Visa fullständig version : Bostadslös...
Vad gör man när inte ens det kommunala hyresbolaget som hyr ut till vilka slusk som helst vill ge mig en lägenhet i ghettot? Är det då man flyttar hem till mamma? Började lipa hos handläggaren idag....Så jäkla taskiga. Har inte kommunen ett ansvar att alla dess invånare måste få ett boende? Eller får man gå genom Soc då?
Har inte kommunen ett ansvar att alla dess invånare måste få ett boende?
Om min kommun skulle också vara så snälla och ge mig en bostad *cry*
Hur får alla alkisar,psyksjuka osv osv lägenheter då? Är det genom soc då? Liiiiiite värdelös man kände sig liksom.
Hur får alla alkisar,psyksjuka osv osv lägenheter då? Är det genom soc då? Liiiiiite värdelös man kände sig liksom.
Det måste vara genom soc.
Men, du knegar väl? Vad är problemet, finns det inte boende i "rätt" område eller?
Men, du knegar väl? Vad är problemet, finns det inte boende i "rätt" område eller?
Ja har ju pluggat nu i 1,5 år och gått på timanställning. Sedan har ja ett heltidsvik fram till sept. Men eftersom jag inte hade något fast jobb efter sept, så fick jag ingen lägenhet. Fastän jag försökte säga att jag får hur mycket jobb som helst som vik + att det inte är svårt att hitta jobb som undersköterska (finns stort behov av det), jag sa tom att ja hade en borgennär. Men hon sa bara "kom tillbaka när du har fått jobb"
Ja har ju pluggat nu i 1,5 år och gått på timanställning. Sedan har ja ett heltidsvik fram till sept. Men eftersom jag inte hade något fast jobb efter sept, så fick jag ingen lägenhet. Fastän jag försökte säga att jag får hur mycket jobb som helst som vik + att det inte är svårt att hitta jobb som undersköterska (finns stort behov av det), jag sa tom att ja hade en borgennär. Men hon sa bara "kom tillbaka när du har fått jobb"
Var bor du nu då? Finns det verkligen ghetto i Jönköping?
Min erfarenhet av att bo i sk. dåliga områden är enbart god, så länge det inte är för långt till city så tycker jag det är helt ok.
Finns det verkligen ens i Sverige?
Löjligt, att du har heltidsvik fram till september borde vara mer meriterande än att ha varit anställd i ett par år. Är ju fanimej större risk att den "fast anställda" går arbetslös efter sommaren än du...
Rinkeby och Rosengård är 2 mycket bra exempel på svenska ghetton.
Jag är uppvuxen på Rosengård i Malmö så jag vet att det finns :D
ta med dig din killkompis och hota med att olla!!
hoppas man får skämta om det :D
Välkommen till oss medelmåttor som glöms bort.
Rinkeby och Rosengård är 2 mycket bra exempel på svenska ghetton.
Nu pratar jag om ghetton, inte om ställen där folk har hyggliga levnadsvillkor med invandrarbakgrund.
Nu pratar jag om ghetton, inte om ställen där folk har hyggliga levnadsvillkor med invandrarbakgrund.
det märks att du inte riktigt vet vad du pratar om =)
Definiera isåfall ghetto? och, hur vet du att deras levnadsvillkor är bra? Har du bott där?
Är det genom soc då?
japp, tyvärr är det så.
champion
2007-04-20, 17:59
Har en polare som fick lägenhet genom soc.
Soc ger väl bara lägenheter i ghetton områden??
Min erfarenhet av att bo i sk. dåliga områden är enbart god, så länge det inte är för långt till city så tycker jag det är helt ok.
Ghetton kanske är att ta i, men det finns mindre fina områden iallfall.
Råslätt är ett sådant område, "miljonprogrammsområde"och det är inga fördommar för jag jobbar i distrikssjukvården där. Jag menar inte heller att "se ner" på folk, men det är ett typiskt område med
massvis med lägenhet där studenter, invandrare,
alkolister, fattiga pensionärer och psyksjuka bor.
Bilder från google
http://www.vartnyaattetorp.nu/v2/ulimages2/340x_040408103722331.jpg
http://www.restate.geo.uu.nl/studies/Photos/estates_jonk_rasl_1.jpg
http://tk.ttu.ee/vvfiles/0/05f72a4d801211701921da717b67dfb8.jpg
Tyckte också att det var svårt att hitta hyrerätt i Jönne när jag sökte för ett par månader sen. Men helt omöjligt var det ju inte om man kunde tänka sig att bo en bit från city. Har du ringt runt till alla möjliga fastighetsägare?
det märks att du inte riktigt vet vad du pratar om =)
men alltså du kan inte jämföra rosengård, med ghetton i Harlem/Queensbridge/Compton bland andra.
Ja, det lät helt vansinnigt att dom nekar sådär. Så länge hyran betalas ska dom fan skita i hur du tjänar in dina pengar. Har aldrig tidigare hört att man blir nekad pga att man inte har fast anställning.. fast det kanske är vanligare söderut?
Soc ger väl bara lägenheter i ghetton områden??
inte enbart.
men det är väl nästan bara så tyvärr *grr27*
man ska vara glad att man slipper dom problemen!!! :D:D:D
men alltså du kan inte jämföra rosengård, med ghetton i Harlem/Queensbridge/Compton bland andra.
självklart inte.
men det var inte heller något av dom områdena vi pratade om heller väl?
jag vill minnas att det här handlar om sverige och därmed bör det vara svenska ghetton som kommer upp?
Nu bor jag i en fin lägenhet mitt i city som jag går i andra hand.
Jag har försökt med privata hyresvärdar och även sökt på blocket utan något bra resultat. Så då tänkte jag att det kommunala måste ha något att erbjuda mig. Så ja gick dit och fyllde i en lapp, uppgav referenser till min chef osv. Och sa till handläggaren att ja hade läst men va färdig nu osv. Och att ja behövde lägenhet till 1sept. Då sa hon "ja men hör av dig när du fått jobb då".
Hur ska ja kunna sökajobb utan att ha boende? Och få boende utan jobb? Så jäkla skit.
Lelle Pelle
2007-04-20, 18:05
självklart inte.
jag vill minnas att det här handlar om sverige och därmed bör det vara svenska ghetton som kommer upp?
