Visa fullständig version : Hur tror/hoppas ni äldreomsorgen kommer se ut när ni blir gamla?
Kommer dagens boenden gemensamma matutrymmen finnas kvar? Kommer Bingo som torsdagsaktivitet fortfarande vara en hit?
Kommer ni ha en dator och spamma kolo? Eller kommer folk kola innan det blir så gammla?
Ja ni vet, hur tror ni äldreomsorgen kommer förändras dom nästa 20-50åren nånting? Eller bara på kortare sikt?
förhoppningsvis läggs skiten ner totalt och människor börjar ta mer ansvar för sina egna föräldrar o liknande.
ungarna på dagis o föräldrarna på hemmet*spy*
Har inga funderingar på hur det kommer att se ut, enda jag har funderat på är att jag inte vill dit. När jag inte klarar mig själv längre vill jag dö i sömnen.
förhoppningsvis läggs skiten ner totalt och människor börjar ta mer ansvar för sina egna föräldrar o liknande.
ungarna på dagis o föräldrarna på hemmet*spy*
Håller med lite där, jag är ensambarn och som jag känner nu så kommer jag ta hand om mina föräldrar så mycket det går när det blir dåliga. Dom tog ju hand om mig när jag va liten :)
Alternativ 1 - Vi blir inte gamla. Om ett par år så kommer de på något som stannar åldrandet.
Alternativ 2. Framtidens giriga ungar har kommit fram till att de inte vill ha oss och de smälter ner oss för att utvinna energi.
Annars är jag med Jax
Alternativ 1 - Vi blir inte gamla. Om ett par år så kommer de på något som stannar åldrandet.
Alternativ 2. Framtidens giriga ungar har kommit fram till att de inte vill ha oss och de smälter ner oss för att utvinna energi.
Annars är jag med Jax
HAHA, smälter ner! :laugh:
Nä, jag håller med, ska försöka dö på något spektakulärt sätt innan jag blir så handikappad att jag behöver hjälp för att klara vardagen.
Dumleman
2007-04-21, 11:05
Vi kommer att uppfattas som folk som "snyltar på systemet" och får bo 30 pers i något garage tror jag.
Jag ska lätt bo på hem. Assoft ju. Umgås med andra dementa tanter och kolla porr hela dagarna. :thumbup:
Jag ska lätt bo på hem. Assoft ju. Umgås med andra dementa tanter och kolla porr hela dagarna. :thumbup:
Mat och prottedrinkar ingår ju också. Och glöm inte bingon.
Mat och prottedrinkar ingår ju också. Och glöm inte bingon.
BINGO!? Vafan. Sånt sysslar inte jag med.
Jag tänker inte ta hand om mina föräldrar. Det får vården fixa. Däremot kommer jag finnas där och bry mig. Det gör jag ju nu också.
Jag tror inte man förändras så radikalt med åldern mer än att fysiken sätter upp begränsningar. Man är ju samma person.
Jag hoppas att jag ska kunna bo hemma länge och att kroppen och psyket hänger ihop och är ungefär lika friska.
Edit: och jag hoppas det jobbar bra folk i vården och att tid kommer finnas att vända på mig och trycka på play på DVDn någon gång ibland.
Eller sitta och skvallra om de andra kärringarna när du väntar på att nån ska komma och torka upp ditt bajs.
-Var det Eda eller Asta som tog en extra kaka förra torsdagen?
-Det var nog Rut minsann
-Fy tjyvene vilket sätt. Uschiamejjen vilka människor det finns
Eller sitta och skvallra om de andra kärringarna när du väntar på att nån ska komma och torka upp ditt bajs.
-Var det Eda eller Asta som tog en extra kaka förra torsdagen?
-Det var nog Rut minsann
-Fy tjyvene vilket sätt. Uschiamejjen vilka människor det finns
Haha! När jag inte kan torka röven själv kommer jag att ta livet av mig.
Man får ju bo hemma och dö hemma om man vill.
Man får ju bo hemma och dö hemma om man vill.
Men hur kul är det att vara ensam då?
Om min gubbe dör innan mig (vilket han lär göra efter ett liv med mig :naughty: ) vill jag definitivt in på ett hem. Massor av folk som är i samma situation som mig. Finns säkert nån heting som man kan klämma lite på.
Fyfan. Jag vill vara en gammal snuskig tant :D
Dumleman
2007-04-21, 11:28
Om min gubbe dör innan mig (vilket han lär göra efter ett liv med mig :naughty: ) vill jag definitivt in på ett hem. Massor av folk som är i samma situation som mig.
Jojo så säger de flesta! Båda mina morföräldrar sa att när de blev så de inte klarade sig själva så skulle de självmant flytta på hemmet men när de väl var så de inte klarar sig så hade de glömt allt detta. Då fick man halvt om halvt lura/locka dit dem och sura som fan blev dem.
