andra filmen. Lite för mycket serietidning och tönteri över det hela. Jag är väl hater.

Baan
2007-04-27, 10:28

Nu var det något år sen jag såg filmen men jag fick en härlig känsla när dom visade killarnas liv av hur det kunde se ut på den tiden hos arbetarklassen i USA, och resten av filmen är hur snett det kunde gå om man hade otur och fick åka till Vietnam. Miljön är helt enkelt härlig.

När dom är ute på jakt och han får syn på hjorten och tvekar känns också stort.

blekfet2
2007-04-27, 10:45
Nu var det något år sen jag såg filmen men jag fick en härlig känsla när dom visade killarnas liv av hur det kunde se ut på den tiden hos arbetarklassen i USA, och resten av filmen är hur snett det kunde gå om man hade otur och fick åka till Vietnam. Miljön är helt enkelt härlig.

Deer Hunter är så skön rulle som dagens 15åringar inte förstår sig på.. Punkt.

:D

Whistler
2007-04-27, 12:33
Whistler//

Goodfellas inget speciellt? En okej film? Du måste ha svårt att hitta speciella och jättebra filmer.

Bästa maffia-filmen är Goodfellas, tätt följd av Godfather och Once upon a time in America.

Bästa gangster-filmen är Scarface.

Scarface tyckte jag var hyfsad, men långt ifrån något särskilt. Goodfellas var som sagt en schysst berättelse, men jag tycker inte att den heller var något speciellt.

Häromdagen såg jag Donnie Brasco. Rätt okej, men inte heller den var något jag skulle ranka som förstaklassigt. Förstår inte hypen.

Att jag skulle ha svårt att hitta jättebra och speciella filmer är nog så långt ifrån sanningen man bara kommer. Jag har ett ganska stort filmarkiv och ser mig som en filmnjutare.

pragmatist
2007-04-27, 12:40
Braveheart
Saving Private Ryan
2001
Lord of the Rings: Return of the King

Allihop är filmer som många tror är bra men som inte är det.

jwzrd
2007-04-27, 13:21
Braveheart
Saving Private Ryan
2001

Vadå tror är bra? Övergudinnan pragmatist vet bättre - hon vet att filmerna i själva verket suger snorkelspröt och att uppfattningen att de är bra är en konspiration anstiftad av självaste CIA (med viss hjälp av Homeland security), eller vad är det du låter ramla ur din öppning?

Slimfit
2007-04-27, 13:22
Braveheart
Saving Private Ryan
2001

+1, filmen segar sig fram i en omgivning som bara inredningsonanister kan uppskatta. "Oh my god, it's full of stars" zzzzz

Natural born killers - Vet inte hur överskattat den är men många verkar iaf älska den.

Eddie Vedder
2007-04-27, 13:46

Håller med till 100%, Deer Hunter är en fantastisk film. Tycker inte man ska se den i förhoppning om att se en bra krigsulle, då lär man bli besviken.

Det är just skildrginegn av deras liv som du säger, från jaktresan innan kriget å sen hur deras liv utvecklas efter kriget.

STORFILM!:bow:

Jaws
2007-04-27, 13:55
Jag bara tycker att Deer Hunter är svår att ta till sig, får ge den en chans till om ett år eller två.

Och Saving Private Ryan är verkligen ingen överskattad film, snarare underskattad av folk som inte gillar den typen av filmer. Men filmen är enligt mig den bästa i sin genre.

Jujutsu
2007-04-27, 18:18
Braveheart kanske inte är så bra, men Saving Private Ryan är ju fantastisk. Bara hur de lyckas fånga Omaha Beach gör ju filmen värd att se.

joriice
2007-04-27, 18:37
Fight Club är den första jag kommer att tänka på.

petah
2007-04-27, 19:26
Beck

blekfet2
2007-04-27, 19:39
hujja, blir mörkrädd när man läser denna tråden. Det är tack vare många av er det produceras filmer likt Robocop och Doom.

mathor
2007-04-27, 20:04
Donnie Darko är väldigt överskattad.

skaparn
2007-04-27, 20:11
hujja, blir mörkrädd när man läser denna tråden. Det är tack vare många av er det produceras filmer likt Robocop och Doom.

Den riktiga misären är nog att du nämner Paul Verhoeven's Robocop, en framtidsdystopi gjord med mycket humor, i samma mening som en sunkig actionrulle som Doom.

OggeP
2007-04-27, 20:15
Taxi Driver var faktiskt en besvikelse.

