handdator

Visa fullständig version : Får aldrig träningsverk eller blir slö dagen efter?

Keyser.Soze
2007-04-24, 22:12
Hejsan ja har en liten fundering!

Ja bulkar på rätt ordentligt 5 dagar i veckan, men undrar ifall ja verkligen får rätt effekt, för konstigt nog så känner ja mig knappt trött på bussen hem från gymet,

Säg att ja tränar biceps måndag, Kör steenhårt biceps,

3x8 + 2x4 med rakskivstång, och dom 2x4 kör ja riktigt mycket vikt jämfört med innan för att du ut de allra sista. Trots denna j*vla bulkningen ja håller på med så inte de minsta tecken på träningsverk eller utmattning i muskeln.

Vad kan detta bero på? eller är de så här ni alla känner? hehe för har vänner som när dom tränat me mig varit vääldigt slut dagen efter osv.

Handcuff
2007-04-24, 22:25
Hejsan ja har en liten fundering!

Ja bulkar på rätt ordentligt 5 dagar i veckan, men undrar ifall ja verkligen får rätt effekt, för konstigt nog så känner ja mig knappt trött på bussen hem från gymet,

Säg att ja tränar biceps måndag, Kör steenhårt biceps,

3x8 + 2x4 med rakskivstång, och dom 2x4 kör ja riktigt mycket vikt jämfört med innan för att du ut de allra sista. Trots denna j*vla bulkningen ja håller på med så inte de minsta tecken på träningsverk eller utmattning i muskeln.

Vad kan detta bero på? eller är de så här ni alla känner? hehe för har vänner som när dom tränat me mig varit vääldigt slut dagen efter osv.

Vad har "bulken" med träningsvärk att göra :confused:

nutz
2007-04-24, 22:27
Fem set alltså. Det tror jag inte jag heller får träningsvärk av.

Rahf
2007-04-24, 22:38
Kör man tungt får man inte lika ihärdig träningsvärk som när man kör "byggarset".

kallholm
2007-04-24, 22:51
En ganska kort fråga.

trådskaparen skrev: Ja bulkar på rätt ordentligt 5 dagar i veckan..
Aldrig påbörjat en bulkning men har tänkt att göra det.

Ska man ligga på kalori överskott endast när man pumpar på gymmet?

Ursäkta frågan men men ;)

:S

gnagaren
2007-04-24, 22:56
En ganska kort fråga.

trådskaparen skrev: Ja bulkar på rätt ordentligt 5 dagar i veckan..
Aldrig påbörjat en bulkning men har tänkt att göra det.

Ska man ligga på kalori överskott endast när man pumpar på gymmet?

Ursäkta frågan men men ;)

:S

Nej man "ska" bulka varje dag, musklerna växer när man vilar, och för att växa måste man ligga på kaloriplus. Musklerna växer alltså inte (bara) när man äter en middag på 2000kcal direkt efter gymmet.

kallholm
2007-04-24, 23:04
Nej man "ska" bulka varje dag, musklerna växer när man vilar, och för att växa måste man ligga på kaloriplus. Musklerna växer alltså inte (bara) när man äter en middag på 2000kcal direkt efter gymmet.

Okej, tack så mycket för svaret.

gnagaren
2007-04-24, 23:07
Okej, tack så mycket för svaret.

Kan dock tillägga att de dagarna du vilar behöver du inte lika mycket energi som de dagar du tränar (DUUUH, jag vet), se bara till att hamna på kaloriplus.

Eddie Vedder
2007-04-25, 03:42
Trots denna j*vla bulkningen ja håller på med så inte de minsta tecken på träningsverk eller utmattning i muskeln.

Ja förstår inte var du ser nånting motsägelsefullt i det du känner. Iom att du bulkar ger du ju kroppen dom bästa förutsättnigarn för att återhämta sej, d.v.s. genom överätning.

Din kropp har med andra ord ständigt tillgång till energi, t.o.m. mer än vad som täcker grundbehovet. Givetvis kommer du då inte bli lika sliten som om du inte åt tillräckligt.

Dessutom är ju inte träningen du nämner nån särkild "jättedos" så med ordentligt med mat och möjlighet till återhämtning blir du helt enkelt inte lika sliten. Jag skulle se det som nåt positivt om jag vore du, att få massa träningsvärk och känna sej sliten är ju knappast nåt eftersträvansvärt.

Musselbank
2007-04-25, 04:40
Jag tycker att det verkar som om han menar kötta när han säger bulka.

