Visa fullständig version : I höst skaffar Nordea dosa
Nitrometan
2007-04-25, 12:03
http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1331632
Attackerna fortsätter.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.105180
Massor av pengar/konton drabbade.
corbendallas
2007-04-25, 12:14
Den intressanta frågan i det hela är nog ändå. Hur kan folk vara så in i helsike korkade så dom blir lurade? Vad gör folk på nätet egentligen???
Man trodde i sin enfald att konceptet med Hem-PC skulle ge folk en viss datorvana men tydligen inte...
Ja, det är nog bra att det gör det.
Fast personligen kan jag inte förstå mig på de som lämnat ut sitt personnummer tillsammans med personlig kod och pinkod. De måste vara väldigt tillitsfulla! :Virro
Slartibartfast
2007-04-25, 12:17
Dumma människor borde inte få ha pengar ändå.
Dumma människor borde inte få ha pengar ändå.
Jaså du, Sidblädrarn ;)
Nitrometan
2007-04-25, 12:20
Tillräckligt många människor är dumma.
En gammal favort på ämnet:
http://avigsidan.com/avigsidan/ipict/fraud.jpg
Slartibartfast
2007-04-25, 12:29
Jaså du, Sidblädrarn ;)
jag har inga pengar.
Nitrometan
2007-04-25, 12:49
jag har inga pengar.
För de har han gett till Nordea redan...
Faaaaaaaaaaaaaan!
Nått du känner för att berätta?
orka med en till jävla dosa. har redan två, mycket bekvämare med skrapkortet.
Nått du känner för att berätta?
Ja. Skrapkoder äger, det är allt jag vill säga. Det ska stå på min gravsten.
machine gun
2007-04-25, 12:59
Jag är beredd att hålla med. Alla andra system suger. Ta Föreningssparbanken t.ex. som har en massa NIOsiffriga koder som man ska knappa in flera ggr bara för att betala räkningarna. Nordeas nuvarande system äger. Jag brukar knappast ge bort mitt skrapkort tillsammans med mitt personnummer och min personliga kod, så jag klarar mig ganska bra från intrång på mitt bankkonto. Dessutom är jag student, så det finns ytterst sällan nåt att vinna på att försöka rensa mitt konto ;)
Jag håller med. Sen kan alla de som känner sig väldigt tillitsfulla till främmande människor, som vill ha deras uppgifter, få en dosa.
Bakåtsträvare.
machine gun
2007-04-25, 13:09
Jag håller med. Sen kan alla de som känner sig väldigt tillitsfulla till främmande människor, som vill ha deras uppgifter, få en dosa.
De lär väl ändå bara ge bort dosan med koder och allt på begäran, så jag förstår inte hur det ska hjälpa?
Nitrometan
2007-04-25, 13:12
De lär väl ändå bara ge bort dosan med koder och allt på begäran, så jag förstår inte hur det ska hjälpa?
Förhoppningsvis gör de en bra lösning som kräver flera koder från dosan.
Då räcker det inte att lura dem på kontonummer, personnummer och en kod.
Fast Haxdoor verkar kunna utvecklas till att lösa det också.
Dessutom skulle man kunna kidnappa en router som folk inte har ställt om lösenordet på (det är poppis med trådlöst nät hemma).
Om de kunde styra upp själva skrapmaterialet. Jag får antingen med hela plasten, eller också skrapas det när jag lägger det i plånboken och jag vet inte var jag skrapat eller inte. I övrigt gillar jag skrap. Känns som en lott, förutom att man vanligen blir av med stålar när man skrapar (vilket man oftast bli på lotter också iofs.)
Nitrometan
2007-04-25, 13:15
Mmm. Det går att göra bra system med skrapkoder. Men då ska det vara engångskoder. I given ordning. Och mer än en kod per session.
Det är inget fel på skrapkoder i princip.
Fast tidsberoende koder i en dosa är bättre.
Mmm. Det går att göra bra system med skrapkoder. Men då ska det vara engångskoder. I given ordning. Och mer än en kod per session.
Det är inget fel på skrapkoder i princip.
Fast tidsberoende koder i en dosa är bättre.
Det är engångskoder och varje gång du ska betala något eller flytta pengar måste du dra fram en ny kod.
machine gun
2007-04-25, 13:19
Det ÄR engångskoder och det går åt en kod för att logga in (+ personnr & personlig kod), sen använder man en kod per ärende.
Nitrometan
2007-04-25, 13:20
Det är engångskoder och varje gång du ska betala något eller flytta pengar måste du dra fram en ny kod.
OK. Då borde ju bedrägerierna bli mycket svårare.
Fast de verkar klara sig en stund med en eller två snodda koder.
Nitrometan
2007-04-25, 13:24
Problemet är ju att om de har snott ett par koder så kan ju de använda dem till vad de vill.
Tömma kontot t.ex.
De är ju inte knutna till ett visst ärende eller en tidpunkt eller nåt annat.
Nordeas nya dosa skulle ju läsa chipet på bankkortet, kräva en PIN-kod och generera en sifferkod.
Då krävs personnummer, kort, dosa och PIN-kod för att kunna sno pengar. Eller att kidnappa användarens utrustning med en trojan.
Alltså, det är ingen som säger att det är säkrare med kodkort än dosa. Det är det inte, däremot är det bekvämare och är man inte helt slut i skallen är det inga problem med säkerheten heller.
Nitrometan
2007-04-25, 13:29
Alltså, det är ingen som säger att det är säkrare med kodkort än dosa. Det är det inte, däremot är det bekvämare och är man inte helt slut i skallen är det inga problem med säkerheten heller.
Jag säger inte emot dig.
Jag tycker mest det var bra att Nordea reagerade. Det hade inte varit bra för deras förtroende om de hade fortsatt som innan.
Skicka koden i PM snela?
*popcorn*
Hur jäkla svårt är det att använda en dosa då? Förstår mig inte på människor som verkligen vill ha engångskoder som man fysiskt måste skrapa fram över en dosa.
Hur jäkla svårt är det att använda en dosa då? Förstår mig inte på människor som verkligen vill ha engångskoder som man fysiskt måste skrapa fram över en dosa.
Alla vill inte gå omkring med en raggarplånbok i bakfickan.
Jag älskar min dosa men sen har jag SEB också och behöver inte välja
Varför skall du bära med den då?
Du som gillar Aliens borde ju vilja ha lite mer high-tech grejjer :D
Varför skall du bära med den då?
För att det är bekvämt att kunna utföra bankärenden på jobbet eller hos någon annan om det behövs.
För att det är bekvämt att kunna utföra bankärenden på jobbet eller hos någon annan om det behövs.
Sååååå stor är ju å andra sidan inte en dosa, ungf. som en tändsticksask.
Sååååå stor är ju å andra sidan inte en dosa, ungf. som en tändsticksask.
Lägg ner en tändsticksask i plånboken och ha den där varje dag då om den inte är så stor.
Lägg ner en tändsticksask i plånboken och ha den där varje dag då om den inte är så stor.
gnällspik
gnällspik
Haha, ja! En stolt sådan.
Nitrometan
2007-04-25, 14:01
För du behöver utföra bankärenden nån annanstans än hemma varje dag?
Ah. Du var en gnällspik. OK.
För du behöver utföra bankärenden nån annanstans än hemma varje dag?
Behöver du ha skor på dig varje dag? Behöver du ha kontanter på dig varje dag? Behöver du borsta tänderna varje dag? Behöver du äta varje dag? Behöver jag dra fler dumma exempel varje dag?
Behöver du ha skor på dig varje dag? Behöver du ha kontanter på dig varje dag? Behöver du borsta tänderna varje dag? Behöver du äta varje dag? Behöver jag dra fler dumma exempel varje dag?
Behöver du ha DOSJÄVELN i plånboken? Kan du inte ha den i fickan/ryggsäcken/etc??? Har du allt i plånboken? Skaffa en handväska isf. hahahahah teeeh buuurn
Min farmor fick sitt konto länsat på allt. Hon betalar inte ens över internet eller något. Hon har bara såntdär elektronkort crap. Var ett antal 100 tusen som försvann på 2 sekunder. Men folk får tillbaka pengarna som tur är :)
NiXPhoenix
2007-04-25, 14:32
Uh, okej?
Jobbar du som sjöman eller? Om det är så skulle jag föreslå att du låter någon annan ta hand om om dina viktiga räkningar medan du är bortrest.
Måste det vara en räkning för att vara ett bankärende?
Dosan stannar hemma, kontot är ju kopplat till telefonbanken också så med personlig service kan jag utföra alla ärenden vart jag än är.
Givetvis har man kod till telefonbanken också, den valde jag inne på bankkontoret när jag tecknade serviceavtalet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.