Styrkehund
2007-04-27, 20:58
Göta kanal 2, jävla skitfilm

blekfet2
2007-04-27, 21:06
Den riktiga misären är nog att du nämner Paul Verhoeven's Robocop, en framtidsdystopi gjord med mycket humor, i samma mening som en sunkig actionrulle som Doom.

humor my ass.

joriice
2007-04-27, 21:07
är inte tråden om den "mest överskattade filmen"? Ja, Robocop t.ex. har väl aldrig fått nögra höjdarbetyg av press eller recenssenter? Det är ju filmer som kritiker tycer är "bra" och allmänheten seriöst tycker är "bra" som är överskattade oftast. Som T.ex. Fight club... Titanic... o fyy så hemska

blekfet2
2007-04-27, 21:11
är inte tråden om den "mest överskattade filmen"? Ja, Robocop t.ex. har väl aldrig fått nögra höjdarbetyg av press eller recenssenter? Det är ju filmer som kritiker tycer är "bra" och allmänheten seriöst tycker är "bra" som är överskattade oftast. Som T.ex. Fight club... Titanic... o fyy så hemska

de enda recessenter jag anser man kan ta del av är röstningen på IMDB, långt ifrån bra men klart bästa valet.

dude
2007-04-27, 21:13

Båda filmerna är kungliga.

oavsätt om man använder droger eller ej!

*gah!*

Baan
2007-04-27, 21:13
Braveheart
Saving Private Ryan
2001

Braveheart vet jag inte om den är överskattad då det finns rätt många som drivit med Gibson och filmen, även om dom flesta kanske tycker det är en ok rulle. Även om jag gillar genren så kan jag hålla med om det. Resten av filmerna är en av dom bästa i sin genre så överskattade känns dom absolut inte.

Baan
2007-04-27, 21:15

Allt är väl relativt. Filmen behöver inte vara bäst för att vara överskattad, den kan ses som OK av dom flesta och tycker man det är ren skit så är den ju ändå överskattad då OK är bättre än ren skit. Tror ändå RoboCop sågs som en helt OK film av kritikerna. Hade en sida med massa recensioner från tidningar och liknande, vore gött kolla upp det nu men har inte den längre :(

Longshot
2007-04-27, 21:43
Braveheart
Saving Private Ryan
2001

Objektivt-rationell ftw? :Virro

Osten80
2007-04-27, 21:44
The Matrix
Utan tvekan.
Sicket jävla mööööög.

Jacksatan
2007-04-27, 21:47
Inspirerad av tråden med mest överskattade band så kan vi kolla vilka filmer som anses överskattade här.

Jag börjar med

Så som i himlen....och nästan alla andra svenska filmer...

Ja, så som i himlen är överskattad. Så bra tyckte jag inte den var.

Rahf
2007-04-27, 21:51
Alla filmer av Bergman.

Longshot
2007-04-27, 21:55
Alla filmer av Bergman.

Antar att du sett alla 66. Imponerande bedrift!!! :thumbup:

booben
2007-04-28, 00:29
Ja, så som i himlen är överskattad. Så bra tyckte jag inte den var.

Det som förstörde hela filmen för mig var:
- Du... hur vet man att man är kär?
- Jo, man tänker ofta på den... vill alltid vara med den... (osv osv)

HERREGUD! Då ville jag bara slå en bebis eller något.

Annars tyckte jag att Eternal Sunshine of the Spotless Mind var rätt kass.

grisbil3n
2007-04-28, 01:18
Sin City

Fyfan va tråkig i helvetet den va.

Jag hatar all jävla serietidningsskit som ALLA älskar.

Lexidos
2007-04-28, 09:24
Såg att nån redan nämt den men Bladerunner är sjukt överskattad

Metal_boy_
2007-04-28, 09:33
Lord of the rings filmerna, fy fan alltså. I filmen Clerks II sägs allt som behöver sägas om dom filmerna.

Fan så ytterst besviken jag blev av den här filmen, tyckte ettan var riktigt bra men detta var ju uääh.

Tvåan var ju klart bättre än ettan!

foxx
2007-04-29, 02:55
Spiderman filmerna är sjuuukt överskattade enligt mig, rena smörjan.

Superman Returns var grymt dålig också.

agazza
2007-04-29, 17:16
Superman returns och titanic, att säga att filmer som 300 och sin city är dåliga så är man bara korkad. båda ska föreställa en serie och båda är otroligt bra gjorda inom detta tema.. vissa här är som min tjej när man kollar på film typ spiderman "DET DÄR VAR JU JÄTTEOVERKLIGT!" nähä? det är baserat på en serietidning och ska likna en serietidning.. inte nationalencyklopedin.

birdcage är ganska överskattad också

Krille 87
2007-04-29, 17:41
Jag måste säga Midnight Express faktiskt, alla sa att den va så jäääävla bra men blev väldans besviken :banned

agazza
2007-04-29, 17:56
glömde blair witch projekt som det var sånt jäkla liv om över halva jordklotet

Slartibartfast
2007-04-29, 18:22
glömde blair witch projekt som det var sånt jäkla liv om över halva jordklotet

Jag tyckte den var GRYMT bra!

mela
2007-04-29, 19:35
Jag tyckte den var GRYMT bra!

Dock inte läskig för fem öre :D

Frantic
2007-04-29, 19:48
Superman returns och titanic, att säga att filmer som 300 och sin city är dåliga så är man bara korkad. båda ska föreställa en serie och båda är otroligt bra gjorda inom detta tema.. vissa här är som min tjej när man kollar på film typ spiderman "DET DÄR VAR JU JÄTTEOVERKLIGT!" nähä? det är baserat på en serietidning och ska likna en serietidning.. inte nationalencyklopedin.

Eller så är man korkad för att man säger något sånt. Bara för att en film är lik serien den är baserad på så kan den ju vara värdelös.

Dissector
2007-04-29, 19:58

Men jag tror inte att majoriteten av de som tycker t.e.x Sin City är dålig gör det för att den inte är realistisk. Det är ju för att man inte gillar den helt enkelt, oavsett hur välgjord den är inom sin genre. Jag själv är inte alls mycket för nya actionrullar som mest känns som specialeffektskollage på film. Jag känner mig ändå inte speciellt korkad.

dared
2007-04-29, 20:08
American psycho föll lite i mina ögon efter jag läst boken, som är det bästa jag har läst. Dock tycker jag Bale är fenomenal och jag gyllar fortfarande filmen skarpt, svårt att få med hela känslan av boken på så kort tid.

Braveheart är nog min favoritfilm, den innehåller ju allt tycker jag och dessutom tycker jag fightingscenerna är underbart bra.

Pulp fiction tycker jag också är otroligt bra.

...

Överskattede:
Matrix, ettan va bra när jag va 14 eller vad det var. uppföljarna är ju pinsamt dåliga, och försökte se ettan igen nyligen men nej tack..
Sagan om konungens återkomst, gillade triologin men tyckte 3:an var sämst av dem definitivt.

300 blev jag besviken över.
Nya StarWars-filmerna gillar jag inte speciellt, är väl iofs inget speciellt fan över de gamla heller.
Nyckeln till frihet är bra men vafan 2:a på imdb, nej tack.

Passion of the christ, visst svenskar gillar kanske inte den genrellt, men blev väl mycket positivt omtalat i andra länder. Sjukt dålig.

Spindermannenfilmerna

osv

Skywalker
2007-04-29, 21:26
Änglagård är nog den sämsta filmen någonsin.
Kan ju vara så att jag tycker att Helena Bergström är sämsta skådisen någonsin.

booben
2007-04-29, 22:28
Änglagård är nog den sämsta filmen någonsin.
Kan ju vara så att jag tycker att Helena Bergström är sämsta skådisen någonsin.

Ja, hon suger.

Såg Babel igår, tyckte inte den var så jävla bra. En rätt ordinär film.

Masugn
2007-04-29, 23:59
vad sägs om the green mile? Verkar vara den enda som tycker den är kass.

NisseEriksson
2007-05-01, 09:17

Potc2 tycker jag var en klar försämring gentemot den första, för mycket specialeffekter.

Braveheart
Saving Private Ryan
2001

Return of the King tycker jag också är överskattad, inte lika bra som de första tu.

"Kill Bill". Kommentarer överflödiga.

Nein *mini*

NisseEriksson
2007-05-01, 09:19
Alla filmer med Robin Williams jag har sett är rejält överskattade, däribland Döda Poeters Sällskap och Good Morning Vietnam (Inte lika hypad iofs).
Att Robin Williams utnämnts till världens roligaste man flera gånger är för mig också ett mysterium.

blekfet2
2007-05-01, 09:57
Alla filmer med Robin Williams jag har sett är rejält överskattade, däribland Döda Poeters Sällskap och Good Morning Vietnam (Inte lika hypad iofs).
Att Robin Williams utnämnts till världens roligaste man flera gånger är för mig också ett mysterium.