Det han säger är ju att inga svenska städer/stadsdelar är så dåliga att det går platsar i kategorin ghetto. Och det håller jag med om.
christian
Om du har borgenär kan du väl låna ihop lite till en bostadsrätt? Förutsatt att du har insatsen, förstås.
champion
Dom som lever på soc ett tag blir dom inte stämplade alltså synns det inte att dom har levt på dom ett tag?
tossefar
2007-04-20, 18:06
Lika lite som du kan jämföra ghetton i USA med dess sydamerikanska syskon. What's your point?
Om du har borgenär kan du väl låna ihop lite till en bostadsrätt? Förutsatt att du har insatsen, förstås.
Nej det blir nog svårt, jag har jobbat mycket extra under tiden jag studerat men alla pengar har gått till hyra osv. Så jag har inget sparat. Och jag har inga tillgångar över huvudtaget.
Sålänge du är över 18, 20 om du pluggar, så har väl inte dina föräldrar något som helst ansvar för dig så om du inte kan fixa det själv borde väl socialomsorgen göra det.
Varför får du inte bo där? För att du inte har fast inkomst o så?
Om du har borgenär kan du väl låna ihop lite till en
bostadsrätt? Förutsatt att du har insatsen, förstås.
Går att ta ett handpenningslån också om man vill.
Men Angel, om du behöver lägenhet 1 sept så är det inte riktigt läge att bryta
ihop i april. Ring runt till alla hyresvärdar runt månadsskiftet och titta på
blocket varje dag. Sen upprepar du det varje månadsskifte.
I juli kan du börja på orolig och i augusti kan du få bli lite småless.
Soc ger väl bara lägenheter i ghetton områden??Vettefan om soc ger några lägenheter överhuvudtaget, däremot får man ju pengar så att man kan fixa hyran och det nödvändigaste och här finns det väl en begränsning på att hyran får vara max 3800kr/mån, så det går ju inte att ta en alltför flashig lägenhet.
Det han säger är ju att inga svenska städer/stadsdelar är så dåliga att det går platsar i kategorin ghetto. Och det håller jag med om.
men då är Harlem, Compton osv. rena himmelriket om vi jämför med kåkstäderna i sydamerika och afrika.
då platsar inte USA-"ghettona" i den kategorin heller?
Sålänge du är över 18, 20 om du pluggar, så har väl inte dina föräldrar något som helst ansvar för dig så om du inte kan fixa det själv borde väl socialomsorgen göra det.
Varför får du inte bo där? För att du inte har fast inkomst o så?
Jag vill helst inte gå genom soc, jag har ju jobb och ja vet att ja kommer få jobb även efter sept.
champion
2007-04-20, 18:10
Nej det blir nog svårt, jag har jobbat mycket extra under tiden jag studerat men alla pengar har gått till hyra osv. Så jag har inget sparat. Och jag har inga tillgångar över huvudtaget.
Be föräldrarna sätta lägenheten på sig, så har du en lya.
Går att ta ett handpenningslån också om man vill.
I juli kan du börja på orolig och i augusti kan du få bli lite småless.
Jo ja börjar ju få panik nu för jag vill inte bli uteliggare direkt...
Definiera isåfall ghetto? och, hur vet du att deras levnadsvillkor är bra? Har du bott där?
Ghetto, där folk är fattiga och har det allmänt dåligt. När jag menar fattiga, då menar jag områden som har uteliggare och hemlösa, och folk som kämpar för överlevnad. Där kriminaliteten är hög. Har rosengård och rinkeby det?
Rinkeby har inte iaf det, vet inte så mycket om rosengård.
Hur vet jag att deras levnadsvillkor är hyggliga? Jo, för att vi bor i Sverige och kommer själv ifrån "såna" här områden. Är själv uppvuxen i jordbro bland andra ställen.
Dom som lever på soc ett tag blir dom inte stämplade alltså synns det inte att dom har levt på dom ett tag?Jo de blir brännmärkta med en socstjärna på ena kinden så alla kan frysa ut de jävla packen som iglar på systemet! Skampåle på stadens största torg två dagar i veckan också.
Vettefan om soc ger några lägenheter överhuvudtaget
det gör dom.
när jag bodde i min senaste lägenhet, som var ett bostadsrättshus, så köpte socialen några lägenheter och lät några av sina bidragstagare bo där.
Jo ja börjar ju få panik nu för jag vill inte bli uteliggare direkt...
Ledsen om jag är lite hård, men det lär inte hjälpa att få panik. Det är inte alltid man får en lägenhet direkt, men du har ju lång tid på dig. Det löser sig utan problem om du bara anstränger dig lite. Sen att det inte känns så idag är en annan dag, men det är bara att vakna upp imorgon och ta nya tag.
Jag vill helst inte gå genom soc, jag har ju jobb och ja vet att ja kommer få jobb även efter sept.Om du har jobb borde det ju vara lugnt, du får väl snacka lite med hyresvärdarna bara, någon borde ju lita på att du kommer kunna betala hyran, eller så får du väl fixa en borgenär som lovar att betala den utifall att du nu skulle vara utan jobb någon månad eller så.
Lelle Pelle
2007-04-20, 18:13
men då är Harlem, Compton osv. rena himmelriket om vi jämför med kåkstäderna i sydamerika och afrika.
då platsar inte USA-"ghettona" i den kategorin heller?
Det är upp till dig att bestämma hur din definition av ett "ghetto" ser ut. Om du tycker att det finns ghetton i Sverige, så är det upp till dig. Jag tycker det inte.
självklart inte.
Vissa verkar ha en annorlunda bild av vad ghetto är för något. Det räcker med att du tar båten till polen så vet du vad jag snackar om, när jag pratar om ghetton :)
Ghetto, där folk är fattiga och har det allmänt dåligt. När jag menar fattiga, då menar jag områden som har uteliggare och hemlösa, och folk som kämpar för överlevnad. Där kriminaliteten är hög. Har rosengård och rinkeby det?
Rinkeby har inte iaf det, vet inte så mycket om rosengård.
