Logga in

Visa fullständig version : Resa ensam?

mela
2007-04-23, 14:19
Jag skulle vilja dra iväg på en 2 veckors semester, ensam.
Någon som har erfarenhet av att resa själv?
Tips på vart man ska resa om man ska sticka iväg själv?

mini
2007-04-23, 14:22
Visst kan du resa själv. Vad vill du ha ut av din semester är väl första frågan.

mela
2007-04-23, 14:24
Visst kan du resa själv. Vad vill du ha ut av din semester är väl första frågan.

Jag vill kunna ligga på beachen och pressa. Samtidigt som jag vill kunna ta mig runt och se fin natur. Alltså skall jag inte till Turkiet :D

edit: Funderar på att båtluffa i Grekiska övärlden. Någon som har erfarenhet av det?

Lellan
2007-04-23, 14:24
Lät lite väl löst för att kunna ge tips.. själv har jag bara vandrat själv. I sverige alltså, å max 5 dagar i stöten.

Men lite frågor till dig är väl: Vill du resa TILL något? (eller bort från något) Det påverkar ju resmålet en del. Typ av semester? Slappa, sporta, upplevelse, roadtrip? Inrikes/utrikes?

Viktigaste är nog att man vet lite varför man vill resa själv och vad man vill ha ut av själva resan. Tror det är nästan uteslutande är positivt att resa själv, är du socialt lagt får du ju nya kontakter och vill du bara vara för dig själv är ju även det lättare när man inte är hemma. Hoppas du får trevligt iaf! :)

Edit: va lite sen men men..

daja
2007-04-23, 14:25
Jag skulle vilja dra iväg på en 2 veckors semester, ensam.
Någon som har erfarenhet av att resa själv?
Tips på vart man ska resa om man ska sticka iväg själv?

Varför vill du åka iväg på semestern ensam, eget val eller inget val?

Lövbiffen
2007-04-23, 14:25
Res till mecca(Karl alfred club), och besök klago-racken där bl.a. de tre profeterna King_Grub, Robban och HenrY håller till :D

mela
2007-04-23, 14:26
Lät lite väl löst för att kunna ge tips.. själv har jag bara vandrat själv. I sverige alltså, å max 5 dagar i stöten.

Men lite frågor till dig är väl: Vill du resa TILL något? (eller bort från något) Det påverkar ju resmålet en del. Typ av semester? Slappa, sporta, upplevelse, roadtrip? Inrikes/utrikes?

Viktigaste är nog att man vet lite varför man vill resa själv och vad man vill ha ut av själva resan. Tror det är nästan uteslutande är positivt att resa själv, är du socialt lagt får du ju nya kontakter och vill du bara vara för dig själv är ju även det lättare när man inte är hemma. Hoppas du får trevligt iaf! :)

Edit: va lite sen men men..

Vill utrikes. Vill vara helt anonym. Främst för att kunna tänka och lära känna mig själv ännu mer.

Jag är socialt lagd och tjötar med de allra flesta om jag känner att jag vill.

mela
2007-04-23, 14:27

Jag hatar att vara beroende av andra när jag reser. Dessutom är jag väldigt beroende av min tid ensam och skulle lätt dränka mina vänner om de åkte med :D

mini
2007-04-23, 14:28
Kreta. Finns lite lugnare byar, bra stränder och gott om aktiviteter när du blir rastlös. Inte så dyrt heller.

m1kael
2007-04-23, 14:30
Jag var iväg till Mellanöstern för ca 1½ år sedan, reste runt i Libanon, Syrien och Jordanien, det var iofs en 6-veckors resa men jag rekomenderar verkligen att försöka ta sig dit. Libanon hade varit perfekt för en 2 veckors-tripp.
Och att resa ensam var inga problem, lite nervöst första dagen men sen mötte jag massa trevliga backpackare och lokalt folk som visade runt och hjälpte till. Har aldrig lärt känna så mycket folk som när jag rest själv, man tenderar att hålla sig inom resesällskapet om man reser fler.