Så sant så, han är faktiskt riktigt värdelös .

daja
2007-05-01, 10:18
Matrix är så bejublad men jag fattar fortfarande inte varför, filmen är värdelös!

agazza
2007-05-07, 17:50
Men jag tror inte att majoriteten av de som tycker t.e.x Sin City är dålig gör det för att den inte är realistisk. Det är ju för att man inte gillar den helt enkelt, oavsett hur välgjord den är inom sin genre. Jag själv är inte alls mycket för nya actionrullar som mest känns som specialeffektskollage på film. Jag känner mig ändå inte speciellt korkad.

många av dom jag diskuterar med brukar alltid motivera sina svar med att "filmerna är jue orealistiska?!" och det stör mig något så in i helvete

Scratch89
2007-05-07, 17:51
Vet inte om det skrivits tidigare i tråden, men Farväl Falkenberg var bland det sämsta jag sett, alla kategorier, någonsin.

Gpajpen
2007-05-07, 17:56
Matrix är så bejublad men jag fattar fortfarande inte varför, filmen är värdelös!

bejublad bland annat för specialeffekterna, den komplexa annorlunda (genialiska) storyn.. OCH för att den är så förbannat cool bara.

däremot uppföljarna klassar sig som "vanlig" ta-död-på-tid-underhållningsfilm i mina ögon.

Gpajpen
2007-05-07, 17:57
Vet inte om det skrivits tidigare i tråden, men Farväl Falkenberg var bland det sämsta jag sett, alla kategorier, någonsin.
+1 den stängde jag av och returnerade. fy fan.

westerbotten
2007-05-07, 18:15
Casablanca

Tenzu
2007-05-07, 18:42
Magnolia är mycket överskattad

adis
2007-05-07, 18:53
Överskattad : The Lord Of The Rings

Underskattad : Copland

1986
2007-05-07, 19:02
2001

fyfan..

Guybrush
2007-05-17, 21:55
Napoleon Dynamite!
Trodde att den skulle vara en höjdare efter all hypning, men det visade sig vara en riktig pissfilm!

Men jag tycker ICKE om att ni klankar ner på Titanic :furious:

Andy.da.wohoo
2007-05-17, 22:28
den mest överskattade filmen...
det måste nog vara Matrix filmerna.. Har aldrig gillat dom..

Mest underskattade måste vara Repmånad!! Den bäste (svenske) filmen jag sett nästan..

blekfet2
2007-05-18, 08:08
den mest överskattade filmen...
det måste nog vara Matrix filmerna.. Har aldrig gillat dom..

Mest underskattade måste vara Repmånad!! Den bäste (svenske) filmen jag sett nästan..

Repmånad är inte underskattad...

marolss
2007-05-18, 09:47

Håller med, dock passar mkt bra i sin roll i underskattade "good will hunting"

Jaws
2007-05-18, 09:58
Håller med, dock passar mkt bra i sin roll i underskattade "good will hunting"

Ja, den är ju jätteunderskattad...

egge
2007-05-18, 11:28
[QUOTE=Andy.da.wohoo;2298407]den mest överskattade filmen...
det måste nog vara Matrix filmerna.. Har aldrig gillat dom..[QUOTE]

Vem har någonsin hyllat de 2 sista matrix-filmerna?

Den första är skitbra och inte alls överskattad, sådetså.

JensAndreas
2013-10-23, 08:11
Titanic ser jag inte vad som är såå himla bra med.

Eira
2013-10-23, 08:25
War Horse..herregud.
En krigsfilm ur en hästs perspektiv...hur tänkte dom där.
Han är inte ens bra. Fastnar i taggtråd och bölar.
Trodde lilla pojken skulle gifta sig med kusen 10 min i filmen med med IMDB ger skiten 7.1.

nej. Då är Leprechaun in the Hood bättre

4623
2013-10-23, 08:29
Fin bump :)

Såg This Is The End i söndags. Den var väldigt dålig. Håller den i klass med filmer som Epic Movie.

VoDaresVins
2013-10-23, 11:40

+1.

Egen nominering är samtliga Pirates of the Carrebian.

knuckles
2013-10-23, 11:43
Alla romantiska komedier

PowPow
2013-10-23, 11:43

Now, that is crazy talk.

JeppeAndersson
2013-10-23, 11:45
titanic!!!

Beholder
2013-10-23, 11:45
De senaste batman filmerna. Sämre smörja får man leta efter.