Hur vet jag att deras levnadsvillkor är hyggliga? Jo, för att vi bor i Sverige och kommer själv ifrån "såna" här områden. Är själv uppvuxen i jordbro bland andra ställen.
Bara för att man är fattig, betyder det inte att man har låg levnadsstandard (vet att jag motsäger mig själv :P). Tror flyktingar är glada bara dom har tak över huvudet, samt mat på bordet varje dag. Men, vi i sverige ser detta som "ghetton", eftersom dom inte kör en silverfärgad volvo V70, samt att dom inte har en röd sommarstuga. Det var det jag mena med ghetton.
jag kan bara uttala mig om rosengård eftersom det är där jag växte upp.
där finns det uteliggare, kriminaliteten är skyhög, det finns familjer som lever upp till 10 personer på 40-50 kvadrat och den senaste tiden har dom fått för sig att bränna ner det mesta.
rosengård är ett ghetto med svenska mått.
det är inte utan anledning det har kallats för sveriges värsta område under många år.
tyvärr är det så
Bara för att man är fattig, betyder det inte att man har låg levnadsstandard (vet att jag motsäger mig själv :P). Tror flyktingar är glada bara dom har tak över huvudet samt mat på bordet varje dag. Men, vi i sverige ser detta om "ghetton", eftersom dom inte kör en silverfärgad volvo V70, samt att dom inte har en röd sommarstuga. Det var det jag mena med ghetton.
Okej, som sagt vissa verkar ha en annan bild av vad ghetto är. Min definition har jag precis förklarat i mitt förra inlägg.
champion
2007-04-20, 18:18
Jo de blir brännmärkta med en socstjärna på ena kinden så alla kan frysa ut de jävla packen som iglar på systemet! Skampåle på stadens största torg två dagar i veckan också.
Den var så rolig att ja glömde att skratta.
Okej, som sagt vissa verkar ha en annan bild av vad ghetto är. Min definition har jag precis förklarat i mitt förra inlägg.
Precis.
Den var så rolig att ja glömde att skratta.Hur menar du då? Varför skulle man bli stämplad för det?
jag kan bara uttala mig om rosengård eftersom det är där jag växte upp.
där finns det uteliggare, kriminaliteten är skyhög, det finns familjer som lever upp till 10 personer på 40-50 kvadrat och den senaste tiden har dom fått för sig att bränna ner det mesta.
rosengård är ett ghetto med svenska mått.
det är inte utan anledning det har kallats för sveriges värsta område under många år.
tyvärr är det så
Du tycker så, jag tycker helt annat. Så länge man bor i ett av världens bästa länder när det gäller välfärd så kan jag tyvärr inte använda ordet ghetto för nåt område i sverige.
Så Östermalm är ett bra område och Rinkeby är ett mindre bra område då?
ska vi uttrycka oss så istället :D
Glöm att ja sa Ghetto....!
Dumleman
2007-04-20, 18:35
Bostadsmarknaden är sjuk. I inlandet rivs det hus och lägenheter i full fart och i städerna byggs det svindyra lägenheter för fullt. Och ska man ha hjälp av kommunala bolag så ska man ha stått i kö sen man föddes i princip.
Du tycker så, jag tycker helt annat. Så länge man bor i ett av världens bästa länder när det gäller välfärd så kan jag tyvärr inte använda ordet ghetto för nåt område i sverige.
Men du säger ändå att t.ex. Harlem är ett ghetto. Jag anser väl att det förmodligen fortfarande är det men varför skulle inte rosengård vara det. Nästan bara invandrare och jäkligt fattigt och hög förstörelse och brottslighet.
absolut lättast är att söka sig till privata fastighetsägare.
ring till dom dagligen och tjata på dom.
"så FORT det blir något ledigt så vill jag ha den"
hoppas det går bra :em:
Kommunala bostadsbolag tar numera inte något direkt socialt ansvar, tror man kan se dom som vilken hyresvärd som helst. Nu när du vet det så snyt dig och sök lägenhet någon annanstans. Finns massor med privata värdar, andrahandsuthyrning, lediga rum osv.
Vissa verkar ha en annorlunda bild av vad ghetto är för något. Det räcker med att du tar båten till polen så vet du vad jag snackar om, när jag pratar om ghetton :)
Ett ghetto skiljer sig från tex. en enklav på så sätt att de som bor där inte vill bo där/tvingas bo där (antingen av lag eller av socioekonomiska skäl), båda dessa har gemensamt att det är väl avgränsade områden som befolkas av en viss grupp människor (tex.en viss klassgrupp, en viss etnicitet eller dylikt).
Det var iallafall vad vi fick lära oss på kulturgeografin.
Så Östermalm är ett bra område och Rinkeby är ett mindre bra område då?
ska vi uttrycka oss så istället :D
Låter bra :thumbup:
Låter bra :thumbup:
Enligt min samhällsgeografiska definition är Rosengård troligen ett ghetto och Östermalm en enklav.
Enligt min samhällsgeografiska definition är Rosengård troligen ett ghetto och Östermalm en enklav.
Enligt mig är det inte, om man jämför ghetton världen över med Rosengård. Folk har det tillräckligt bra här i sverige för att Rosengård ska kunna kallas för ghetto. Din samhällsgeografiska definition funkar nog bättre i länder där folk inte har det lika bra.
Enligt mig är det inte, om man jämför ghetton världen över med Rosengård. Folk har det tillräckligt bra här i sverige för att Rosengård ska kunna kallas för ghetto. Din samhällsgeografiska definition funkar nog bättre i länder där folk inte har det lika bra.
Vadå? Det bor ju bevisligen främst människor ut samma klass(underklass eller vad man ska kalla det) i Rosengård och jag tror väldigt många där egentligen hellre skulle bo nån annanstans men inte har råd att bo i nåt "finare" område. Stämmer utmärkt på definitionen, tycker jag.
Sen om din egna definition av "ghetto" är att folk måste svälta till döds där eller nåt så är det ju en sak, men kom inte och jiddra om att min lite mer allmänt vedertagna definition inte stämmer in på platser i Sverige.
Sen skulle jag ju aldrig få för mig att kalla Rosengård ghetto i vardagsligt tal, om inte lite skämtsamt, precis som jag knappast skulle kalla Limhamn för en "enklav".
