Visa fullständig version : Går ej ner i vikt.
Har deffat lite på halvfart nu sen den 1 april. dragit ner lite på kolhydraterna samt kcal och även lagt till morgonpromenad minst 4 gånger i veckan i 45 minuter.. Tränar styrketräning som innan men ser inga minskningar på vågen, hur kommer det sig?
Karl_alfred
2007-04-20, 15:47
Du äter fortfarande för mycket och rör på dig för lite.
Deceiver85
2007-04-20, 15:52
Varför deffa på halvfart?
Du äter fortfarande för mycket och rör på dig för lite.
1+
Du har inte en exakt koll på dina kalorier och förbränning. Det är där felet ligger.
Thorwaldsson
2007-04-20, 17:00
Du har inte en exakt koll på dina kalorier och förbränning. Det är där felet ligger.
Och vem har det? Olika livsmedels givna näringsinnehåll är genomsnittliga och den förbränning man som privatperson kan räkna sig fram till kan innefatta en stor felmarginal. Med andra ord är det, enligt mig, i det närmaste omöjligt att veta de aspekter du nämner.
OnT: Som flera andra har sagt så gör du av med mindre än vad du gör av med. Justera kontinuerligt intag och motion för att uppnå dina mål.
Handcuff
2007-04-20, 17:29
Och vem har det? Olika livsmedels givna näringsinnehåll är genomsnittliga och den förbränning man som privatperson kan räkna sig fram till kan innefatta en stor felmarginal. Med andra ord är det, enligt mig, i det närmaste omöjligt att veta de aspekter du nämner.
OnT: Som flera andra har sagt så gör du av med mindre än vad du gör av med. Justera kontinuerligt intag och motion för att uppnå dina mål.
Du räknar ut din förbrukning med lämplig formel. Anpassar kosten efter denna beräkning. Väger dig efter en vecka. Resultat? +-0 ok! då drar vi av lite till. Väger sig efter en vecka. Resultat - 500g! Härligt.
Och enkelt. Felmarginal? Obetydlig då det kommer att jämna ut sig över tiden.
Exaktare blir det inte :thumbup: (eller enklare...)
Thorwaldsson
2007-04-20, 17:47
Du räknar ut din förbrukning med lämplig formel. Anpassar kosten efter denna beräkning. Väger dig efter en vecka. Resultat? +-0 ok! då drar vi av lite till. Väger sig efter en vecka. Resultat - 500g! Härligt.
Och enkelt. Felmarginal? Obetydlig då det kommer att jämna ut sig över tiden.
Exaktare blir det inte :thumbup: (eller enklare...)
"Nu blandar du ihop äpplen och päron" *slap*
Det jag anmärkte på var att man inte kan veta exakt (slå gärna upp i en ordbok om du är osäker på ordets betydelse). Av ditt svar att döma har vi samma mening, du verkar dock medvetet ha feltolkat vad jag skrev. Om du läser vad jag skrev så är det principiellt samma sak som du skrivit därefter :smash:
Har deffat lite på halvfart nu sen den 1 april. dragit ner lite på kolhydraterna samt kcal och även lagt till morgonpromenad minst 4 gånger i veckan i 45 minuter.. Tränar styrketräning som innan men ser inga minskningar på vågen, hur kommer det sig?
Ser du någon skillnad i spegeln då?
loztdignity
2007-04-20, 18:02
Man ska nog ta det försiktigt med att "se skillnad i spegeln". Det beror mycket på tiden på dygnet, om man precis ätit osv.
Använda måttband istället
Eddie Vedder
2007-04-20, 18:06
Man ska nog ta det försiktigt med att "se skillnad i spegeln". Det beror mycket på tiden på dygnet, om man precis ätit osv.
Så midjemåttet påverkas inte av att man har ätit innan menar du?
Om jag ser mej själv i spegeln med en utspänd och deffad mage så ser jag det som en bättre indikator på lågt kroppsfett än om jag har en platt å sladdrig mage iaf.
Plus att man inte enbart går på hur stor magen är, det syns ju i ansiktet och överallt om man minskar i fett.
