Logga in

Visa fullständig version : Samma mat jämt

SummerS
2007-04-24, 10:40
Är det dumt att äta för mkt av samma sak? Jag äter inte onyttigt men jag äter middag hos mina föräldrar 4-5 dagar i veckan, det är kött jämt. Typ köttfärsås, fläskkotletter, kassler o sånt. Men så fort jag gör mat själv (lunch, frukost mest) blir det mackor med ägg o makrill, havregrynsgröt, kyckling, lax eller pasta o köttbullar/korv. Det är i stort sett det mitt skafferi består av. Sånt som håller ett tag.

Jag tycker det är så tråkigt att laga mat själv o jag köper inte hem mkt längre. Förut gjorde jag det men nu äter jag så mkt hos mina föräldrar (studentekonomin är HÅRD) att det jag köper hem blir gammalt. Spelar det roll var proteinet, kolhydraterna o fettet kommer ifrån? Skulle man kunna sätta ihop en måltid med bra "balans" och sen äta den varje måltid? Om man bortser från att det är tråkigt..

Gpajpen
2007-04-24, 10:53
du måste inte vara 100% optimal för att växa, men självklart är det bättre på flera plan att äta en varierad blandad kost.

man kan sätta ihop en nära perfekt måltid, men det kräver ofta djupa kunskaper inom nutrition, bästa sättet att gardera sig är som sagt att äta varierat.

"Typ köttfärsås, fläskkotletter, kassler o sånt. Men så fort jag gör mat själv (lunch, frukost mest) blir det mackor med ägg o makrill, havregrynsgröt, kyckling, lax eller pasta o köttbullar/korv." är för övrigt varierat, komplettera med frukt och grönsaker.

Maharadja
2007-04-24, 21:28
Bara för att man tränar och äter nyttigt behöööver det ju inte betyda att äta tråkigt och enformigt. Rutiner e bara tråkigt! Visst blir man väl gladare att se nåt nytt och fräscht på tallriken? Man måste ju hitta guldkornen i vardagen ju ;P

Max
2007-04-24, 21:43
Är det dumt att äta för mkt av samma sak? Jag äter inte onyttigt men jag äter middag hos mina föräldrar 4-5 dagar i veckan, det är kött jämt. Typ köttfärsås, fläskkotletter, kassler o sånt. Men så fort jag gör mat själv (lunch, frukost mest) blir det mackor med ägg o makrill, havregrynsgröt, kyckling, lax eller pasta o köttbullar/korv. Det är i stort sett det mitt skafferi består av. Sånt som håller ett tag.
Jag tycker det låter som du äter ganska varierat. Havregryn, ägg, mjölk, köttbullar, korv, lever, blodpudding, pasta, ris, potatis, div. konserver osv. Finns massor med billiga varor. Däremot tycker jag bröd är ganska dyrt generellt sett (men gott).

SummerS
2007-04-25, 12:37
Bara för att man tränar och äter nyttigt behöööver det ju inte betyda att äta tråkigt och enformigt. Rutiner e bara tråkigt! Visst blir man väl gladare att se nåt nytt och fräscht på tallriken? Man måste ju hitta guldkornen i vardagen ju ;P

Jo precis, det är ju det som är problemet :)

SummerS
2007-04-25, 12:42
Ett förtydligande: jag vill äta varierat men av olika skäl blir det inte så och därför undrar jag om det är dåligt för mig. Ni verkar ändå ju tycka jag äter varierat hehe så det är väl bra. Jag kanske har lite förvrängd syn på vad varierat innebär. Jag tänker mig liksom att man äter olika saker varje dag, varje mål typ. Men som sagt det som finns hos mig är lax o kyckling, mackor, ägg o makrill. Enkelt o gott men det blir ju typ det jämt till frukost o lunch, lax eller kyckling blir mest om jag gör middag typ 2 dar i veckan. Annars kött o potatis, husman hos mina päron. Känns inte så varierat men det kanske det är. Ska försöka få in mer grönsaker o frukt. Tack för svaren!

King Grub
2007-04-25, 13:29
Variation för variationens skull finns det inget fysiologiskt behov av. Så länge du täcker dina behov av näringsämnen kan du äta i princip hur enformigt du vill, men eftersom inga livsmedel innehåller allt en människa behöver, ökar chanserna för att du skall tillgodose dessa behov om du äter en någorlunda varierad kost. Särskilt vad gäller frukt och grönt. Om du äter torsk eller sej som proteinkälla spelar ingen roll alls.

SummerS
2007-04-25, 19:18
Ok tack, precis vad jag ville höra :) Men jag ska försöka variera mig mer, köpte hem massa frukt idag så det är en bra start.

fluffy_ferret
2007-04-25, 22:45
Vid ett tillfälle käkade jag enbart kött i 2 veckors tid. Kändes inte enformigt alls faktiskt.

Cerberus
2007-04-25, 22:50
Vid ett tillfälle käkade jag enbart kött i 2 veckors tid. Kändes inte enformigt alls faktiskt.

usch, det fungerar nog för vissa men inte för dom flesta skulle jag tro *spy*