handdator

Visa fullständig version : Kaloriuppskattning på hemmalagad chokladpudding?

theoppositescollide
2007-04-25, 03:10
Hittade detta receptet på chokladpudding och är nyfiken på hur mycket kalorier det kan innehålla, skulle vara ganska lite? Om det går att räkna ut för er insatta skulle det uppskattas!

RECEPT:

* 2 dl minimjölk
* 3 msk kakao
* 0,5 dl hermesetas strö (eller motsvarande sötningsmedel)
-> Koka upp detta under omrörning och låt kallna.
* 1 tsk gelantinpulver
* 1 msk kallt vatten
-> Häll i pulver och vatten i en kopp. Låt gelantinpulvret svälla i några minuter.
* 1 äggvita
-> Vispa äggvitan till hårt skum

Doppa koppen med gelantinblandningen i hett vatten och rör om så att gelantinet blir flytande. Blanda ner kakao-mjölk-blandningen med äggvitan. Rör detta slätt. Blanda tillsist i gelantinet under omrörning. Häll upp smeteten i en skål och låt stå kallt i ca 2-4 timmar.

loztdignity
2007-04-25, 07:47
Varför kollar du inte upp det själv i livsmedelsverkets databas?

GymTT
2007-04-25, 07:58
wörd.

www.slv.se

Firequeen
2007-04-25, 07:58
Som sagt var....livsmedelsverkets databas!!!
Men eftersom jag bara sitter på jobbet ändå:
Sötningsmedlet ca 140 kcal
Övriga ingredienser ca 170 kcal

Thorwaldsson
2007-04-25, 08:19
Men eftersom jag bara sitter på jobbet ändå:
Sötningsmedlet ca 140 kcal
Övriga ingredienser ca 170 kcal

Say wat :MrT:

King Grub
2007-04-25, 08:20
Say wat :MrT:

Maltodextrin ofta. Strösötningsmedel kan inte bestå av rena artificiella sötningsmedel, t ex aspartam, utan måste baseras på en bulkgivare för att kunna ha "strö-egenskaper". Det skall motsvara strösocker i konstistens, och tänk dig hur 50 gram rent aspartam blir... Döden. Nu är det fluffigare och lättare per dl, så 140 kcal måste vara en felkalkyl, men det är inte kalorifritt per 100 gram på något sätt.

Firequeen
2007-04-25, 08:22
Haha sorry, en nolla för mycket.
14 kcal!

Thorwaldsson
2007-04-25, 15:58
Maltodextrin ofta. Strösötningsmedel kan inte bestå av rena artificiella sötningsmedel, t ex aspartam, utan måste baseras på en bulkgivare för att kunna ha "strö-egenskaper". Det skall motsvara strösocker i konstistens, och tänk dig hur 50 gram rent aspartam blir... Döden. Nu är det fluffigare och lättare per dl, så 140 kcal måste vara en felkalkyl, men det är inte kalorifritt per 100 gram på något sätt.

Detta var jag också helt införstådd i. Anledningen till att jag kommenterade var att jag använder just det sötningsmedlet och visste att det inte kunde röra sig om så höga värden.

theoppositescollide
2007-04-25, 21:46
loztdignity: för att jag inte kände till den :) Men tack för tipset, skall användas i fortsättningen!

Firequeen: *bugar och bockar* tackar!