Och det bästa med att resa ensam är att man kan ändra sina planer när man vill utan att ta hänsyn till andra. :)

coxie
2007-04-23, 14:30
Har de senaste 3 åren åkt ensam till thailand 3 veckor varje år. Grymt skönt att vara anonym och träffa nytt folk utan de sociala roller man har med sina vänner.

daja
2007-04-23, 14:31
Jag vill kunna ligga på beachen och pressa. Samtidigt som jag vill kunna ta mig runt och se fin natur. Alltså skall jag inte till Turkiet :D

edit: Funderar på att båtluffa i Grekiska övärlden. Någon som har erfarenhet av det?

Jag har båtluffat där två ggr, 3 veckor i stöten. Helt klart bästa resorna hittills, men öluffa i Cykladerna (Santorini, Naxos, Mykonos, Paros m.m), där har du tätt mellan mycket fina öar och många att välja på. Just pga detta har du dessutom många uthyrare som möter upp vid färjorna men också många som konkurrerar om rummen, så åk tidigt eller sent på säsongen, helst maj-juni eller september. Själv åkte jag sista dagarna av maj- mitten av juni vilket var helt perfekt, billigare rum och färjor samt mindre turister och lite behagligare klimat. Ända nackdelen var vattentempen som var runt 20 bara. Ett annat tips är att ta flyget direkt ner till en ö i det området du vill vara, och inte åka ner via Aten om du inte absolut önskar att se det, blir en mycket lång första och sista båtresa om du ska ta dig ut därifrån till öarna och har inte hört nåt positivt alls från de som startat och avslutat resorna där.
Ska du dessutom resa ensam är båtluffa perfekt, man träffar ständigt nya personer som man kan haka på och få lite sällskap av.

L-Sami
2007-04-23, 14:38
Brasilien

mela
2007-04-23, 14:38
Brasilien

Oh no! Inte Sydamerika :D Där lägger jag in min veto!

L-Sami
2007-04-23, 14:41
Oh no! Inte Sydamerika :D Där lägger jag in min veto!

Miami, Florida och Everglades då. Där har du naturen och stränderna, inte så dyrt heller.

mela
2007-04-23, 14:42
Miami, Florida och Everglades då. Där har du naturen och stränderna, inte så dyrt heller.

USA skulle kunna vara något faktiskt. Aldrig rest åt det hållet. Men jag undviker helst långa flygturer :D

mela
2007-04-23, 14:43
Jag har båtluffat där två ggr, 3 veckor i stöten. Helt klart bästa resorna hittills, men öluffa i Cykladerna (Santorini, Naxos, Mykonos, Paros m.m), där har du tätt mellan mycket fina öar och många att välja på. Just pga detta har du dessutom många uthyrare som möter upp vid färjorna men också många som konkurrerar om rummen, så åk tidigt eller sent på säsongen, helst maj-juni eller september. Själv åkte jag sista dagarna av maj- mitten av juni vilket var helt perfekt, billigare rum och färjor samt mindre turister och lite behagligare klimat. Ända nackdelen var vattentempen som var runt 20 bara. Ett annat tips är att ta flyget direkt ner till en ö i det området du vill vara, och inte åka ner via Aten om du inte absolut önskar att se det, blir en mycket lång första och sista båtresa om du ska ta dig ut därifrån till öarna och har inte hört nåt positivt alls från de som startat och avslutat resorna där.
Ska du dessutom resa ensam är båtluffa perfekt, man träffar ständigt nya personer som man kan haka på och få lite sällskap av.

Jag drar nog i början av Maj isf.
Vad menar du med behagligare klimat? :D Är det kallt?

L-Sami
2007-04-23, 14:44
USA skulle kunna vara något faktiskt. Aldrig rest åt det hållet. Men jag undviker helst långa flygturer :D

Okej, du får helt enkelt åka till Åland, några timmars båtresa så är du där, lungt och skönt har jag hört att det är där :D

http://www.kepa.fi/kampanjat/nain_osallistut/globbarit/korttikampanja/korttikuvat/aland.jpg

mela
2007-04-23, 14:45
Okej, du får helt enkelt åka till Åland, några timmars båtresa så är du där, lungt och skönt har jag hört att det är där :D

Då kan jag likaväl åka till sjöboden på Orust ju. En timmes bilresa och det är gratis *screwy*

L-Sami
2007-04-23, 14:46
Då kan jag likaväl åka till sjöboden på Orust ju. En timmes bilresa och det är gratis *screwy*

Åland är utomlands :)

mela
2007-04-23, 14:48
Åland är utomlands :)

Möjligt. Men nejtack :D Tack för dina brillianta ideer Sami ;)

daja
2007-04-23, 14:48
Jag drar nog i början av Maj isf.
Vad menar du med behagligare klimat? :D Är det kallt?