JeppeAndersson
2013-10-23, 11:50

Så Batman & Robin och Batman Forever är bättre?

favve
2013-10-23, 12:17
Inte den mest överskattade men jag har inte förstått storheten i Django Unchained. Tyckte den var rätt tråkig. Med undantag från Inglourious Basterds som var bra pga Christoph Waltzs skådespel, var det länge sedan Tarantino gjorde någon bra film. Det kanske beror på att man blivit äldre och fått ändrad filmsmak?

Olegh
2013-10-23, 12:20
Fear and loathing in Las Vegas
Requiem for a dream

Sheogorath
2013-10-23, 12:21
Donnie Darko

andeem
2013-10-23, 13:01
Alla romantiska komedierTycker nog att det finns en del rätt okej. En som dock är fullständigt olidlig är Love Actually, som ofta lyfts fram som det bästa som gjorts i genren.

Måsse
2013-10-23, 13:08
Sagan om ringen
Sagan om de två tornen
Sagan om konungens återkomst
Hobbit (förmodligen)

Kan väl säga att det bara är den första jag sett hela. Har försökt att verkligen kolla igenom de andra också men har gråtit blod och glott en del i min mobiltelefon istället. Tvi vale. Vackra miljöer är en sak, men fy vilken dålig/långtråkig story.

//in b4 rage.

spoon
2013-10-23, 13:08
Oldboy

Skyhögt betyg på IMDB, helt oförtjänt.

aijou
2013-10-23, 13:54
Då säger jag allt med Hugh Grant. *spy*

Arne Persson
2013-10-23, 13:54
Top Gun och Independent Day är bland den mest patetiska smörja som serverats mänskligheten. Urrrrrk!*spy*

David Brent
2013-10-23, 13:58

Han specificerade inte senaste. Kanske menade han alla utom första :)

Ludwig
2013-10-23, 13:59
Scarface.

qozmox
2013-10-23, 14:33

såg dark knight på bio, och tyckte då den var riktigt bra.
så sjukt besviken på dark knight rises, men insåg att jag helt
hade glömt bort batman begins.
så såg om BB, och den är utan tvekan den bästa i trilogin.
TDK är kass i förhållande till BB, och TDKR är ultrakass i förhållande till TDK.

babel och once måste nog annars vara de två vidrigaste filmer
jag någonsin sett.

BobaFett
2013-10-23, 14:36
Top Gun och Independent Day är bland den mest patetiska smörja som serverats mänskligheten. Urrrrrk!*spy*

Independence Day är nog min favoritfilm genom tiderna. Första filmen jag såg på bio.

Den har ett av de bästa "älska usa" moments någonsin när presidenten säger på slutet: "today we celebrate our independence day!".

Fan vilken underhållande film.

The_RobRoy
2013-10-23, 15:19

Den och Apocalypse Now.

Generelt äldre filmer som anses som sååå bra, vafan *screwy*

Edit: Haha, såg att jag höll med dig 2007 också :D Nåja jag har inte ändrat uppfattning med åldern i alla fall ;)

ekmanc
2013-10-23, 15:26
Lost in translation! fy fan vilken tråkig film.

Ado2000
2013-10-23, 15:38
Drive

No Country for old men

Arne Persson
2013-10-23, 17:58
Independence Day är nog min favoritfilm genom tiderna. Första filmen jag såg på bio.

Den har ett av de bästa "älska usa" moments någonsin när presidenten säger på slutet: "today we celebrate our independence day!".

Fan vilken underhållande film.

Vi har nog inte riktigt samma referenser. Patetiska "USA-världspolisfilmer" gör i alla fall mig mlm illamående liksom den lille scientologen och moderkaksätaren mm T. Cruise.

High1ander
2013-10-23, 18:10
Även om jag inte gillar alla filmer så fattar jag varför de uppskattas eller anses bra. Tycker det är intressant också att se hur många som dissar film x, eller film y, oftast känns det bara som folk inte fattar har, flera gånger t.ex. sett komedier där kompisar inte fattar hälften av skämten då många kräver viss förkunskap.

Sen är det skillnad också när vissa filmer är först med vissa grejer, som sen blivit uttjatat vilket gör att orginalet känns som en blek kopia när man ser den...

