Visa fullständig version : Kvällsmat.
MEDiAHORAN
2007-04-19, 21:35
Ja, då har man skippat både skinkan och osten eftersom dessa produkter innehåller E250, och skinkan innehåller även E251. Brukar käka Sport Wasa men jag behöver tips på pålägg som helst inte har dessa "negativa" ingredienser. Makrill i tomatsås är ju inte safe heller p.g.a. föroreningarna i Östersjön.
Är det knäckebröd med paprika only som gäller om man vill vara på den säkra sidan?
Tips mottages gärna! :)
Tack på förhand :)
EDIT: Fan fel sektion, skall ligga i kost.
Ja, då har man skippat både skinkan och osten eftersom dessa produkter innehåller E250, och skinkan innehåller även E251. Brukar käka Sport Wasa men jag behöver tips på pålägg som helst inte har dessa "negativa" ingredienser. Makrill i tomatsås är ju inte safe heller p.g.a. föroreningarna i Östersjön.
Är det knäckebröd med paprika only som gäller om man vill vara på den säkra sidan?
EDIT: Fan fel sektion, skall ligga i kost.
Laga flera kycklingfiléer i ugn, frys in de du inte använder. Ha en i kylen att äta av, dvs. skär skivor till varje macka. För mig går det åt en filé på två dagar, praktiskt och bra.:thumbup:
EDIT: Fan fel sektion, skall ligga i kost.Inte så mycket makrill i Östersjön. Paprika brukar vara kraftigt besprutad dessutom :)
Ät lite av varje vet jag, variera dig.
Stressen av att vi i sig något eventuellt dåligt är förmodligen värre än att äta ost och skicka på mackan lite då och då. Kroppen är ju inte direkt gjord av glas. Tänk på att det man läser på Internet och hör av människor kan vara extremt överdrivet eller direkt osant.
Eddie Vedder
2007-04-20, 09:46
Stressen av att vi i sig något eventuellt dåligt är förmodligen värre än att äta ost och skicka på mackan lite då och då. Kroppen är ju inte direkt gjord av glas. Tänk på att det man läser på Internet och hör av människor kan vara extremt överdrivet eller direkt osant.
+1
Håller med ovanstående talare till 100%, skall man börja plocka bort livsmedel hit och dit för att livsmedel A råkar innehålla si och så mycket av det och livsmedel B för att det innehåller nåta annat som inte är hälsosamt i stora mängder får man plocka bort så mycket saker ur kosten att brist på näringsämnen snarare skulle bli problemet genom på tok för ovarierad kost.
Äter du varierat får du i dej varierat med näringsämnen samt att du inte överdriver intaget av dom ämnena du nämner samt andra kemikalier och miljögifter.
Sen kan jag dessutom tillägga att den svenska makrillen endast befinner sej i Östersjön under en begränsad tidpunkt på året och att en hel del av makrillen vi köper är importerad utifrån. Dessutom har jag för mej att salthalten i Östersjön spelar roll för om makrillen trivs eller ej, alltså under ett år där inte lika mycket saltvatten kommer in från Atlanten väljer makrillen att inte ta sej lika långt in i svenskt vatten.
Vinterhalvåret tillbringar den till störst del i Nordsjön och Atlanten och sen framåt våren när den ska inleda bulken (:D ) så förflyttar den sej in mot Skagerakk, Kattegatt, Öresund och Östersjön o.s.v. för att äta upp sej. Så det är därför makrillens fettinnehåll varierar så kraftigt beroende på årstid, den äter i stort sett ingenting under vinterhalvårsdeffen.;)
Vad är det som är farligt med:
# E 250 Natriumnitrit
# E 251 Natriumnitrat
?
# E 250 Natriumnitrit
# E 251 Natriumnitrat
?
Som vanligt så är det canser och andra ondskefulla saker som drabbar en, se grubbens förklaring. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=289463&postcount=6
fins flera trådar om saken.