Kallt är ju att ta i, men det är som en fin svensk sommar, runt 30 grader med en del lite kyligare nätter ibland. Men det växlar fort, redan nån vecka in i juni blir det klart varmare. Så början av maj låter nästan lite i tidigaste laget om du ska ligga och sola och vill vara säker på sol och värme, kanske lite för tidigt att resa till grekland då?!

mela
2007-04-23, 14:49
Kallt är ju att ta i, men det är som en fin svensk sommar, runt 30 grader med en del lite kyligare nätter ibland. Men det växlar fort, redan nån vecka in i juni blir det klart varmare. Så början av maj låter nästan lite i tidigaste laget om du ska ligga och sola och vill vara säker på sol och värme, kanske lite för tidigt att resa till grekland då?!

Mjo det är möjligt. Jag får nog ta mig ännu sydligare alltså. Kanske får bli Asien ändå.

daja
2007-04-23, 14:55
Mjo det är möjligt. Jag får nog ta mig ännu sydligare alltså. Kanske får bli Asien ändå.

Helt omöjligt att dra 3 veckor senare? För båtluff är nåt du inte får missa om du ska resa ensam och vill kombinera sol och sightseeing!

mela
2007-04-23, 14:57
Helt omöjligt att dra 3 veckor senare? För båtluff är nåt du inte får missa om du ska resa ensam och vill kombinera sol och sightseeing!

Tänkte dra mellan 2 jobb :D Om jag nu lyckas få jobbet jag söker i industrin.
I sommar kan jag inte vara borta för länge ifrån Sverige (Bohuslän) då MUF förväntar sig att jag ska köra bil :/

Lexidos
2007-04-23, 15:16
Reste själv i australien 5 veckor, hur gutt som helst :D

mela
2007-04-23, 15:20
Reste själv i australien 5 veckor, hur gutt som helst :D

vq3NJfxN2hM

m1kael
2007-04-24, 09:54
Antar att idén om en resa till Mellanöstern inte föll i god jord... :)

He-man
2007-04-24, 10:00

Ameh hallå, hon är moderat! Har man inga vänner, har man heller inget val :laugh: :laugh:

Förlåt min dåliga humor! :em:

mela
2007-04-24, 10:06
Ameh hallå, hon är moderat! Har man inga vänner, har man heller inget val :laugh: :laugh:

Förlåt min dåliga humor! :em:

*slap* Kul. Jag har en hel del vänner, men inte som jag kan tänka mig att stå ut med dygnet runt i två veckor :D

jakke
2007-04-24, 10:11
Jag funderar på en lång weekend i någon europeisk huvudstad innan jag börjar sommarjobba. Ta ex. Berlin så finns det massor med parker, djurparker osv...

mela
2007-04-24, 10:39
Jag funderar på en lång weekend i någon europeisk huvudstad innan jag börjar sommarjobba. Ta ex. Berlin så finns det massor med parker, djurparker osv...

Hade hellre shoppat i Paris då. Men jag kan ingen franska.

jakke
2007-04-24, 10:51
Hade hellre shoppat i Paris då. Men jag kan ingen franska.

tyskland har inte kakor, dom har tårtor istället :naughty:.

mela
2007-04-24, 10:57

Jag har varit på ett all inclusive hotell i Turkiet där det var 95% tyskar. Snacka om att de har krav på käket. Efterrättsbuffén (som fanns vid alla tre måltider på dagen) var större än vad de andra delarna var tillsammans. Tårtor, kakor, krämer och massa annat suspekt som jag inte vågade titta på.

