Visa fullständig version : Gironda Dips
Skablistor
2007-04-25, 14:25
http://www.youtube.com/watch?v=cvQOwcG3tB8
Hur bra är denna övmning jämnfört med t.ex. hantelpress?
Denna övning sägs vara den bästa övningen för bröst. Kan det verkligen stämma?
Det är en bra bröstövning helt klart. Men jag ser ingen större skillnad på "gironda dips" och helt vanliga breda dips..
Ulf A Big
2007-04-25, 14:38
Jag tycker att man kan se att han lär ut de små knepen de som tar tid att lära sig...
Jag gillar hans instruktion neckpress.... Kontaktbyggande teknik :thumbup:
vxhgcyT5FrE
Jag tycker att man kan se att han lär ut de små knepen de som tar tid att lära sig...
Jag gillar hans instruktion neckpress.... Kontaktbyggande teknik :thumbup:
vxhgcyT5FrE
Fattar verkligen inte poängen med det där sista dravlet när hon trycker in armbågarna och kontraherar mot en vikt på utsträckta armar.
Hakan in, kutrygg, benen framför kroppen, kontakt i toppen - ser ut som mina bröst-dips.
Lizard
Fattar verkligen inte poängen med det där sista dravlet när hon trycker in armbågarna och kontraherar mot en vikt på utsträckta armar.
Det kanske blir klarare om du tänker på att cable-crossen troligtvis inte var uppfunnen när Gironda klurade ut sina övningar? Fanns, typ, uppsättningar av udda hantlar och skivstänger att tillgå. Han var otroligt excentisk och kompromisslös men fick inget större genomslag till allmänheten mest beroende av att Weider blev hushållsnamnet. Det var hos Vince som Robert deNiro tog bort det sista från Raging Bull inför sin roll som Max Cady i Cape Fear.
http://i.imdb.com/Photos/Ss/0101540/capeps11.jpg
Lizard
Jacksatan
2007-04-25, 15:01
En stor jubelidiot som troligtvis inte haft en satans muskel om han haft mina gener. Att köra sådär är enbart och endast en ursäkt för att man är svag i bänkpress. Jag är stark hest.
Det kanske blir klarare om du tänker på att cable-crossen troligtvis inte var uppfunnen när Gironda klurade ut sina övningar?
Nej - fast jag är inte vidare intelligent.
Att stå med utsträckta armar i cc och rotera armbågarna inåt gör vad?
mystic[-_-]
2007-04-25, 15:05
Kör neckpress som 2:a eller 3:e övning och kan ge dig en utvärdering om något år :D
Ulf A Big
2007-04-25, 19:28
En stor jubelidiot som troligtvis inte haft en satans muskel om han haft mina gener. Att köra sådär är enbart och endast en ursäkt för att man är svag i bänkpress. Jag är stark hest.
Har du prövat att köra så där? Arnold körde mycket neckpress i smith. Vikt som han låg på kanske runt 65-80 kg den tar jäkligt bra på ovansidan av bröstet bara man gör det rätt och som komplementövning är den bra. Men ersätter inte bänkpressen på något sätt.
Karl_alfred
2007-04-25, 20:27
Har du prövat att köra så där? Arnold körde mycket neckpress i smith. Vikt som han låg på kanske runt 65-80 kg den tar jäkligt bra på ovansidan av bröstet bara man gör det rätt och som komplementövning är den bra. Men ersätter inte bänkpressen på något sätt.
Finns det några bilder eller reportage om detta? har jag aldrig sett eller hört talas om nämligen.
Denna övning sägs vara den bästa övningen för bröst.
Vart sägs det?
Det kanske blir klarare om du tänker på att cable-crossen troligtvis inte var uppfunnen när Gironda klurade ut sina övningar? Fanns, typ, uppsättningar av udda hantlar och skivstänger att tillgå. Han var otroligt excentisk och kompromisslös men fick inget större genomslag till allmänheten mest beroende av att Weider blev hushållsnamnet.
Gironda hade en uppsjö av märkliga hybridövningar med inslag från gymnastiken. Det var dessutom rätt mycket drillsergeant i marinkåren över hans instruerande. Antingen älskade eller hatade man honom.
Skablistor
2007-04-25, 20:38
Vart sägs det?
Det sägs i början av videon...
Karl_alfred
2007-04-25, 20:40
Vart sägs det?
Gironda hade en uppsjö av märkliga hybridövningar med inslag från gymnastiken. Det var dessutom rätt mycket drillsergeant i marinkåren över hans instruerande. Antingen älskade eller hatade man honom.
Folk som inte gjorde som han sa i övningarna fick inte träna på hans gym mer :D Han vart inte så popis när Arnold hade presenterat sig som "Mr universe" och VG kallade honom "fat boy".
Det sägs i början av videon...
Nå, det stämmer inte. Som bröstövning har den begränsningar om man jämför med t ex hantelpressar (vilket också bekräftas empiriskt - folk som dips som primärövning har sämre pecsutveckling än de som haft hantelpressar istället)
Karl_alfred
2007-04-25, 21:34
Nå, det stämmer inte. Som bröstövning har den begränsningar om man jämför med t ex hantelpressar (vilket också bekräftas empiriskt - folk som dips som primärövning har sämre pecsutveckling än de som haft hantelpressar istället)
På svenska gym verkar inte dips köras seciellt frekvent som bröstövning över huvud taget. Frågan är om man sett någon klampa i o köra den som förstaövning dessutom även om de kanske förekommer i viss utsträckning.
Arne Persson
2007-04-25, 21:40
Vince Gironda var nog tveklöst den främsta tränaren någonsin inom BB. Främst med tanke på att han hade mycket sunt förnuft, extremt lång erfarenhet mm. han "uppfann" både en hel del smarta redskap, övningar och träningsprinciper. Hans gym var som ett häftigt museum! Riktigt häftigt!
Jag gillar Girondas lite udda idéer. Om inte annat verkar han ju varit uppfinningsrik och experimenterat mycket, och sånt gillar jag.
Den där varianten på dips skulle jag gärna prova, fast jag tror inte det blir tillräckligt brett med den dipsställning som finns på gymet(och det finns ingen möjlighet att köra sådär med skivstänger).
fluffy_ferret
2007-04-25, 22:57
Gironda var långt före sin tid tydligen, bl.a. så var han en av dem första som förstod att man inte får mindre fett på magen av att träna magmusklerna. Han förstod också värdet av att vila och mycket annat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.