Emil_Larsson
2007-04-25, 06:47
Blir du trött under passet, och sedan återhämtar dig snabbt, så är väl det bara positiva effekter? som folk tidigare skrev, iomed att du bulkar så återhämtar du dig mycket snabbare.

pragmatist
2007-04-25, 06:53
En viktigare fråga är: gör du några framsteg? Blir du starkare, större? I så fall är ju allt frid och fröjd. Sk-t samma om du är trött eller inte, det är ju egentligen bara bra om man gör framsteg och känner sig pigg samtidigt.

Förstår mig inte riktigt på folk som tränar för att få ont snarare än för att nå resultat.

Eddie Vedder
2007-04-25, 08:46
Förstår mig inte riktigt på folk som tränar för att få ont snarare än för att nå resultat.

"No pain no gain" är ju en machofras som troligtvis tas på för stort bokstavligt allvar av många.;)

Gpajpen
2007-04-25, 08:51
vad fan , det är ju drömmen att inte få träningsvärk?!?!
hade jag inte fått sån helvetiskt träningsvärk vad jag än gör hade jag kunna haft vilket jävla schema som helst, nu måste jag anpassa efter värken.

exenom
2007-04-25, 09:28
Jag har liknande. Jag kan vara hur slut som helst i t.ex biceps på gymmet men sen när man börjar traska hem så går det över helt.
Enda undantaget är när jag kör knäböj, då är jag trött i typ en vecka efter:P

Baan
2007-04-25, 10:37
"No pain no gain" är ju en machofras som troligtvis tas på för stort bokstavligt allvar av många.;)

Ja. Växer man och känner inget i kroppen har man sån jävla flyt egentligen. Det ska man vara glad över.

champion
2007-04-25, 11:16
När man tränar så ska man köra så man skriker å tårarna rinner varför ska man annars träna om det inte gör ont? *grr27*
Träningsverk är skönt att få då vet man att man lever och tränade den muskeln man ville träna. Ni som klagar på träningsverk varför börjar ni inte stretscha muskeln så slipper ni så hög träningsverk?
Kör man biceps så ska man köra så hårt så man inte orkar lyfta armen när man ska äta och måste bli matad *kissass*
No pain no game

Handcuff
2007-04-25, 11:19
När man tränar så ska man köra så man skriker å tårarna rinner varför ska man annars träna om det inte gör ont? *grr27*
Träningsverk är skönt att få då vet man att man lever och tränade den muskeln man ville träna. Ni som klagar på träningsverk varför börjar ni inte stretscha muskeln så slipper ni så hög träningsverk?
Kör man biceps så ska man köra så hårt så man inte orkar lyfta armen när man ska äta och måste bli matad *kissass*
No pain no game

Visst var det KVV?

UrkProductions
2007-04-25, 11:57
Får inte heller träningsvärk! Men de få ggrna jag får det så känns det juh skönt!

champion
2007-04-25, 12:01
Visst var det KVV?

Va?

Alexton
2007-04-25, 13:45
Min träningsvärk brukar försvinna om jag kör högreps (10-12) eller lågreps (4-6) för många veckor i rad. Brukar därför byta från hög till låg , eller låg till hög när det händer. Jag kan inte utgå från att det är så för alla men det fungerar för mig, träningsvärk är guld.

corbendallas
2007-04-25, 14:58
Min träningsvärk brukar försvinna om jag kör högreps (10-12) eller lågreps (4-6) för många veckor i rad. Brukar därför byta från hög till låg , eller låg till hög när det händer. Jag kan inte utgå från att det är så för alla men det fungerar för mig, träningsvärk är guld.

Variation borde väl vara det gyllene ordet...

hassan
2007-04-25, 15:35
vad fan , det är ju drömmen att inte få träningsvärk?!?!
hade jag inte fått sån helvetiskt träningsvärk vad jag än gör hade jag kunna haft vilket jävla schema som helst, nu måste jag anpassa efter värken.

Drömmen är att känna en brinnande träningsvärk dagarna efter! Grymt för psyket!

Arnoldski
2007-04-25, 16:41
Yes!

Träningsvärk är skönt! Jag får nästan alltid mycket träningsvärk men det hindrar inte mitt program på nåt sätt.
Bara bra att veta att man träffar den muskel man tror.

Sen tycker jag nog att det verkar som att trådskaparen kunde dubbla sitt bicepspass utan att det skulle vara särskilt konstigt enligt mig.
Biceps är en liten muskel och ska du köra den separat lär du elda på lite mer tycker jag. Gör en koncentrationsövning och avsluta sedan med dropset med hantlar på kanske fyra-fem olika vikter per set.

Då lider man villjag lova!

