Visa fullständig version : Ökad sjukdom och käk
Tjo.
Har märkt att jag är sjuk mycket oftare nu när jag tränar gentemot när jag icke tränade. Har hört att man bryter ner immun försvaret när man tränar och då vore det ju logiskt att jag blir sjuk oftare men jag har hört att man ska kunna käka nåt speciellt för det. Kanske till och med är något tillskott, har för mig att åtminstone Cutler föreslog det.
Nån som har en susning?
Kan tillägga att jag kör inte till failure.
King Grub
2007-04-23, 09:47
Immunförsvaret är tillfälligt nedsatt efter hård ansträningning, och man ser en ökad frekvens av infektioner i övre luftvägarna hos atleter som smittas vid det tillfället. Det finna bara två saker i kostväg som bevisligen minskar risken för infektion efter träning: kolhydrat och vitamin C.
dom som kör typ sån där extrem kalorirestriktion verkar få ett bättre immunförsvar överlag, finns det några belägg för det eller är det mer deras personliga erfarenheter?
kom att tänka på det bara
CoolHandLuke
2007-04-23, 13:40
dom som kör typ sån där extrem kalorirestriktion verkar få ett bättre immunförsvar överlag, finns det några belägg för det eller är det mer deras personliga erfarenheter?
Tror det finns någon slags korrelation mellan stresshormoner inducerade av svält och immunförsvar. Dessutom har du en bieffekt i att när man 'dietar' så har man vanligtvis en något bättre kost med mer antioxidanter och mindre allergen mat. Men på längre sikt så blir det självklart motsatt effekt.
Immunförsvaret är tillfälligt nedsatt efter hård ansträningning, och man ser en ökad frekvens av infektioner i övre luftvägarna hos atleter som smittas vid det tillfället. Det finna bara två saker i kostväg som bevisligen minskar risken för infektion efter träning: kolhydrat och vitamin C.
Åsyftas här vitamin C i tillskottsform? Vilka mängder av vitamin C? Är det intag direkt efter träningspasset eller vid andra tillfällen som undersökts?
Min gissning är att om man upplever att man oftare blir sjuk sedan man började träna på gym jämfört med när man inte gjorde det, så kan detta även ha att göra med att man ett antal gånger i veckan frotterar sig med en stor mängd människor; pillar på samma saker som de pillar på osv.
birra_peroni
2007-07-18, 10:01
Ska inte regelbunden fysisk aktivitet öka immunförsvaret? Jag upplever iallafall att sedan jag började träna inte varit sjuk någon gång.
King Grub
2007-07-18, 10:07
Både och. Regelbunden (men inte överdriven) motion stärker det allmänna immunförsvaret, men samtidigt är immunförsvaret kraftigt försvagat tiden efter hård träning.
Det borde innebära att om man tränar jämnt så har man ganska ofta nedsatt immunförsvar. Som de säger, lagom är bäst ;)
Tjo.
Har märkt att jag är sjuk mycket oftare nu när jag tränar gentemot när jag icke tränade. Har hört att man bryter ner immun försvaret när man tränar och då vore det ju logiskt att jag blir sjuk oftare men jag har hört att man ska kunna käka nåt speciellt för det. Kanske till och med är något tillskott, har för mig att åtminstone Cutler föreslog det.
Nån som har en susning?
Kan tillägga att jag kör inte till failure.
När man tränar på gym är man så frisk som de andra man delar redskapen med :D
Både och. Regelbunden (men inte överdriven) motion stärker det allmänna immunförsvaret, men samtidigt är immunförsvaret kraftigt försvagat tiden efter hård träning.
Eftersom du tidigare i tråden skrivit att man lyckats visa att vitamin C kan vara en hjälp, så skulle jag uppskatta om du berättade hur mycket vitamin C som man använt i dessa studier, samt när detta intagits. Eller om du helt enkelt ville posta en länk till en URL på vilken jag kan läsa svaret till mina frågor.
birra_peroni
2007-07-18, 10:30
Efter styrketräning eller en löprunda, hur länge är immunförsvaret nedsatt efter respektive träning?
Har lite svårt att tro att efter ett styrekpass på gymmet har man försvagat immunförsvaret i 2-3 dagar, eller?