MEDiAHORAN
2007-04-20, 12:19
# E 250 Natriumnitrit
# E 251 Natriumnitrat
?http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2192400&postcount=18
machine gun
2007-04-20, 16:47
Sen kan jag dessutom tillägga att den svenska makrillen endast befinner sej i Östersjön under en begränsad tidpunkt på året och att en hel del av makrillen vi köper är importerad utifrån. Dessutom har jag för mej att salthalten i Östersjön spelar roll för om makrillen trivs eller ej, alltså under ett år där inte lika mycket saltvatten kommer in från Atlanten väljer makrillen att inte ta sej lika långt in i svenskt vatten.
Vinterhalvåret tillbringar den till störst del i Nordsjön och Atlanten och sen framåt våren när den ska inleda bulken (:D ) så förflyttar den sej in mot Skagerakk, Kattegatt, Öresund och Östersjön o.s.v. för att äta upp sej. Så det är därför makrillens fettinnehåll varierar så kraftigt beroende på årstid, den äter i stort sett ingenting under vinterhalvårsdeffen.;)
Aah, jag älskar onödigt vetande :D
Ganymedes
2007-04-20, 20:23
Ortorexi är tydligen väldigt vanligt nu för tiden.
King Grub
2007-04-20, 20:31
Ortorexi för att man vill undvika potentiellt cancerframkallande ämnen?
Handcuff
2007-04-20, 20:42
Ortorexi för att man vill undvika potentiellt cancerframkallande ämnen?
Ja. Om man nu är rädd för att äta ost och skinka. Visst cancerframkallande ämnen skall gärna undvikas - att oroa sig för varje larmrapport om potentiellt cancerframkallande ämnen är förmodligen osundare än cancerrisken i sig.
King Grub
2007-04-20, 20:57
Eftersom man tydligen fördubblar risken för kolorektala tumörer vid ett högt intag av charkprodukter jämfört med ett lågt (Carcinogenesis. 2007 Feb 2) håller jag med Livsmedelsverket om att det inte verkar finnas någon säker lägre nivå och att intaget bör minimeras så gott det går. Bättre att äta kött utan att det blivit E250-behandlat först.
Ganymedes
2007-04-20, 20:58
Kopplingen är att ortorektiker är överdrivet (rent av sjukligt) noga med vad de stoppar i sig. Och om man inte vågar äta vanlig ost och skinka längre, tycker jag att det är en solklar koppling till ortorexi.
Undvika cancerrisker är så klart sunt. Men kom igen; inte fan slutar du andas varje gång det kör förbi en bil när du är ute och går? Nån sans får det ju vara. Ät ost och skinka för helvete.
Edit: tolkade första inlägget som att all ost och skinka innehöll dessa e-ämnen, men så är alltså inte fallet? Isåfall är det ju bara att äta ost och skinka som inte är behandlade. Problem solved.
Pff, övertolkningar och skrämselpropaganda är min åsikt:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11300&epslanguage=SV
Dessutom används det ju för att skydda mot botulism som är rätt jobbigt så de lägger ju inte i det för att jävlas och så mycket är det nog inte.
Dessutom grabbar, dags att skära ner på GRÖNSAKERNA nu!
Nitrat finns främst i grönsaker, och vissa produkter, exempelvis sallat, spenat, mangold och rödbeta, kan innehålla relativt höga halter (upp till 3-4000 mg/kg). Dricksvatten kan i vissa fall, i synnerhet i privata grävda brunnar i jordbruksbygder, innehålla förhöjda nitrathalter. Nitratmängderna som används som tillsatser är dock begränsade. Nitrit finns naturligt i låga halter i vissa livsmedel, men tillsätts charkuterier, samt vissa andra produkter. Nitrittillsatsen är i de allra flesta fall högst 150 mg/kg färdig produkt.
Många barn kommer att tacka mig när dödsspenaten försvinner.
