Visa fullständig version : Dånande högtalare
Jag har ett mycket enerverande problem med mina högtalare eller förstärkare. Jag har en ganska lång kabel (egentligen flera skaravde kablar) från in förstärkare till datorn. Spelar man inte upp något ljud så dånar det från högtalarna precis som det vore nån störning nånstans. Ju mer man höjer ju mer dånar det. Blir så från min bärbara (skitljudkort) och från min stationära (SB Live 24). Det dånar i bakgrunden när man spelar musik också.
Kopplar man däremto in min iPod och spelar musik så låter det perfekt...
Några förslag? Känns som kabel är OK om iPod:en lyckas... eller?
Jag hade samma problem.
har du optisk utgång på datorn och optisk ingång på förstärkaren? Kör på det i så fall istället. Det löste det för mig. Lite dyrare kablage dock.
I Wish, men spelar mestadels från min laptop som inte har en optisk utgång :(
Oki /=
Men testa med annan sladd.
Borde ju vara första steget i felsökningen.
Det borde iofs inte göra någon skillnad eftersom det funakr med din pod. Men å andra sidan borde det inte vara något fel på ljudkorten heller, med tanke på att du har samma problem med båda dina datorer.
MItt tips är att börja felsökningen med sladden iaf.
Vill du ha bra ljud, trots kasst ljudkort, och slippa kablar kors och tvärs, så införskaffa en squeezebox! Inte billigt, men sjukt underbar. Klarar de vanliga komprimeringsformaten och losslessformat.
http://www.slimdevices.com/
corbendallas
2007-04-24, 09:53
Låter som du har jordproblem.
Gå in på Kjelloco o kolla deras faktasidor. Där hittar du info om det....
LadyInsane
2007-04-24, 11:12
Jag har en gammal och stor gitarrförstärkare ute på altanen. När det är fint väder är det inte dåligt att koppla in ipoden och njuta. Då låter det rätt schysst, men har kopplat in den i datan och då brummade det en hel del..Ungefär som ditt problem, fast är nog för lat för att ta reda på varför. Kommer du på nåt, tell me:D
corbendallas
2007-04-24, 12:05
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/brum/
stäng av MIC in på ljudkortet !
Pudzianovski
2007-04-24, 13:04
Har du kabel tv? testa att dra ut kabeln ur väggen. Låter det inget så är det ett mantelströmsfilter du ska ha.
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/brum/
Suveränt, testade deras tips om att dra ut antennkabeln och då försvann allt dånande =)
Vill du ha bra ljud, trots kasst ljudkort, och slippa kablar kors och tvärs, så införskaffa en squeezebox! Inte billigt, men sjukt underbar. Klarar de vanliga komprimeringsformaten och losslessformat.
http://www.slimdevices.com/
+1.
Det bästa köpet jag någosin gjort.
efter att har rippat av sina 1000+ CD-skivor till FLAC (lossless) + övrig musik har jag nu oavbrutet bra musik på i stereon.
Ni som funderar, det är bara till att slå till, den är grymt överlägsen andra mediaströmmare i samma prisklass.
Jag lyssnar ca 300% mer på musik nu för tiden.
On Topic. Anledningen att det dånar är jordproblem mellan förstärkaren och datorn/laptopen, det är därför det fungerar bra med Ipoden, eftersom den kör på batteri och inte nätspänning.
+1.
Det bästa köpet jag någosin gjort.
efter att har rippat av sina 1000+ CD-skivor till FLAC (lossless) + övrig musik har jag nu oavbrutet bra musik på i stereon.
Ni som funderar, det är bara till att slå till, den är grymt överlägsen andra mediaströmmare i samma prisklass.
Jag lyssnar ca 300% mer på musik nu för tiden.
On Topic. Anledningen att det dånar är jordproblem mellan förstärkaren och datorn/laptopen, det är därför det fungerar bra med Ipoden, eftersom den kör på batteri och inte nätspänning.
När jag flyttat så ska jag införskaffa mig en, utan tvekan. En vän har en, och jag bara älskar den.
Det jobbiga är att hela min musiksamling är i mp3-format, samt att mycket av musiken jag lyssnar på inte släpps på skiva, utan bara i just mp3-format. Det känns nästan som en förolämpning mot squeezeboxen ju /=
Nja. förolämpning är att ta i. Den gillar även MP3 men tanken är nog att man helst skall köra lossless (FLAC).
Jag velade fram och tillbaka med hur jag skulle göra när jag rippade av skivorna (FLAC, MP3 320kbps, MP3 192kbps). Valet landade på FLAC just för att vara framtidssäker. Jag vill inte göra om allt jobbet om några år. Nu har jag istället två säkerhetskopior på alla mina skivor och om ngn av dem skulle repas kan jag få tillbaka samma kvalité från mina FLACs. FLAC är ju framtidens MP3 och kommer säkerligen bli standardformat snart.
Squeezeboxens mediaströmning är framtiden redan idag. Så oerhört enkel men genial. Jag kommer snart sälja min CD-spelare (10.000kr+) då Squeezeboxen med separat DAC gör jobbet lika bra och dessutom mycket smidigare.
Dessutom grymt skönt att slippa sitta vid datorn för att byta/lyssna på musik
Nja. förolämpning är att ta i. Den gillar även MP3 men tanken är nog att man helst skall köra lossless (FLAC).
Jag velade fram och tillbaka med hur jag skulle göra när jag rippade av skivorna (FLAC, MP3 320kbps, MP3 192kbps). Valet landade på FLAC just för att vara framtidssäker. Jag vill inte göra om allt jobbet om några år. Nu har jag istället två säkerhetskopior på alla mina skivor och om ngn av dem skulle repas kan jag få tillbaka samma kvalité från mina FLACs. FLAC är ju framtidens MP3 och kommer säkerligen bli standardformat snart.
Squeezeboxens mediaströmning är framtiden redan idag. Så oerhört enkel men genial. Jag kommer snart sälja min CD-spelare (10.000kr+) då Squeezeboxen med separat DAC gör jobbet lika bra och dessutom mycket smidigare.
Dessutom grymt skönt att slippa sitta vid datorn för att byta/lyssna på musik
ja, den är ju kompatibel med mp3, men det känns ändå som en förolämpning. Men å andra sidan så är det en förolämpning mot de flesta utrustningar att spela mp3:or med blandad kvalitet. Vissa artister borde förstå att deras lyssnare inte vill lyssna på 128kb-mp3:or /=
Hade jag haft musik i cd-format hade jag lätt kört på flac. det kommer, som du säger, vara det enda som gäller snart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.