handdator

Visa fullständig version : ost vs smält ost?

agazza
2007-04-25, 17:30
Jag har sökt och hittar inget svar på min fråga.

Blir ost onyttigare när den smälter och isåfall, hur mycket? (ungefär)

King Grub
2007-04-25, 17:32
Noll skillnad.

regus
2007-04-25, 17:33
Lika nyttigt (om det nu är samma ostsort)

agazza
2007-04-25, 17:45
Men fan va skönt att höra, då kan jag fortsätta äta mina toast efter träningarna då utan att känna allt för mycket skuldkänslor :D :D :thumbup: *cupid* *cupid*

tackar för det snabba svaret

Tom Jr
2007-04-25, 18:39
Hehe varför skull det göra skillnad om den är iskall eller smält, det blir ju samma näringsvärde. Värme ger iallafall inte energi.

Ganymedes
2007-04-25, 19:05
Hehe varför skull det göra skillnad om den är iskall eller smält, det blir ju samma näringsvärde. Värme ger iallafall inte energi.

Men... värme ÄR ju energi...? :D

Eddie Vedder
2007-04-25, 19:13

Vissa näringsämnen är ju värmekänsliga, jag tycker ofta det slängs väldigt hit och dit med "uppvärmning tar bort näringen ur maten" och för att inte tala om snacket om hur uppvärmning i microvågsugnar "tar död på allt!".

Så helt obefogad tycker jag inte att frågan är, är man inte särskilt insatt kan det nog va lätt att blanda ihop näring, energi, kcal och alla begrepp.
Förstår att ganska många blir osäkra på vad som händer med näringsvärdet iom att det skrivs och pratas om uppvärmning och micro hit och dit, Anna Skipper är ju knappast oskyldig här exempelvis.*whistle*

BigForre
2007-04-25, 19:43
Vissa näringsämnen är ju värmekänsliga, jag tycker ofta det slängs väldigt hit och dit med "uppvärmning tar bort näringen ur maten" och för att inte tala om snacket om hur uppvärmning i microvågsugnar "tar död på allt!".

Så helt obefogad tycker jag inte att frågan är, är man inte särskilt insatt kan det nog va lätt att blanda ihop näring, energi, kcal och alla begrepp.
Förstår att ganska många blir osäkra på vad som händer med näringsvärdet iom att det skrivs och pratas om uppvärmning och micro hit och dit, Anna Skipper är ju knappast oskyldig här exempelvis.*whistle*

Ja och gör man en riktigt anabol byggarmacka i ugnen så är det lätt hänt att en del av fettet rinner av mackan...mmm toast *drool*

Arnoldski
2007-04-25, 19:53
Jag är av en annan åsikt.

Detta är inget jag forskat i själv so, -don't kill the messenger, men då fetter (som i ost) hettas upp någonstans över 150 grader Celsius förändras egenskaperna i estrarna och kroppen kan inte tillgodogöra sig dem i samma utsträckning utan mängden dåliga blodfetter ökar.

Tex är alltså pizza extra onyttigt av flera skäl.

Det finns vissa spår av homeopati i dessa rön, men inte är det konstigare än att proteinets egenskaper också de förändras vid olika temperaturer.

A.Steinbach
2007-04-25, 20:00
Jag är av en annan åsikt.

Detta är inget jag forskat i själv so, -don't kill the messenger, men då fetter (som i ost) hettas upp någonstans över 150 grader Celsius förändras egenskaperna i estrarna och kroppen kan inte tillgodogöra sig dem i samma utsträckning utan mängden dåliga blodfetter ökar.

Tex är alltså pizza extra onyttigt av flera skäl.

Det finns vissa spår av homeopati i dessa rön, men inte är det konstigare än att proteinets egenskaper också de förändras vid olika temperaturer.

Say what?

Du får nog ge en närmare förklaring hur kroppen inte skulle tillgodogöra sig fettet vilken den för övrigt gjort om det nu skulle leda till ökade blodfetter som du säger.

Pizza behöver inte vara så onyttigt utan det gäller att se till hur kosten är i övrigt. Energirikt är det men det behöver inte vara dåligt utan det är ju relaterat till hur stort energibehov man har.

Sverker
2007-04-25, 20:02
Du får 150 grader C bara på ytan av osten;)
Där får du främst en brunfärgning, mailardreaktion, som förstör vissa aminosyror ( eg lysin ). Brunfärgningen ger god smak och många vill ha den.

Hur ska fetet förändras så att det kan passera tarmväggen men fortfarande var tillgängliga och påverka blodfetterna:confused:

Fettet i ost är till största delen omättat och mättat så fettet klarar sig rätt bra. Det fett som förstörs pollymericera och det tar vi inte upp.

agazza
2007-04-25, 21:23
Ifall det verkligen är någon som undrar vad jag undrade över var det det sverker nämnde, vad som händer med fetterna vid höga temperaturer. Det är skillnad på uppvärmning och uppvärmning.

Det enda jag ville veta var vilka fetter och vad som hände med dom.

tackar till king grub och sverker iaf.

Mvh

TylerDurden84
2007-04-26, 16:03
Lite off topic.

Sverker eller någon annan kunnig: Om man häller i prottepulver i gröten, hur klarar sig lysin och de andra aminosyrorna om man micrar i säg 5-7 min (ja, jag gör rätt stora lass)? Det kokar och sväller rätt rejält i micron!

Sverker
2007-04-26, 18:04
Lysinet klarar sig rätt bra. Vad gör det ifall du förlorar 5 % av lysinet när du ändå har ett kraftigt överskott ?

Hade du varit mitt uppe i en svältkatastrof och gröten var det ända du fick den dagen hade det varit annorluna.

TylerDurden84
2007-04-27, 09:20
Lysinet klarar sig rätt bra. Vad gör det ifall du förlorar 5 % av lysinet när du ändå har ett kraftigt överskott ?

Hade du varit mitt uppe i en svältkatastrof och gröten var det ända du fick den dagen hade det varit annorluna.

Ok, det är ingen risk för svält här :D Jag har ingen som helst aning om vad för temperatur gröten kommer upp i när man kokar i micron eller hur det påverkar proteinet. Men då litar jag på dig Sverker och fortsätter ha i en skopa vassle!