He-man
2007-04-24, 11:10
*slap* Kul. Jag har en hel del vänner, men inte som jag kan tänka mig att stå ut med dygnet runt i två veckor :D
You will never get this, you will never get this, la la la!

http://www.jaunted.com/files/3/borat_cannes_2.jpg

Baan
2007-04-24, 11:15
Om du tänkt södra Europa så tänk bara på att det kanske inte är så sjukt varmt där nere än. Tror det ligger runt 20C nu, visst ok för svensk sommar, men ska man utomlands så ska man fan i med steka i 40C i skuggan ffs. Så vänta till maj om du ska till Grekland t.ex.

mela
2007-04-24, 11:17
Om du tänkt södra Europa så tänk bara på att det kanske inte är så sjukt varmt där nere än. Tror det ligger runt 20C nu, visst ok för svensk sommar, men ska man utomlands så ska man fan i med steka i 40C i skuggan ffs. Så vänta till maj om du ska till Grekland t.ex.

Jag vill steka i solen. Det ska vara minst 30 grader i skuggan. men jag kan inte vänta till slutet av maj.

Just so you know, det är maj om en vecka ;)

Baan
2007-04-24, 11:19
Jag vill steka i solen. Det ska vara minst 30 grader i skuggan. men jag kan inte vänta till slutet av maj.

Just so you know, det är maj om en vecka ;)

ORKA HA KOLL PÅ DATUM

Öarna kanske är varmare, så det kanske funkar. Men jag tror inte det blir några 30+ i Grekland ändå. Kanske får kolla ännnu längre söderut eller vänta några veckor till.

mela
2007-04-24, 11:20
ORKA HA KOLL PÅ DATUM

Öarna kanske är varmare, så det kanske funkar. Men jag tror inte det blir några 30+ i Grekland ändå. Kanske får kolla ännnu längre söderut eller vänta några veckor till.

Det får bli Thailand helt enkelt!

Tolkia
2007-04-24, 11:20
Tyskland är fantastiskt. Dessutom var det åtminstone tidigare rätt billigt att åka tåg där, de inte alltför snabba tågen som stannar i alla hålor; mycket trevligt sätt att komma runt lite på. Och tyskar i sitt eget land är generellt vänliga och sympatiska, till skillnad från tyska turister på sol-och-bad-orter (som är ungefär som svenska dito - fulla, högljudda och jobbiga).

Stoltz
2007-04-24, 11:23
KLarar du av att ta egna initiativ och underhålla dig själv så som du vill att din semester ska underhållas så är det inga problem att resa ensam!

Baan
2007-04-24, 11:23
Tyskland är fantastiskt. Dessutom var det åtminstone tidigare rätt billigt att åka tåg där, de inte alltför snabba tågen som stannar i alla hålor; mycket trevligt sätt att komma runt lite på. Och tyskar i sitt eget land är generellt vänliga och sympatiska, till skillnad från tyska turister på sol-och-bad-orter (som är ungefär som svenska dito - fulla, högljudda och jobbiga).

Fastän jag mest har åkt igenom Tyskland och tillbringat några fåtal dagar där så delar jag den åsikten. Framförallt känns det väldigt stort, och även om kulturen kanske inte varierar så mycket som i USA då USA ändå är mycket större så är det ändå ett av Europas äldsta och största länder med mycket historia för varje landskap och säkert viss kulturvariation med. Dessutom om jag inte är helt off så gillar dom rökt kött och öl. Det är ju inte fel.

mela
2007-04-24, 11:24
KLarar du av att ta egna initiativ och underhålla dig själv så som du vill att din semester ska underhållas så är det inga problem att resa ensam!

Hur tror du att jag överlevt i 19 år? :D
Ne men, jag klarar mig bra ensam.

Baan
2007-04-24, 11:25
Det får bli Thailand helt enkelt!

Är lite anti Thailand själv då alla åker dit och mest därför, skulle väl själv sökt något lite mer ovanligt (fast kanske inte helt udda). Men ja är huvudmålet att sola, bada, korv med bröd + gött mos + 50g protte så är nog Thailand ganska optimalt.

mela
2007-04-24, 11:29
Är lite anti Thailand själv då alla åker dit och mest därför, skulle väl själv sökt något lite mer ovanligt (fast kanske inte helt udda). Men ja är huvudmålet att sola, bada, korv med bröd + gött mos + 50g protte så är nog Thailand ganska optimalt.

Varit i Thailand. Det är lätt att ta sig runt där eftersom det är såpass turistanpassat. Men jag ska INTE till Phuket! Orka när thailändarna är bättre på svenska än mig.