Wennerberg
2007-04-20, 20:08
Getto (italienska ghetto, efter stadsdelen Ghetto i Venedig), är en historisk term för ett särskilt kvarter eller stadsdel dit judar var hänvisade att bo. De upprättades oftast under senmedeltiden och avvecklades som ett resultat av upplysningen från mitten av 1700-talet. Kända getton fanns i bl.a. Rom och Prag.
Ordet ghetto, eller getto, sägs ofta komma från Venedig där stadens judiska befolkning från 1527 tvingades att leva på en liten ö i stadsdelen Cannaregio där det tidigare legat ett gjuteri, ghetto på venetianska. Andra förklaringar för ordet som framlagt är att det kommer ifrån italienskans borghetto, litet grannskap, eller från det hebreiska ordet get.
I överförd bemärkelse är ett getto ett fattigt område där socialt utsatta bor av ekonomiska skäl. Sådana områden finns i många länder. Välkända exempel är vissa fattiga storstadsförorter dominerade av särskilt svarta eller latinamerikaner i USA, till exempel Harlem (Manhattan, New York City) & Compton (Los Angeles, Kalifornien).
Under apartheidtiden var den svarta befolkningen i de större städerna hänvisad till att bosätta sig inom vissa områden, som ibland kallades townships. Det mest kända exemplet är Soweto (Southwestern Township, beläget i Johannesburg).
Under andra världskriget drev nazisterna 356 getton för judar, men även för zigenare. De var tyskarnas första steg att få kontroll över judarna. Genom att separera dem från den icke - judiska befolkningen kunde de hålla räkning på hur många de var och plundra deras hem.
Rosengård är väl ändå ett ghetto på det vis att det är där man hamnar om man inte har pengar.
Och har du hängt med så är rosengård ett ställe där polisen knappt kan köra in längre för de blir bombade med flaskor och stenar. Tom av barn som är i åldrarna 7-8 år. Om tio år kan vi nog inte leva i närheten av det där området längre.
Vadå? Det bor ju bevisligen främst människor ut samma klass(underklass eller vad man ska kalla det) i Rosengård och jag tror väldigt många där egentligen hellre skulle bo nån annanstans men inte har råd att bo i nåt "finare" område. Stämmer utmärkt på definitionen, tycker jag.
Vadå? Det finns väl en möjlighet att utbilda sig i det här landet, få råd och bo nån annanstans. Kostar inte heller skyhöga summor som t ex i USA för att gå på universitet eller högskola. Det är ett val man tar själv, var man vill bo.
Tror inte heller att alla i sydamerika och afrika har dessa möjligheter att gå i skola och utbilda sig. Därför tycker jag att det fel att säga att man har ghetto i sverige, när man kan själv påverka sin livssituation och bo på de finare områden om man vill. Visst finns det flyktingar som inte kan svenska, men tror nog att de flesta i rosengård kan prata just det språket och utbilda sig om de vill. Även flyktingar lär sig språket om de vill.
Vadå? Det finns väl en möjlighet att utbilda sig i det här landet, få råd och bo nån annanstans. Kostar inte heller skyhöga summor som t ex i USA för att gå på universitet eller högskola. Det är ett val man tar själv, var man vill bo.
Tror inte heller att alla i sydamerika och afrika har dessa möjligheter att gå i skola och utbilda sig. Därför tycker jag att det fel att säga att man har ghetto i sverige, när man kan själv påverka sin livssituation och bo på de finare områden om man vill. Visst finns det flyktingar som inte kan svenska, men tror nog att de flesta i rosengård kan prata just det språket och utbilda sig om de vill. Även flyktingar lär sig språket om de vill.
Dags att ge dig nu, du har helt enkelt fel. Så jäkla omöjligt är det inte att plugga i USA och framför allt är knappast Harlem ett sådant ghetto som du tror, i alla fall inte nu längre.
Visst har många som bor där goda möjligheter att flytta nån gång, men inte nu. Då måste de först kanske läsa på komvux skitlänge och sen på högskola. Sen är det inte alla som klarar att plugga på så hög nivå heller, inte alla som vill det heller. Finns tex. de som har rejäl dyslexi, är gamla eller bara extremt dåliga skolerfarenheter och ett väldigt lågt skolsjälvförtroende á la "jag kan ändå inget, jag är så dum".
Många vill jobba och har utbildning, men får inte jobb pga. sitt namn och dylikt. Plus att det är lätt att man "fastnar" där man har vänner och släkt, även om man kanske hellre skulle vilja ta tag i sitt liv och flytta därifrån.
Alltså, det kvittar hur mycket gratis och bra utbildning det än finns i ett land, det kan fortfarande finnas getton.
Visst har många som bor där goda möjligheter att flytta
Goda möjligheter existerar inte i ett ghetto. Antingen blir du känd eller lever fattigt det kallar jag inte för goda möjligheter. Unga fattiga pojkar i afrika som blir fotbollsproffs ute i världen, hur hade deras liv sett ut om de inte hade blivit proffs? Förmodligen leva fattigt. Unga fattiga svarta grabbar i USA som blir amerikanska fotbolls eller basketproffs, hur hade deras liv sett utan sporten? De hade inte fått stipendier till universitet, därmed ingen utbildning och de hade tvingats leva fattigt, leva på att råna, mörda, sno bilar, sälja droger för att överleva. De hade tvingats leva i ghettot. Unga fattiga ryska snubbar som blir ishockeystjärnor och proffs, hur hade deras liv sett ut om de hade inte hockeyn? Förmodligen levt fattigt med kriminalitet som den bästa kompisen för att överleva. Så är det bara inte i sverige. Här behöver man inte bli proffs för att leva ett hyggligt liv och flytta till finare områden. Man har goda möjligheter här, om man bara själv vill.
I ghetton har man inte möjligheter, det är talang utöver det vanliga som bestämmer ödet. Inte sin egen vilja.
