Visa fullständig version : Synpunkter angående mitt intag
Det är såhär att jag skulle bara vilja veta ifall mitt matschema är "rätt" uppbyggt
till frukost äter jag antingen
fibertunbröd med rökt kalkonskinka
Grovlimpa med Falukorv
fil och fiberflingor
eller toast
Notis
Frukosten brukar inte bli alltför komplett eller tillräckligt stor för den delen då jag ofta börjar må illa av att äta på morgonen.
Mellan frukosten och lunchen tar jag en Vassle proteinshake
Finns det något bättre tillfälle att ta den här shaken?
Lunch - skollunch, varierande
Matlåda kyckling ris eller lax potatis
ibland blir det ingen matlåda då jag inte hinner göra matlådor
#Träning#
Gainer
Middag
mammas mat ifall det blir något annars kyckling ris eller fullkorns mackisar med ägg
Kvällsfika
samma som frukost
Övrigt
äter väldigt lite grönt men äter All in one vitamin&mineral tillskott och jag vet att det är helt fel men jag hatar de flesta grönsaker och frukter
Jag skulle vilja ha förslag på förändring för att få min diet så bra som möjligt
förlåt för att jag inte skrivit ner mängden protein och kolhydrater jag får i mig, det kan jag gå in på senare i livet.
Handcuff
2007-04-19, 19:17
Mellan frukosten och lunchen tar jag en Vassle proteinshake
Finns det något bättre tillfälle att ta den här shaken?
Du tar den om du behöver den..när du vill. Samma sak som proteinet du får från annan föda...
Eddie Vedder
2007-04-19, 19:19
Kanske en kolhydratkälla till vassledrinken mellan frukost och lunch, särskilt med tanke på att du har svårt att få i dej frukost. Vet ju inte ditt energibehov såklart men att ta en lr två bananer till vassledrinken lr en kalkonsmörgås kan du nog lägga in.:)
Synd att du inte gillar frukt och grönt, har ni salladsbuffé på skolan kan du ju testa iaf om du hittar nåt. Kan va bra att få i sej C-vitamin i annan form än syntetisk askorbinsyra. Övriga vitaminer och mineraler får du i dej via animalisk kost och spannmålsprodukter.
Ser helt okej ut skulle jag säga, absolut inget att klaga överdrivet på där.:thumbup: Om sen mängden mat är lagom vet du bara själv.
Du tar den om du behöver den..när du vill. Samma sak som proteinet du får från annan föda...
när vet jag att vassleproteinet behövs som mest då? Morgon, kväll? före träning? efter?
Handcuff
2007-04-19, 19:23
när vet jag att vassleproteinet behövs som mest då? Morgon, kväll? före träning? efter?
Det är totalen över dygnet som spelar roll. Hade annars sagt efter träningen..men där hade du redan en gainer :thumbup:
Kanske en kolhydratkälla till vassledrinken mellan frukost och lunch, särskilt med tanke på att du har svårt att få i dej frukost. Vet ju inte ditt energibehov såklart men att ta en lr två bananer till vassledrinken lr en kalkonsmörgås kan du nog lägga in.:)
Synd att du inte gillar frukt och grönt, har ni salladsbuffé på skolan kan du ju testa iaf om du hittar nåt. Kan va bra att få i sej C-vitamin i annan form än syntetisk askorbinsyra. Övriga vitaminer och mineraler får du i dej via animalisk kost och spannmålsprodukter.
Ser helt okej ut skulle jag säga, absolut inget att klaga överdrivet på där.:thumbup: Om sen mängden mat är lagom vet du bara själv.
Tack för svaret :) ska köpa bananer då nästa vecka då bananer är goda :D skulle haft en mixer på skolan.
apelsiner osv är gott men inte ofta man äter det men jag ska tänka på att försöka äta det oftare
salladsbordet vi har på skolan görs privat av en tant som är 60+ och all sallad innehåller typ mögelost eller andra konstigheter.
dom skulle kunna ha ingredienserna var för sig istället får man välja men det förslaget gick inte kostenheten i kommunen med på av nån jävligt korkad anledning
Eddie Vedder
2007-04-19, 19:26
Jag gillar verkligen din inställning Handcuff.:thumbup: Inget hetsigt överanalyserande och optimalitetssökande. Tycker alltid du kommer med vettiga inlägg vad gäller kosttillskott, det är ju lixom inte raketforskning.:)
Eddie Vedder
2007-04-19, 19:28
Tack för svaret :) ska köpa bananer då nästa vecka då bananer är goda :D skulle haft en mixer på skolan.
apelsiner osv är gott men inte ofta man äter det men jag ska tänka på att försöka äta det oftare
Ett par bananer och en apelsin om dagen kan ju va en bra början, vitamin B6 och mycket kalium från bananerna och C-vitamin från apelsinen. Tycker jag låter bra.:thumbup:
Ett par bananer och en apelsin om dagen kan ju va en bra början, vitamin B6 och mycket kalium från bananerna och C-vitamin från apelsinen. Tycker jag låter bra.:thumbup:
gillar då folk skriver utförligt med mineraler vitaminer syntes osv:) osv och djupa förklaringar för jag vill också lära mig faktiskt. Så inte alla bara skriver "ta en banan det hjälper":)
Eddie Vedder
2007-04-19, 19:43
vill också lära mig faktiskt.
Vill du lära dej mer om det mest grundläggande om vitaminer/mineraler, d.v.s. vad dom fyller för funktion och i vilka livsmedel dom finns o.s.v. finns jättemycket på internet.
Vill man gå in djupare än så får du nog läsa högskolelitteratur. Här är iaf bra sidor med lättläst grundinformation om det mesta. Inga larviga "gå-ner-i-vikt-på-10-dagar-tips" eller suspekta kosthållningar och ovetenskapliga råd, bara bra information helt enkelt:
http://www.primavi.se/Naringslara/artikel.cfm?newsID=665
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2560&epslanguage=SV
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.