handdator

Visa fullständig version : Överväger att köpa måltidsersättning..

Thompson
2007-04-25, 21:11
Morsans jobbarkompis brakade ner 10 kg på 3-4 veckor med cambridge-grejorna, och jag blev genast nyfiken. Är det något ni rekommenderar för någon med väldigt lite muskler och mycket fett? Tänkte gå ner ca~ 10 kg till sommaren som kommer nu.

Vad jag förstått det som så ska man dricka/äta shakes/bars istället för middagar, och går på 500~ kcal. Blir man mätt på detta? Försvinner hungerskänslorna eller kryper man på väggarna av hunger mellan 'doseringen'?

Kollade lite på måltidsersättning på kolozzeum's huvudsida, där man kan köpa en dunk fairing complete diet för 319 kr. På samma sida står det att den fungerar som vanligt näringsintag 3ggr/dag, så man står sig alltså från frukost till middag med en sån portion? Hur mycket ska man ta i en portion? Sen står det inte hur mycket kcal det är per hundra gram heller..

Åsikter på VLCD kurer som denna är välkommna!

Tuniz
2007-04-25, 21:34
I min mening så är VLCD dieter inget att satsa på.

står man sig på 500 kcal på 1 dag..? tja, klarar du att vara mätt på 3-4 mackor med pålägg + 1 glas mjölk under 1 dag? klarar du av att vara mätt på 1 portion havregrynsgröt, 1 banan och 1 glas mjölk på 1 dag?

500 kcal är väldigt lite, det är en mindre middag så du kommer GARANTERAT gå hungrig mestadelen av dagen.

Funkar det? visst, du rasar ner i vikt, men mycket är vatten och man är jättenöjd när man ställer sig på vågen. 1 vecka senare, när man äter "normalt" har man plötsligt gått upp 2-3 kilo igen, vatten dvs.
Du förlorar även mycket muskelmassa samt kommer vara trött och hängig hela tiden.

Nää, jag rekomenderar att du bara äter mindre, och går ner långsammare i vikt. Ät nyttigt och kcal-snålt så kan man äta sig mätt och samtidigt gå ner i vikt :thumbup:

Thompson
2007-04-26, 14:51
Men det tar ju så förbenat lång tid! Att snabbdeffa ner sig 5-6kg på 4 veckor hade ju varit kanon, man blir ju så motiverad när man ser minskningen på vågen. Har gått ner 1kg på 1½ vecka nu, slarvade lite i helgen. Men svullmagen är fortfarande där, och ett par jeans är fortfarande för små :O

Super_Johan
2007-04-26, 15:24
Vid extrem övervikt, typ 20kg+ så tycker jag man kan överväga en VLCD kur för att komma igång med sin viktminskning. Men, om du ska ner typ 5-10kg kan man lika gärna försöka tänka lite mer på vad man stoppar i sig och öka på träningen.

GreyEyes
2007-04-27, 08:24
Morsans jobbarkompis brakade ner 10 kg på 3-4 veckor med cambridge-grejorna, och jag blev genast nyfiken. Är det något ni rekommenderar för någon med väldigt lite muskler och mycket fett? Tänkte gå ner ca~ 10 kg till sommaren som kommer nu.

Vad jag förstått det som så ska man dricka/äta shakes/bars istället för middagar, och går på 500~ kcal. Blir man mätt på detta? Försvinner hungerskänslorna eller kryper man på väggarna av hunger mellan 'doseringen'?

Kollade lite på måltidsersättning på kolozzeum's huvudsida, där man kan köpa en dunk fairing complete diet för 319 kr. På samma sida står det att den fungerar som vanligt näringsintag 3ggr/dag, så man står sig alltså från frukost till middag med en sån portion? Hur mycket ska man ta i en portion? Sen står det inte hur mycket kcal det är per hundra gram heller..

Åsikter på VLCD kurer som denna är välkommna!

Hej,
Jag tror att VLCD kan vara bra för vissa. Jag tror inte att det är dåligt alls. Det positiva är att man får i sig näringsämnen som skall täcka dagsbhovet. Problemen är att det är otroligt påfrestande i längden. Konstant hunger och man blir uttråkad. Det gäller att stå emot när hungern och suget kryper på. Det är det få som klarar den period som krävs för att nå den önskrvärda vikten.

Ett energi underskott på ca -500kilokalorier/dag är att rekommendera och VLCD enbart blir då på tok för lite men visst en kortare period för att komma igång kan det säkert funka. Jag skulle komplettera m riktig mat. Jag tycker att du ska testa, vem vet, du kanske klarar det utmärkt! Lycka till!

isato
2007-04-27, 08:46
I min mening så är VLCD dieter inget att satsa på.

står man sig på 500 kcal på 1 dag..? tja, klarar du att vara mätt på 3-4 mackor med pålägg + 1 glas mjölk under 1 dag? klarar du av att vara mätt på 1 portion havregrynsgröt, 1 banan och 1 glas mjölk på 1 dag?

500 kcal är väldigt lite, det är en mindre middag så du kommer GARANTERAT gå hungrig mestadelen av dagen.

Funkar det? visst, du rasar ner i vikt, men mycket är vatten och man är jättenöjd när man ställer sig på vågen. 1 vecka senare, när man äter "normalt" har man plötsligt gått upp 2-3 kilo igen, vatten dvs.
Du förlorar även mycket muskelmassa samt kommer vara trött och hängig hela tiden.

Nää, jag rekomenderar att du bara äter mindre, och går ner långsammare i vikt. Ät nyttigt och kcal-snålt så kan man äta sig mätt och samtidigt gå ner i vikt :thumbup:

Han kan äta ganska många kilo grönsaker på 500kcal iaf

Rahf
2007-04-27, 18:34
Se bara till att ändrade matvanor väntar vid slutet av din VLCD kur. Annars studsar du nog rätt snabbt upp igen.

Fasen vad folk är desperata för att tappa vikt till sommaren. Här går man och lägger på sig själv och när folk frågar så blir svaret "Nä, ja skiter i den här sommaren! Nästa år får vi se." hahaha.

blekfet2
2007-04-27, 18:51
NU finns det många som förespråkar VLCD för en snabb viktnedgång, men personligen så skulle jag aldrig rekommendera någon att plåga kroppen så extremt för att tappa några kilon under en kort period. Bättre att istället gå till botten med problemet och ändra sin livstil/matvanor för att tappa vikt under en längre period men då istället må bra.