Goda möjligheter existerar inte i ett ghetto. Antingen blir du känd eller lever fattigt det kallar jag inte för goda möjligheter. Unga fattiga pojkar i afrika som blir fotbollsproffs ute i världen, hur hade deras liv sett ut om de inte hade blivit proffs? Förmodligen leva fattigt. Unga fattiga svarta grabbar i USA som blir amerikanska fotbolls eller basketproffs, hur hade deras liv sett utan sporten? De hade inte fått stipendier till universitet, därmed ingen utbildning och de hade tvingats leva fattigt, leva på att råna, mörda, sno bilar, sälja droger för att överleva. De hade tvingats leva i ghettot. Unga fattiga ryska snubbar som blir ishockey stjärnor och proffs, hur hade deras liv sett ut om de hade inte hockeyn? Förmodligen levt fattigt med kriminalitet som den bästa kompisen för att överleva. Så är det bara inte i sverige. Här behöver man inte bli proffs för att leva ett hyggligt liv och flytta till finare områden. Man har goda möjligheter här, om man bara själv vill.
I riktiga ghetton har man inte möjligheter, det är talang utöver det vanliga som bestämmer ödet. Inte sin egen vilja.
Så du menar att ingen som vuxit upp i ett ghetto i Ryssland, USA eller Afrika lyckats utbilda sig och/eller skaffa ett jobb och flytta till ett bättre område? Det finns ju nivåer mellan Beyonce-rik och svält-fattig.
Och barn i fattiga områden i Sverige tvingas iallafall bo där i kanske 18 år, innan de lätt som en plätt flyter vidare in på högskolan och sen glider ut på arbetsmarknaden och tjänar fett med cash. Sen att de inte är lika fattiga som barn i ghetton i Afrika är ju en sak, men det betyder inte att de har det bra för det. Om nån här får 3000 i månaden att leva på kan man ju inte säga "tänk på barnen i afrika, de hade varit glada för 3000!".
Dags att ge dig nu, du har helt enkelt fel. Så jäkla omöjligt är det inte att plugga i USA och framför allt är knappast Harlem ett sådant ghetto som du tror, i alla fall inte nu längre.
Jasså? Om man är fattig i USA hur kan man plugga då? En termin på community college, vilket inte ens motsvarar högskolan här kostar närmare 50 000kr.
Jasså? Om man är fattig i USA hur kan man plugga då? En termin på community college, vilket inte ens motsvara högskolan här kostar närmare 50 000kr.
Stipendier, armén ger gratis utbildning, jobba ihop pengar etc. Jag undrar bara vad du baserar dina åsikter på?
Så du menar att ingen som vuxit upp i ett ghetto i Ryssland, USA eller Afrika lyckats utbilda sig och/eller skaffa ett jobb och flytta till ett bättre område? Det finns ju nivåer mellan Beyonce-rik och svält-fattig.
Finns säkert de som har lyckats, men oddsen är mindre än i sverige och färre har möjlighet till det. I Sverige har man möjlighet att påverka sitt liv lättare. Därför tycker inte jag att ordet ghetto passar så bra in här.
Sverige är en av världens främsta länder när det gäller välfärd, vet inte var USA ligger men det jag vet att de inte är så bra på att ta hand om minoritet och fattiga. Länderna som Ryssland, länder i afrika och sydamerika ligger mycket sämre till än Sverige.
Viktor_Balck
2007-04-20, 20:45
Den var så rolig att ja glömde att skratta.
Ditt inlägg var dock lite komiskt, varför skulle man bli märkt för att man går på soc? ska man gå runt med en skylt "tjena, jag heter gösta och går på soc"?
Stipendier, armén ger gratis utbildning, jobba ihop pengar etc. Jag undrar bara vad du baserar dina åsikter på?
Jag har själv kollat vad olika utbildningar kostar i universitet i USA. Har en kompis som åkte till Seattle för att plugga på community college, 100 000kr ett år. Finns google om du är intresserad över hur mycket olika skolor kostar.
En skola som University of Texas t ex, har en terminsavgift på 200 000kr om jag inte minns fel.
Armén är en utväg det har du rätt i, det utnyttjar den amerikanska staten. De erbjuder fattiga amerikaner att göra tjänstgöring, för att få utbildning och pengar. Hur bra är armén egentligen? Åka riskera livet för en utbildning.
Armén är en utväg det har du rätt i, det utnyttjar den amerikanska staten. De erbjuder fattiga amerikaner att göra tjänstgöring, för att få utbildning och pengar. Hur bra är armén egentligen? Åka riskera livet för en utbildning.
Det är väl tämligen optimalt att ta värvning om man inte vill fortsätta leva i fattigdom. Man får utbildning och karriärsmöjligheter i armen samt att man får betald collegeutb. Jag hade inte tvekat en sekund.
L-Sami jag tror inte att du har full koll på hur dom lever i USA och vilka möjligheter dom har och inte har.
jag är ledsen men jag tror du tar det mesta ur luften.
edit:
vill också påpeka att Fed up verkar vara en mycket klok människa!
(måste bero på att du bor i malmö) :D
Det är väl tämligen optimalt att ta värvning om man inte vill fortsätta leva i fattigdom. Man får utbildning och karriärsmöjligheter i armen samt att man får betald collegeutb. Jag hade inte tvekat en sekund.
Optimalt om man är beredd att dö för sitt land.
L-Sami
jag är ledsen men jag tror du tar det mesta ur luften.
okej, du tror men vad vet du är frågan? och berätta vad som är fel det jag snackar om.
Optimalt om man är beredd att dö för sitt land.
Man får göra det som krävs om man vill komma någonvart här i livet.
Jag har själv kollat vad olika utbildningar kostar i universitet i USA. Har en kompis som åkte till Seattle för att plugga på community college, 100 000kr ett år. Finns google om du är intresserad över hur mycket olika skolor kostar.
En skola som University of Texas t ex, har en terminsavgift på 200 000kr om jag inte minns fel.
Gör dina 3(kontrakt är väl oftast 4 dock) år aktiv tjänst samt 2 år passiv så har du 40k dollar från armén. Flottan får typ 60k och enligt de jag snackat med så räcker det för de flesta college rakt av för en fyra års utbildning. Eller det är studielånen som armén hjälper till att betala av.
Dessutom finns det fler stipendier, det finns lån, man får ut mer av sin lön samt arbetslösheten är lägre. Alla våra skyddsnät kommer ju inte från ingenstans direkt, vi betalar för det.