Jojo så säger de flesta! Båda mina morföräldrar sa att när de blev så de inte klarade sig själva så skulle de självmant flytta på hemmet men när de väl var så de inte klarar sig så hade de glömt allt detta. Då fick man halvt om halvt lura/locka dit dem och sura som fan blev dem.
Men det suger att vara ensam ju. Min farmor är ensam, hon är typ.. 75, men hur frisk som helst. Hon jobbar t.o.m. fortfarande.
Men jag vill bo på hem. :D
Inget jävla hem för min del, när det börjar närma sig så blir det:
http://www.gunblast.com/images/JimTaylor_CAS/cowboy7a.jpg
Muskelbyggaren
2007-04-21, 16:06
Jag är inne på Fartmans spår men jag dör nog mycket senare än honom då vapnen blivit lite modernare:
http://www.starstore.com/acatalog/Stormtrooper-blaster-l.jpg
Utvecklingen går framåt, ingen blir gammal och ingen dör. Ålderdomshemmen slopas.
Jag kommer dö under smithmaskin.
70 är lagom att gå bort så inget hem hoppas jag.
http://www.filmreference.com/images/sjff_01_img0443.jpg
En sak är i varje fall säker, jag kommer göra mitt yttersta för att bli tillräckligt förmögen för att inte behöva varken det statliga pensionssystemet eller äldreomsorgen.
bulldozer
2007-04-22, 09:22
Tror det kommer vara ännu sämre än idag, då personalen i äldreomsorgen är så upptagna att de inte hinner ta en kopp kaffe än mindre fösa ut gamlingarna. Förhoppningsvist är de utbytta till robotar som inte känner att de behöver ta varje tillfälle i akt att skvallra med varann istället för att jobba.
Själv planerar jag på och flytta till californien, gran canaria eller nåt annat soligt varmt ställe när jag går i pension. Ligga på playan få cancer o dö innan jag blir för gammal, alternativt bli fiskmat.
Äldreomsorgen och pensionen när en annan blir gammal (läs äldre) är nog inte så mycket att hoppas på, andelen 65+ kommer vara bra mycke högre än idag, så jag tror man får räkna mycket på sina nära och kära.
blekfet2
2007-04-22, 09:39
http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/7/72/200px-Suicide_Booth.JPG
Tror det kommer vara ännu sämre än idag, då personalen i äldreomsorgen är så upptagna att de inte hinner ta en kopp kaffe än mindre fösa ut gamlingarna. Förhoppningsvist är de utbytta till robotar som inte känner att de behöver ta varje tillfälle i akt att skvallra med varann istället för att jobba.
Det är olika i olika kommuner.
Jag tror den kommer se annorlunda ut. Jag tror det kommer finnas mer valfrihet men att det är tilläggstjänster som man får betala för. Jag har svårt att tro att 40-talistern kommer att bara acceptera att få omsorg tilldelad.
Det som man ser nu är att äldre är friskare längre och mer aktiva. Dom klarar sig själva längre upp i åldrarna.
Sen apropå det Bulldozer säger om att äldreomsorgen är dålig och kommer bli sämre är intressant. Alla utvärderingar tyder på att äldreomsorgen aldrig har varit så bra som den är idag. Sen finns det ställen som inte har problem och så har det alltid varit och tyvärr kommer det nog alltid att vara så (då det är människor som jobbar inom omsorgen än så länge). Det gäller att hitta bra system att identifiera dom ställena så tidigt som möjligt.
Vi har en glorifierad bild av hur äldreomsorgen som då hette äldrevård var tidigare på långvården när dom äldre duschades på löpande band. Det är inget som någon äldre eller anhörig skulle acceptera idag.
Varför man i allmänhetens ögon har en bild av att äldreomsorgen är så dålig har nog att göra med att det endast är när det händer ngt dåligt som det lyfts fram i media. Ring upp en jounalist (jag vet att det har gjorts) och berätta att du har ett äldreboende med hög kvalitet där dom gamla mår bra och får bra omsorg så är dom totalt ointresserade av att rapportera om det.
Sheogorath
2007-04-22, 17:26
Glaskupol med ventilation, motionscykel kopplad till generator, sedan förbränning till fjärrvärme.
Flyttar ni till mina trakter kan ni få en himla bra hemsjukvård iallafall.
En gång va det en tanta som tryckte på sitt larm för Tv:n va pajj. Egentligen borde ja gett henne nummret till nån tv reperatör eller nått men snäll som ja va så fixxade jag det *whistle*
champion
2007-04-22, 20:13
Vill aldrig hamna i äldreomsorgen.
När ja mår så dåligt att ja måste dit så vill ja dö.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.