Visa fullständig version : När passar frivändning in?
champion
2007-04-25, 13:47
Det är så att ja har kört frivändning ett tag men när egentligen passar den in(bäst)? Ska man köra den övningen när man kör rygg, axlar eller ben??
Älskar att köra frivädning och ryck men inte kört det på ett tag pga vet ej när man ska lägga in dom :(
Vad tycker ni?
Hockeyplayer
2007-04-25, 14:57
Jag tycker att de kan läggas in på valfritt pass.. Arbetar ju med hela kroppen i de övningarna.
champion
2007-04-25, 17:01
Jo sant. Men har stor beslutångest *cry*
Så ja tänkte höra när ni/du lägger in dena övning. Skulle kunna köra varje dag men det funkar inte :(
Jag utgår ifrån att du kör någonform av splitt, är det en 3splitt borde du ha 1,1 resp. 2 vilodagar mellan passen. Lägg frivändningen på det passet där du har två vilodagar efter så riskerar du inte att vara slut i den muskeln som ska tränas.
major Pectoralis
2007-04-25, 19:42
Det är en "helkroppsövning". Om jag kört splitt hade jag lagt den som första övning i axelpasset, tveklöst. Var emellertid försiktig och kör inte ben eller rygg dagen innan eller efter.
überstarken
2007-04-25, 19:49
Jag antar att det är axelstyrkan som begränsar hur mkt vikt du tar, och därför bör det hamna på axelpasset. Det är inte så jävla noga om du kör(t) rygg eller ben dagen innan/efter.
major Pectoralis
2007-04-25, 19:52
Jag antar att det är axelstyrkan som begränsar hur mkt vikt du tar, och därför bör det hamna på axelpasset. Det är inte så jävla noga om du kör(t) rygg eller ben dagen innan/efter.
Tro mig det kan det vara men det beror delvis på vilka vikter vi talar om *rolleyes*
Utan att se hur programet ser ut idag så är det nog omöjligt att säga var övningarna "bör" hamna.
Axelstyrkan bör inte vara den begränsande vid frivändningar och för ryck så är det nog i de flesta fall rörligheten i axlarna som är problemet.
champion
2007-04-25, 21:03
Förstår att ni inte kan hjälpa om ni inte vet hur mitt schema ser ut, tänkte inte på det. Men såhär körde ja förra veckan.
Måndag: nacke & mage
Tisdag: biceps & triceps & underarmar
Onsdag: Ben
Trosdag: Rygg
Fredag: Bröst & mage
Lördag: vila
Söndag Vila
Veckan innan
Måndag: Rygg & axlar
Tisdag: ben & mage
Onsdag: vila
Torsdag: Bröst & mage
Fredag: Biceps & triceps & underarmar
Lördag: vila
Söndag: vila
Nu blev ni väl inte klokare? *rolleyes*
Det är en "helkroppsövning". Om jag kört splitt hade jag lagt den som första övning i axelpasset, tveklöst. Var emellertid försiktig och kör inte ben eller rygg dagen innan eller efter.
Huh? Tar frivändningar på axlarna? Är det isf "ok" att köra bänkpress dagen innan frivändningar?
I "draget" använder du axlarna, sen om du ska stöta också så är det ju självklart att en hel del axlar blir involverade.
Jag skulle lägga frivändingar först i passet på min bendag.
major Pectoralis
2007-04-25, 22:21
Huh? Tar frivändningar på axlarna? Är det isf "ok" att köra bänkpress dagen innan frivändningar?
Frivändingar är en helkroppsövning/totalövning. Framförallt, skulle jag säga, gäller det att vara explosiv och tajmad i "slutsträck, höftsträck och uppsträck" *rolleyes*. Axlarna tar dock klart stryck av övningen. Desto sämre teknik, desto mer axelövning skulle man nog även kunna säga.
axlar, ok, men även rygg, trapz, stjärt, quads och hamstrings. En hel del bicce med om man har knepig teknik.
Först i ett benpass, eller först i ett ryggpass hade jag lagt den. Varför inte först i ett ben+rygg pass?
Nu blev ni väl inte klokare? *rolleyes*
Nä :D
Eftersom träningen varierar så låt i alla fall frivändningarna variera mellan rygg eller benpasset beroende på långt avståndet till nästa/föregående rygg och/eller benpass. Om du t ex kör ben dagen efter rygg så verkar det inte så bra att köra vändningarna på ryggdagen osv.
Ryck har jag inga direkt idéer om var den bör ligga då övningen som sådan är så pass komplex att de som kör övningen brukar köra ett program inriktat på den typen av övningar och inte ett "splittat byggarprogram", det finns säkert någon som kör övningen och får in den i din typ av upplägg också så det är bara att hoppas att de ser tråden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.