T.ex. Deer Hunter har tråkiga partier och är inte en perfekt film, men den är en fet kritik på amerikanska samhället. Om man som svensk inte fattar vad "amerikanska drömmen" handlar om, lite histora om Vietnamkriget, etc. ja, då flyger alla sådana referenser och teman ovanför huvudet, och det enda man får är en film uppdelad i tre jävligt långa och olika akter (en jävla buddy-buddy-bröloppsfilm, sen krigsfilm med psykisk tortyr som avslutas med misär och begravning)...

awesomooo
2013-10-23, 18:23
Life of Pi - Riktigt jävla dåligt försök att göra en "gripande" film. Fattar inte varför den fick så mycket bra recensioner.

Crippa90
2013-10-23, 18:25

Arne Persson
2013-10-23, 18:31

Håller med, tekniskt bra men totalt usel handling.

awesomooo
2013-10-23, 18:32
Avatar blev jag med besviken av.

Petoria
2013-10-23, 18:33
Shawshank Redemption.

Bra film, men bästa någonsin? Nja.

Olegh
2013-10-23, 18:34
The Shining.

Den förtjänar nog ett försök till, men första gav ingen vidare behållning iaf..

ducedo
2013-10-23, 18:35
Håller med, tekniskt bra men totalt usel handling. (Avatar)

Hur kan man såga en sådan klassiker (http://3dvision-blog.com/wp-content/uploads/2010/01/pocahontas-vs-avatar.jpg)?

Personligen så nominerar jag Kill Bill-serien som överskattad men inte den mest överskattade.

knuckles
2013-10-23, 18:39
The Shawshank Redemption

andeem
2013-10-23, 19:04
Många som har FEL i den här tråden.

Gpajpen
2013-10-23, 19:04
Filmen om Arne P

Red Apple
2013-10-23, 19:12
The Shawshank Redemption

+1, tycker den är väldigt bra men förstår inte hur den kan vara topprankad på IMDB...

knuckles
2013-10-23, 19:14
+1, tycker den är väldigt bra men förstår inte hur den kan vara topprankad på IMDB...

Tycker bara att det är en klassisk fängelsefilm. Får väl sin rating för att den är så "emotionell" eller något...

Beholder
2013-10-23, 19:15

Det är inte vad jag sa. Bara att dom tre senaste är så jävla dåliga. Otroligt att folk tycker det är bra filmer på riktigt och inte bara bra action.

Hemma Gymmaren
2013-10-23, 19:32
Pearl habor

RykteT
2013-10-23, 19:51
många som har fel i den här tråden.
+1

Blaine
2013-10-23, 19:52
The Avengers, Dark Knight och 2001: A Space Odyssey är överskattade. Jag var förvisso trött när jag såg alla dem, vilket kanske har något med saken att göra. Ska göra nya försök någon gång – om det är värt.

Sheogorath
2013-10-23, 20:09
Pearl habor

Fast den kan väl ändå ingen tyckt var bra? Det är ju bara skräp rakt igenom.

R Scarpa27
2013-10-23, 20:15
beck filmerna...
zzz...
gunwald en kicker polis.

Crippa90
2013-10-23, 20:17
Håller med, tekniskt bra men totalt usel handling.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. :)

Slänger också in Transformers med ungefär samma motivering. Har förvisso bara sett ettan och gillade den inte (förutom ett fnissande till biceps-spännar-scenen).

andeem
2013-10-23, 20:17
Fast den kan väl ändå ingen tyckt var bra? Det är ju bara skräp rakt igenom.Precis. En hel del rullar här som knappast är överskattade då "alla" är överens om att de är kass.

Ape3
2013-10-23, 20:18
Jag meddelar härmed att jag bojkottar tråden eftersom man sågar filmer hejvilt utan ordentlig motivering.
Det är inte ok att såga filmer som vunnit 5 Oscars och ligger på IMDB:s top 250 bara sådär.
Antingen förstår ni inte filmen eller tittade ni inte med full uppmärksamhet. En film vinner inte priser på lottdragning.

R Scarpa27
2013-10-23, 20:19
Jag meddelar härmed att jag bojkottar tråden eftersom man sågar filmer hejvilt utan ordentlig motivering.
Det är inte ok att såga filmer som vunnit 5 Oscars och ligger på IMDB:s top 250 bara sådär.
Antingen förstår ni inte filmen eller tittade ni inte med full uppmärksamhet. En film vinner inte priser på lottdragning.

sen är det ju tur alla tycker olika =)
skulle vara tråkigt annars och kanske bara finnas en genre inom film om alla skulle tycka lika :)

spoon
2013-10-23, 20:21
Vad säger folk om oldboy då? Enda filmen på topp 250 som jag verkligen inte har hajat storheten med. Var 5 år sedan jag försökte och då kollade jag bara halva. Borde jag ge den ett nytt försök?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2013-10-23, 20:24
Vad säger folk om oldboy då? Enda filmen på topp 250 som jag verkligen inte har hajat storheten med. Var 5 år sedan jag försökte och då kollade jag bara halva. Borde jag ge den ett nytt försök?

var väl mest efter 2a ggn jag tyckte den var mer sevärd.
ingen superfilm direkt , men endå ganska bra...
try again.

den nya versionen kommer ju nu i november =)

spoon
2013-10-23, 20:25
var väl mest efter 2a ggn jag tyckte den var mer sevärd.
ingen superfilm direkt , men endå ganska bra...
try again.

