handdator

Visa fullständig version : Lutande flyes för inre övre bröst? och fart

lejonet
2007-04-19, 20:47
Det är så att jag skulle vilja träna lite inre bröst, upp mot nyckelbenet. Ska jag lägga till lutande flyes eller ska jag fortsätta köra lutande bänk och lutande hantel press?

Jag undrar också om farten på lyftet osv spelar någon roll när man gör sina set? För jag brukar göra mina reps relativt sakta och kontrollerat (beror lite på övning också iof.) .

Osså en sista fråga.. Har "minipauser" mitt i setet negativ påverkan? Alltså att man vilar lite mellan repsen? T.ex i frenchpress i hiss att man vilar i det "spända"(visst heter det så?) läge?

Handcuff
2007-04-19, 20:48
Tung bänkpress/lutande = massa på bröstet = ditt problem borta:thumbup:

Allan
2007-04-19, 20:49
Det finns inget "inre bröst". Sök så hittar du säkert trettio trådar i ämnet.

lejonet
2007-04-19, 20:54
Det finns inget "inre bröst". Sök så hittar du säkert trettio trådar i ämnet.

Jag menar in mot mitten.. Fast det kanske är en annan muskel?

lejonet
2007-04-19, 20:55
Tung bänkpress/lutande = massa på bröstet = ditt problem borta:thumbup:

Okej då fortsätter jag bara som jag gör då :D

King Grub
2007-04-19, 20:56
Nej, det är samma muskel, men du kan inte specifikt aktivera delar av en muskel på det sättet, i alla fall inte så det påverkar i praktikten.

lejonet
2007-04-19, 20:59
Nej, det är samma muskel, men du kan inte specifikt aktivera delar av en muskel på det sättet, i alla fall inte så det påverkar i praktikten.

Okej :) ursäkta om jag är lite för slö för att söka men... Varför går det att "prickskjuta" övre och nedre bröst men inte yttre och innre? Beror det på hur muskelns fibrer löper eller hur den drar ihop sig?

bubbe
2007-04-19, 21:01
Okej :) ursäkta om jag är lite för slö för att söka men... Varför går det att "prickskjuta" övre och nedre bröst men inte yttre och innre? Beror det på hur muskelns fibrer löper eller hur den drar ihop sig?

Där har du svaret :thumbup:

lejonet
2007-04-19, 21:08
Där har du svaret :thumbup:

Okej :D Man kanske borde börja läsa lite anatomi ändå.. Det är ju sånt här som är intressant att veta :P

Hemi
2007-04-20, 08:29
Att så många klagar på "inre bröst" tror jag beror på att när man börjat lyfta och får lite kött på överkroppen så trycks bröstet ihop lite grann av axlar och armar. Då bullar utsidorna upp lite och "inre bröst" ser mindre ut. Men det bulliga består mest av fett utanpå även om man är rätt smal. Sträck ut/upp armarna och något bakåt så ser bröstet jämnt ut.

Ulf A Big
2007-04-20, 08:36
Sänk vikten så mycket att du känner att det är bröstmusklerna du använder och inte bara axlar och triceps...

lejonet
2007-04-20, 12:53
Att så många klagar på "inre bröst" tror jag beror på att när man börjat lyfta och får lite kött på överkroppen så trycks bröstet ihop lite grann av axlar och armar. Då bullar utsidorna upp lite och "inre bröst" ser mindre ut. Men det bulliga består mest av fett utanpå även om man är rätt smal. Sträck ut/upp armarna och något bakåt så ser bröstet jämnt ut.

Jo när man gör så så ser det ju fint ut *cupid* *flex*

lejonet
2007-04-20, 12:54
Sänk vikten så mycket att du känner att det är bröstmusklerna du använder och inte bara axlar och triceps...

Inom BB så bygger man med rätt "låga" vikter? och försöker isolera muskler?

Jacksatan
2007-04-20, 15:06
Inom BB så bygger man med rätt "låga" vikter? och försöker isolera muskler?

Nej, så kan man inte säga generellt. De flesta kör vansinnigt tungt under uppbyggnad. Sen ska man ha klart för sig att de flesta träningsvideos är just innan tävling och då tränar man på ett annorlunda sätt än man gör off-season.

marcus_ec
2007-04-20, 15:24
Ronnie C kör jättelätt inför tävling... =)

Ulf A Big
2007-04-20, 16:32
Offseason
http://www.schwarzenegger.it/gallery/gallery1/arnold30.jpg
On
http://hem.passagen.se/awahlgr/arnold.JPG

lejonet
2007-04-20, 18:43
Nej, så kan man inte säga generellt. De flesta kör vansinnigt tungt under uppbyggnad. Sen ska man ha klart för sig att de flesta träningsvideos är just innan tävling och då tränar man på ett annorlunda sätt än man gör off-season.

Okej :) Blir ju lite misstänksam när man ser att dom står och slänger med "lätta" vikter i filmerna.. ;) Under uppbyggnad ska man då helst änvända en teknik/metod för att kunna lyfta så mycket vikt som möjligt?
T.ex i bänkpress så sänker man lite nedanför bröstvårtan, lite studs, snabbt ner snabbt upp och utan stopp? Istället för att sänka stången lite ovanför bröstvårtan, sakta och kontrollerat ner och pressa upp, med stopp osv.

Jacksatan
2007-04-20, 22:11
Okej :) Blir ju lite misstänksam när man ser att dom står och slänger med "lätta" vikter i filmerna.. ;) Under uppbyggnad ska man då helst änvända en teknik/metod för att kunna lyfta så mycket vikt som möjligt?
T.ex i bänkpress så sänker man lite nedanför bröstvårtan, lite studs, snabbt ner snabbt upp och utan stopp? Istället för att sänka stången lite ovanför bröstvårtan, sakta och kontrollerat ner och pressa upp, med stopp osv.

Nja det skulle jag nog inte säga är optimalt alltid. Själv är jag ett offer för viktkåthet så kör inte helt strikt i t ex bänkpress. Däremot skulle jag nog rekommendera andra att ligga med röven i och köra kontrollerat ner med stången och sen explosivt upp. Ingen studs.
Däremot i t ex bicepscurl kan man ju hjälpa till lite med kroppen så man inte står som en pinne. Tycker det är svårt att ta i då.

lejonet
2007-04-20, 23:20
Nja det skulle jag nog inte säga är optimalt alltid. Själv är jag ett offer för viktkåthet så kör inte helt strikt i t ex bänkpress. Däremot skulle jag nog rekommendera andra att ligga med röven i och köra kontrollerat ner med stången och sen explosivt upp. Ingen studs.
Däremot i t ex bicepscurl kan man ju hjälpa till lite med kroppen så man inte står som en pinne. Tycker det är svårt att ta i då.

Okej :) Själv så skulle jag nog säga att jag är ett "offer" för strikt utförande :P Jag tycker jag får mycket bättre kontakt / pump i muskeln då. Men det blir så små vikter *rolleyes* T.ex Visst jag kan svinga upp 15 kg i hantelcurl 8 gånger men känner knappt av biceps. Eller så kör jag på 8 kg strikt, då snackar vi kontakt/pump :thumbup:

Inga monster vikter än iaf :P Men det kommer *flex*