Absolut inget ont om att använda måttband men spegelbilden är nog fortfarande mer lämplig för en person som inte är fet. Är man fet är ju dock midjemåttet jätteviktigt eftersom bukfetman är den hälsovådligaste.
blekfet2
2007-04-20, 18:10
Och vad spegeln visar är ointressant då? :D
Om ögonen inte kan se skillnad i spegelbilden hur ska de då kunna utläsa något på måttbandet!? :Virro :D
Om ögonen inte kan se skillnad i spegelbilden hur ska de då kunna utläsa något på måttbandet!? :Virro :D
Man får ge det lite tid (: de är de han menar.
Det jag menade är att han har inte koll på sin kalorier och hur mycket han förbränner. Jag syftade på att han knappast räknar sina kalorier, det var det jag menade med ordet exakt. Don't make such a big deal of it :)
loztdignity
2007-04-20, 22:47
Vad jag menar är att det kan vara svårt att se små skillnader i spegeln och därför ibland felaktigt tro att man inte gått ner i vikt fastän ett måttband skulle visa att man blivit 2 cm tunnare om midjan.
Sansibar
2007-04-21, 01:49
Vad jag menar är att det kan vara svårt att se små skillnader i spegeln och därför ibland felaktigt tro att man inte gått ner i vikt fastän ett måttband skulle visa att man blivit 2 cm tunnare om midjan.
..kan verkligen vara svinsvårt att se ngn skillnad av att bara kolla i spegeln (man ser ju sig själv varje dag så det är ju egentligen inget konstigt), vilket ju verkligen är motivationsdödande.. Bättre med måttband eller se hur byxor o tröjor sitter.
Jacksatan
2007-04-21, 08:28
Det är faktiskt inga större problem. Jag har använd de formler som finns för att räkna ut energiförbrukning samt gjort kostscheman där jag dragit ner 500kalorier på detta till kanske 10personer. Alla dessa har gått ner ganska precis ett halvt kg i veckan. Så mkt skiljer det inte på angivelserna att det ska sätta hela deffen ur spel.
Eddie Vedder
2007-04-21, 09:17
Jo men fortfarande fattar jag inte va du menade med att det påverkar om man har ätit innan? Om jag äter en stor måltid och blir proppmätt så är min mage utspänd . Däremot ser jag ju inte fläskigare ut, varken på magen lr nån annanstans på kroppen, jag ser ju fortfarande rutorna, revbenen etc.
Skulle jag däremot använda mej av midjemåttet i det läget så ljuger ju det väldigt eftersom min mage för tillfället är full av mat.
Så bortsett från just det exemplet kan jag hålla med dej, sen är det ju en stor skillnad på var fett främst lagras och frigörs från individ till individ. På mej syns en viktnedgång/uppgång tydligt i ansiket och då är ju spegeln bättre att gå efter. För en person där fläsket främst tas från och/lr lagras på magen kan ju måttbandet va bra även om jag fortfarande tycker att man får en bättre indikator genom att se rutor än att se cm på ett måttband.
loztdignity
2007-04-21, 14:24
Menade att det påverkar hur man ser ut i spegeln, vad är det du inte förstår? Alla vet ju att man ser lite tightare ut på morgonen.
Jag baserade inte det på någon som helst forskning utan på mina egna subjektiva erfarenheter.
Okej, visst, men då ska man mäta sig vid exakta tider varje gång och således får man inte med de där variationerna i måtten.
Eddie Vedder
2007-04-21, 14:52
Jo jag förstår hur du menar, inte meningen som nån kritik lr att påstå att du har fel. Det är problemet att uttrycka sej i skrift förmodar jag, det man säger kan lätt misstolkas.
Jag vände bara lite på resonemanget, i vissa fall kan spegeln ge en bättre bild å i vissa fall kan måttbandet ge en rättvisare bild.:)
loztdignity
2007-04-21, 17:45
Ja så sant så och ja ibland blir det helt tokigt och missförstånd uppstår när man skriver saker :)
Fair enough. Måttbandet är dock bra i långa loppet om man vill se hur man rent statistiskt ändrat sin kropp under en längre period av tid.
Vilken mysig känsla den här tråden fick då. Gruppkram allesamman?
OT: Använd båda.
loztdignity
2007-04-22, 11:42
Är du bög eller
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.