Logga in

Visa fullständig version : En bra receptbok? billig enkel och nyttig mat eftersökes

sukram
2007-04-22, 18:59
Hej!

Har ni nått tips på en bra kokbok med bra, billiga, enkla och nyttiga recept?
prenumererar på tidningen "laga lätt" och den är kanon med recept, inköpslista osv, men jag vill ha mer att välja på =)

Jag och sambon brukar göra matlista för 2 veckor, och ibland är det svårt att få fantasin att flöda =)

Nej jag vill inte veta nån hemsida, jag vill ha en BOK som man kan hålla i när jag står i köket.

Jag bläddrade i boken "Mat för alla" av viktväktarna på åhlens i gävle, gillade den starkt och ska beställa den.

Har ni fler förslag? Gärna böcker som har matlistor, och en del har ju tom inköpslistor vilket ju är fenomenalt.

Markus

Eddie Vedder
2007-04-22, 19:06
"Den perfekta maten" heter väl en av Paulúns böcker om jag inte minns fel. Hursomhelst har jag ätit lite grejer utifrån den boken å jag tycker det är en bra receptbok.:thumbup:

Om det är nåt man kan inhandla av Paulún numera så är det väl receptböcker, annars har han ju tappat det mesta i trovärdighet känns det som.;)

3eo
2007-04-22, 19:12
Annars har Colting skrivit en kompletterande kokbok till hans träningsbok "Jag vill bara se bra ut naken.

Jag vill ju bara se bra ut naken : kokboken
Omslagsbild
av Colting, Jonas
Bandtyp: Häftad
Förlag: Bokförlaget Nicotext AB (2007)
Upplaga: 1
Språk: Svenska
ISBN: 9789185449675
http://www.bokus.com/b/9789185449675.html?pt=search_result

98kr

z_bumbi
2007-04-22, 19:12
Fyra basböcker där man bör ha minst en i ett hushåll men gärna flera, total kostnad inklusive frakt under 1000 kr.

Nya Annas mat

Vår kokbok

Bonniers kokbok

Rutiga kokboken

Många av recepten är bra även om man försöker hålla igen på kalorierna men sen lär man sig även att förändra befintliga recept så att de uppfyller de krav man har.

GurraGo
2007-04-22, 19:15
utgiven av MånPocket med författaren Jonas Hugoson tycker jag funkar bra. Smidigt format också så att man kan ha med den när man handlar.

sukram
2007-04-22, 19:52
Fyra basböcker där man bör ha minst en i ett hushåll men gärna flera, total kostnad inklusive frakt under 1000 kr.

Nya Annas mat

Vår kokbok

Bonniers kokbok

Rutiga kokboken

Många av recepten är bra även om man försöker hålla igen på kalorierna men sen lär man sig även att förändra befintliga recept så att de uppfyller de krav man har.

Dom där har jag, inte riktigt såna "basböcker" jag är ute efter, utan mer ... tja.. som ajg beskriver i första inlägget typ =)

Helst med enkla och snabba, men nyttiga recept. Ännu roligare blir det när det är med typ en matlista för en vecka... och kanske tom inköpslista, inget krav men är ju lite skoj.

izza
2007-04-22, 20:27
Kärlek, timjan och oliver är min favoritbok av Anna Bergenström

jonny_a
2007-04-22, 20:38
Etersom du efterfrågar böcker med snabba maträtter skulle jag rekomendera en bok som heter 100 Rätter på 20 minuter.

sukram
2007-04-22, 20:41
Etersom du efterfrågar böcker med snabba maträtter skulle jag rekomendera en bok som heter 100 Rätter på 20 minuter.

Bra tips! Den ska jag kolla upp, var ju rejält billigt också.

Det är ju fraktfritt på bokus även imorgon, så ajg tänkte beställa nån eller ett par böcker för att få lite skoj i köket.

Fler förslag nån? Ni har mina kriterier i första inlägget =)

jonny_a
2007-04-22, 20:44
ja den är billig men inte så många sidor, men ändå en bok att rekomendera

Musselbank
2007-04-24, 12:01
Fyra basböcker ...

Nya Annas mat

Vår kokbok

Bonniers kokbok

Rutiga kokboken

Nu var det inte aktuellt för frågaren - men kanske för andra: jag tycker att Bonniers är överflödig bland dessa; en liknande men sämre version av Vår kokbok. Skulle jag välja en av dem ligger Vår kokbok i en klass för sig. *popcorn*

3eo
2007-04-24, 20:21

Nya Annas mat

Vår kokbok

Bonniers kokbok

Rutiga kokboken

Tycker även "Hemmets kokbok" är en väldigt bra kokbok