handdator

Visa fullständig version : Kroppsideal

Shakemynuts
2007-04-23, 23:07
Idag hade jag en ganska vild diskussion med en kompis.
Hon vill operera brösten, fettsuga magen, förminska magsäcken, fettsuga rumpan och även låren.
Hon väger 67kg, är 172cm lång och har konturer på magen, alltså, vältränad.

Hon hade haft en svår uppväxt och har varit väldigt tjock och hon trodde att allt skulle bli bra om hon gjorde om allt det där.
Jag försökte förklara för henne att det inte löser problemet att hon inte mår bra med sig själv, problemet är psykiskt och inte fysiskt. Att må bra med sig själv, tycker inte jag handlar om att försöka uppnå något som av vissa (läs media) klassas som perfektion, det handlar om att acceptera sig själv för den man är.

Jag förstår tjejer som opererar sig, men av rätt anledningar. Jag försökte förklara att hon faktiskt inte vill operera sig för att hon skulle tycka att hon mår bättre, utan för att hon tror att andra ska tycka om henne mer.

Vad tycker ni om detta?

KlopFer
2007-04-23, 23:11
Jag tycker att 67kg låter lagom och en fettsugning o.s.v är jävligt onödigt.

Tolkia
2007-04-23, 23:13
Jag tror att hon (som så många andra före henne), när hon har förminskat låren och förstorat lökarna (inte en chans att hon får en gastric bypass-opereation på 67 kg, f.ö., och tur är väl det) kommer att upptäcka att det inte är speciellt stor skillnad på att må dåligt och ha stora lår och små bröst, och att må dåligt och ha små lår och stora bröst. Vilket inte är en särskilt rolig upptäckt att göra. Hon har ju redan noterat att det inte är någon större skillnad på att vara tjock och må dåligt och att vara smal och må dåligt; det här är bara en annan sida av samma mynt.

Shakemynuts
2007-04-23, 23:29
Hon har C-kupa, det är inte litet. *rolleyes* Jag hade en flickvän som hade dubbel A och hon hade ju ändå bröst..
Börjar bli för fixerad om hur "perfekta" alla ska se ut. Speciellt tjejer verkar det som. Hjälps inte av hur många killar gillar bruttor som Linda ****** och Natacha Peyre. Det mesta pågrund av brösten va?

Tolkia
2007-04-23, 23:35
Hon har C-kupa, det är inte litet. *rolleyes*
C-kupa är definitivt inte litet. Större är, tycker jag personligen, faktiskt inte särskilt kul - mest bökigt och obekvämt.

Jakten på det perfekta är dömd att misslyckas, för hur mycket man ändrar på så finns det alltid något kvar som man skulle kunna förbättra. Alltid.

Lellan
2007-04-23, 23:37
Börjar bli för fixerad om hur "perfekta" alla ska se ut. Speciellt tjejer verkar det som. Hjälps inte av hur många killar gillar bruttor som Linda ****** och Natacha Peyre. Det mesta pågrund av brösten va?

Plötsligt känner jag mig väldigt "sund". Eller galen. För av någon anledning väljer jag i 10 fall av 10 att se ut som mig själv (enimängden) än någon av ovanstående. Exakt alla gånger. :)

Vad gäller tjejen finns det väl någon sjukdom som heter "dysmorfi"/" dysmorfofobi"eller något sånt. Hon kanske lider av det, eller vill ha din bekräftelse på att hon duger som hon är. Oavsett vad så är ju Tolkia inne på rätt lösning. Fixa problemet, inte kroppen..

Slartibartfast
2007-04-23, 23:39
Plötsligt känner jag mig väldigt "sund". Eller galen. För av någon anledning väljer jag i 10 fall av 10 att se ut som mig själv (enimängden) än någon av ovanstående. Exakt alla gånger. :)

Jag hade också garanterat tagit en Lellan före en Natacha. :thumbup:

Lellan
2007-04-23, 23:41
Jag hade också garanterat tagit en Lellan före en Natacha. :thumbup:

Det var inte fiske.. :smash: Jag hade hellre varit helt utan bröst än Natacha. Just hon å den andra som nämndes ger mig ryysningar.

Shakemynuts
2007-04-23, 23:51
Ja.
Det var det jag försökte förklara för henne, att vad hon gör är inte att egentligen fixa problemet, som verkar vara psykiskt och inte fysiskt. För hon har en snygg kropp, det har jag påpekat också.
Jag försökte förklara för henne att det inte är konstigt att hon ville ändra sig, att det är förståeligt, men på grund av mobbning och sådanna saker förändras ens syn på allting och att det styr henne helt enkelt. Men hon spårade.

Lizard
2007-04-24, 06:57
Efter Tolkias inlägg finns det inte mycket att tillägga. Möjligtvis metaforen; om det är svårt att hitta en parkeringsplats så hjälper det inte att köpa ett en ny uppsättning sängkläder. Problemet med självkänslan går sannolikt inte att åtgärda med att operera kroppen. Tyvärr så tror jag inte du kan påverka henne på något avgörande sätt. Självkänsla kommer innifrån och går inte att få genom någon annan. God vän kan du vara för det.

Lizard