Visa fullständig version : Var inkompetent- slipp skitgörat (en bra idé?)
Hittade följande tips på expressen som fick mig att fundera lite:
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c04%5c22%5c8598&o=expressen
Huvudpoängen är att du skall låtsas vara dålig på allt som du inte vill göra/tycker är oviktigt/under din värdighet för att lyckas. Men vore det bra om alla beteende sig så? Någon måste ju göra jobbet?
Ett typexempel från mitt jobb som doktorand är att man skiter i undervisningen. För en framtida karriär (iallafall inom högskolan) är det antal artiklar som räknas så skall man vara smart skall man strunta i undervisningen. Har man tur så slipper man t.o.m. att undervisa mer. Men de som gör på det sättet sätter ju både studenterna och sina arbetskamrater i en dålig sits. Själv har jag väldigt svårt för att göra så. Men karriärmässigt är det nog rätt tyvärr.
Så hur gör ni, gör ni ett medvetet dåligt jobb för att slippa tråkiga/meningslösa icke karriärsfrämjande sysslor och hur resonerar ni då? Är det okej att göra så?
Kan ju vara skoj att vara omtyckt på sin arbetsplats också.
Jag tycker inte att det är okej, tyder på dålig karaktär tycker jag.
Bra att någon håller med. Jag tyckte att det var lite konstigt att skriva en sådan artikel utan att komma med några invändningar till ett sådant beteende. Men samtidigt så tror jag att de har rätt i att om man vill göra karriär så skall man inte vara alltför tjänstvillig med att koka kaffe, fixa datorerna och skrivarna osv. Det är ju bra om man hinner med sitt eget jobb också.
Jag och mina bröder har kört med det ett bra tag. Exempelvis så skulle jag och äldsta brorsan byta till sommardäck på våra bilar för några veckor sedan. Vi tröttnade efter första bilen och istället för att göra färdigt så blev vi helt plötsligt väldigt klumpiga och dåliga på att göra det så att farsan tog över.
Dumleman
2007-04-22, 18:39
Det brukar vara väldigt genomskinligt när någon maskar på det där viset och arbetskamrater brukar inte gilla det. Sjukt dålig stil.
Om man är en mes så håller man på och gör så. Jag tror iaf att grovgöra och saker man inte tycker är jättekul att göra leder till personlig utveckling.
Jag tycker att det är tvärtom; ju mer man visar framfötterna och bevisar hur kompetent man är, desto troligare är det att man får roliga/ansvarsfulla/stimulerande uppgifter och slipper slavgöra. Den som delar ut arbetsuppgifter förstår (förhoppningsvis) att mina kunskaper kommer till större nytta på detta sätt, än om jag ska göra saker som vem som helst kan göra.
Jag och mina bröder har kört med det ett bra tag. Exempelvis så skulle jag och äldsta brorsan byta till sommardäck på våra bilar för några veckor sedan. Vi tröttnade efter första bilen och istället för att göra färdigt så blev vi helt plötsligt väldigt klumpiga och dåliga på att göra det så att farsan tog över.
"asså.. pappa!! Vilka skruvar ska man skruva på?"
Musselbank
2007-04-23, 16:02
Beter man sig som en skit så är man en skit. Att en del trivs med det är ju trist. Men det är ju inte helt lyckat att gå till överdrift åt andra hållet heller.
Det är förhoppningsvis för många inte så att karriären ensam är så viktig att man säljer sin själ. I många avseenden får man väl ändå ett bättre liv om man är hygglig. Hoppas jag.
Jag tror att det är karriärsfrämjande att ta skitjobben också. Man ska nog räkna med att det mesta man gör syns, och vågar man få skit under naglarna samtidigt som man kan prata för sig tror jag man har en fördel jämfört med maskarna.
Liten Men Fet
2007-04-23, 16:20
Jag ser ju ner på människor som maskar och inte vill ta i eller ställa upp för att hjälpa till, dom försvinner ju snabbt från umgänget och listan av människor man ställer upp för om det krisar.
Ringer en polare på när jag ligger och sover och behöver hjälp med en bil som krånglar eller liknande som är akut så drar jag iväg direkt. Är det nån som brukar maska så svarar jag nog inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.