Ganymedes
2007-04-20, 21:52
Pff, övertolkningar och skrämselpropaganda är min åsikt:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11300&epslanguage=SV
Dessutom används det ju för att skydda mot botulism som är rätt jobbigt så de lägger ju inte i det för att jävlas och så mycket är det nog inte.
Dessutom grabbar, dags att skära ner på GRÖNSAKERNA nu!
Nitrat finns främst i grönsaker, och vissa produkter, exempelvis sallat, spenat, mangold och rödbeta, kan innehålla relativt höga halter (upp till 3-4000 mg/kg). Dricksvatten kan i vissa fall, i synnerhet i privata grävda brunnar i jordbruksbygder, innehålla förhöjda nitrathalter. Nitratmängderna som används som tillsatser är dock begränsade. Nitrit finns naturligt i låga halter i vissa livsmedel, men tillsätts charkuterier, samt vissa andra produkter. Nitrittillsatsen är i de allra flesta fall högst 150 mg/kg färdig produkt.
Många barn kommer att tacka mig när dödsspenaten försvinner.
Vad nu, Trance? Inlägg om kost? Och dessutom källa på det?! Ska du försöka bli en mindre cancer-nojig King Grub, eller vad? ;) Dödsspenat? LOL! Du borde jobba som rubriksättare på Aftonbladet. :)
Vad nu, Trance? Inlägg om kost? Och dessutom källa på det?! Ska du försöka bli en mindre cancer-nojig King Grub, eller vad? ;)
Heh, jag skriver rätt mycket i kost&näring samt lite i matlagningsdelen faktiskt. Även om det går periodvis samt läser mest.
Ganymedes
2007-04-20, 21:55
Heh, jag skriver rätt mycket i kost&näring samt lite i matlagningsdelen faktiskt. Även om det går periodvis samt läser mest.
Tycker mest du skriver om snusk och utomjordingar... ;)
Enligt SLV kan en normalviktig man altså trycka i sig ca. två kilo charkprodukter med nitrit per dag... Om man då tar en eller ett par skivor skinka eller lite ost på mackan borde väl därför inte spela så stor roll.
Oroa er istället för sådant som är relevant!
King Grub
2007-04-21, 07:19
Enligt SLV kan en normalviktig man altså trycka i sig ca. två kilo charkprodukter med nitrit per dag...
ADI på nitrit är 0.06 mg/kg kroppsvikt och dygn.
Charkprodukter innehåller upp till 150 mg tillsatt nitrit per kilo.
150 x 2 = 300 mg.
80 (genomsnittsman) x 0.06 = 4.8 mg.
Hur får du den uträkningen att gå ihop?
Handcuff
2007-04-21, 08:43
Klistrar in ett klipp från SLV:
"Nitrat finns främst i grönsaker, och vissa produkter, exempelvis sallat, spenat, mangold och rödbeta, kan innehålla relativt höga halter (upp till 3-4000 mg/kg). Dricksvatten kan i vissa fall, i synnerhet i privata grävda brunnar i jordbruksbygder, innehålla förhöjda nitrathalter. Nitratmängderna som används som tillsatser är dock begränsade. Nitrit finns naturligt i låga halter i vissa livsmedel, men tillsätts charkuterier, samt vissa andra produkter. Nitrittillsatsen är i de allra flesta fall högst 150 mg/kg färdig produkt."
Så min fråga är...VAD KAN MAN ÄTA ELLER GÖRA FÖR ATT SLIPPA CANCER? *gah!*
Sluta oroa sig?
King Grub
2007-04-21, 09:26
Nitrat ger inte cancer, och endast runt 10% av nitratet omvandlas till nitrit. Det är inte grönsaker som är en skadlig källa till nitrit, medan man ser en direkt koppling, hos människor, i praktiken, mellan intag av charkprodukter och mag- och tarmcancer. Ett stort intag av charkprodukter verkar fördubbla cancerrisken i dessa områden, och om man med en enkel kostomläggning (det finns enkla, lättillgängliga alternativ), är det inte automatiskt hypokondri eller ortorexi att göra så, utan sunt förnuft. Kött, fisk och fågel som dom är är inte tumörframkallande mer än något annat, utan det är tillsatserna i charkprodukter som är det.
