Visa fullständig version : Frekvensinnehållet i bilder
Vad är det egentligen? Är det varannan svart och varannan vit pixel tex?
Har du ingen kursliteratur att kika i?
nej tyvär...han försökte förklara men jag fattade inte.
aliasing effekt beror väll på att frekvensinnehållet i bilden är större än skärmen klarar av. tror jag iaf.
Nu vet jag inte hur det blir om det är i färg för då får du väl se varje färg eller ljusintensitet för sig, men vi tar en gråskalebild för att göra det enklare.
Om du tänker dig att du bara plockar ut en linje ur bilden och sedan lägger den efter x-axeln i ett koordinatsystem och sedan låter säg svart vara botten på y-axeln och vitt vara toppen och sedan plottar in varje pixel på linjen i diagramet så kommer du ju få en kurva av något slag, "frekvensen" kallar man då den tänkta kurvan som skulle utgöras om linjen emellan två pixlar i koordinatsystemet gjordes om till en hel kurva. Mao hög frekvens == skarp lutning == stor intensitetsskillnad på pixlarna.
Så en skarp skillnad mellan svart och vitt har hög frekvens medans två närliggande gråa nyanser har låg.
När man sedan exempelvis blurar en bild så är det som att applicera ett lågpassfilter på den tänkta kurvan, dvs bara små skillnader släpps igenom och stora (som svart till vit) trycks ner (och du får två gråaktiga pixlar bredvid varandra istället.)
Om du istället skärper bilden så blir det ju motsvarande ett högpassfilter istället som undertrycker små förändringar.
Var läser du kursen? Vår lärare i digital bildbehandling på oru jobbade på magnetresonansdelen av universitetssjukhuset och var riktigt trevlig och bra.
Sparrisen
2007-04-23, 16:31
Tja,
Har du en "normal" bild, och sedan tex lågpassfiltrerar den map frekvens så kommer de höga fekvenserna att försvinna, och då kommer de små "detaljerna" att försvinna och bilden ser suddig ut. Lättast ser man frekvensinnehållet i en bild genom att studera amplitudspektrat efter en sk 2D-fouriertransform. Men det är överkurs....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fouriertransform
Urkas, fouriertransformer är en av sakerna man inte saknar ;D
Digital bildbehandling! Jag kommer ihåg att detta var en rolig kurs jag läste på Chalmers en gång i tiden, det var tider det..... Denna kurs vidgade mina vyer för transformer, Jag tror att vi gick igenom åtminstånde ett 10-tal och de var ju alla i två dimensioner. Jag har alldrig haft någon direkt nytta av kursen (iofs gäller detta nästan alla kurser) men intressant var det.
Till skillnad mot elektroniken så hade man ju någon nytta av det! ;D
Läser diagnostisk radiologi C i umeå. Digitala bilder och sånt är en del av den kursen.
Läser diagnostisk radiologi C i umeå. Digitala bilder och sånt är en del av den kursen.
Medicinteknik va? pluggar du kursen fristående eller om del av ett program?
Men efterssom vi snackar frekvenser känns det konstigt att inte tid är med? frekvensen är ju period/sek i detta fall med x axeln.
Nu minns jag ju inte riktigt, men i min beskrivning så är ju "tiden" varje pixel, du lägger ju "linjen" av pixlar som tidsaxel, och intensiteten som värden på den.
Om du går från svart till vitt med två pixlar emellan så har du ju en lägre frekvens än om det bara är en pixel emellan.
men tack för hjälpen.... jag tror jag hänger med nu
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.