Logga in

Visa fullständig version : Vilken värktablett vid prestation?

skaparn
2007-04-20, 07:53
Saken är den att jag har en nacke och en axel som inte är bra just nu och jag kan inte vrida huvudet i sidled utan att det spänner och gör ordentligt ont. På söndag skulle jag vilja kunna prestera även ifall denna smärta inte försvunnit och undrar ifall det är något jag bör tänka på i valet av värktablett. Igår tog jag två Reliv och smärtan försvann nästan helt i ett par timmar, men nu undrar jag ifall det finns bättre val som till exempel Magnecyl.

Finns det någon prestationssänkande effekt från smärtstillande?

Kollade dopinglistan och det verkar som om endast medel med morfin är förbjudna så jag borde kunna välja vilken tablett som helst.

machine gun
2007-04-20, 11:09
Om jag var du skulle jag i första hand försöka få en akuttid hos en naprapat.

Annars är det väl viktigast att det är en värktablett man inte blir seg och trött av. Citadon lär ju gå bort eftersom det innehåller kodein vilket är besläktat med morfin och min erfarenhet är att man får problem att tänka på dem, så prestationen blir nog nte heller så bra. Så är de ju dessutom receptbelagda (men många har dem hemma, därför skriver jag det ändå). Voltaren blir iaf jag dum i huvet av plus att den kan orsaka magproblem och det är ju ingen hit. Voltaren gel tycker jag däremot fungerar ganska bra som lokalvärkande medel. Alvedon, Panodil och liknande brukar ha ganska dålig smärtstillande effekt enligt mig, då är isf Ipren/Ibumetin bättre. Om Reliv funkade så kör på dem.

Yankeee
2007-04-20, 12:28
Koffein+aspirin är väl en ganska välbeprövad kombo.

skaparn
2007-04-20, 12:48

Nja, jag kör på det pinkfloydiska viset och tar en kemisk substans, men tack för tipsen på vad jag ska undivka.

Kollade upp Aspirin, och det verkar vara ungefär som Magnecyl. Funkar det lika bra?

Yankeee
2007-04-20, 12:49
Kollade upp Aspirin, och det verkar vara ungefär som Magnecyl. Funkar det lika bra?

Det är samma verksamma substans i de båda om jag inte minns fel, bör inte vara någon större skillnad.

machine gun
2007-04-20, 14:04

Iaf mot migrän.

Yankeee
2007-04-20, 14:10
Iaf mot migrän.

Hos träningsmänniskor också :) ECA har nog de flesta hört talas om, fast utan E nu då.

Börje H
2007-04-20, 14:14
Nu är det ju hyfsad vådligt att ge läkemedelstips över nätet, men...
Kombon med Ibuprofen (Ipren eller Alidrin)+Paracetamol(Panodil) har bevisad mycket stor smärtstillande effekt.

machine gun
2007-04-20, 15:02
Hos träningsmänniskor också :) ECA har nog de flesta hört talas om, fast utan E nu då.

Där ser man. Jag brukar iofs inte träna på smärtstillande, eller snarare, jag tränar aldrig på smärtstillande. Vad är det som gör det bättre? Den kärlsammandragande effekten?

Kombon med Ibuprofen (Ipren eller Alidrin)+Paracetamol(Panodil) har bevisad mycket stor smärtstillande effekt.

Hur bra är det för t.ex. levern att kombinera sådär? Tar man en tablett av varje lär det ju bli lite överdos hursomhelst. Jag skulle nog rådfråga en läkare innan jag började kombinera tabletter hejvilt.

Yankeee
2007-04-20, 16:26
Där ser man. Jag brukar iofs inte träna på smärtstillande, eller snarare, jag tränar aldrig på smärtstillande. Vad är det som gör det bättre? Den kärlsammandragande effekten?

Koffein och aspirin ska tydligen fungera som synergister, hittar dock ingen forskning med relevans för träningsmänniskor, finns lite blandade sidor som påpekar detta bara. För migrän osv finns det ju en del.

William
2007-04-20, 17:02
Hur bra är det för t.ex. levern att kombinera sådär? Tar man en tablett av varje lär det ju bli lite överdos hursomhelst. Jag skulle nog rådfråga en läkare innan jag började kombinera tabletter hejvilt.

Det är inga problem att kombinera Alvedon med Ipren eller likande receptfria läkemedel. En av varje ger som Börje säger mkt bättre smärtlindring än exempelvis två av samma sort.

machine gun
2007-04-20, 17:15
Det är inga problem att kombinera Alvedon med Ipren eller likande receptfria läkemedel. En av varje ger som Börje säger mkt bättre smärtlindring än exempelvis två av samma sort.

Står det nåt om det i FASS eller är det något folk kommit fram till med eget experimenterande hemma i medicinskåpet? Det gäller väl att ha såna 200 mg Ipren då, eftersom maxdosen på de vanliga 400 mg är 1 tablett och då blir det kanske för mycket om man dessutom slänger in en Alvedon? Eller ta en halv Ipren, men du förstår vad jag menar. En maxdos av en tablett plus en halv maxdos av en annan låter inte så hälsosamt.

William
2007-04-20, 17:26
Det är inte hemmaexperiment spm ligger bakom utan snarare en viss kunskap i farmakologi samt det faktum att det inte alltför sällan rekommenderas från sjukvårdens håll.

Maxdosen vid ett tillfället är ofta kopplat till läkemedlets effekt, ex 3 alvedontabletter ger inte bättre effekt än 2 vid ett och samma tillfälle. Det behöver alltså inte ha att göra med toxicitet. Att kombinera maxdosen av två olika läkemedel behöver därmed inte per automatik innebära överdosering.

Givetvis ska inte läkemedel kombineras hur som helst av vem som helst i vilka doser som helst, men när det gäller receptfria värktabletter är det inga problem för en frisk individ förutsatt att den inte är överkänslig mot ngn av substanserna.

Rakz
2007-04-20, 17:46
För övrigt ska man för det mesta ta maxdos av de receptfria värktabletterna om man vill ha en tillfredsställande effekt, tar jag en alvedon 500mg t.ex. slår inte effekten in eftersom grundtröskeln inte passerats. Detta är individuellt. När det gäller kombinationer av värktabletter är det viktigt att det bara är vissa som kan kombineras. Alvedon är en av få (den enda?) receptfria värktabletten som inte tillhör gruppen NSAID. Denna kan du därför kombinera med magnecyl, ibumetin och voltaren. Däremot skulle jag aldrig kombinera magnecyl med ibumetin, båda är NSAID och blodförtunnande. För övrigt är magnecyl snällare mot levern än paracetamol. Paracetamol kan vara elakt mot levern, särskilt i kombination med alkohol.

I allmänhet när det gäller läkemedel, har du ingen koll så låt bli dem.

I detta fall där du behöver prestera så skulle mitt val tveklöst vara maxdos aspirin (EXAKT samma som magnecyl) +koffein (dvs som två treo). I ditt fall lär det vara bra att den är smärtstillande, antiinflammatorisk och gör blodet lite tunnare. För övrigt är aspirin min personliga favorit när det gäller receptfria värktabletter. Alvedon är rena skräpet tycker jag.

Doktorn
2007-04-20, 22:48

Säker? Det borde kombinationen inte ha. Paracetamol + acetylsalicylsyra vet jag inte har någon extra smärtstillande effekt. Samma borde gälla med tillägg af ibuprofen...

Doktorn
2007-04-20, 22:51
Saken är den att jag har en nacke och en axel som inte är bra just nu och jag kan inte vrida huvudet i sidled utan att det spänner och gör ordentligt ont. På söndag skulle jag vilja kunna prestera även ifall denna smärta inte försvunnit och undrar ifall det är något jag bör tänka på i valet av värktablett. Igår tog jag två Reliv och smärtan försvann nästan helt i ett par timmar, men nu undrar jag ifall det finns bättre val som till exempel Magnecyl.

Finns det någon prestationssänkande effekt från smärtstillande?

Kollade dopinglistan och det verkar som om endast medel med morfin är förbjudna så jag borde kunna välja vilken tablett som helst.

Det är ingen tvekan om vad du bör välja enligt mig, paracetamol. Skonsam mot mage, och övriga mediciner (magnecyl, ibuprofen etc) som inte är skonsamma mot mage har ingen ytterligare smärtstillande effekt så varför välja dem? Så jag tycker valet är lätt...

Doktorn
2007-04-20, 22:54

Annars är det väl viktigast att det är en värktablett man inte blir seg och trött av. Citadon lär ju gå bort eftersom det innehåller kodein vilket är besläktat med morfin och min erfarenhet är att man får problem att tänka på dem, så prestationen blir nog nte heller så bra. Så är de ju dessutom receptbelagda (men många har dem hemma, därför skriver jag det ändå). Voltaren blir iaf jag dum i huvet av plus att den kan orsaka magproblem och det är ju ingen hit. Voltaren gel tycker jag däremot fungerar ganska bra som lokalvärkande medel. Alvedon, Panodil och liknande brukar ha ganska dålig smärtstillande effekt enligt mig, då är isf Ipren/Ibumetin bättre. Om Reliv funkade så kör på dem.

Om kodein har effekt är det oenighet kring. Vad jag vet är inte effekten dokumenterad. De läkare som skriver ut det, gör det och ser om det fungerar om inte så seponerar de (hopp om placebo menar kritikerna). Men många läkare skriver inte alls ut det pga de menar det inte har effekt...

Lizard
2007-04-20, 23:29
Förutom att det är kul att komponera pillermenyer så tror jag att skaparn har drabbats av en vanlig nackspärr. Sådana dyker upp när man minst anar det - en del vaknar upp efter nattsömnen med den typiska skarpa smärtan och den lika typiska svårigheten att röra huvudet i framför allt ena riktningen. Andra vet med sig att de gjort något urbota som brottning eller att ha övat på att avla barn t ex.

Nackspärrar borde väl vara Börje Hs specialitetet(?) men eftersom han hoppar över det han kan bättre än jag så tvingas jag tillskynda; nackspärrar ger med sig på tre till tio dagar av sig självt.

Lizard

Tolkia
2007-04-21, 06:42
Man kan nog utgå från att det inte är "bra" överhuvudtaget, men det är med största säkerhet inte så dåligt att det är någon fara heller (trots allt är det väldigt vanligt att folk ordineras en kombination av läkemedel). Om jag inte minns helt fel så är inte levertoxicitet något som ses som ett problem med Ibuprofen (Ipren) och Acetysalicysyra/Aspirin (Magnecyl), inte på samma sätt som med Paracetamol (Alvedon) i alla fall; där brukar det vara magslemhinnan som först tar stryk. Jag har sjläv goda erfarenheter av att kombinera som Börje föreslår (jag rekommenderar dock inte att man gör det på regelbunden basis, eftersom man lär riskera att förvärra det som ger upphov till smärtan en hel del om man bara bedövar bort symptomen och kör på som vanligt).

Hur mycket man "skall" ta (apropå kommentar ovan om att man alltid skall ta maxdos) är svårt att säga utan att vet vem som skall ta; det har ju att göra med sådant som hur stor man är och hur snabbt man omsätter saker. Har sett exempel på småväxta tjejer som ordinerats maxdos av diverse värktabletter med högst mindre lyckat resultat (misstänker dock att de och skaparn inte spelar i samma storleksklass).

Sverker
2007-04-21, 07:37
Jag tror helt klart att Lizzard är inne på rätt linje. Det var inte ovanligt att jag vevade på rätt rejält med kastarmen i handboll och sträckte trapezius. Smärtan blir påtaglig i några dagar. Det gick inte att vrida nacken samtidigt som det inte gick att lyfta ut armen eftersom trapezius hjälper till att lyfta där:(
Att dölja smärta och fortsätta i den gamla vanliga stilen kommer nog bara leda till att skadan förvärras och läkningen tar längre tid.

skaparn
2007-04-21, 08:44
Jag tror att jag går på 2 magnecyl/aspirin + koffein. Måste man inte koffeinet i högteknologisk pillerform eller funkar en dubbel Espresso?
Det verkar vara en kombination som väldigt många provat med framgång.

Jag skulle gärna vänta ut nackspärren men kan jag inte vrida huvudet utan smärtor imorgon kommer det gå väldigt illa. Och stå över är inget alternativ när det inte gör ont i något jag trampar med, även om jag är lite orolig för en klungspurt då (åtminstone min bristfälliga teknik) innebär helkroppspass. Fast jag kommer nog ändå inte ligga längst fram i den här klungan när det börjar komma till det, så det känns lite som att oroa sig över att måsta ta alla steg upp på prispallen efter Alpe d'Huez innan man ens skaffat runda hjul.

Tack så mycket för alla tips och intressant diskussion om läkemedel. Kolo levererar som vanligt.

William
2007-04-21, 10:46
Skaparn: Du kan skölja ner det hela med valfri koffeinhaltig dryck.

Jag personligen skulle dock byta ut en aspirin mot en paracetamoltablett istället. Min erfarenhet av kronisk värk säger att det fungerar bättre.

Doktorn
2007-04-21, 10:58
Jag tror att jag går på 2 magnecyl/aspirin + koffein. Måste man inte koffeinet i högteknologisk pillerform eller funkar en dubbel Espresso?
Det verkar vara en kombination som väldigt många provat med framgång.

Jag skulle gärna vänta ut nackspärren men kan jag inte vrida huvudet utan smärtor imorgon kommer det gå väldigt illa. Och stå över är inget alternativ när det inte gör ont i något jag trampar med, även om jag är lite orolig för en klungspurt då (åtminstone min bristfälliga teknik) innebär helkroppspass. Fast jag kommer nog ändå inte ligga längst fram i den här klungan när det börjar komma till det, så det känns lite som att oroa sig över att måsta ta alla steg upp på prispallen efter Alpe d'Huez innan man ens skaffat runda hjul.

Tack så mycket för alla tips och intressant diskussion om läkemedel. Kolo levererar som vanligt.

När du kan välja mellan två preparat med lika bra effekt varför välja det med sideeffects? Välj paracetamol...

Doktorn
2007-04-21, 10:58
Skaparn: Du kan skölja ner det hela med valfri koffeinhaltig dryck.

Jag personligen skulle dock byta ut en aspirin mot en paracetamoltablett istället. Min erfarenhet av kronisk värk säger att det fungerar bättre.

Det fungerar inte bättre...

Doktorn
2007-04-21, 11:00
Man kan nog utgå från att det inte är "bra" överhuvudtaget, men det är med största säkerhet inte så dåligt att det är någon fara heller (trots allt är det väldigt vanligt att folk ordineras en kombination av läkemedel). Om jag inte minns helt fel så är inte levertoxicitet något som ses som ett problem med Ibuprofen (Ipren) och Acetysalicysyra/Aspirin (Magnecyl), inte på samma sätt som med Paracetamol (Alvedon) i alla fall; där brukar det vara magslemhinnan som först tar stryk. Jag har sjläv goda erfarenheter av att kombinera som Börje föreslår (jag rekommenderar dock inte att man gör det på regelbunden basis, eftersom man lär riskera att förvärra det som ger upphov till smärtan en hel del om man bara bedövar bort symptomen och kör på som vanligt).

Hur mycket man "skall" ta (apropå kommentar ovan om att man alltid skall ta maxdos) är svårt att säga utan att vet vem som skall ta; det har ju att göra med sådant som hur stor man är och hur snabbt man omsätter saker. Har sett exempel på småväxta tjejer som ordinerats maxdos av diverse värktabletter med högst mindre lyckat resultat (misstänker dock att de och skaparn inte spelar i samma storleksklass).

Det är en myt att paracetamol + ASA ger bättre effekt, och samma borde gälla ibuprofen...

William
2007-04-21, 12:02
Det fungerar inte bättre...

Jag håller inte med dig. Om inget annat så talar paracetamols och NSAIDs olika verkningsmekanismer för en potentiell synergistisk smärtlindrande effekt om de kombineras.

Det finns ett par artiklar som tar upp ämnet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15005014&query_hl=13&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=11878654&query_hl=22&itool=pubmed_docsum

Jag anser inte att man kan avfärda det hela som en myt...

skaparn
2007-04-21, 12:28
Asch, nu ska ni inte få mig att tvivla på att mitt val var opti. Jag har just varit på apoteket och köpt magnecyl + koffeintabletter ifall jag inte skulle få tag i rätt sorts kaffe. Även lite tigerbalsam slank ner i varukorgen. Jag ska fan inte ha nacksmärta imorgon, jag vägrar.

Börje H
2007-04-21, 15:30
Nackspärrar borde väl vara Börje Hs specialitetet(?) men eftersom han hoppar över det han kan bättre än jag så tvingas jag tillskynda; nackspärrar ger med sig på tre till tio dagar av sig självt.

Lizard

Du kan det lika bra som jag Liz :thumbup:

Lizard
2007-04-21, 15:32
Du kan det lika bra som jag Liz :thumbup:

Aj lövv joo too Boerje *kissass*

Doktorn
2007-04-21, 16:49
Jag håller inte med dig. Om inget annat så talar paracetamols och NSAIDs olika verkningsmekanismer för en potentiell synergistisk smärtlindrande effekt om de kombineras.

Det finns ett par artiklar som tar upp ämnet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15005014&query_hl=13&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=11878654&query_hl=22&itool=pubmed_docsum

Jag anser inte att man kan avfärda det hela som en myt...

Har inte tid att kolla på artiklarna just nu så får göra det senare. Båda har väl samma mekanism med hänsyn till smärtstillande. Central hämning av COX, skillnaden är att NSAID har perifer effekt också (därav sideeffectsen). Därav borde det ej hjälpa att kombinera.

Jag gjorde misstaget att en gång föreslå en kombi av paracetamol och ASA till överläkare och docent i reumatologi (han arbetar också en hel del med idrottsskador), han blev jätteglad att jag sa det så att han kunde få det ur mitt huvud och klargjort för det andra att det är ren bullshit men att många tyvärr tror på det. Och om det är något reumatologer vet så är det hur kronisk smärta ska behandlas...

William
2007-04-21, 18:26
Har inte tid att kolla på artiklarna just nu så får göra det senare. Båda har väl samma mekanism med hänsyn till smärtstillande. Central hämning av COX, skillnaden är att NSAID har perifer effekt också (därav sideeffectsen). Därav borde det ej hjälpa att kombinera.

Jag gjorde misstaget att en gång föreslå en kombi av paracetamol och ASA till överläkare och docent i reumatologi (han arbetar också en hel del med idrottsskador), han blev jätteglad att jag sa det så att han kunde få det ur mitt huvud och klargjort för det andra att det är ren bullshit men att många tyvärr tror på det. Och om det är något reumatologer vet så är det hur kronisk smärta ska behandlas...

Vad jag har läst är att paracetamol tros verka via central COX-hämning men att det inte är vedertaget. Det senaste jag läste var att det i dagsläget anses vara bevisat fullt ut att paracetamol istället verkar via indirekt aktivering av cannabinoidreceptorer i hjärnan. Därmed skulle verkningsmekanismen skilja sig från NSAID.

Jag håller absolut med dig om att reumatologer bör ha koll på behandling av kronisk smärta. Jag har haft turen, eller rättare sagt oturen kanske, att bli behandlad av mer än ett halvdussin reumatologer de senaste 15 åren. Därav min erfarenhet.

Anyway, jag är varken farmakolog eller läkare så jag hobbyspekulerar bara :)
Har förresten själv inte läst artiklarna, bara abstrakten. Hittade dock ytterligare en artikel som kan vara intressant.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=16911100

Tolkia
2007-04-21, 20:17
Vad jag vet är man fortfarande inte säker på mekanismen bakom den smärtlindrande effekten hos paracetamol (förvånansvärt många läkemedel som det förhåller sig så med).

Doktorn
2007-04-23, 17:59
Vad jag har läst är att paracetamol tros verka via central COX-hämning men att det inte är vedertaget. Det senaste jag läste var att det i dagsläget anses vara bevisat fullt ut att paracetamol istället verkar via indirekt aktivering av cannabinoidreceptorer i hjärnan. Därmed skulle verkningsmekanismen skilja sig från NSAID.

Jag håller absolut med dig om att reumatologer bör ha koll på behandling av kronisk smärta. Jag har haft turen, eller rättare sagt oturen kanske, att bli behandlad av mer än ett halvdussin reumatologer de senaste 15 åren. Därav min erfarenhet.

Anyway, jag är varken farmakolog eller läkare så jag hobbyspekulerar bara :)
Har förresten själv inte läst artiklarna, bara abstrakten. Hittade dock ytterligare en artikel som kan vara intressant.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=16911100

Oki kollade snabbt på abstracten här om dagen. Det var väl inte någon direkt evidens? Det ena gällde tänder, det andra var selektiva COX-2 hämmare (används dem?!) och den sista sa något om att det fanns anledning att tro på en fördel att kombinera eller hur var det?

Att det fungerar via cannabinoidreceptorer vet jag inget om, vad jag minns står det inget om det i Goodmann&Gilman's senaste utgåva. Men tar ju också alltid lite tid innan något skrivs i en lärobok, även om den boken är rätt så pigg på att ta med de senaste teorierna.

William
2007-04-23, 18:14
Oki kollade snabbt på abstracten här om dagen. Det var väl inte någon direkt evidens? Det ena gällde tänder, det andra var selektiva COX-2 hämmare (används dem?!) och den sista sa något om att det fanns anledning att tro på en fördel att kombinera eller hur var det?

Att det fungerar via cannabinoidreceptorer vet jag inget om, vad jag minns står det inget om det i Goodmann&Gilman's senaste utgåva. Men tar ju också alltid lite tid innan något skrivs i en lärobok, även om den boken är rätt så pigg på att ta med de senaste teorierna.

Kanske inte direkt evidens men en intressant disskusion om inget annat.

Flertalet studier som utvärderar hur effektiva smärtstillande läkemedel är använder sig av olika modeller som involverar tandvärk, och visst används selektiva COX2-hämmare. Du låter förvånad...

Poängen var mer att det inte går att avfärda som en myt som du gjorde i tidigare inlägg.

Doktorn
2007-04-23, 20:57
Kanske inte direkt evidens men en intressant disskusion om inget annat.

Flertalet studier som utvärderar hur effektiva smärtstillande läkemedel är använder sig av olika modeller som involverar tandvärk, och visst används selektiva COX2-hämmare. Du låter förvånad...

Poängen var mer att det inte går att avfärda som en myt som du gjorde i tidigare inlägg.

Finns det någon anledning att använda selektiva COX-2? Vad jag vet så ger de lika många bivärkningar som non selektiva, har ej bättre effekt och är dyrare. Så av den simpla anledningen används de inte, kanske finns speciella tillfällen de används vid men inget som jag har hört om.