handdator

Visa fullständig version : Betyg viktigt efter skolan?

Nithian
2007-04-23, 22:34
Som topic! Jag menar, bryr sig chefen om vilka betyg man fick i skolan? Möjligtvis att svenska, engelska och matte kan vara intressant, men resten? *gah!*

Trance
2007-04-23, 22:35
Beror på vilket typ av jobb det är.

Nithian
2007-04-23, 22:38
Kan stämma, men om du tänker medelsvensson jobb?

Rahf
2007-04-23, 22:41
Finns inget jäkla "Medelsvensson" när det kommer till jobb.

Trance
2007-04-23, 22:49
Jag har aldrig behövt visa upp gymnasiebetyg efter högskolan om vi säger så. Fått tre jobberbjudande på fyra intervjuer. Tror de flesta skiter i det, men det finns företag som vill se det.

Tolkia
2007-04-23, 22:54
Som topic! Jag menar, bryr sig chefen om vilka betyg man fick i skolan? Möjligtvis att svenska, engelska och matte kan vara intressant, men resten? *gah!*
Oftast inte, men du behöver dem för att komma in på lämplig utbildning - som ja, chefen i de allra flesta fall kommer att bry sig en hel del om när han anställer dig.

Mental
2007-04-23, 23:07
Beror på, jag har aldrig visat mina betyg när jag sökt och fått arbete.
Jag hade med mig ett personligt utlåtande och bedömningar från lumpen till min första arbetsgivare, då det innehöll relevanta saker så som min arbetsmoral, förmåga att fungera i grupp och övergripande personbedömning.
Efter det så har jag haft anställningsbetyg med mig från tidigare arbetsgivare, inte anställningsintyg alltså, utan brev om min prestation på företaget.
Det har gett avkastning i form av nya jobb

Piranha
2007-04-24, 08:23
Det är inte oviktigt nog för att slappa med studierna iaf om man säger så.

Stoltz
2007-04-24, 08:25
Piranha har rätt.

Det lustiga är att på de arbetsintervjuer jag har haft så är det de jag trodde skulle skita i betygen som faktiskt tittade på dem.
Jag tror många vill kolla ifall de anställer en slashas eller någon som verkligen ger järnet.

psirus
2007-04-24, 08:28
Man vet aldrig om man får för sig att studera mer i framtiden.

Jag slöa ner mig i skolan och nu när jag har planer på högskola ångrar jag det.

Longshot
2007-04-24, 08:44
Ser inget positivt med att slappa. Om du väljer att studera i framtiden och ändå kommer in på utbildningen men inte har studievanan så kommer du antagligen få det svårt. Med bra betyg i bagaget kommer du förmodligen in på det program/ el. kurs du sökt plus att du har någon form av disciplin att läsa mycket och ta in det. Sen när det kommer till jobb så vill de inte anställa en potentiell potatissäck. Visst finns det massa undantag, men varför chansa?

petersson
2007-04-24, 09:27
Bra betyg kan ju iofs tyda på alltför stort ego :D

champion
2007-04-24, 09:43
Vissa jobb kräver godkända betyg i gymnasiet.
Men som personligassisten så behöver du ej visa betyg eller inom omsorgen. Är du kille så får du jobb direkt inom dessa yrken.

stoney_king
2007-04-24, 10:56
När jag sökte mitt nuvarande jobb så va jag tvungen att fråga chefen om han vill se mina betyg... nej, svarade han, och ställde frågan, va kan du?

Mantus
2007-04-24, 10:57
Bra betyg kan ju iofs tyda på alltför stort ego :D

Eller på att man faktiskt gjorde annat än att bara tjuvröka och dricka folköl på högstadiet?
Respektive slappa och skita i att lämna in arbeten på gymnasiet?

machine gun
2007-04-24, 10:58
Enda gången jag fått visa upp gymnasiebetyg var när jag sökte ett jobb där de hade gymnasiekompetens som anställningskrav. De sket fullständigt i själva betygen, de ville bara ha bevis på att jag hade ett slutbetyg.

EDIT: Hur jag vet det? Jag fick jobbet, såklart :D

Baan
2007-04-24, 11:00
Eller på att man faktiskt gjorde annat än att bara tjuvröka och dricka folköl på högstadiet?
Respektive slappa och skita i att lämna in arbeten på gymnasiet?

Nåja, bra betyg är väl ganska relativt och för vissa är allt under MVG i snitt dåliga betyg. Så det är knappast supa och ha sig och öppna boken som är dom enda lägena, finns nog gått om folk som anstränger sig en del men ändå inte når hela vägen fram för att ha 20.0.