Överskattad? Den har typ 8 på imdb. Är den värd det?

Olegh
2013-10-23, 20:31

Rotten tomatoes säger att den förtjänar ett högt betyg. Jag har förstått det som att recensenter där premierar objektivitet högre, jämfört med övriga internet.

http://www.rottentomatoes.com/m/oldboy/

R Scarpa27
2013-10-23, 20:33

hmm alla har ju olika åsikter bra handling och så , men sen gillar jag generellt mest amerikanska filmer...

awesomooo
2013-10-23, 20:37
Så jävla vidrigt när han äter bläckfisken i Old boy. Jag tyckte den var bra men inte superbra.

Pain and gain är överskattad. Fast kanske lite fel av mig, den var bara så jäkla hypad men jag kunde nästan förstå att det inte skulle vara en film i min smak.

R Scarpa27
2013-10-23, 20:46
Så jävla vidrigt när han äter bläckfisken i Old boy. Jag tyckte den var bra men inte superbra.

Pain and gain är överskattad. Fast kanske lite fel av mig, den var bara så jäkla hypad men jag kunde nästan förstå att det inte skulle vara en film i min smak.

har alltid tyckt dwayne varit usel skådis.

Jockefoten
2013-10-23, 20:56

Imdbs betygsskala är värdelös om man vill veta något mer än hur populär en film är.

Rotten tomatoes säger att den förtjänar ett högt betyg. Jag har förstått det som att recensenter där premierar objektivitet högre, jämfört med övriga internet.

http://www.rottentomatoes.com/m/oldboy/

RT är betydligt bättre än IMDB om man vill få ut någon vettig statistik av rankningen på filmer (enligt mig).

En film vinner priser i förhållande till hur mycket pengar man lägger på filmen och hur pass väl man marknadsför den.

VoDaresVins
2013-10-24, 06:06
Tycker ratingen på IMDB är rätt bra att följa som indikation på vad som är sevärt. Klart att det finns filmer som man själv betygsätter annorlunda men så är det ju oavsett vem man följer. Brukade förr köpa tidningen Empire då jag ganska långt höll med om deras ratings, men även där lyftes en del filmer till skyarna som man själv tyckte var bedrövlig och tvärtom.
Har en film på IMDB fått under 6 i snitt håller jag nog mig på avstånd. Kan inte dra mig nån film till minnes jag tyckt var bra som haft lägre rating än så.

spoon
2013-10-24, 06:20
Tycker ratingen på IMDB är rätt bra att följa som indikation på vad som är sevärt. Klart att det finns filmer som man själv betygsätter annorlunda men så är det ju oavsett vem man följer. Brukade förr köpa tidningen Empire då jag ganska långt höll med om deras ratings, men även där lyftes en del filmer till skyarna som man själv tyckte var bedrövlig och tvärtom.
Har en film på IMDB fått under 6 i snitt håller jag nog mig på avstånd. Kan inte dra mig nån film till minnes jag tyckt var bra som haft lägre rating än så.

Jag håller med men det har gått inflation i betygen på imdb dom sista åren. Det som var en sexa för ett par år sedan är nu en sjua. Men är det från 7 och uppåt så är det sevärt av någon anledning. Oavsett vad man har för smak.

Herr Oberst
2013-10-24, 19:31
Alla romantiska komedier

Crazy stupid love? Amelie från Montmartre?

knuckles
2013-10-24, 19:32
Crazy stupid love? Amelie från Montmartre?

Jo

r1kkie
2013-10-24, 19:34
Alla James bond med Brosnam å Craig...

Sheogorath
2013-10-24, 19:46
Alla James Bond utan Craig.

Edit: och allt som har med Star Trek att göra.