Hur som helst så spelar det liten roll. Anledningen till att majoriteten inte kommer att bli någonting i Rosengård är att saker ändrar sig inte. En person som är kass i skolan, våldsam, knarkar, utanför samhället kommer inte bara att ändra på sig och dess barn kommer att bli likadant även om de har potentiell fri utbildning.
Heh, det är rätt soft. Välj flygvapnet eller flottan. Jag menar när hörde du senast att ett av USA:s hangarfartyg bombades sönder samt flygfälten ligger alltid hyfsat säkert så markpersonalen där har det rätt bekvämt.
okej, du tror men vad vet du är frågan?
jag är tämligen säker då?
du har antagligen inte någon fakta som backar upp det du säger.
för det första är du inte den enda som har kompisar som pluggar/pluggat i USA.
för det andra så säger du bara saker som människor i allmänhet brukar tro.
du vet inte ett smack om hur dom har det.
jag är tämligen säker då?
du har antagligen inte någon fakta som backar upp det du säger.
för det första är du inte den enda som har kompisar som pluggar/pluggat i USA.
för det andra så säger du bara saker som människor i allmänhet brukar tro.
du vet inte ett smack om hur dom har det.
Jag vet och känner faktiskt folk som kommer från de sämre ställen från USA. Hur vet jag det, jo jag var en basketspelare en gång i tiden och mötte en del amerikaner som kommer just från ghetton i USA. De har berättat och jag tror på vad de säger.
Jag vet och känner faktiskt folk som kommer från de sämre ställen från USA. Hur vet jag det, jo jag var en basketspelare en gång i tiden och mötte en del amerikaner som kommer just från ghetton i USA. De har berättat och jag tror på vad de säger.
Men du tror ju inte på en som växt upp i Rosengård?
Men du tror ju inte på en som växt upp i Rosengård?
Vad har jag inte trott nu? Har inte sagt emot att det bor 10 personer i en 40 kvadrats lägenhet, och att det finns brottslighet där.
tossefar
2007-04-20, 22:38
okej, du tror men vad vet du är frågan? och berätta vad som är fel det jag snackar om.
10 000-kronors-frågan: Har du ens varit i USA?
Ja? Fine.
Nej? STFU.
Kan ni sluta bråka och tänka på mig som snart kommer bli uteliggare???
Har du ingen garanti på att du kan betala hyran är det klart att du får svårt att skaffa lägenhet. Det är inte säkert att du skulle bli upptagen i en botstdsrättsförening heller, så fortsätt jaga hyresrätt istället. Studentlägenheter finns väl? Fråga det kommunala bolaget varför det inte går att hyra med en borgensman som garant (om du nu kan få någon att ställa upp som det).
Jag nämnde borgennär men då pratade hon bara bort mig..typ "jaja hör av dig när du fått jobb då..."
Studentlght blir nog svårt när jag inte är student längre :(
Jag nämnde borgennär men då pratade hon bara bort mig..typ "jaja hör av dig när du fått jobb då..."
Studentlght blir nog svårt när jag inte är student längre :(
Då får du se till att få bättre svar då. För det första kan det vara bra att ha terminologin rätt. Borgenär är något annat. Borgensman är det du ska ha. Du kan också hänvisa till referenser från tidigare hyresvärd. Kan du få ett intyg om ungefär hur mycket du kommer jobba i höst?
Fettecke
2007-04-20, 23:02
finns ju ett alternativ... gå till banken och låna ett belopp och köp ditt boende...
finns ju ett alternativ... gå till banken och låna ett belopp och köp ditt boende...
Man kan i princip aldrig låna 100%. Dessutom måste man bli upptagen som medlem i föreningen, vilket man riskerar att inte bli om man inte har en inkomst. Detta gäller för lägenheter. Det är självklart annat med hus. Frågan är hur man ska få lån utan inkomst?
Fettecke
2007-04-20, 23:12
klart du kan låna 100% av hela beloppet...
jag vet inte hur bolånet är upplaggt, men man kanske måste pynta 20% själv?, dom 20% kan man ta ett vanligt lån på. visst blir det dyrare, men har man nått val om man inte kan få nått boende och inte vill flytta hem?, flyta med strömmen hos sina polare och snylta hos dom?
sedan ang. föreningen som kanske inte tar in Angel, så kan man skriva lägenheten på hennes mor eller liknande (om hon vill), så får hon hyra ut i andra hand. allt går att lösa med lite tvivelaktiga avsikter.
alt. prata med någon annan handläggare på det där jävla företaget hon vart nekad hos. se för guds skull till att ha med dig Enormt mkt bevis på att du skött dig de senaste åren, att du visst har pengar att betala med, eller att nån annan står som "såndär-människa-som-banken-vill-ha-säkerhet-av"
detta är bara vad jag tror iaf.
:kinky:
(jag hittade inte smileyn där den ena gula bollen kramar den andra, det där var den närmsta)
Fettecke
2007-04-20, 23:14
:kinky:
(jag hittade inte smileyn där den ena gula bollen kramar den andra, det där var den närmsta)
så alltså, ska jag tolka din smiley så blir det såhär:
Du ska vänta tills Angel blir utan lägenhet, då hon är som mest desperat så kommer du kräva att hon knÿllar me dig för att få tak över skallen?
bra tänkt Frekkkko :devil:
:D
så alltså, ska jag tolka din smiley så blir det såhär:
Du ska vänta tills Angel blir utan lägenhet, då hon är som mest desperat så kommer du kräva att hon knÿllar me dig för att få tak över skallen?
bra tänkt Frekkkko :devil:
DU KOM PÅ MIG! Jag är hemligt kär i Angels röv efter lunarbilderna hon lagt upp, I WANT MORE! *cry* :smash:
klart du kan låna 100% av hela beloppet...
jag vet inte hur bolånet är upplaggt, men man kanske måste pynta 20% själv?, dom 20% kan man ta ett vanligt lån på. visst blir det dyrare, men har man nått val om man inte kan få nått boende och inte vill flytta hem?
I Jönköping verkar det vara tillräckligt billigt att köpa lägenhet att man faktiskt klarar att spara till en grundplåt på fem månader som Angel nu har på sig. Största problemet är att bankerna inte gärna lånar ut om de inte tror att de ska få tillbaka sina pengar. Så: Skaffa en borgensman på lån och hyreskontrakt eller hyr i andra hand.