King Grub
2007-07-18, 10:47
Det öppna fönstret för nedsatt immunförsvar efter ansträngning varar mellan 3 och 72 timmar beroende på träningspåverkade faktorer (stresshormoner, cytokinkoncentration, förändringar av kroppstemperaturen, blodflödesförändringar och uttorkning) och individens förutsättningar.
King Grub
2007-07-18, 10:53
Eftersom du tidigare i tråden skrivit att man lyckats visa att vitamin C kan vara en hjälp, så skulle jag uppskatta om du berättade hur mycket vitamin C som man använt i dessa studier, samt när detta intagits. Eller om du helt enkelt ville posta en länk till en URL på vilken jag kan läsa svaret till mina frågor.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1320353&blobtype=pdf
Eur J Clin Nutr. 2007 Apr;61(4):443-60. Nutritional modulation of exercise-induced immunodepression in athletes: a systematic review and meta-analysis.
En del nya studier finner inget eller litet samband (Eur J Clin Invest. 2001 Mar;31(3):258-63. Effect of vitamin C on neutrophil function after high-intensity exercise, Eur J Appl Physiol. 2006 Jul;97(4):454-61. The effect of 2 weeks vitamin C supplementation on immunoendocrine responses to 2.5 h cycling exercise in man), t ex.
tntballe
2007-07-18, 11:04
http://www.nsca-lift.org/webnews/detlnews.asp?news=126
Sixteen males volunteered for the study. Blood samples were taken before, immediately after, 15 minutes after, and 30 minutes after the resistance training workout. The workout consisted of 3 sets of 8-10 repetitions at 75% of 1RM.
The authors suggest that resistance training-induced leukocytosis is not caused by one single event, but may be caused by a combination of increases in epinephrine, blood pressure, heart rate, blood velocity, plasma volume, and lymph return to the vascular space.
The authors conclude that the changes seen in immune cell numbers are small, and that an acute bout of resistance training will not result in immunoenhancement or immunosuppression.
När man tränar på gym är man så frisk som de andra man delar redskapen med :D
biohazarddräkt nästa gympass då:hbang:
Eur J Clin Nutr. 2007 Apr;61(4):443-60. Nutritional modulation of exercise-induced immunodepression in athletes: a systematic review and meta-analysis.
En del nya studier finner inget eller litet samband (Eur J Clin Invest. 2001 Mar;31(3):258-63. Effect of vitamin C on neutrophil function after high-intensity exercise, Eur J Appl Physiol. 2006 Jul;97(4):454-61. The effect of 2 weeks vitamin C supplementation on immunoendocrine responses to 2.5 h cycling exercise in man), t ex.
Tack så mycket. Det fanns mycket att läsa där.
http://www.nsca-lift.org/webnews/detlnews.asp?news=126
Den studien verkar vara ensam om att undersöka styrketränings effekter på immunförsvaret, medan de flesta andra (alla andra?) riktar in sig på konditionsträning. Tyvärr har den bara undersäkt effekterna av ett enda isolerat pass. Dessutom bestod det passet av "3 sets of 8-10 repetitions at 75% of 1RM". Vem tränar så? Till sist bestod undersökningsgruppen och kontrollgruppen av vardera 8 personer, vilket är väldigt små grupper - och mycket mindre än vissa av de studier som gjorts på konditionstränande.
Såvitt jag förstått så har nyligen presenterade studier påvisat det icke existerande sambandet mellan ökat (från lågt till moderat) intag vitamin c och förbättrat immunförsvar. Stämmer det? Tidigare har jag även läst om höga intag c-vitamin och ökad risk för njursten, men om det inte ens förbättrar immunförsvaret så finns det ingen anledning att tillföra det i form av brustabletter, som dessutom innehåller 10 gånger mer c-vitamin än RDI.
"Thirty trials involving 11,350 participants suggest that regular ingestion of vitamin C has no effect on common cold incidence in the ordinary population. It reduced the duration and severity of common cold symptoms slightly, although the magnitude of the effect was so small its clinical usefulness is doubtful. Nevertheless, in six trials with participants exposed to short periods of extreme physical or cold stress or both (including marathon runners and skiers) vitamin C reduced the common cold risk by half."
http://www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD000980/frame.html
Att träna är orelevant för hälsan om du äter onyttigt (Dvs socker ö.h.t och i form av kolhydrater som blir till glukos i kroppen), sover dåligt och lever stressigt.
Motion, kost, sömn, övrig livsstil utgör och bidrar till din hälsa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.