Testa sedan att pilla dig själv på axeln efteråt = helt omöjligt!
(dvs med höger hand på höger axel och vice versa så klart...)

fluffy_ferret
2007-04-25, 16:53
När jag åt som minst kolhydrater fick jag aldrig träningsvärk... har slarvat lite på sistone och träningsvärken kom som ett brev på posten :(

Emil_Larsson
2007-04-25, 16:55
När jag åt som minst kolhydrater fick jag aldrig träningsvärk... har slarvat lite på sistone och träningsvärken kom som ett brev på posten :(

Minst? borde du inte få minst träningsvärk av mer kolhydrater?:Virro

Denstillasittande
2007-04-25, 18:47
BRuka aldrig få träningsvärk överhuvudtaget. Om jag har haft uppehåll och kör på som vanligt så kommer jag vara stel och jäklig i typ en vecka. Det är de enda som händer med mig.

Robban
2007-04-25, 19:20
Minst? borde du inte få minst träningsvärk av mer kolhydrater?:Virro

Det stämmer för mig också. Dessutom uteblir även resultaten då. Det är således helt kasst att utesluta kolhydraterna efter passen för mig!
Jag är övertygad om att träningsvärken för mig är när musklerna svarar på träningen. Det gör de inte om de inte har ett redigt stort överskott på energi.

King Grub
2007-04-25, 19:22
Hmmm.... Kolhydratstatus skall inte ha någon inverkan på DOMS, varken förvärra eller förbättra. Någon som stämmer med mina egna observationer under 19 års träning.

Effects of dietary carbohydrate on delayed onset muscle soreness and reactive oxygen species after contraction induced muscle damage. Br J Sports Med. 2005 Dec;39(12):948-53.

Inadequate carbohydrate intake following prolonged exercise does not increase muscle soreness after 15 minutes of downhill running. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Apr;14(2):171-84.

Handcuff
2007-04-25, 19:29
Va?

Tyckte ditt inlägg var lite halvkasst så jag retades med din yrkesgrupp :) Har själv lite erfarenhet från det verket. 4 år en gång i tiden....

Robban
2007-04-25, 19:34
Hmmm.... Kolhydratstatus skall inte ha någon inverkan på DOMS, varken förvärra eller förbättra. Någon som stämmer med mina egna observationer under 19 års träning.

Effects of dietary carbohydrate on delayed onset muscle soreness and reactive oxygen species after contraction induced muscle damage. Br J Sports Med. 2005 Dec;39(12):948-53.

Inadequate carbohydrate intake following prolonged exercise does not increase muscle soreness after 15 minutes of downhill running. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Apr;14(2):171-84.

Den uteblir inte helt men den förvärras något enormt av trycket som byggs upp i musklerna då de överladdas med nytt glykogen. Kanske det jag menar egentligen... :Virro

Tänk på att jag bantar! :D

champion
2007-04-25, 21:13
Tyckte ditt inlägg var lite halvkasst så jag retades med din yrkesgrupp :) Har själv lite erfarenhet från det verket. 4 år en gång i tiden....

Du är avensjuk för ja skrev så vackert :hbang:
Jasså, i vilken kåk fick du slava i?

fluffy_ferret
2007-04-26, 15:56
Enligt mina egna erfarenheter så finns det en klar länk kolhydrater-->träningsvärk

A.Steinbach
2007-04-26, 17:28

Kanske för att du tränat hårdare, omedvetet, då du intagit mer kolhydrater och på det sättet då fått mer träningvärk pga högre intensitet/belastning.

Högintensiv/anaerob träning är ju beroende initialt av den lagrade mängden ATP/PCr och sen kolhydrater för vidare produktion av ATP.

Gpajpen
2007-04-26, 17:42
Drömmen är att känna en brinnande träningsvärk dagarna efter! Grymt för psyket!

tycker det mest är irriterande och störande.. inte kunna tvätta håret om man har träningsvärk i armarna... inte kunna sitta ner/ställa sig upp om man har i benen. eller gå för den delen. inte kunna böja sig om man har i ryggen osvosv.

grymt för psyket är att känna sig 100% på topp dagen efter och redo för ett nytt pass.

fluffy_ferret
2007-04-26, 18:00
Kanske för att du tränat hårdare, omedvetet, då du intagit mer kolhydrater och på det sättet då fått mer träningvärk pga högre intensitet/belastning.

Högintensiv/anaerob träning är ju beroende initialt av den lagrade mängden ATP/PCr och sen kolhydrater för vidare produktion av ATP.

Och du menar att alla mina anaeroba bränsledepåer töms av mina ~45 min styrkepass? Har lite svårt att tro det...

ATP/PC systemet kanske inte kan hålla på i en evighet men finns ju en hel del lagrat för glukolysen...