handdator

Visa fullständig version : 2300 för lågt?

Purren
2007-04-25, 10:34
Jag ligger på 2300kcal per dag nu. Väger ca 80 kg, 180cm lång och styrketränar eller konditionstränar varje dag. Är 2300 kcal för lågt? (Jag tänker att jag ligger på 2800kcal normalt sett)

Handcuff
2007-04-25, 10:36
Jag ligger på 2300kcal per dag nu. Väger ca 80 kg, 180cm lång och styrketränar eller konditionstränar varje dag. Är 2300 kcal för lågt? (Jag tänker att jag ligger på 2800kcal normalt sett)

Du märker ju hur mkt du går ner i vikt på en vecka. Justera efter det.

Eddie Vedder
2007-04-25, 10:45
Om din uppskattning om 2800kcal i vanliga fall stämmer så är det inte särskilt lågt, 500kcal underskott är ju lite av en "gyllene siffra" att utgå ifrån.

Frågan är ju bara om du nu i normala fall verkligen ligger på 2800kcal. När jag räknade ut ditt energibehov med hjälp av Harris&Benedict så var du vid en aktivitetsnivå på 1.3 uppe i 2528 kcal, 2723kcal vid 1.4, aktivitetsnivån 1.5 gav 2917kcal, 1.6 gav 3112kcal och 3306kcal vid aktivitetsnivå 1.7. Totalt sträcker sej nivåerna från 1.0 till 2.4 så du har nog inte uppskattat helt fel även om du troligtvis har lite marginal ändå skulle jag tro.

Det jag menar är att en träningsdag då du ligger på 2500kcal exempelvis troligen kommer rendera i ett hyfsat underskott den oxå. Det är ju dock bara spekulationer, jag vet hur inte hur hård din träning är och hur ditt liv ser ut i övrigt. Du får själv uppskatta den aktivitetsnivå du själv tror att du ligger på och utgå från den, kanske har du t.o.m. ännu högre än 1.7 vissa dagar?

Purren
2007-04-25, 11:00
Om din uppskattning om 2800kcal i vanliga fall stämmer så är det inte särskilt lågt, 500kcal underskott är ju lite av en "gyllene siffra" att utgå ifrån.

Frågan är ju bara om du nu i normala fall verkligen ligger på 2800kcal. När jag räknade ut ditt energibehov med hjälp av Harris&Benedict så var du vid en aktivitetsnivå på 1.3 uppe i 2528 kcal, 2723kcal vid 1.4, aktivitetsnivån 1.5 gav 2917kcal, 1.6 gav 3112kcal och 3306kcal vid aktivitetsnivå 1.7. Totalt sträcker sej nivåerna från 1.0 till 2.4 så du har nog inte uppskattat helt fel även om du troligtvis har lite marginal ändå skulle jag tro.

Det jag menar är att en träningsdag då du ligger på 2500kcal exempelvis troligen kommer rendera i ett hyfsat underskott den oxå. Det är ju dock bara spekulationer, jag vet hur inte hur hård din träning är och hur ditt liv ser ut i övrigt. Du får själv uppskatta den aktivitetsnivå du själv tror att du ligger på och utgå från den, kanske har du t.o.m. ännu högre än 1.7 vissa dagar?

Jag tyckte det där med aktivitetsnivå var lite klurigt. Uppskatta = gissa ungefär. Jag kanske tycker att jag tränar hårt, men det kanske inte nästa man tycker. Av allt jag lärt mig tidigare så är en sån där standardsiffra man fått i skallen 2500 kcal per dag, men när man kollar runt här på kollo ligger dom allra flesta betydligt högre.

Handcuff
2007-04-25, 11:06
Men varför veta exakt :confused: Blir du katabol på en vecka om det inte stämmer på kalorien?

Räkna ut på ett ungefär. Säg att du får fram 2500kcal. Ställ dig på vågen efter du pissat på morgonen. Följ din plan i en vecka. Väg dig under samma förutsättningar.

1. Du har varken gått upp eller ner = Dra bort från din uträkning

2. Du har gått upp = Se 1

3. Du har gått ner för mycket = Lägg till energi

Använd första veckan till att justera in :thumbup:

Lasse Kongo
2007-04-25, 11:06
Ja men majoriteten av alla som tränar äter för mycket, kolla på ett gym, hur många är i bra form och hur många är ganska grova men oerhört feta/släta?

Eddie Vedder
2007-04-25, 11:13
Jag tyckte det där med aktivitetsnivå var lite klurigt. Uppskatta = gissa ungefär. Jag kanske tycker att jag tränar hårt, men det kanske inte nästa man tycker. Av allt jag lärt mig tidigare så är en sån där standardsiffra man fått i skallen 2500 kcal per dag, men när man kollar runt här på kollo ligger dom allra flesta betydligt högre.

Jo det är skitklurigt jag håller med dej, har själv oerhört dålig koll på var jag kan tänkas ligga på olika dagar.

Hursomhelst är du ju ung, 180cm lång och 80kg tung så din kropp är ju i behov en rätt ansenlig mängd energi även då du vilar. Det är svårt som sagt, men precis som Handcuff säger är det bästa sättet helt enkelt att bestämma dej för ett uppskattningsvärde. Du utgår från X antal kcal och tränar på som vanligt, efter en viss tid lär du märka åt vilket håll det bär med vikt och spegelbild och utifrån det göra justeringar om du känner att behovet till förändring finns.

Ett tips är ju iaf att inte göra nån chocksänkning av kcal, det brukar sällan funka i längden. Men det verkar inte som du hade planerat heller. Lycka till!:thumbup:

Purren
2007-04-25, 11:22
Behöver absolut inte veta exakt på kalorien, men det handlar bara om att jag vill ha en siffra som inte direkt är tagen ur luften. Jag tror iallafall att jag ska sätta mig lite högre, kanske på 2500kcal istället.

Kollar på jag på caloriesperhour och räknar grovt fram mitt behov får jag fram det till runt 3000 +-100 på en träningsdag. Det blir nog bra som riktmärke.

Tack för svaren förresten :thumbup: