anders90
2007-04-22, 19:52
Hej, hej!
Kan börja med att presentera mig. Mitt namn är Anders och jag har nyligen fyllt 17. Jag har varit aktiv i hela mitt liv, men började styrketräna till och från mellan övrig aktivitet för ca 2 år sedan. Sedan 1 år tillbaka har jag dock valt att lägga fokus på just styrketräningen.
För 2 år sedan hade jag noll kunskap om styrketräning, men jag hade mod nog att fråga de lite mer erfarna om hjälp och tips och har på så vis lärt mig en hel del. Även om jag fortfarande är nybörjare så är jag väldigt ambitiös med min träning och vill lära mig så mycket som möjligt, och jag skulle uppskatta om någon kunde se över mitt nuvarande träningsschema och kanske ge lite råd om vad som kan förbättras. Mitt upplägg ser ut som följande:
Måndag: Bröst/triceps/mellerst & främre axlar
Bröst
Hantelpress alt. bänkpress 4 set
Sned hantelpress alt. sned bänkpress 4 set
Nedåtlutande hantelpress alt. nedåtlutande bänkpress 4 set (jag vet att många anser att nedåtlutande hantelpress är en rätt onödig övning då nedre delen av brösten får tillräckligt med träning under vanlig hantel-/bänkpress, men jag tycker det är en rolig komplementsövning) :D
Triceps
Smal bänkpress 4 set
Liggande tricepsextension alt. stående tricepsextension i kabel 4 set
Pushdowns 4 set
Axlar
Militärpress 4 set
Hantelpress 4 set
Hantellyft åt sidan 4 set
Hantellyft framifrån (lätta) 4 set
Tisdag: Rygg/biceps/mage/bakre axlar
Rygg
Marklyft 6 set
Smalt cabelrodd alt. smalt latsdrag 4 set
Skivstångsrodd 4 set
Latsdrag alt. latsdrag bak nacke 4 set
Hantelshrugs 3 set
Biceps
Hantelcurl alt. hammercurl 4 set
Brett skivstångscurl 4 set
Smalt skivstångscurl 4 set
Mage
Crunches (med vikt) 3 set
Sneda crunches (med vikt) 3 set
Benlyft (med vikt) 3 set
Side bend 3 set
Axlar
Framåtböjda hantellyft
Onsdag: vila
Torsdag: Ben & vader
Quadriceps
Knäböj 6 set
Benpress 4 set
Benspark 4set
Hamstrings
Stela marklyft 4 set
Bencurl 4 set
Sittande lårcurl 4 set
Vader
Stående vadpress 4 set
Sittande vadpress 4 set
Fredag: Bröst/triceps/mellersta & främre axlar (samma som måndag)
Lördag: Rygg/biceps/mage/bakre axlar (samma som tisdag)
Söndag: vila
Förutom ovanstående styrketräning så har jag 2 kardiopass i veckan: på måndag och tisdag morgon. Jag brukar alltid avsluta med någon form av styrka, så som utfall, upphopp eller liknande. Därför har jag bara 1 benpass i veckan.
Mvh Anders
Kan börja med att presentera mig. Mitt namn är Anders och jag har nyligen fyllt 17. Jag har varit aktiv i hela mitt liv, men började styrketräna till och från mellan övrig aktivitet för ca 2 år sedan. Sedan 1 år tillbaka har jag dock valt att lägga fokus på just styrketräningen.
För 2 år sedan hade jag noll kunskap om styrketräning, men jag hade mod nog att fråga de lite mer erfarna om hjälp och tips och har på så vis lärt mig en hel del. Även om jag fortfarande är nybörjare så är jag väldigt ambitiös med min träning och vill lära mig så mycket som möjligt, och jag skulle uppskatta om någon kunde se över mitt nuvarande träningsschema och kanske ge lite råd om vad som kan förbättras. Mitt upplägg ser ut som följande:
Måndag: Bröst/triceps/mellerst & främre axlar
Bröst
Hantelpress alt. bänkpress 4 set
Sned hantelpress alt. sned bänkpress 4 set
Nedåtlutande hantelpress alt. nedåtlutande bänkpress 4 set (jag vet att många anser att nedåtlutande hantelpress är en rätt onödig övning då nedre delen av brösten får tillräckligt med träning under vanlig hantel-/bänkpress, men jag tycker det är en rolig komplementsövning) :D
Triceps
Smal bänkpress 4 set
Liggande tricepsextension alt. stående tricepsextension i kabel 4 set
Pushdowns 4 set
Axlar
Militärpress 4 set
Hantelpress 4 set
Hantellyft åt sidan 4 set
Hantellyft framifrån (lätta) 4 set
Tisdag: Rygg/biceps/mage/bakre axlar
Rygg
Marklyft 6 set
Smalt cabelrodd alt. smalt latsdrag 4 set
Skivstångsrodd 4 set
Latsdrag alt. latsdrag bak nacke 4 set
Hantelshrugs 3 set
Biceps
Hantelcurl alt. hammercurl 4 set
Brett skivstångscurl 4 set
Smalt skivstångscurl 4 set
Mage
Crunches (med vikt) 3 set
Sneda crunches (med vikt) 3 set
Benlyft (med vikt) 3 set
Side bend 3 set
Axlar
Framåtböjda hantellyft
Onsdag: vila
Torsdag: Ben & vader
Quadriceps
Knäböj 6 set
Benpress 4 set
Benspark 4set
Hamstrings
Stela marklyft 4 set
Bencurl 4 set
Sittande lårcurl 4 set
Vader
Stående vadpress 4 set
Sittande vadpress 4 set
Fredag: Bröst/triceps/mellersta & främre axlar (samma som måndag)
Lördag: Rygg/biceps/mage/bakre axlar (samma som tisdag)
Söndag: vila
Förutom ovanstående styrketräning så har jag 2 kardiopass i veckan: på måndag och tisdag morgon. Jag brukar alltid avsluta med någon form av styrka, så som utfall, upphopp eller liknande. Därför har jag bara 1 benpass i veckan.
Mvh Anders