Som svar på tråden så är det nog inte dumt att inte har världens sämsta betyg om man ska plugga vidare, vilket förvisso är självklart, men även om man inte har någon annan utbildning så är det nog inte fel att man har ok betyg. Sen om chefen frågar efter det känns mer tveksamt, men säkert inte omöjligt. Jag är med på Piranhas linje.

mela
2007-04-24, 11:00
Det är nog väldigt olika beroende på chefer. Jag skriver med mitt snitt i mitt CV/personliga brev.

Jag känner folk som är vänner till mina föräldrar, som anställer folk till sina privata företag. De anställer ingen med medel/dåliga betyg om det är någon som är ung. De tycker att betygen visar sitt engagemang.

Baan
2007-04-24, 11:02
Det är nog väldigt olika beroende på chefer. Jag skriver med mitt snitt i mitt CV/personliga brev.

Jag känner folk som är vänner till mina föräldrar, som anställer folk till sina privata företag. De anställer ingen med medel/dåliga betyg om det är någon som är ung. De tycker att betygen visar sitt engagemang.

Betyg och referenser ska väl lämnas på begäran. Vet ej om det kan uppfattas som negativt i CV:t men lite irrelevant känns det som.

mela
2007-04-24, 11:04
Betyg och referenser ska väl lämnas på begäran. Vet ej om det kan uppfattas som negativt i CV:t men lite irrelevant känns det som.

Möjligt. Men jag har inte så mkt andra referenser. Eller jo, jag har massa förtroendeuppdrag å shit, de väger rätt så tungt har jag märkt.

GymTT
2007-04-24, 11:06
Ja säger jag. Man lär sig eventuellt en målmedvetenhet som man har bra med nytta av i det kommande arbetslivet.

Baan
2007-04-24, 11:08
Möjligt. Men jag har inte så mkt andra referenser. Eller jo, jag har massa förtroendeuppdrag å shit, de väger rätt så tungt har jag märkt.

Förtroendeuppdrag ska absolut med sen om det hjälper beror väl mer på chefen. Är han själv politiskt aktiv i annat parti eller om han har fördomar kring MUF t.ex. kan det ju säkert vara en nackdel, men kanske inte alltför stor sannolikhet att det blir så, kanske mer sannolikt att han tänker att det är en aktiv tjej som vågar ta ansvar.

Tror man ska lägga mycket krut på ett bra intryck på arbetsintverjun om man söker jobb utan särskilt mycket arbetsliverfarenhet eller andra referenser, så länge det är jobb som inte kräver något särskilt. Det kan nog göra mycket.

mela
2007-04-24, 11:10
Förtroendeuppdrag ska absolut med sen om det hjälper beror väl mer på chefen. Är han själv politiskt aktiv i annat parti eller om han har fördomar kring MUF t.ex. kan det ju säkert vara en nackdel, men kanske inte alltför stor sannolikhet att det blir så, kanske mer sannolikt att han tänker att det är en aktiv tjej som vågar ta ansvar.

Tror man ska lägga mycket krut på ett bra intryck på arbetsintverjun om man söker jobb utan särskilt mycket arbetsliverfarenhet eller andra referenser, så länge det är jobb som inte kräver något särskilt. Det kan nog göra mycket.

Jag känner dock så att. Om en chef sollar bort mig för att jag är MUFare, hade jag inte kunnat arbeta på det stället ändå. Jag är alldeles för aktiv för det och det blir diskussioner så fort folk får reda på vad jag sysslar med.

Mantus
2007-04-24, 11:12
Nåja, bra betyg är väl ganska relativt och för vissa är allt under MVG i snitt dåliga betyg. Så det är knappast supa och ha sig och öppna boken som är dom enda lägena, finns nog gått om folk som anstränger sig en del men ändå inte når hela vägen fram för att ha 20.0.

Som svar på tråden så är det nog inte dumt att inte har världens sämsta betyg om man ska plugga vidare, vilket förvisso är självklart, men även om man inte har någon annan utbildning så är det nog inte fel att man har ok betyg. Sen om chefen frågar efter det känns mer tveksamt, men säkert inte omöjligt. Jag är med på Piranhas linje.

Det var självklart inte så jag menade, reagerade bara på kommentaren om allt för stora egon hos dem som ansträngde sig och fick höga betyg(även fast jag förstod att det med stor sannolikhet var ett skämt) att det finns folk som asnstränger sig och inte får MVG i allt eller ens VG i snitt vet jag och jag har större respekt för de som kämpar i motvind och får G-VG i snitt än de som halvsover sig igenom gymnasiet och får MVG. Sanningen är den att en hel del som har höga betyg tyvärr skulle må bra av ett mindre ego. Fast det är det vi har universitet till... trycka ned folks ego alltså:D