MEDiAHORAN
2007-04-21, 10:12
Nitrat ger inte cancer, och endast runt 10% av nitratet omvandlas till nitrit. Det är inte grönsaker som är en skadlig källa till nitrit, medan man ser en direkt koppling, hos människor, i praktiken, mellan intag av charkprodukter och mag- och tarmcancer. Ett stort intag av charkprodukter verkar fördubbla cancerrisken i dessa områden, och om man med en enkel kostomläggning (det finns enkla, lättillgängliga alternativ), är det inte automatiskt hypokondri eller ortorexi att göra så, utan sunt förnuft. Kött, fisk och fågel som dom är är inte tumörframkallande mer än något annat, utan det är tillsatserna i charkprodukter som är det.Så E251 består mestadels (ca 90%) av nitrat och E250 består utav nitrit? Och nitrit är "boven i dramat"?
Hur som haver får det väl bli att skiva någon kycklingfilé :)
Handcuff
2007-04-21, 10:26
ADI för nitrit är ju betydligt lägre än för nitrat
ADI (acceptabelt dagligt intag), nämligen för nitrat 3,7 mg/kg kroppsvikt, och för nitrit 0,06 mg/kg kroppsvikt
Med tanke på att t ex. 1kg sallad kan ge upp till 4000mg nitrat låter det ju då väldigt farligt med grönt.
Jag påstår fortfarande att om man rensar ut charkuterierna och osten ur kylskåpet så är man hypokondrisk om något. Visst är det enkelt att göra så, men det gör det inte mindre maniskt. Som för ett par år sen när stekt, friterat osv var döden själv och chipsförsäljningen sjönk i botten...vad hände sen? Man behöver ju inte hetsäta sig less på "farliga" livsmedel..man kan minska förbrukningen och ersätta en del. Men att panika om det - där har jag redan sagt vad jag tycker.
Nitrat och nitrit har inte resulterat i cancer i djurförsök. Vissa nitrosaminer kan dock ge upphov till tumörer hos djuren. Nitrosaminer kan bildas utifrån nitrat och nitrit i djuret. Det är dock osäkert om de nitrosaminer som bildas från nitrat/nitrit kan ha carcinogena egenskaper.
ADI på nitrit är 0.06 mg/kg kroppsvikt och dygn.
Charkprodukter innehåller upp till 150 mg tillsatt nitrit per kilo.
150 x 2 = 300 mg.
80 (genomsnittsman) x 0.06 = 4.8 mg.
Hur får du den uträkningen att gå ihop?
Ok, my bad. Använde ADI för nitrat, inte nitrit. Detta är enligt SLV 3.7 mg/kg.
80 x 3,7 = 296 mg (dvs. ca 2 charkprodukter)
Antar dock att nitrat och nitrit alltid förekommer i kombination, varför detta ju är oväsentligt.
Om man använder ADI för nitrit som den begränsande faktorn kan man alltså äta ca 30g charkprodukter per dag.
150 / 1000 = 0,15 mg/g
4,8 / 0,15 = 32 g
Äh, gör hummus eller något annat bön/linsmos eller nån go vegetarisk pastej. Mums, bra för dig, bra för miljön :). Skiva på nån grönsak och njut.
Finns nitrit/nitrat i alla ostar? Eller är det speciellt för vissa sorter?
MEDiAHORAN
2007-04-28, 10:01
Finns nitrit/nitrat i alla ostar? Eller är det speciellt för vissa sorter?Hmm vet faktiskt inte, men det borde ju finnas ostar utan dessa konserveringsmedel. Har inte letat än dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.