DU KOM PÅ MIG! Jag är hemligt kär i Angels röv efter lunarbilderna hon lagt upp, I WANT MORE! *cry* :smash:
The kolozzeum conspiracy revealed.
You can always get more ass here..
Mini: Tack för värdefulla lån, tyvärr börjar ja inte jobba heltid förrän v26 men ja ska försöka spara så mycket det bara går. Och jobba så många nätter ja orkar med, lite småsegt o jobba natt, sen gå till skolan till 16 sen hem och powersova sen jobba natt igen...gäääsp
I Jönköping verkar det vara tillräckligt billigt att köpa lägenhet att man faktiskt klarar att spara till en grundplåt på fem månader som Angel nu har på sig. Största problemet är att bankerna inte gärna lånar ut om de inte tror att de ska få tillbaka sina pengar. Så: Skaffa en borgensman på lån och hyreskontrakt eller hyr i andra hand.
Helt klart det bästa man kan göra, känns bättre att "betala till sig själv".
tiiips menar ja, inte lån :)
tiiips menar ja, inte lån :)
Ett tips är att låna pengar och köpa en lya. Ffs. Ett annat är att sluta grina och ta tag i saken.
tossefar
2007-04-20, 23:32
Hemnet visar att lägenheter i Jönköping kostar som tuggummi. Köp dig en etta i ghettot för tusen kronor så slipper du problemet. Eller låna 100 000 och köp dig en femma.
ca 800 000 kostade en schysst 2a i ett bra område sist ja tittade :(
tossefar
2007-04-20, 23:36
Jojo, men varför tittar du på dyra lägenheter om du inte har råd med en?
800 000 är fortfarande svinbilligt för en tvåa. Men det hjälper kanske inte dig just nu.
Det är vad mitt schyssta råtthål till etta kostade söder om söder *whistle*
Försök igen ;)
Så valet är att antingen bo i en papplåda under en bro eller en schysst tvåa i ett bra område?
Att jag ens ids svara i tråden.
Så valet är att antingen bo i en papplåda under en bro eller en schysst tvåa i ett bra område?
Sluta. Det är klart!!!!!!! Dessutom ska KOMMUNEN fixa den åt dig...
Herregud sätt in en annons i tidningen och annonsera lite själv... Vill jag ha godis så åker jag och köper det.
christian
2007-04-20, 23:44
I agree.
Angel: Du lärde dig inget sedan http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71444 ?? Det om ngt borde ha varit en wake-up call.
WHITEFOLKS
2007-04-21, 06:09
Vad du får betala som utlänning/out of state resident och vad någon som får betala som är "resident" i t.ex. washington i fallet seattle är 2 helt olika saker.
I princip alla skolor som drivs av delstaterna har heeeelt olika prisklasser för deras egna innevånare och folk som kommer utifrån.
Även i USA kan man få stöd och lån för att studera, jag vet många som betalar sin utbildning helt med diverse stöd, det räcker dock inte till boende och mat osv men utbildningen i sig är helt betald.
internethjälten
2007-04-21, 06:24
Jönköping är jevligt speciellt att söka lägenhet i då
de större bolagen inte ser socialbidrag eller sjukbidrag
som inkomst och då kan man inte heller söka lägenhet.
Men sen finns det en uppsjö med mindre bostadsföretag
som skiter i vad du får dina pengar ifrån så länge De får
in vad de ska ha varje månad.
Mao - har du ca$h så får du en lgh :-D
Kam lista ett par i ett Pm om intresse finns.
jag har quotat mig själv här nere och det är det bästa tipset du kan få.
känner du någon som kanske ska flytta så kan du be dom rekommendera dig till att ta över lägenheten.
hoppas det går bra :em:
Ett tips är att låna pengar och köpa en lya. Ffs. Ett annat är att sluta grina och ta tag i saken.
+1!!!! Är du vuxen så ta och visa det!
Sluta. Det är klart!!!!!!! Dessutom ska KOMMUNEN fixa den åt dig...
Herregud sätt in en annons i tidningen och annonsera lite själv... Vill jag ha godis så åker jag och köper det.
Ja, har inte kommunen ett ansvar för dess invånare när det gäller boendesituation? Har för mig ja har läst om det någonstans så det är väl inte så konstigt att jag undrade?
Till er övriga: Glöm att jag sa nått. Jag gnäller ju visst bara....tur att ni är så vuxna och rediga då. Slå er för bröstet lite.
edit: Det löste sig, jag ringde till min något frånvarande far och sa att jag behövde låna en större summa pengar, så jag köper en lägenhet istället. Tack ändå!
Du har redan fått alla tips du behöver. Bäst i samligen är:
Ett annat är att sluta grina och ta tag i saken.
Övriga är:
Angående lån så kan du antagligen låna hela beloppet om du övertygar banken om att du fixar det. Jag var på banken när jag inte visste om jag skulle få jobb eller inte och frågade följdaktligen om jag fortfarande kunde låna pengar som student.
- Har du en borgenär i så fall
- Kan jag lösa, men det är uteslutet
- Okej, ja men vi kan nog lösa det ändå
Med andra ord om du t.o.m. har borgenär så kan det inte vara speciellt svårt. Sen får du helt enkelt köpa en lägenhet efter din egen plånbok. Det är bedömt ganska många som vill ha billiga tvåor i centrum. Kommunen står knappast och kastar ut dem.
En snabb titt på dn.se visa bland annat följande objekt i rätt prisklass (fanns fler).
Billig 1:a på Dalvik(lågt pris och billig månadskostnad)
225 000:-
http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/NPI-object_Frame.asp?objektid=3579379&service=dn&caller=main&area=8&kommun=113
Bara att måla om allt sen är det biff.
2:a strax över halvmillen
http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/NPI-object_Frame.asp?objektid=3580812&service=dn&caller=main&area=8&kommun=113
Så, nu har jag sparkat dig tillräckligt i ändan. Lycka till nu, men ge för guds skulle inte upp.
Jax, antar att du menar borgensman?
Borgensman: Den som går i säkerhet, den lovar att betala om inte gäldenären kan betala.