Baan
2007-04-24, 11:18
Det var självklart inte så jag menade, reagerade bara på kommentaren om allt för stora egon hos dem som ansträngde sig och fick höga betyg(även fast jag förstod att det med stor sannolikhet var ett skämt) att det finns folk som asnstränger sig och inte får MVG i allt eller ens VG i snitt vet jag och jag har större respekt för de som kämpar i motvind och får G-VG i snitt än de som halvsover sig igenom gymnasiet och får MVG. Sanningen är den att en hel del som har höga betyg tyvärr skulle må bra av ett mindre ego. Fast det är det vi har universitet till... trycka ned folks ego alltså:D

Tycker i och för sig att dom som hade 20.0 "glider" igenom högskolan med, kanske inte så dom inte jobbar, men fortf nästan samma betygssnitt i princip. Det är mer dom här halvduktiga som jag, som ligger mellan 16-19 (ungf) som åker på en kalldusch :D

Men jag var ju aldrig arrogant, det är inte rättvist!!11 *mini*

Mantus
2007-04-24, 11:30
Tycker i och för sig att dom som hade 20.0 "glider" igenom högskolan med, kanske inte så dom inte jobbar, men fortf nästan samma betygssnitt i princip. Det är mer dom här halvduktiga som jag, som ligger mellan 16-19 (ungf) som åker på en kalldusch :D

Men jag var ju aldrig arrogant, det är inte rättvist!!11 *mini*

På min linje har en hel del personer åkt på en riktig kalldusch trots väldigt bra betyg så det beror nog på vilken linje man går. Dock så brukar ju de som har högre betyg välja ett program med högre intagningskrav och får då ofta en rejäl kalldusch när de märker att de på långa vägar är bäst i klassen längre.:D

Mental
2007-04-24, 14:36
På min linje har en hel del personer åkt på en riktig kalldusch trots väldigt bra betyg så det beror nog på vilken linje man går. Dock så brukar ju de som har högre betyg välja ett program med högre intagningskrav och får då ofta en rejäl kalldusch när de märker att de på långa vägar är bäst i klassen längre.:D

Jo, det ser jag tydligt här på dietistlinjen, fick senaste tentaresultatet idag, och det här är ändå folk som har som lägst 17-18 i betygssnitt, å ändå är 13/40 underkända, och då pluggar folk i min klass rätt hårt.
Jag pluggar mer eller mindre dygnet runt sista veckan innan tentan. Det är mycket föreläsningar och högt tempo. Tror tyvärr att en del av mina klasskamrater kan komma att slås ut, kommer man efter med ett par tentor är det svårt att ta sig i kapp.

Jompan
2007-04-24, 14:54
Jag tycker det är viktigt i diskussionen om betyg att inse vad det visar. För mig så står det mest för att man har kunskap, men visar inte i huvudtaget om man kan omsätta den kunskapen i praktiken, d.v.s. om man är kompetent. Som vissa har sagt, några kan glida genom gymnasiet och få bra betyg, andra kämpar stenhårt och går ut med lite sämre betyg. Det kan mkt väl vara så att den med lägre betyg dock har mer kompetens och därför blir vald till jobbet. :)

Mental
2007-04-24, 15:11
Jag tycker det är viktigt i diskussionen om betyg att inse vad det visar. För mig så står det mest för att man har kunskap, men visar inte i huvudtaget om man kan omsätta den kunskapen i praktiken, d.v.s. om man är kompetent. Som vissa har sagt, några kan glida genom gymnasiet och få bra betyg, andra kämpar stenhårt och går ut med lite sämre betyg. Det kan mkt väl vara så att den med lägre betyg dock har mer kompetens och därför blir vald till jobbet. :)

Jo, men har du inte arbetat tidigare så har du inga kvitton på kompetens. Det enda en arbetsgivare kan gå på är betyg och intryck.
Har man med sig jublande intyg från referenser som tycker man är jordens bästa arbetare, eller söker ett jobb där man har kontakter som kan vittna om ens duglighet så är ju gymnasiebetyg inget att hänga i julgranen.

Själv ångrar jag lite att jag inte studerade på gymnasiet, massor av kunskaper som jag missade då-

L-Sami
2007-04-24, 15:18
Som arbetsgivare skulle jag ta en titt på arbetssökarens betyg, bara för att se om han/hon är ambitiös eller inte.

z_bumbi
2007-04-24, 19:37
Som arbetsgivare skulle jag ta en titt på arbetssökarens betyg, bara för att se om han/hon är ambitiös eller inte.

Betygen har ibland inte så mycket med verklig kunskap eller ambition att göra men det som kan vara mer intressant är att fråga varför betygen ser ut som de gör oavsett om det är höga eller låga betyg.

Denstillasittande
2007-04-24, 20:19
Jag har aldrig behövt visa betygen. På ett ställe jag blev erbjuden jobb ville de ha CV. Fick jobbet fast tackade ändå nej.

De andra ställerna har viljan att arbeta varit mycket viktigare och kunna funka i lag. Har varit lite mindre företag också så mera ansvar tillkommer.