JensAndreas
2013-11-02, 14:11
Alla romantiska filmer, usch.

knuckles
2013-11-02, 14:12
Riddick

agazza
2013-11-02, 15:12
Riddick trilogin är bättre än schindlers list

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

timoat
2013-11-02, 15:52
Drive.
Nya Batmantrilogin.

qozmox
2013-11-02, 15:59
Riddick

hur fan är riddick överskattad?
den har 49/100 på metacritic.
inget jag skulle kalla överskattat direkt.

och sen är det väl bara att se filmen.
rent skräp.
ingen tycker den är bra.

Robbmeister
2013-11-02, 16:03
Avatar måste nog vara den mest överskattade filmen någonsin. Alla tyckte den var så bra när den kom ut men vad var bra med filmen förutom att den var snygg rent visuellt? Copy paste handling och halvdåligt skådespel var vad hela filmen var om man bortsåg från den fina ytan.

knuckles
2013-11-02, 16:03
Jag har hört annat.

Olegh
2013-11-02, 21:53
The Hobbit.

jenni
2013-11-02, 21:55
Star wars

awesomooo
2013-11-02, 21:55
Avatar måste nog vara den mest överskattade filmen någonsin. Alla tyckte den var så bra när den kom ut men vad var bra med filmen förutom att den var snygg rent visuellt? Copy paste handling och halvdåligt skådespel var vad hela filmen var om man bortsåg från den fina ytan.

Avatar är en film man bara ser en gång i livet och man sover lite under den också. Jag håller med dig, riktigt tråkig.

Chilla mamma
2013-11-02, 22:55
Nyckeln till frihet. Visst var den bra, jävligt bra till och med. Men bäst? Nää.

Clockwork Orange. Också en bra film, men folk som säger att den är bäst vill bara verka häftiga.

Pulp Fiction. Bra, men jäävligt överskattad.

Alla transformers. SÄMST.

krubkungen
2013-11-02, 23:55
Star wars

Blashphemy!

The force is weak in this one, etc.

:D

Rahf
2013-11-03, 08:55

Teknologiskt banbrytande. Som story är den undermålig, men som ett avtryck i filmhistorien är den rejäl.

Scratch89
2013-11-03, 09:46
Clockwork Orange. Också en bra film, men folk som säger att den är bäst vill bara verka häftiga.

Fast den är ju verkligen jättebra. Stämningen, DIALOGERNA, storyn och den moraliska och filosofiska diskussionen som uppstår runtom.

hahavaffan
2013-11-03, 11:43
We're the Millers
11/10 p.g.a. Aniston, annars en stark 7/10.

Vilson
2013-11-03, 12:06
Gudfadern 1. Såg den ganska nyligen och fy satan vad Marlon Brando är så jäävla dålig! Tampongerna i kinderna är fan inte briljant, det är ju det dummaste någon kommit på nånsin. Ser bara överdrivet ut.. Och hans röst, den är lika fånig som kinderna.
Det är e bra film men Marlon Brando är iaf jävligt överskattad i den. Hans karaktär är ett skämt.

Red Apple
2013-11-03, 13:03
Regel #1 inom filmtittande: Marlon Brando är genial. Alltid. Ovillkorligen.

Rahf
2013-11-03, 21:28
Gudfadern 1. Såg den ganska nyligen och fy satan vad Marlon Brando är så jäävla dålig! Tampongerna i kinderna är fan inte briljant, det är ju det dummaste någon kommit på nånsin. Ser bara överdrivet ut.. Och hans röst, den är lika fånig som kinderna.
Det är e bra film men Marlon Brando är iaf jävligt överskattad i den. Hans karaktär är ett skämt.

Då ska vi se:

- Han har inga tamponger i kinden under själva inspelningen.

- Brando talar verkligen så. Hans sluddrande var en utmärkande del.

Nä, jag tror du missförstått vad det handlar om, för en av Brandos bästa roller är Vito Corleone.

R Scarpa27
2013-11-03, 21:30
allt med dwayne johnson är överskattat och dåligt ´=p

eternallord
2013-11-03, 21:55
Oldboy

Skyhögt betyg på IMDB, helt oförtjänt.

Nä vet du vad! *screwy*

Sheogorath
2013-11-03, 22:07
allt med dwayne johnson är överskattat och dåligt ´=p

Är Dwayne Johnson är med i en film är det automatiskt en B-rulle och då kan den inte vara överskattad, bara dålig.

MackeJuve
2013-11-03, 22:28
Tycker Django är överskattad. Det är lite häftig stämning i den ibland, och vissa scener är feta men den är i mitt tycke alldeles för ojämn. Slutscenen är så jävla pinsamt dålig.