Borgenär: Den som lånar ut pengar, "långivare", "fordringsägare".
Gäldenär: Den som har skuld till någon annan.
Bo i andrahand tills du får tag i ett förstahandskontrakt? Ligga med någon som har bra kontakter? Gå till soc och lipa och säga att dom andra är dumma i huvudet (verkar sant)? Eller varför inte kombinera samtliga alternativ?
Grisen: Du har så rätt så. Sorry att jag förväxlade begreppen.
Ligga med någon som har bra kontakter?
jaså det är så tjejer gör för att komma någonstans i livet :confused:
You can always get more ass here..
*flex* *drool* *cupid* *popcorn* *kissass*
(sen fick jag inte plats med mer smileys)
För att vara snel hest och bidra med något:
Kan "Soc" ge mig en lägenhet?
Ja och nej. Sociala myndigheterna (iallafall i Alingsås) kan ge dig en hyresrätt men endast om du verkligen behöver det.
Exempel som kan ge dig lägenhet, och t.o.m förtur i kö:
Mina föräldrar har dött och jag kan inte bo kvar i deras 6:a med en hyra på 8.000 kr.
Jag har problem i hemmet (alkholiserad förälder / föräldrar, drogmissbruk, övergrepp etc etc).
Min / våran lägenhet / hus har brunnit upp, jag har ingen annanstans att bo och behöver en lägenhet.
Exempel på att Soc inte kommer ge dig en lägenhet:
Jag vill flytta hemmifrån!
Jag vill flytta hemmifrån men hittar inget själv!
Jag trivs inte med mina syskon / föräldrar!
Jag vill ha en nyare / finare lägenhet!
Med andra ord, Sociala myndigheterna ger dig bara en lägenhet om du verkligen behöver det, inte om du har svårt att hitta ett eget ställe. Dom är även inte givmilda, det krävs att du har stora problem för att du ska få en lägenhet av dom (se exempel ovan, och jag överdriver inte...). Är problemen tillräckligt stora / allvarliga så får du även förtur och kan få en lägenhet redan efter 1-2 månader.
Det verkar som du har ganska stora krav på lägenhet, och det klandrar jag dig inte för, självklart vill man ha en fin lägenhet och nära till stan men detta kommer du inte få från Sociala. Dom ger dig den första lägenheten dom hittar. Duger inte det så är problemen inte tillräckligt stora.
Glömde jag nämna att Sociala myndigheterna är förjävliga att handskas med? Ska du ha bidrag från dom kräver dom bankutdrag varje månad, att du jämnt och ständigt söker jobb (och självklart tar allt du kan få) samt inte är kompis med "farbror Polis" ;o.
Möten måste du även gå på för att fylla i blanketter samt "uppföljning", dessa brukar vara på dom mest obekväma tiderna.
Hur vet jag allt detta? Jag har fått gå igenom det, och det är förjäkligt.
Mitt råd, undvik sociala myndigheterna om det inte är allvarligt / behövs, skaffa dig ett fast jobb om möjligt och leta själv efter en bostads / hyresrätt.
Kommunen har inget ansvar för att du ska få en lght.
DU har ett ansvar att skaffa lght.
Jag har själv varit bostadslös i 2 månader med två små barn, det skiter alla fullständigt i...det är ingen annans ansvar.
Har du inte möjlighet att låna pengar för att köpa så hyr i andra hand...det är väl inga problem för en ung tjej utan barn??
Lägg ribban på rätt nivå, ta en lght du har råd med!
Soc. skaffar lght. till vissa...fast även där tar det tid och man ska i princip vara förhindrat av fysiska eller psykiska skäl från att skaffa en egen inkomst.
Annars tycker jag du fått många bra svar, tex. att ta dig i kragen och kämpa på lite själv....jag surnar dock av att behöva bläddra igenom 5 sidors diskussion om Ghetton eller vad f*n det var frågan om. Snacka om att det finns många som gillar att förstöra trådar. *screwy*
Kommunen har inget ansvar för att du ska få en lght.
DU har ett ansvar att skaffa lght.
Jag har själv varit bostadslös i 2 månader med två små barn, det skiter alla fullständigt i...det är ingen annans ansvar.
Har du inte möjlighet att låna pengar för att köpa så hyr i andra hand...det är väl inga problem för en ung tjej utan barn??
Lägg ribban på rätt nivå, ta en lght du har råd med!
Soc. skaffar lght. till vissa...fast även där tar det tid och man ska i princip vara förhindrat av fysiska eller psykiska skäl från att skaffa en egen inkomst.
+1
Annars tycker jag du fått många bra svar, tex. att ta dig i kragen och kämpa på lite själv....jag surnar dock av att behöva bläddra igenom 5 sidors diskussion om Ghetton eller vad f*n det var frågan om. Snacka om att det finns många som gillar att förstöra trådar. *screwy*
+10 , skärp er grabbar och skapa en egen "ghettotråd" ;o
Grisen: Du har så rätt så. Sorry att jag förväxlade begreppen.
Det är lungt, har ganska precis gått igenom begreppen i plugget så de sitter liksom.
Det är lungt, har ganska precis gått igenom begreppen i plugget så de sitter liksom.
Sätter mig i skamvrån en stund.
Sätter mig i skamvrån en stund.
Ha ha, bra.
shadowfire
2007-04-21, 17:49
Ragga upp en sambo på k0l0 o flytta in sej?
hobbitar
2007-04-21, 17:51
Ragga upp en sambo på k0l0 o flytta in sej?
Hon kan bo hos mig gratis men då måste hon diska och städa och laga mat VARJE dag.
shadowfire
2007-04-21, 17:52
Hon kan bo hos mig gratis men då måste hon diska och städa och laga mat VARJE dag.
Men det är väl därför man har en kvinna? :confused:
christian
2007-04-21, 17:55
Men det är väl därför man har en kvinna? :confused:
Inte Fettecke, han har det av ekonomiska och sexuella skäl.
shadowfire
2007-04-21, 18:12
:hbang: :laugh: :laugh: :laugh:
Fettecke
2007-04-21, 22:35
men för helvete :laugh: :laugh: :laugh:
christian
2007-04-21, 23:22
men för helvete :laugh: :laugh: :laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.